Rondreis Spanje - Andalusië

29 april 2011 - Madrid, Spanje

Rondreis Spanje Andalusië van 29 april t/m 14 juni 2011

Woensdag 9 maart komt de groep voor het eerst bijeen in Restaurant ’t Hoogspel de thuisbasis van de TCC in Delden. De afgelopen weken hebben Alex en ik gewerkt aan het tot stand brengen van een mooi, en goed reis en route boek. Dit boek evenals alle toeristische informatie die we van het Spaanse bureau van toerisme hebben ontvangen wordt uitgereikt aan de deelnemers. Het wordt een gezellige bijeen komst met koffie en appelgebak.Alex, Diny en Ria hebben een goed gevoel bij deze groep en wij denken dan ook dat we met zijn allen een mooie en fijne reis zullen beleven. We nemen afscheid in de wetenschap dat we elkaar op 29 april a.s. weer zullen treffen in Vianden Luxemburg.

TCC Spanje 2012 (212)   SP (3)

De route en voor vertrek eerst op de weegbrug.

We gaan met 1 equipe meer want op 1 april hebben Henny en Joop van Maanen uit Beneden-Leeuwen zich gemeld als nieuw lid bij de TCC en willen erg graag mee naar Spanje. We breien hun volledig in en zenden aan de overige deelnemers een herzien reis en routeboek en een nieuwe lijst van deelnemers en wie rijd met wie lijst. Dus rijden er ook elke dag een combinatie van 3 equipes. Slecht bericht 2e paasdag 25 april krijgen we van Janny en Gerrit het bericht dat hun schoonzusje zo ernstig aan kanker leidt dat ze 14 juni niet kan halen. Gerrit en Janny moeten derhalve afhaken en gaan we de reis dus met 12 equipes ondernemen Woensdag 27 april als we opstaan is het licht gaan regenen dit zijn de eerste druppels na 24 dagen prachtig voorjaars weer John gaat verse broodjes halen voor onderweg. Na het ontbijt de caravan aankoppelen en de fiets van John op de dissel geplaatst hierdoor hebben we de juiste kogeldruk verkregen. Het is net na negen uur als we vertrekken, we gaan eerst even de caravan wegen en het is maar goed dat we die extra verhoogde as hebben genomen want de caravan is maximaal beladen. Onderweg hebben we veel regen en het wordt hoe langer hoe kouder het verschil met gisteren is wel 15o C . Als we even na 15.00 uur op de camping op dem Deich in Vanden aankomen worden we verwelkomd door Wim en Ineke die er al enige dagen staan. De camping heeft perfecte plaatsen voor ons gereserveerd het terrein dat het dichtste bij de stad ligt is voor ons.

SP (4) SP (5) SP (6) Spanje 2011 (44)

Mooie plaatsen bij op dem Deich in Vianden. De bruiloft wordt op TV gevolgd.

Terwijl wij nog bezig zijn om de caravan goed neer te zetten komen ook Alex en Diny onze mede reisleiders binnen en even daarna Hani en Jan. Nadat een ieder zich heeft genesteld drinken we onder luifel gezellig samen een glaasje. Het is waar onze reis is nu echt begonnen. Helaas moeten Hans en Marga afzeggen i.v.m. het in coma raken van een zwager. De nacht brengt ons nog een paar stevige buien maar als we opstaan is het droog geworden. We ruimen alles lekker op en we wassen de caravan zo goed en kwaad als het maar kan, we drinken koffie bij Alex en Diny en gaan via de berg al wandelend naar het stadje Vianden . We genieten van een heerlijke maaltijd in een dagmenu restaurant ,maar besluiten om bij terugkomst te gaan eind dineren  in restaurant de Pont ( Nederlandsen eigenaren )waar ze een uitgebreid schnitzel menu hebben.In de loop van de middag komen er nog 5 equipes binnen. Onderweg hebben Hans en Wies een klapband gehad en op advies van Alex gaan de 6 jaar oude banden er nu af en moeten we morgen op onderzoek uit voor 2 nieuwe banden. Onder het genot van de heerlijke avondzon genieten we van een glaasje wijn en een stokbroodje fantasia.Vrijdag 29 april de dag waarop Prins Henry met Kate trouwt , de voortent wordt ingericht als bioscoop en 3 dames gaan er echt voor zitten om deze plechtigheid mee te maken. In de loop van de middag komen nog 2 equipes binnen,ook Jos en Theo zijn er nu, we gaan eten voor hen koken zodat we onze belofte van de wintersporters hebben ingevuld. Om 20.00 uur genieten we van het welkomstdrankje. Een ieder stelt zich kort voor en met de korstte keren zit de stemming er goed in en wordt er gezellig op los gekeuveld. 30 april Koninginnedag we staan op met stralend weer en gaan even naar Bitburg in Duitsland, we willen Biersdorf bezoeken waar we lang geleden met Wim en Janny Oonk zijn geweest. Als we terug zijn op de camping beginnen wij met het opruimen van de luifel maar een plotselinge rukwind rukt de luifel uit onze hand en het geheel inclusief het frame beland boven op het dak van de caravan, vele handen schieten te hulp maar 3 stangen zijn zodanig verbogen dat de luifel niet meer opgebouwd kan worden. De receptie stelt opslagruimte beschikbaar zodat we de luifel op de laatste dag weer meenemen naar huis. Gelukkig hebben we onze zomer reisluifel ook meegenomen. Nadat we klaar zijn beginnen we aan de voorbereiding van het Koninginnefeest wij hebben een samenkomst om 17.00 uur. Gerrit en Ria zijn nog steeds niet aangekomen met hun camper en Hans en Marga moeten voorlopig ook afhaken wegens familie omstandigheden. Als tegen 17.00 uur een ieder heeft plaats genomen onder de met vlaggetjes versierden patio gaan Alex en John verkleed als “oranje” butler rond met een glaasje advocaat. Diny en Ria geven er een toetje bij van slagroom en boerenjongens.Het wordt een gezellig uurtje onder een stralende avondzon.

SP (7)   SP (8)   SP (9)

Koninginnedag in Vianden.

Zondag 1 mei staan we om 6.30 uur op en willen om 7.30 uur vertrekken,  helaas onze mede rijder heeft zijn accu leeg en kan dus niet starten maar met behulp van een reserve accu kunnen we starten en vertrekken met een kwartiertje vertraging. Het is zeer rustig op de weg en we kunnen lekker doorrijden en zijn om 16.00 uur op onze nieuwe bestemming na een rit van 502 km. Chateau camping Chivigy in Luzy ligt er nog een beetje onverzorgd bij het seizoen is nog niet begonnen. Maar tegen 18.00 uur heeft een ieder zijn plekje gevonden en zijn we compleet want Gerrit en Ria zijn gisterenavond laat nog aangekomen. Maandagmorgen worden we wakker van de fluitende vogels en de roep van de koekoek, het is stralend mooi weer, we genieten van de zon en bezoeken de kerk in Tarnat om de triptiek uit de 14e eeuw te bekijken, daarna gaan we tanken en de boodschappen bij Lidl doen. We koken heerlijk zelf en spelen gezamenlijk Jeux de Boulles. Samen met Hanni en Jan bezoeken we het Monastére Tibétian Kagyu-Ling de grootste Tibetaanse Boeddhistische tempel van Frankrijk.

SP (10) SP (12) SP (13) SP (14) SP (15) SP (16) SP (17)

Kasteelcamping Chivigy in Luzy .  Monastére Tibétian en mooi fietsen bij Millau

Woensdag 4 mei vertrekken wij als eerste samen met Ineke en Wim en komen om 14.30 uur aan op camping Les Erables in Millau, het is schitterend weer en we genieten heerlijk van de zon we maken een stadswandeling en maken er een luie dag van. Als groep wordt 5 mei gevierd met een glaasje en hapje. Als het dan snel afkoelt gaat een ieder lekker vroeg slapen. Vrijdag 6 mei vertrekken Diny en Alex als eerste en volgen wij met Jos en Theo. Als we even na 15.00 uur aankomen op Camping Barcelona hebben we toch redelijke mooie plaatsen zeker voor een stadscamping. Samen met Alex krijgen we het voor elkaar dat de camping een bus regelt voor ons die ons zaterdags en zondags om 9.00 uur naar Barcelona brengt en ons om 20.00 uur weer ophaalt. Samen met Jos en Theo gaan we uit eten en gaan op tijd slapen. Het is een aparte gewaarwording dat je op een stadscamping gewekt wordt door dieren maar de hanen van de kinderboerderij kraaien er vroeg op los. Zaterdag om 9.00 uur vertrekken wij met ons allen naar de stad, een grote stadsbus is helemaal volgeladen met campinggasten. We kopen eerst kaartjes voor de rondrit bus ( Hop on Hop of ) en een ieder gaat op zijn eigen manier de stad verkennen. Het is ontzettend druk in de stad heel veel drukker dan toen wij er 2 jaar geleden in december waren. We bezoeken de tuinen van Gaudi in het park Güell, we vinden het wel erg koud boven in de bus en gaan dus het fantastische nationale museum van Catalunya bezoeken. Voordat we met de bus teruggaan eten we heerlijk op Placa Reial een van de mooiste pleinen van Barcelona. In de nacht komt er veel regen naar beneden maar ’s ochtends na het ontbijt begint de zon er door te komen en gaan we weer de stad in. We bezoeken nu de Sagrada Familia van binnen we kopen het kaartje bij een betaalautomaat van de bank en hoeven daardoor niet in de rij te staan. We rijden nu de rode route en stappen uit bij het standbeeld van Columbus zodat we nog een keer over de Ramblas kunnen lopen naar Placa de Catalunya waar we weer met de bus teruggaan naar de camping waar we met ons allen de bekerwedstrijd FC Twente- Ajax zien en meevieren dat we de beker winnen. Ook hebben we bericht gehad dat de zwager van Hans en Marga is overleden en dat zij zich z.s.m. zullen aansluiten bij onze groep.

SP (18) SP (19) SP (20) SP (21) SP (22) SP (24) SP (25) SP (26)

We naderen Barcelona, met de bus naar de stad Park Güell met zijn handelaren en  Placa Reial met veel terrassen. Sagrada Familia en een foto voor mijn 65e verjaardag.

De maandag wordt een luie dag we bereiden ons weer voor, voor de volgende etappe en gaan inkopen doen en de auto aftanken. Dinsdag 10 mei vertrekken wij samen met Henny en Joop en gebruiken voor het grootste deel de snelweg . Wij komen om 12.00 uur aan bij camping Azahar Spa Natur Resort in Peñiscola . We hebben het midden terrein, welk is aangelegd met kunstgras, voor onze groep. Het is een mooie zeer goed onderhouden camping en heeft een mooi zwembad en een zeer grote sport en massage salon. We zitten dicht bij de kust en bijna iedereen gaat met de fiets naar het stadje waar je de 7 km lange boulevard af kunt fietsen. Het stadje Peñiscola is een mooie vestigingsstad met binnen de stadsmuren ontelbaar veel restaurantjes .

SP (27) SP (28) SP (29) SP (33)

Peñiscola aan de Costa Azahar. Camping met kunstgras en Alex gereed om af te rekenen.

SP (32)  SP (30)  SP (31) SP (34)

Costa  Azahar heerlijk weer lekker fietsen.

Wij maken met Jos en Theo een rondrit (175km) met als hoogtepunt Morilla waar de wereldberoemde truien worden gebreid. We genieten van het heerlijke weer en krijgen te horen dat Marga en Hans vertrokken zijn uit Nederland en hopen zich op zaterdag bij ons aan te sluiten. We kopen verse garnalen en hebben een 0,5 kg voor slechts 4,00 € het zijn 30 mooie dikke garnalen. Deze gaan we op de bakplaat bakken. Tijdens het eten ontvangen we een sms van Marga en Hans dat zij om 19.00 uur zullen aankomen 1 dag eerder dan verwacht. Even na 19.00 uur komen ze aan en met zijn allen zetten we ze snel op de plaats, daarna komen ze bij ons een kopje koffie en een glaasje drinken want wij zijn ook de andere dag aan de beurt om samen met hen te rijden naar Crevillente/Elche. Wij vertrekken op zaterdagmorgen als laatste van de camping , de reis verloopt voorspoedig het is niet druk op de weg. Als we om ca 14.00 uur dichtbij de camping zijn besluiten we eerst even bij de Lidl langs te gaan, nadat we de inkopen hebben gedaan blijkt dat er is ingebroken in de auto van Marga en Hans in alle drukte heeft Marga vergeten de tas mee te nemen. Wat een ellende buiten het geld en rijbewijs en dergelijke mis ze ook een paar zeer emotionele sierraden die van haar moeder geweest zijn. We zoeken nog rondom of we de tas terug kunnen vinden maar helaas , niets te vinden. We gaan naar de camping en ook daar blijkt na aankomst dat ook Annie en Henk beroofd zijn van hun tas met al het geld, paspoorten en pinpas, tijdens een stop om te tanken, het ging razendsnel. Jos en Theo waren ook bij hen en konden door kordaat optreden de diefstal van hun eigen tas voorkomen.

SP (35) SP (36)  SP (37) SP (43)

Mooi tussen de Bougainvillea’s  Crisis beraad na de inbraak  en flamenco dansen.

Nadat alle emoties waren verwerkt ben ik contact gaan zoeken per mail met de ambassade maar het is weekend en alles is gesloten. Bij Marga en Hans is inmiddels Car-Glass ingeschakeld en deze nemen maandag contact op om de ruit te repareren. Na een nachtje slapen beleggen we zondagochtend een “veiligheids” conferentie waarbij we een ieder op het hart drukken om de zaken zoveel mogelijk te scheiden . Neem geen grote bedragen mee en bij het tanken alles op slot . Ook niet met de caravan achter je auto gaan winkelen en zeker niet reageren op Spanjaarden die jou de weg willen vragen ze zijn dan alleen maar bezig je af te leiden. Na de conferentie gaan we met Alex en Dinny naar Elche we bezoeken daar de El Pameral de grootse palmentuin en we bezoeken Huerto del Cura de cactustuin waar mijn vader ca 35 jaar geleden aan mee heeft gewerkt door cactussen vanuit Nederland daar in te planten.

SP (40) SP (39) SP (38) SP (41)

De cactustuin Huerto del Cura

Ook bezoeken we de oude stad met zijn mooie basiliek waar vandaag de eerste communie wordt gevierd en een ieder geweldig mooi gekleed is. Als we terug zijn op de camping hebben we een borrel bij Hans en Marga die dit aanbieden omdat ze zo laat zijn ingehaakt. Helaas is het koud en wil een ieder even Studi Sport gaan kijken. Jammer dat FC Twente de landstitel niet heeft kunnen winnen. En nu maar hopen dat we verder kunnen reizen zonder problemen met het inbrekersgilde. Maandag 16 mei vertrekken wij als eerste samen met Joop en Henny en we verbazen ons over de geweldige mooie rit naar Granada het landschap veranderd telkens en de  grotwoningen bij Guadix worden nog steeds bewoond vooral de luxe ingerichte woningen zijn een kapitaal waard. Nadat we ingecheckt hebben en de receptie ons van alle informatie heeft voorzien houden we 17.00 uur even een informatie bijeenkomst. Met de bus stop voor de camping kan een ieder zijn eigen weg gaan in Granada. We ontmoeten in de avond Willemien en Jaap die op de terugreis zijn van een Marokkoreis. We eten met een grote groep in het restaurant van de camping. Het is erg fris en er staat een straffe wind vanaf de Sierra Nevada. Als we om 10.15 uur met de bus naar Granada gaan is het erg koud maar in de stad aangekomen is het wel 5o C warmer. We wandellen samen met Jos,Theo,Diny en Alex langs alle hoogtepunten van de stad. We maken veel foto’s en genieten een voortreffelijke lunch. De dames willen nu wel even winkelen maar de mannen klimmen omhoog naar de zigeunerwijk om bij het mirador St.Nicolás het La Alhambra te bewonderen. Het lukt ons om de bus van 17.00 uur terug te nemen naar de camping. Om 20.30uur worden we opgehaald door een busje welke ons naar de zigeunerwijk brengt waar we genieten van een onvergetelijke Flamencoshow.

SP (44) SP (45)  SP (47) SP (46) SP (48) SP (54) SP (55) SP (61)

Uitzwaaien Jaap en Willemien bezoek aan Granada met het Alhambra

SP (49)   SP (51)    SP (50) SP (52)

We gaan ook in de avond op stap , Ongelooflijk zoals de dansers zich inleven

Na de show hebben we nog een korte excursie door de wijk en bewonderen we het La Alhambra bij nacht. De woensdag wordt min of meer een rustdag het weer is ons te slecht om de Sierra Nevada in te rijden. We gaan boodschappen doen om mijn verjaardag a.s. vrijdag voor te bereiden. Donderdagmorgen worden we 10.45 uur opgehaald door een busje want we hebben een rondleiding met Nederlandse gids geregeld om het La Alhambra te bezoeken. Onze gids Martin Swinkels wacht ons bij de ingang op en regelt voor elk een hoofdtelefoon zodat we hem goed kunnen verstaan en niet al te dicht bij hem hoeven blijven te staan om hem te volgen. Jammer dat het begint te regenen als we het Generalife gaan bezoeken. Martin is geweldig goed in zijn uitleg het verveelt niemand . Als we om 13.00 uur het La Alhambra binnen mogen is de stortregen veranderd in motregen. De rondleiding is geweldig en een ieder is verbaasd over de rijkdom van vroeger. Als we 14.15 uur klaar zijn en afscheid hebben genomen van Martin gaan we allemaal weer terug naar de camping omdat het nog steeds regent. Op de camping heeft het helemaal niet geregend dus op 10 km is er een groot verschil. Allen zijn unaniem van mening dat Granada geweldig was, morgen gaan we richting Sevilla en Cordoba.

SP (53) SP (56)  SP (60) SP (59)

Er was veel te vertellen over Granada en wat kan het er mooi zijn

Vrijdag 20 mei worden wij om 7.30 uur door alle reisgenoten toegezongen, John is jarig en dat laten ze goed weten in pyjama ochtendjas of aangekleed zingen ze uit volle borst voor de jarige. Daarna vertrekken wij als eerste met Ceciel en Henny en als we Granada voorbij zijn en we zien dat het opklaart besluiten we de mooie en kortere route door het binnenland te nemen. Wij komen even na 12.00 uur aan en treffen een voortreffelijke gastvrouw aan die ons de mooie plaatsen toewijst. Binnen een uur is dan een ieder aanwezig met uitzondering van Hans en Marga die nieuwe banden hebben gemonteerd en kort daarna weer een klapband kregen. Maar om 17.00 uur als we mijn verjaardag willen gaan vieren begint het te regenen. Met zijn allen verhuizen we naar het overdekte terras van de camping. Wij serveren eigen gemaakte Sangria en geven uitleg over het bezoek aan Sevilla en Cordoba. We besluiten om ook Cordoba met eigen bus te bezoeken en boeken dezelfde bus en chauffeur als die ons naar Sevilla brengt. Na het borrelen nodigen Jos en Theo ons uit om bij hen te eten. Jos heeft heerlijke nasi gemaakt. Gelukkig kunnen we vanavond eens buiten zitten en daar genieten we van onze koffie.

SP (58) SP (64)  SP (74) SP (75)

Felicitaties voor de jarige Olijf boomgaarden in Andlusië en er wordt lekker gegeten op het verjaardagsfeestje.

Zaterdagochtend in een lange rij staan we om 7.30uur bij de receptie om ons broodje te halen niemand heeft in de gaten gehad dat we dit keer maar een broodje van 125 gram hebben besteld . Dus dat wordt in Sevilla koffie met gebak. De bus komt exact op tijd en we vertrekken prompt om 8.15 uur en zijn om 9.30uur in Sevilla de chauffeur brengt ons in het hart van de stad en we gaan met 16 man op stap. Eerst kopen we kaartjes voor de hop on/off bus en het lukt mij om de kaartjes te kopen voor 10 € i.p.v. 16 € dus dat scheelt geweldig. Tegen 12.00 uur beginnen we aan de rondwandeling en we genieten volop van alle pracht die Sevilla ons biedt. Je kijkt je ogen uit !We redden het precies en zijn exact om 17.00 uur weer bij de bus die ons weer naar de camping brengt. Het is vandaag dik boven de 30oC geworden en op de terugweg valt bijna iedereen in slaap zo inspannend was deze mooie dag. Op de camping gaan de meesten even zwemmen in het heerlijke zwembad. Morgen staat de bus weer voor ons klaar als eerste gaan we een prachtig kasteel in Almodovar del Rio een ieder springt uit de bus en schiet zijn foto’s daarna gaat het naar het Madinat-al-Zahra. Ooit was dit een geweldig kasteel waar de Kalief van Cordaba zetelde van af 947 en waar hij ook zijn parlement had. Daarna vertrekken wij naar het iets verder gelegen Cordoba waarbij we van zelfsprekend het La Mesquita de grootse kathedraal van de wereld bezoeken. Allen zijn diep onder de indruk van dit machtige bouwwerk. Het is erg warm in de stad ca 35oC . Als iedereen  om 16.00 uur is uitgekeken rijden we  weer met de bus terug naar de camping.

SP (72) SP (65) SP (68)      SP (70)     SP (69)  SP (66) SP (71) SP (89)

Even heerlijk zwemmen  in de warme zomeravond La Mesquita in Cordoba zeer indrukwekkend  en op weg naar het eerste communiefeest. Genieten van garnalen.

Morgen gaan we naar het zuidelijkste deel van Spanje waar we een beetje tot rust kunnen komen na de zware dagen van steden bezoeken. Maandagmorgen rijden we als eerste samen met Hans en Wies, na de eerste afslag blijkt dat Hans vergeten heeft de stekker van de caravan aan te sluiten. De rit verloopt voortreffelijk en als we langs de kust van Malaga naar Tormelinos rijden zijn we blij dat we een caravan hebben. De hotels zo dicht opeen en wel 12 hoog wat heb je er te zoeken? Het is mooi helder weer en we kunnen Gibraltar goed zien liggen. Als we net na 13.00uur op de camping aankomen ben ik er erg blij mee dat ik deze fantastische camping heb gekozen. De andere campings nabij Tarifa hebben kleine plaatsen en liggen volledig onder het blad.

SP (76)  SP (77)  SP (78) SP (79) SP (80) SP (81)  SP (83) SP (82)

Camping Le Torre le Peña 2   De Groep met de bus naar de ferry voor de oversteek naar Marokko. Oefeningen aan boord en op de kameel.

Nadat we alles op de plaats hebben worden we door de camping uitgenodigd voor een paar glaasjes Sangria en ook dat werd weer een leuke samenkomst. Ook hebben we het geld voor de excursie naar Marokko opgehaald en betaald. De campingbaas zal trachten om op donderdag onze gids te zijn. Dinsdag nodigen Alex en Dinny ons uit om mee te gaan naar Gibraltar, we laten door de drukte de auto in Spanje staan en wandellen naar Gibraltar. We kopen een dagkaart voor de bus en stappen uit op het  eindpunt. We lunchen in de mooie oude binnenstad waar veel taxfree shops zijn. De apen laten we maar zitten die excursies daar naar toe zijn ons veel te duur. Voor de woensdag hebben we een vrije dag in gedachten maar die wordt verstoord doordat Hanni en Jan met de mededeling kwamen dat hun tante van 92 jaar plotseling is overleden. Zij willen terug naar Nederland . Na enig overleg komen we tot de conclusie dat vliegen het beste is. We boeken via internet tickets bij Transavia en zij kunnen die dag om 20.00 uur vertrekken . Dus koelkast ontruimen en alles in de caravan zetten en deze dan parkeren op de P-plaats. Om 16.00 uur rijden Hanni en Jan naar Malaga en laten later weten dat ze goed zijn aangekomen en volgende week woensdag weer terugvliegen , dan kunnen zij in Madrid weer aansluiten.Donderdag om 10.00 uur staat de bus voor de camping die ons naar de ferry brengt. Henk en Annie kunnen niet mee omdat er geen nieuwe passen zijn gekomen, maar zij passen op de hond van Henny en Joop. Om 11.00 vertrekt de boot maar hij gaat echt niet full speed. Als we halverwege zijn krijgen we te horen dat er een oefening voor evacuatie plaats gaat vinden en dat het zeer op prijs gesteld wordt als we mee willen werken. De oefening verloopt uitstekend maar we komen 30 minuten te laat in Marokko aan waar de bus met de Engelse gids gereed staat. Pepe de campingbaas loodst ons snel door de douane. We rijden langs alle hoogtepunten van Tanger en als we beginnen aan de wandeling door de kleine straatjes schakelt onze gids een hulp gids in die telkens achter aansluit en zo er voor zorgt dat niemand de groep kwijt kan. Na een heerlijke lunch wordt de wandeling voortgezet wat heet wandelen je wordt constant omringd door zeer veel verkopers die van alles aan je willen slijten. We krijgen nog een uurtje om ons zelf te vermaken in de kasbah maar de meesten blijven in de buurt van het terras en genieten van de alcohol vrije drankjes. Als we om 19.30 uur weer met de ferry oversteken is een ieder geweldig onder de indruk van deze geslaagde en mooie excursie na Afrika. Zeker door de inzet van Pepe onze campingbaas is het een indruk wekkende dag geworden.

SP (85) SP (84) SP (87) SP (88)

De Kasbah in Tanger . Tapijten kijken, thee drinken handelen en Joop wordt Ali.

Als we om 20.30 terug zijn op de camping genieten we met ons allen van een heerlijke warme maaltijd. Vrijdagochtend bezoeken we Tarifa en dwalen heerlijk rond, daarna gaan we boodschappen doen en we kopen ca 1,5 kg verse garnalen in diverse soorten. Deze maak ik schoon en ga de helft marineren. In de avond gaan we met Henny Jos Joop Theo en Ria gezamenlijk barbecueën, een ieder heeft iets gemaakt en bij een fijne en mooie zomeravond genieten we nog lang van de avond. Zaterdagmorgen maken we een strandwandeling en genieten van de windsurfers en de voortreffelijke koffie aan het strand. Zondagmorgen vertrekken we samen met Alex en Dinny door  regen en mist rijdend naar Merida en overnachten hier op een wat mindere camping. We nemen als groep afscheid van Ineke en Wim die nu verder gaan met het bezoeken van Portugal. Maandag reizen we samen met Ceciel en Hennie naar Salamanca en de reis verloopt nel en voorspoedig, allen zijn tegen 13.00 uur weer aanwezig en samen met ons groepje bezoeken we de indrukwekkende stad Salamanca . Samen genieten we in de stad van een maaltijd maar en opkomende regenbui dwingt ons om binnen onze maaltijd voort te zetten .

SP (90)SP (91) SP (92) SP (94)

Zwaar weer in het zuiden,  Plaza Major in Salamanca het mooiste plein van Spanje.

We nemen om 21.30 uur de laatste bus naar de camping en bereiden ons voor op een koude nacht op 900 meter hoogte.  Woensdag 1 juni vertrekken wij samen met Annie en Henk en nemen de route via Avila een schitterende stad die volledig is omringd door een gigantische stadsmuur. De volgende keer moeten we deze stad beslist bezoeken. We genieten van de mooie afwisselende landschappen en even na 13.00 uur zijn we op onze camping bij Madrid. Samen met ons groepje besluiten we om donderdag Toledo te bezoeken maar eerst bezoeken we de tuinen en het paleis van Aranjuez. Ook dit keer zijn we weer onder de indruk van de imposante bouwwerken.Na een uurtje Aranjuez gaan we door naar Toledo en zetten de auto’s in de parkeergarage, van hier uit gaan we met de roltrappen naar de top van Toledo waar de informatie (VVV) direct ligt. Zij geven ons een plattegrond en leggen uit hoe de route te lopen. Ongelooflijk al die mooie poorten en bouwwerken , het bezoek aan de kathedraal was weer een hoogtepunt in ieder geval Toledo mag je niet missen als je Spanje bezoekt. De vrijdag gebruiken we om weer boodschappen te doen, zelf te koken en een beetje bijkomen in de Spaanse zon bij temperaturen van maar 23oC.

SP (95) SP (97)     SP (1)  SP (2)

Toledo met Kathedraal  Het Koninklijk paleis in Madrid. Protest tegen de jeugdwerkloosheid.

De zaterdag gaan we naar Madrid gebruiken de Hop on bus en geven de dames de kans om te winkelen. Van Madrid raak je niet zo onder de indruk qua bouwwerken maar met zijn autowegen, busstations, en metro is het wel een wereldstad. We raken ( met ons allen) ook een beetje vermoeid om steeds maar weer steden te bekijken. Maar Spanje zit er bijna op. Zondagmorgen vertrekken wij naar Burgos onze laatste stad in Spanje. Als we hier bij de camping aankomen is de receptie van de Municipal camping zeer onvriendelijk van de reservering klopt niets en de mevrouw die ons bevestigd heeft werkt er niet meer. Na overleg met Alex en de groep besluiten we om hier maar 1 nacht te blijven . Diegene die nog belangstelling heeft gaat Burgos met de fiets of de auto verkennen.

Kathedraal van Burgos

Na de regenbui in de vroege avond wordt het een zeer gezellige avond waar op de wegen gekletst wordt en ook koffie wordt gedronken. Samen met Alex rijden wij als eerste om 8.00 uur weg om zeker te zijn dat de camping Larrouletta in Urrunge ons goed heeft begrepen. De reis verloopt goed maar bij de laatste Spaanse tol is het hommeles. Het personeel van de tol is in staking gegaan en de file groeit snel alleen de automaten werken. We weten uiteindelijk niet waar we door moeten door chaos. Ik moet weer achteruitrijden omdat ik in een automaat ben terecht gekomen en met behulp van Alex lukt dat prima , de poort naast mij is door een vrachtwagen gekraakt en ik kom er doorheen zonder te betalen ( 1,90) maar direct hier na gaat het personeel weer aan de slag en moet Alex wel betalen. De camping is supermooi en een ieder is er zeer tevreden mee dat we vertrokken zijn uit Burgos. We willen vandaag onze Tapas avond houden en de zeer vriendelijke campingbaas stelt ons zijn “feestschuur” ter beschikking want het weerbericht luid dat het de hele avond wil regenen. Om 19.00 uur worden we door onze monnik Joop opgehaald en in optocht door de regen gaan we naar onze tapas avond. Iedereen heeft geweldig zijn best gedaan en de tapas zien er heerlijk uit. We genieten van de hapjes en de Sangria hier in Baskenland.

TCC Spanje 2012 (199) TCC Spanje 2012 (201) TCC Spanje 2012 (202) SP (100)

Gezellige Tapas avond met eigen gemaakte Tapas. Uitwaaien aan de Golf van Biskaje.

De hele nacht blijft het regenen tot 12.30 uur in de ochtend dan klaart het op en een ieder gaat er nog even op uit. De meesten willen de kust van Atlantische oceaan bezoeken want we zitten maar op 3 km van het strand. Gelukkig blijft het de hele middag droog en genieten we volop van dit mooie stukje Frankrijk. Nu gaan we naar Camping Club Vacances in Duraval samen met Alex vertrekken wij om 8.00 uur en zijn we om 13.30 uur aangekomen op de mooie camping. Samen genieten we van een avond onbeperkt kip eten . Donderdagochtend gaan er veel mee fietsen o.l.v. de camping. Om 17.00 uur genieten we met ons allen van een kop koffie en de RL heeft gezorgd voor gebak. Vrijdag 10 juni rijden we samen met Hennie en Joop en gaan toeristisch rijden  wan we overnachten maar voor 1 nacht op camping Bel-Air in St.Ours .Vrijdagavond tegen 20.00uur ontvangen Henny en Joop bericht dat hun schoonzus in kritieke toestand is opgenomen in het ziekenhuis en in coma ligt. Ze besluiten om niet verder meer mee te reizen en weer naar huis terug te gaan. Zaterdag vertrekken we als eerste met Jos en Theo naar Luzy waar we nog 2 nachten blijven. We nemen emotioneel afscheid van Henny en Joop. Zondagavond om 19.00 uur verzamelen we ons en een ieder is extra mooi aangekleed. Het restaurant wordt voor ons geopend en de catering wordt verzorgd door een zeer beroemd restaurant uit de buurt. Theo houd namens de deelnemers een mooie toespraak . Wij als reisleiders krijgen een mooie kist met wijn, een groot blik met Paté en helemaal te gek ook nog een enveloppe met inhoud. Reisgenoten geweldig  bedankt. Ik mag namens Alex en mijzelf  het woord voeren en maak daar dan ook gebruik van. De geweldige lekkere  entrecote gaat er goed in en geheel wordt feestelijk afgesloten. Maandag is het gelukkig ook in Frankrijk een vrije dag en het is zeer rustig op de weg. De 500 km naar Vianden is vandaag een makkie. Nadat alles binnen is wordt er nog nagenoten van de heerlijke avondzon. Ook hier hebben wij als RL gezorgd voor een warme maaltijd in Restaurant du Pont. Het wordt een voortreffelijke avond met een gezellig afscheid nemen . Alles zit er op en is het  per saldo toch nog goed afgelopen.

SP (101) SP (102)  SP (103) SP (104)  SP (106)   SP (108) SP (109) SP (112)

We naderen Duraval waar nog lekker gefietst wordt.                         Het afscheid  met heerlijk eten en mooie woorden.

De afstand van 6500 km heeft ons veel moois gebracht. Wordt het volgend jaar Noorwegen ?? .