Rondreis Italië - San Marino 2023

6 mei 2023 - Goor, Nederland

We hebben 14 equipes die deze reis gaan maken, als reisbegeleider ben ik dit jaar voor het eerst alleen op reis mijn vrouw Ria is door haar ziekte van Parkinson opgenomen in een verzorgingshuis in Goor en wordt daar gedurende de reis verwend door familie en vrienden. De grote caravan heb ik verkocht en van mijn vriend Jan kan ik de kleinere Kip 440 navigator lenen.

Maandag 20 maart om 10.00 uur komen we samen in zaal Beltman te Diepenheim. Iedereen is aanwezig en geniet van een kop koffie en een plak cake. Om half elf begin ik met de uitleg van de reis en daarna drinken we een glaasje en wordt er met stoelen geschoven en is het heel gezellig. Even na 12 uur krijgen we champignon en groentesoep met belegde broodjes aangeboden door de reisleiding. We genieten nog even na en om 13.30 uur is een ieder weer op weg naar huis en hebben allemaal veel zin om de reis te maken.

Zaterdag 6 mei vertrekken wij om klokslag 9 uur, nadat de buurman mij heeft geholpen de fiets achterop de caravan te zetten, Johan en Lidy wachten bij het einde van de straat op mij en rijden we via Enschede naar de A 31 in Duitsland waar we op de radio te horen krijgen dat we te maken krijgen met een omleiding vanwege werkzaamheden. Bij de A 3 is het ook weer file dit keer door een ongeval. Maar met een goede koffie en plaspauze zijn we even na 14 uur op de camping in Girod waar gisteren al 5 equipes zijn aangekomen. Het weer is ons gunstig gestemd en om 17 uur is iedereen binnen en maken we een korte briefing, ik mag vertellen hoe het met Ria gaat en Ans bedankt allen voor de steun en support die ze hebben ontvangen in de onzekere tijd of ze wel of niet mee konden op deze reis. Daarna is het even gezellig borrelen en een paar spetters regen jaagt ons even na 18 uur uiteen. De meegenomen Humkes soep  smaakt uitstekend en de avond breng ik in alle rust door morgenvroeg om 7.30 uur vertrek is samen met Rikie en Jan als eerste om bivak te maken in Dinkelsbühl onze volgende camping.

Zondag 7 mei om 7.30 vertrek ik samen met Rikie en Jan en via Frankfurt – Heilbron wat 20 km om is maar veel rustiger met minder hellingen en dus zuiniger te rijden is. Ook dit keer zijn alle Pplaatsen vol met wachtende vrachtwagens die mogen zondags niet rijden. Uiteindelijk vinden we een plekje achter de vrachtwagens waar we veilig staan en onze koffie en broodje verorberen even 12.00 uur zijn we dan bij de camping in Dinkelsbühl en krijgen zodanige plaatsen dat we aangekoppeld kunnen blijven staan. Om 13 uur is er nog niemand gearriveerd dus worden ze na 15 uur verwacht omdat de camping dan pas weer open gaat. Inderdaad om 15 uur komt de een naar de ander binnen terwijl het zonnetje schijnt en we heerlijk buiten zitten bij 22º C in diverse groepjes. Tegen 19 uur zijn ze allemaal weer bezig hun potje te koken en ik mag vandaag bij Lidy en Johan aanschuiven waar we heerlijke macaroni hebben gegeten. Er wordt mij gevraagd of het mogelijk is om van de camping nabij Pisa naar het eiland Elba kunnen fietsen, een leuke klus voor de avond.

Maandag 8 mei na een avond en nacht met soms wel zware buien is het in de ochtend als we klaar zijn om te vertrekken, Lidy, Ine Johan en Jan vertrekken even voor 7.30 uur de anderen volgen vanaf 9 uur. Bij aankomst bij de hoofdweg kiezen de navigatie systemen voor rechts en linksaf linksaf is normaal gesproken degene die je moet nemen maar de afslag naar Feuchtwangen is afgesloten en moet je nog een stuk verder op de Romantische Straße voordat je weer een afslag vindt naar de A7. Diegene die rechtsaf zijn geslagen hebben dit keer een licht voordeel. De eerst vertrokkenen hebben nog oponthoud op de Fernpass alle andere niet meer. Het gedoe met tolwegen vermijden leidt tot allerlei wegen naar de camping er zijn erbij die hoog door de bergen binnenkomen. Maar tegen 16.00 uur hebben ze zich allemaal genesteld. Het weer is zodanig dat we nog buiten kunnen zitten en dat is weer best gezellig. Ik leg nog even uit hoe er morgen gereden moet worden naar het Gardameer en daarbij willen er toch wel een aantal uit eten, jammer dat het restaurant van de camping gesloten is, dat wordt dus zoeken in de stad Prutz.

We vinden een echt Tirols restaurant met nog de authentieke inrichting en eten allemaal geweldig lekker met een drankje er bij voor ca 20,-- € per persoon. Terug op de camping gaan ik met Lidy, Ine, Jan en Johan nog zwarte vrouw te kaarten maar even na 10 uur knappen we een beetje af en besluiten naar bed te gaan.

Dinsdag 9 mei na een goede nachtrust vertrek ik samen Wija en Frank net voor 8 uur van de camping, via de Renschenpass die Frank nu zonder problemen kan nemen in een bewolkte hemel maar toch met een mooi uitzicht op de nog steeds met sneeuw bedekte bergen. We komen dan in het dal van Merano de grootste “Betuwe” van Europa duizenden hectares met fruitbomen die net zijn uitgebloeid waarbij de perziken, kersen en appel en perenbomen weelderig groeien. Bij Bolzano gaan we de snelweg op maar mijn kastje voor de tol werkt niet meer dus  kaartje trekken en bij het verlaten van de snelweg met de bankpas betalen.

Net 12 uur zijn we op de camping en de baas Marco heeft ons mooie plaatsen gegeven die normaal te duur zijn voor de ACSI card maar omdat we 6 dagen blijven toch deze mooie ruime plaatsen. Plots staan Mia en Cor bij ons terwijl de een en ander binnenkomt zij hebben eerder met onze groep meegereisd en staan ook op deze camping. Het weer is inmiddels zonnig geworden en de temperatuur van 22º past ons prima. We loten de plaatsen uit met nummer trekken, uiteindelijk heeft iedereen geweldig mooie plaatsen. We genieten volop van het heerlijk weer want morgen beloven de weerberichten ons veel regen. In de avond wordt ik uitgenodigd om bij Jeanet en Jos te eten en willen we daarna koffie drinken en een kaartje leggen

Woensdag 10 mei in de loop van de nacht begint het te regenen en de voorspelling is dat het de hele dag wel zou blijven regenen. En inderdaad het blijft maar door regenen soms iets harder vaak als een lichte bui. Van de camping in Montesucaido wordt ons een dagexcursie met bus en gids naar Elba aangeboden voor € 68,00.  In de middag wordt er door Jos, Bernard, Henk en mij gezwikt waarbij het aan niets ontbreekt. Ik maak een bord snert klaar wat moet je anders met dit slechte weer. In de avond blijft het door spetteren en leg ik een kaartje met Lidy en Johan. De luiken worden even na 23 uur gesloten en al snel val ik in slaap.

Donderdag 11 mei bijna de gehele nacht heeft het geregend en de ochtend voorspelt niet veel beter, maar alle reisgenoten gaan mee naar Elba de tocht wordt zondag 21 mei gedaan en zijn we nieuwsgierig naar het mooie eiland. Na de middag wordt het droog en gaat bijna iedereen op de fiets de ene groep naar het Noorden de andere naar het Zuiden ik sluit mij aan bij het Zuiden. We bezoeken eerst Peschiera en willen een fietspad langs een kanaal opzoeken dat door een jaren geleden is gefietst. Bij de afdaling gaat het mis, 2 dames vallen van de fiets en met enkele schaafwonden valt het gelukkig mee, maar met hun echtgenotes gaan ze terug naar de camping. De overige 11 besluiten om het toeristische stadje Sirimione te bezoeken. Het fietspad er naar toe zit vol met poortjes waar we maar moeilijk doorheen komen, misschien toch maar over de grote weg gaan fietsen. Als we in Sirimione aankomen is het er enorm druk vooral veel kinderen die op een schoolreisje zijn. De winkelstraat is geen winkel maar een ijsjes straat de een na de andere ijszaak met tiental  bakken ijs in de vitrines. Je mag een lepeltje proeven en daar maken er enkelen regelmatig gebruik van. Na een drankje gaan we weer richting de camping en hebben dus 37 KM afgelegd, we komen net na zes uur aan het voorgestelde Molka voor 5 uur is niet door gegaan. In de avond heb ik gebakken aardappels met Zalm en gemengde sla gemaakt. Daarna nog een kaartje gelegd met Ine en Jan.

Vrijdag 12 mei afgelopen nacht was het nog af en toe met buien en in de ochtend ook nog een paar buitjes, vandaag grote schoonmaak alle vuilnis weggebracht en het toilet geleegd. Het beloofd wat droger te gaan worden en dus wordt er voorgesteld om in de middag te fietsen via Lazise naar Bardolino. We zijn met 9 personen en bezoeken eerst Lazise waar het gezellig druk is en genieten van een ijsje van een van de beste ijsmakers van Italië. Via de grote weg gaan we verder naar Bardolino waar het minder druk is dan in Lazise. We slenteren met de fiets in de hand door de stad en gaan via het mooie kustpad weer terug naar Lazise. Onderweg krijgt José een lekke band en met vereende krachten is die gerepareerd binnen de 20 minuten. De anderen hebben ook gefietst en genoten aan het strand van de eerste zonnestralen hier aan het Gardameer. Inmiddels komt de zon hoe langer hoe beter tevoorschijn en terug op de camping genieten we van een Happy Hour in de volle zon. Het spelen van Molka schiet er weer bij in. Zaterdag 13 mei het einde van het Gardameer is in zicht, er wordt door enkele een grote rit gefietst anderen gaan nog een keer naar het mooie en gezellige Lazise om er een ijsje te eten en of een glaasje te drinken. Ons groepje is tegen 16 uur weer op de camping na genoten te hebben op een terrasje op het grote plein. Tegen 17 uur begint het te rommelen en dreigt er onweer maar wij worden bespaard van regen en bliksem. In de avond wordt er weer gekaart maar tegen 23 uur ga ik weer naar bed het begint te wennen om vroeg te gaan slapen. Zondag 14 mei vandaag is Moederdag en gaan we met ons allen om 9 uur ontbijten in het restaurant met uitzicht over het Gardameer. Janneke heeft voor elke moeder een attentie in de vorm van een kaarsje met afbeelding en heeft ook aan mijn Ria gedacht. Herman heet ons welkom en gedenkt ook de vele andere moeders die geen Moederdag kunnen vieren. Het ontbijt is rijkelijk voorzien van beleg de meesten houden wel wat over. Het is tevens een heel gezellig samen zijn en om 10.30 uur gaan we weer onze eigen weg. Steeds weer dreigt het te gaan regenen en wordt er dus in de middag weer een kaartje gelegd. Tegen 18.00 uur gaan we met 11 personen uit eten een beetje Moederdag gevoel moet er zijn. Het camping restaurant serveert uitstekende maaltijden en als we tegen 21 uur afsluiten en nog even buiten de koffie genieten begint het helaas weer licht te regenen en gaan we maar naar bed.

Maandag 15 mei even voor 9 uur vertrek ik met José en Ad als eerste bij een stralende Italiaanse zon voor de rit naar de camping in Bologna. Als we net voor 12 uur in de brandende zon aankomen is er grote paniek bij de receptie van de camping, behalve wij met 14 equipes is er ook nog een ACSI groep met 24 equipes. De rode weersverwachting voor de komende 48 uur waarbij we moeten rekenen op 120 mm regen zorgt voor ernstige zorgen voor de directie om ons wel of geen plaats te geven op de camping. Jose waarschuwt alvast onze reisgenoten om even te stoppen misschien slaan we Bologna wel over. Helaas heb ik net vanochtend de camping per bank betaald, anders hadden we misschien wel deze camping overgeslagen. De eigenaren doen alle moeite om ons toch veilige plekken aan te bieden na een uurtje kunnen we iedereen weer oproepen om naar de camping toe te komen. Ik blijf bij de receptie om de aankomers de plaatsen toe te wijzen die ik heb ontvangen. Maar de reisgenoten gaan allemaal half op het asfalt staan om er zeker van te zijn dat ze weer weg kunnen komen.

Maar bij de briefing om  16 uur staat iedereen op een plek en genieten we bij een brandende zon van een drankje en probeer ik de ernst van het probleem uit te leggen welke bijna niet begrijpen bij dit heerlijke weer. Tegen 19 uur mag ik aanschuiven bij José en Ad en ook Lidy en Johan schuiven aan en genieten van een Italiaanse door José gemaakte penne maaltijd aan. We genieten nog van een kop koffie en gaan tegen 23 uur naar onze caravan zonder enig teken van nader onheil.

Dinsdag 16 mei in de nacht is het stevig gaan regen en dat gaat bijna de hele dag door heel af en toe is het even droog. Maar de camping heeft verder geen last het water kan gelukkig weg. Blijft over om maar op de camping te blijven met al die regen is het niet leuk om de stad Bologna te bezoeken. Dus wordt het weer kaarten, een drankje en dan maar weer eten, alles een beetje saai en vooral on Italiaans. Woensdag 17 mei ook de nacht door heeft het veel geregend en mijn 12 liter emmer zit nu vol van de regen dus de boeren hier kunnen wel een jaar vooruit met al dat water wat gevallen is. De ACSI groep vertrekt en nadat ik de boodschappen bij de Lidl heb gehaald verplaats ik ook de caravan naar de verharding want blijven danse tussen de plassen water is niet zo fijn. Bij ons valt het wel mee aan de Adriatisch kust zijn er veel overstromingen. We hopen dat het vanmiddag wat rustiger wordt en om 15.00 uur alsnog met de bus naar de stad kunnen.

En inderdaad begint het op te klaren en gaan we met 19 personen met de bus die vanaf de camping vertrekt naar de stad Bologna. Terwijl we zitten te wachten op de bus worden we nog een keer geplaagd door een bui. Na 20 minuten zijn we in het centrum van de stad en na enig overleg en Googlemaps hebben we de juiste richting gevonden. De winkelstraten met de gebogen gewelven doen mij denken aan de stad Bern. Gelukkig blijft het droog en de imposante kerken en pleinen vinden we mooi.

Niet allemaal kunnen de afstand overbruggen en zoeken hun heil elders, wij vinden na bezichtiging een leuke echte Italiaanse Taverne/bar  en gaan wat drinken en de eenvoudige menukaart nodigt ons uit om ook hier van een maaltijd te genieten. En dat allemaal met water, drankjes en koffie na voor € 18,00 per persoon. Als we de bar verlaten is het plein voor de kerk gevuld met gelovigen en is er een Maria verering met processie van de enen naar de andere kerk. Er is hierbij ook veel politie aanwezig.  Bij de bushalte vinden we iedereen weer terug en gaan we terug naar de camping waar we inderdaad nog even buiten kunnen zitten. Morgen is er weer een reisdag en moeten we weer vroeg op. Gelukkig konden wij nog een bezoek brengen aan Bologna de Acsi groep kon dat niet, maar door de moeilijke bereikbare camping kwam een gedeelte van de groep naar vele uren weer terug op de camping laten we hopen dat ons dat bespaart blijft.

Donderdag 18 mei (Hemelvaartsdag) is schijnbaar geen zondag in het katholieke Italië, de snelwegen bij de stad zitten volledig verstopt vooral met vracht verkeer wat nog steeds de Oostkant van Italië niet kan bereiken. Na 2 uur rijden hebben we 40 km afgelegd en dan opeens is de file opgelost en kunnen we bij openbrekende hemel verder rijden het is dan inmiddels 23º C  geworden. Hoe dichter we bij de kust komen hoe meer de bewolking toeneemt. Als ik de laatste tolpoort wil passeren gaat de poort niet openen en moet ik via de intercom accepteren dat ik een boete krijg en wordt het bedrag van de tol met € 65,00 verhoogd. Moeten we nadien maar gaan uitzoeken. Jos, Jeanet en ik komen net voor 13 uur aan bij de camping. De check-in was even een procedure en we worden naar de plaatsen begeleid, 1 groot lang lint waren ze van plan maar na veel overleg mochten we ook de duurdere plaatsen tegen over gebruiken zodat we een bijna gesloten groep vormen. De een na ander kwam binnen en bij de laatst binnen komende gaat het mis op de steile helling en moeten we de caravan afkoppelen en met de trekker van de camping naar boven laten brengen. Weer een bewijs dat als je met een groep kampeert je de ondersteuning dan goed kunt gebruiken. Doordat zovele wat later aankomen hebben we het welkom een uur later gezet op 18 uur. Het was een mooi en goed verzorgd hapjes buffet met voor iedereen een glas wijn of fris. Ondanks enkele spetters regen was het een gezellig samen zijn.

Vrijdag 19 mei gisteren is de auto opgehaald om naar de garage te worden gebracht, de communicatie was soms moeilijk maar na een berichtje verscheen de ambulance op de afgesproken tijd. In de ochtend heb ik eerst de caravan schoon gemaakt hier en daar zat de leem erg vast op de vloer. Maar nu is alles weer schoon en moet ik wel op zoek naar een dweil voor bij de ingang. Een groep gaat per fiets naar stad Cecina en bezoeken het strand en de gezellige eetmarkt. Ik ga met Betsy winkelen bij Lidl en komen daar de fietsgroep tegen. In ieder geval heb ik nu 2 dweilen en hoop dat ik zo de vloer een beetje schoon kan houden. In de avond eten we met 7 mensen bij Jos en Jeanet onder de luifel allemaal hebben we een steentje bijgedragen en de kippenpoten, gemengde sla, boontjes en aardappels verdwijnen van de tafel. Later hebben we bij Gerrit het radioverslag van Heracles kunnen volgen met als resultaat het kampioenschap.

Zaterdagmorgen wordt ik even na 9 uur toegezongen door de gehele groep voor mijn 76e verjaardag. Met slingers is ook de caravan versierd en mag ik de felicitaties in ontvangst nemen, we gaan dan koffiedrinken op het terras want het sputtert een beetje. De dame van de bar is heel vriendelijk en vindt het prima dat we haar stoelen en tafels gebruiken met onze eigen mee gebrachte koffie en donuts. Na de koffie ga ik eerst de mat uit de caravan uitspoelen en de caravan van binnen schoonmaken, hier en daar zit de klei erg vast maar alles wordt weer spik en span schoon. Een gedeelte gaat fietsen maar ik blijf op de camping want misschien bellen ze wel dat we de auto kunnen ophalen. We leggen een kaartje en om 17 uur is iedereen weer terug en zitten we bijeen om op mijn verjaardag te toasten. Het wordt heel gezellig en na de borrel mak ik bij Jan en Ine aan tafel maar bakt ik wel de gekocht Merluza vis aan die ook op de tafel komt. Na de maaltijd zitten we nog even na onder de luifel bij Jeanet en Jos morgen moeten we er vroeg uit de bus komt om 7.30 uur voor de excursie naar Elba.

Zondag 21 mei ben ik even na zes uur opgestaan en na het ontbijt kwamen ze allemaal bijeen en waren we mooi op tijd bij de bus, onze gids is Marco en de chauffeur is Michel. We hebben een bus alleen voor ons zelf en we rijden langs de kustweg naar Piombino waar we om 9 uur met de Moby line vertrekken en om 10.10 uur op Elba aankomen in Portoferraio. De zon is inmiddels gaan schijnen en het was heerlijk vertoeven op het buitendek. Daarna rijden we naar Portoazzuro, slenteren wat door het stadje waar op dat moment de Iron Marathon wordt gehouden. We nemen een kopje koffie en sommigen nemen er iets bij. Daarna gaan we naar Capoliveri wat boven op een heuvel ligt, hier maken we onze eerste groepsfoto en slenteren weer door het stadje pakken een terras maar komen daardoor 10 minuten te laat bij de bus. Het is al bijna 13 uur als we naar Marina de Campo gaan in dit havenstadje gaan we de lunch gebruiken welke bestaat uit een Pizza of Spaghetti met daarbij een glas bier of ¼ wijn. We lopen even uit te buiken maar al snel is er een ijssalon gevonden en haalt iedereen een ijsje welke op de kademuur zittend wordt weg gelikt. We zijn weer op tijd voor de bus en rijden terug naar Portoferraio  waar we de boot van 16 uur nemen en nog steeds genietend  van de zon nemen we plaats op het achterdek. Maar als we de kust naderen begint het te regenen gelukkig komen we redelijk droog in de bus, maar onderweg begint het steeds harder te regenen en komt er ook nog onweer bij. Als we om 18.30 uur bij de camping aankomen stort het stevig  we schuilen onder de luifel bij receptie en met 3 chauffeurs worden we met golfkar naar boven gebracht, om met onze auto’s de overige die niet zijn gaan lopen op te halen. Elba heeft een grote indruk op ons allen achtergelaten deze dag was absoluut de moeite waard.

Maandag 22 mei de zon schijnt uitbundig als we opstaan al merk je dat nog niet op je plekje vanwege de begroeiing. Na het ontbijt maak ik de was er in en ga de caravan weer schoonmaken al die regen zorgt toch voor vele schoonmaakbeurten. De was uit de droger is kurkdroog maar we drinken eerst koffie. Herman krijgt te horen dat er tegen 15.00 uur een update komt inzake zijn auto in de garage. Tegen 12 uur begin ik alvast de luifel binnen te halen die mooi droog is geworden, tussendoor komt een app om op 12.30 uur te gaan fietsen dus tussendoor ook nog snel een boterham gegeten. De fietstocht gaat door de stad langs een kanaal en door het bos na ca 15 km hebben we het eindpunt bereikt. Jos heeft hier onderhandeld met een Afrikaan en is 2 leren riemen rijker geworden. Bij de terugtocht is het bekende barretje gesloten en besluiten we om een drankje te nemen aan de lange boulevard van Marina di Cecina. Maar af en toe begint het te rommelen, het terras wordt ontruimd, de parasols verdwijnen en ik mag weer afrekenen voor de groep. Wat gaan we doen wachten of toch fietsen, het wordt fietsen en met hoge  snelheid gaat het dwars door de stad Cecina naar de camping zonder dat we een druppel regen krijgen. Als we op de camping aankomen horen we dat Herman en Frank de auto zijn gaan ophalen. Bij Jos drinken we ons drankje en onder applaus worden tegen 17.30 uur Herman en Frank verwelkomt en kort daarna begint het licht te regenen.  José heeft het voor elkaar gekregen dat we met ons allen uit eten gaan in het restaurant van de camping, als we dan om 18.30 uur vertrekken begint het net droog te worden. We hebben de tafels in de met plasticwanden afgesloten carrousel. Het is echt Italiaans, chaotisch, vriendelijk, veel woorden, heerlijk eten maar niet iedereen wordt op tijd uitgeserveerd. Wij aan tafel 3 kregen ons eten nadat tafel 1 al was uit gegeten. Ook het afrekenen was chaotisch maar Jos kreeg het toch voor elkaar dat we de laatste 2 gerechten niet hoefden te betalen van onze acht gerechten. Het is bijna donker als we terug naar de camping gaan morgen is er een reisdag.

Dinsdag 23 mei bij het opstaan is het heerlijk zonnig iedereen is druk bezig om zich klaar te maken voor vertrek. Lidy, Johan, Lea en Peter vertrekken als eerste om kwartier te maken. Jan en Ine rijden met mij en voordat ik kan vertrekken moet ik wel eerst de caravan schoon spuiten die ligt helemaal vol met afgevallen blad. Mijn navigatie heeft in het begin kuren en zit volgens mij steeds maar weer dat ze een andere richting uit wil. Als ik het rijden met de caravan verwijder en er auto van maak gaat het wel goed.

We hebben dan wel een prachtige uitzicht gehad naar de zee maar het kost wel 14 km extra. Het is een rit via Volterra en Rada in Chianti die ons prachtige uitzichten biedt met af en toe toch wel hellingen van 12-15 %. Nu begrijp ik ook waarom de de navigatie met de caravan een andere route wou. Het laatste stukje naar Rada is zelfs een stuk met 18% en moeten we terug naar de 1e versnelling. Uiteindelijk is iedereen goed aangekomen ondanks de steile hellingen. Het is meten en passen maar uiteindelijk staat iedereen naar tevredenheid. Dat hebben de kwartiermakers goed geregeld. Na de borreltijd  vraagt Lies of ik wil aanschuiven ze heeft een heerlijk groente gerecht met rijst, dan moet ik morgen maar de baklever die uit de vries is gekomen opeten.

Woensdag 24 mei en weer is het zonnig als ik opsta, ik maak mijn ontbijt en voor het eerst kan ik dit heerlijk buiten nuttigen. Na het ontbijt ga ik met nog 2 personen meer naar de Lidl 20 km verder op, dit keer is de navigatie in de war we worden over een smal boeren pad door de binnen landen geleid, fijn en interessant om te zien hoe dat hier is. In de Lidll doe ik de boodschappen voor het beroemde “Hapjesbuffet” voor donderdagmiddag. De terugweg gaat aanmerkelijk sneller omdat ik nu de hoofdweg volg. We drinken koffie bij terugkomst en Jos nodigt weer uit voor avondeten, nu is de baklever dus aangewezen als lunch. Na de middag ga ik bezig met de route naar San Marino, mijn navigatie wil niet dat ik de korte route rij vanwege de caravan. Bij de receptie zijn ze behulpzaam met soms wel 5 man maar ook zij hebben grote twijfels inzake de korte route. Ik neem de beslissing om dringend te adviseren de route te nemen die ook op de ANWB routekaart staat als veilig maar wel 75 km langer is. We eten met 9 man gezellig bij Jos en het onweer komt telkens weer terug met af en toe korte buien. Het weer donderdag is niet veel beter dus wordt er voorgesteld om ons Hapjes buffet een dag uit te stellen, na rondgang is daar iedereen voor te porren. En ongelooflijk we gaan om 20 uur Molka spelen en moeten ons ook nog verplaatsen van de camping. Het spel verloopt zeer spannend maar uiteindelijk wordt Jan van Rikie winnaar, hij wordt door Janneke onderscheiden met een medaille terwijl het al bijna donker is. Al met al een mooie dag.

Donderdag 25 mei het is weer stralend zonnig als ik om 8 uur opsta, na het ontbijt nog even de afwas en het nodige huiswerk doen, daarna koffie drinken. Om 10 uur gaan Janneke, jeanet, Bernard en Jos met mij mee om de wijn rondrit mee te maken. We bezoeken eerst Radda in Chianti, onderweg komen we al een groot open wijnvat tegen met een bank er in met een prachtig uitzicht. Je ziet een machtig grote wijn boerderij met een lange laan van Cypressen echt de Chianti. Als we in Radda aankomen vinden we direct een parkeerplaats en nabij de parkeerplaats hebben we een prachtig uitzicht op de rond liggende bergen. We slenteren door het beroemde stadje en bekijken de creatieve winkeltjes. Onze reis gaat verder naar Castellina met de nodige foto stops op de hellingen van 15 % waar wij met onze caravans tegenop zijn geklommen. Maar helaas geen P.Plaats te vinden in het stadje zelf dus vervolgen wij de route  via Panzano naar Greve in Chianti. We vinden een goede parkeer mogelijkheid en zijn met 5 minuten midden op het V vormige plein met leuke winkels en terrasjes. Het is een schitterend plein met diverse kunstwerken. We genieten op een terras van een heerlijke maaltijd maar intussen verdwijnt de zon en dreigen er weer regenbuien. We willen de tocht vervolgen maar mijn auto navigatie kan de volgende stop niet vinden, Jeanet gebruikt Google maps en we vinden de nog te gaande route daarna neemt mijn auto navigatie het wel weer over gaat het alsnog mis en staan we toch weer bij de camping. We gaan nog even voor de groep de test doen met de afdaling richting Cavriglia  maar komen  gezamenlijk tot de conclusie om deze af te raden voor onze reisgenoten. Als we op de camping aankomen begint het weer te regenen en zijn we blij dat we het hapjes buffet hebben uitgesteld tot morgen. We drinken nog een glaasje en dan komt de groep weer terug die met de auto en trein Florence hebben bezocht. Al met al heeft iedereen wel een actieve dag beleefd.  In de avond krijg ik een smoes te horen dat de camping bij Venetië onze reservering heeft gecanceld omdat ik de lijst met deelnemers nog niet had gestuurd. Dat wordt morgen een ding om op te lossen.

Vrijdag 26 mei het belooft bij het opstaan een stralende dag te worden. Als ik na het ontbijt begin aan het vinden van een camping nabij Venetië kom ik er achter dat bij alle campings het van 31 mei  tot 14 juni hoog seizoen is en de prijzen verdubbelen vanwege een vakantie met name in Bayern Duitsland.  Ik schrijf desondanks 9 campings aan en uiteindelijk vinden we toch de 14 plekken bij de stadscamping Venezia maar wel tegen de hoog seizoen prijs. Ik moet onmiddellijk beslissen want de aanbieding is slechts 2 uur geldig. Ondertussen zie ik reisgenoten bezig met het hapjesbuffet en raadpleeg snel enkele mensen en hoor dat ik toch maar moet boeken. We storten bij als de kas leeg loopt. De boeking betekend ook direct betalen en dat geschiede dus ook. Er viel een grote last van mij af we hebben wel een duurdere camping maar wel een die op 5 minuten van de stad ligt met een bushalte voor de deur. Om 17 uur beginnen we met hapjesbuffet en nog steeds straalt de zon. Eerst een drankje en een ½ uurtje later beginnen we en Janneke heeft weer voor iedereen op naam een slaatje gemaakt, ook alle andere hapjes zien er goed verzorgd uit. De drank uit de kas vloeit naar menige mond en allemaal genieten we van het buffet wat bij voorbijgangers leidt tot fijne opmerkingen. Tot diep in de avond wordt er genoten, er wordt koffie gezet en als de duisternis tegen 21,30 uur compleet is wordt door iedereen zijn eigen verblijf opgezocht.

Zaterdag 27 mei als ik opsta zit ik met rode vlekken op mijn bovenlijf en heeft de processierups mij te pakken gehad. Ine heeft een middel om de jeuk te verzachten en dat helpt redelijk goed. Er is een groots bruiloftsfeest op de camping  waar de families zich begeven in de hoek met bijzondere voertuigen. Iedereen is zeer chique gekleed en de dames gaan op hoge hakken over de ruwe camping. Het huwelijk wordt voltrokken bij het zwembad  en het feest met luide muziek duurt tot 23 uur.  Voor de meesten wordt het een luie dag lekker van de zon genieten en velen ook bij het zwembad. Er wordt ook gekaart en daarbij is er maar een grote winnaar de rest zijn verliezers. Het happy hour gebeurd met 2 groepen en is weer heel gezellig. Ik had al in de middag mijn warme maaltijd met zalm uit de airfryer gemaakt en kon het redden met een paar boterhammen. We gaan buiten kaarten maar tegen 23 uur wordt het toch te koud en stopt de muziek dus sluiten we de mooie dag af.

Zondag 28 mei ondanks een beetje jeuk heb ik redelijk geslapen, heb mij koud moeten douchen want de boiler was stuk. De huid is al veel verbeterd en Lidy wrijft nog een keer mijn nek en rug in, Daarna op de koffie bij Jos en Jeanet samen met Janneke en Bernard gaan we tegen 10.15 met de auto naar Florence, onze camping ligt op 700 meter hoogte en als we dalen loopt de temperatuur snel op, als we in Florence aankomen is het even puzzelen hoe we de parkeer garage bij het station bereiken maar met Google op de achterbank lukt dat prima. Tegen 12 uur lopen we naar de stad en bij een VVV infopunt halen we de plattegrond van de stad, we zien een Gelateria en willen 2 bolletjes ijs in een bakje als we willen betalen vragen ze € 15,00 voor 1 bakje, ik loop direct weg maar Jos en Bernard gaan onderhandelen en betalen uiteindelijk € 10,00 war elders in de stad € 8,00 wordt gevraagd. In de stad is het onverstelbaar druk is het duizenden mensen lopen er rond, veel drukker dan Amsterdam. We genieten van al die mooie gebouwen. Als we trek krijgen in een etentje vinden we pizzabakker die op grote platen wel 10 verschillende soorten Pizza heeft een grote schijf kost € 5,00 en een biertje ook. We hebben moeite om alles op te eten en zijn echt verzadigd. Daarna gaan we verder we willen Ponte Vechttio zien maar het is inmiddels wel 32º geworden en in de drukte wil iedereen aan de schaduwkant lopen. Op de brug is het extreem druk maar je moet het wel bezoeken als je in Florence bent. Daarna willen we terug naar de garage om met de auto naat Piazza Michel Angelo te rijden. Het kost enige moeite om op het juiste spoor te komen maar de achterbank ondersteuning is zo goed dat we de plek kunnen bezoeken. Ook hier is het weerenorm druk en gelukkig vinden we snel een parkeerplaats. Het uitzicht over de stad is fantastisch en het standbeeld van Michel Angelo is ook wel een foto waard. Daarna gaan we de snelste weg naar de camping waar we om 17.30 uur aankomen. De meesten hebben de caravan al weer klaar staan om morgenvroeg te vertrekken we gaan dan naar San Marino.

Maandag 29 mei om even na 9 uur rij ik samen met Lies en Gert de wat lagere maar zekere route. Weer hebben we prachtige vergezichten als is het wel oppassen de wegen zijn af en toe vol gaten. José, Janneke, Ard en Bernard zijn dit keer de kwartiermakers en doen dat uitstekend. Als wij even na 14.00 uur aankomen staan de pionnen uitgezet en mogen we een nummer trekken. Ik sta dit keer op de kop van het laantje en besluit om de luifel maar niet op te zetten. Jos heeft dit keer weer een pan gerecht gemaakt waarbij ik mag aanschuiven en blijft mijn half haantje nog in de koelkast liggen. Het is een heerlijke avond om buiten te zitten. Maar om 23 uur ga ik toch maar weer na bed. Dinsdagochtend het is strak blauw aan de hemel en omdat Betsy en Herman 30 jaar samen zijn brengen wij hen een aubade en feliciteren het paar.

Om 10.15 uur gaan we met zijn 7 met de bus naar boven, dat lukt binnen 20 minuten. De bus stopt voor de poort van de historische binnen stad en er staat een agent ter regelen dat we veilig kunnen oversteken. We beginnen met koffie op het eerst terras wat we tegen komen en betalen €2,00 voor een mooie cappuccino. Dromen schoolkinderen komen langs die hun jaarlijkse schoolreisje hebben. Na de koffie gaan we als maar stijgend richting de top en zijn verbaasd er over hoe dit vroeger allemaal tot stand is gekomen. De republiek heeft bijna 35000 inwoners maar heeft nog steeds een eigen parlement. Het is overal heel netjes en zeer schoon. Inmiddels krijg ik weer veel last van de jeuk en besluit om met de bus van 12.55 uur weer terug te gaan naar de camping ik had alles wel gezien. Om 17 uur begint de party van Betsy en Herman en ze hebben het mooi geregeld met wel 4 soorten wijn, bier en zelfs aperol ook de nodige hapjes staan gereed en Goorse vlammen sloot laat in de avond de party af. Toen ik bij de caravan kwam en weer verbinding had probeerde ik Ria te bellen maar er werd niet opgenomen, toen maar de huislijn van Herfstzon en daar kreeg ik te horen dat ze was gevallen en dat ze verwondingen had opgelopen waar de arts naar kwam kijken. Maureen was ook gewaarschuwd en was onderweg. Toch kreeg ik Ria te spreken en ze was goed aanspreekbaar maar een beetje verward. Een groepje kwam bij mij zitten om het allemaal even te laten bezinken, dat was erg prettig voor mij. Later belde Maureen nog en kreeg ik te horen dat Ria een slaapmiddel kreeg om goed de nacht door te komen. Met een afzakkertje nog even nagepraat en tegen 23.30 uur naar bed gegaan.

Woensdag 31 mei vandaag de laatste dag in San Marino, in de reportage lees ik dat Ria goed en lang heeft geslapen. Maureen is weer de gehele dag er druk mee om van alles te regelen. Tegen 10 uur vertrekt een grote groep richting de stad en zij hebben geluk want de kabelbaan is in bedrijf genomen en gaan ze dus met de kabelbaan naar boven. Even na 15 uur komen ze allemaal weer terug en wordt er begonnen met op te ruimen. Het Happy hour gaat ook nog door en in de avond wordt er nog door menigeen gekaart,  vroeg naar bed morgen gaan we rijden naar Venetië. Donderdag 1 juni samen met Lidy en Johan vertrekken wij om 8 uur als eerste en nemen de snelweg via Bologna naar camping village Venezia ligt in de stad zelf maar net aan de buitenkant. Wij  zijn er net na 12 uur en de aanmelding verloopt soepel. Even na 14 uur is iedereen binnen en zijn tevreden met de mooie plekken en het super mooie toilet gebouw. Om 17 uur is er de briefing inzake het te bezoeken Venetië, en zoals wel vaker wordt dat mog een heel gezellig uurtje.  De avond is echt Italiaans heerlijk warm en zoel, ik ga eerst uit eten met Betsy en Herman en we genieten van een heerlijke uitgebreide Grill-teller van € 14,00. We kaarten nog tot laat in de avond en gaan dan slapen morgen wordt het Venetië bezoeken.

Vrijdag 2 juni nog 14 dagen en dan is het al weer afgelopen deze mooie reis. Ik ga mee met 3 stel en tegen 10 uur lopen we binnen 4 minuten naar de bushalte al moeten we wel via een brug de dubbelle rijbaan oversteken. Met lijn 19 zijn we binnen 20 minuten in het oude Venetië. We beginnen te dwalen door straatjes zonder ons goed georiënteerd te hebben, we lopen richting Rialtobrug en op 300 meter stappen we in de Lijn 1 boot en hebben besloten eerst naar Chioggia te gaan Neem de Vaporetto ( Lijn 1 )naar het eiland Lido De reis van Venetië naar Chioggia duurt ongeveer 2 uur. Om het schilderachtige Chioggia, aan de buitenste rand van de lagune, te bereiken neem je de vaporetto naar het eiland Lido. Daar aangekomen neem je buslijn 11. Het eiland Lido is een van de lange smalle eilanden die de Venetiaanse lagune scheiden van de Adriatische Zee. De bus gaat in zuidelijke richting over de gehele lengte en langs een deel van de kust van het eiland. Vervolgens blijf je in de bus zitten wanneer deze een kleine veerboot oprijdt richting het nog smallere eiland Pallestrina. De busrit eindigt bij de begraafplaats waar wij vervolgens de laatste etappe afleggen met een vaporetto ( Lijn 11 )naar onze eindbestemming Chioggia. Het landschap van de lagune is schitterend en bezaaid met vissershutten op stelten. We passeren de Porto di Chioggia, bewaakt door een oud fort. We zien vissersboten die onderweg zijn naar huis met hun laatste vangst. De vaporetto komt uiteindelijk aan in de kleine haven aan de noordkant van het historische deel van Chioggia. Inmiddels is het wel bijna 30º geworden en krijgen we trek in iets lekkers. We belanden op een terras genieten van een drankje en een klein gerecht want vanavond wacht ons weer een maaltijd  bij Jeanet en Jos. Daarna willen we de oude stad bezoeken maar door de hitte neemt de animo af en wordt na een half uur besloten om er maar een einde aan te maken en weer terug te gaan naar de camping. Het is 15.30 uur als we de ferry ( lijn 11) weer terug nemen stappen in de bus en zijn enorm verbaasd als deze aankomt bij Pallestrina dat we weer terug rijden naar de haven van de ferry. Er is enige paniek maar de chauffeur maakt ons duidelijk dat de ferry waar de bus op moet pas later aankomt en dat we deze rit dus voor de 3e keer gaan maken. Het is overal enorm druk vanwege een feestdag en wat ons opvalt  heel veel fietsers op deze 2 eilanden. Tegen 18 uur zijn we weer terug op de camping, Jos begint te koken en wij hebben echt dorst en gaan rondom de kok zitten en drinken ons glaasje. De maaltijd is heerlijk en de Limo cella cream wordt ook gewaardeerd.  Domper op de avond wordt als er een van de groep ontdekt dat zijn portemonnee is gerold bij het uitstappen van de bus.

Zaterdag 3 juni ga ik eerst met Herman mee om aangifte van diefstal te doen, het politiebureau ligt dicht bij het busstation bij het Grand Canal. We moeten de auto op het dak van de parkeergarage zetten en na 200 meter lopen zijn we bij het bureau. Een agent staat ons te woord maar verwijst ons naar een bureau wat hiervoor gespecialiseerd is en dat ligt in de buurt van het Sant Marco plein. Dus weer terug naar de camping want dan gaan we aangifte doen als we Venetië bezoeken. Tegen 10.30 uur gaan we met dezelfde  groep als gisteren weer met de bus naar de stad, en weten nu waar we moeten instappen. We bezoeken eerst de markt waar bloemen, groente, kruiden en veel vis te koop is. Vooral de vis toont vele soorten die wij niet kennen. Daarna naar het Marco Polo plein, het is er enorm druk met lange rijen wachtenden voor de kerk en het museum. We spreken een politieagente en die verwijst ons na een bureau op 600 meter verder. We splitsen op Herman en ik naar het bureau de anderen gaan verder kijken. Al snel vinden wij het bureau en daar krijgen we van een streng kijkende agent een formulier om in te vullen. Hij beloofd ons een pen te brengen maar die komt niet. Er zitten meerdere mensen in het kleine hokje en gelukkig hebben 2 dames een pen bij zich. Wij vullen de lijst in en kunnen die uiteindelijk afgeven waarbij weer gesommeerd werd om te gaan zitten wachten. Wachten duurt land en intussen zijn de anderen ook naar het bureau gekomen. Na 2,5 uur komt Herman naar buiten met 4 vellen papier en meerdere handtekeningen en is de aangifte een feit.

We gaan te voet naar de andere kant en lopen naar de instapplaats Fundamente Nova en steken over na Murano. We slenteren wat langs de vele winkels met glaswerk en zien best veel mooie kunstwerken van glas. Maar we worden moe gaan een glaasje drinken en gaan terug naar de instapplaats waar we met lijn3 in 1 keer naar de eindstop worden gebracht. Tijdens de vaart belt Bernard mij dat Rikie de enkel heeft verzwikt en vermoedelijk naar een dokter of ziekenhuis moet. Maar door het lawaai van de motor is het te onduidelijk. Op de wal aangekomen hebben we weer contact maar nu zitten zij op de boot en zijn ook niet te verstaan. Aangekomen op de camping krijgen we een telefoontje dat het schijnbaar nog wel meevalt en dat ze ook naar de camping komen. Gelukkig ziet het er goed uit, Jan verwend Rikie met een steun onder de enkel en Rikie voelt er zich goed bij. We gaan uit eten met een groepje van negen en genieten van de maaltijd.

Zondag 4 juni in nasleep van de zaak van het rollen van de portemonnee willen Herman en Betsy duidelijkheid krijgen inzake het rijden zonder aanwezig rijbewijs. Ik help zoeken op het internet en Herman krijgt uiteindelijk de ANWB aan de lijn en deze zeggen toe dat hij verder mag rijden maar wel kans heeft op een boete voor het niet bij zich hebben van het rijbewijs. Dit geeft voldoende opluchting om verder mee te gaan. Inmiddels zijn er al diverse fietsgroepen gaan fietsen en ben ik misschien wel een beetje blij met de rustdag. In de late middag beginnen we aan het door Jeanette en Jos voorgestelde grote caravanreizen open air diner. Zij hebben veel voorbereid en anderen ingeschakeld voor het maken van salades. Tegen 18 uur beginnen Jos, Peter en Bennie aan het bakken in wel 5 pannen en dat voor een groep van 27 personen. Het begint soms al lekker te ruiken en gelukkig is het weer beter dan voorspeld. Het blijft droog en iedereen geniet  onder een glaasje drank van de gesprekken. Als Herman als leraar zich er ook mee gaat bemoeien komen we  al snel toe om de eersten uit te nodigen voor het opscheppen van de maaltijd. Er is genoeg voor iedereen zelfs de laatste stukjes kipfilet worden nog verdeeld. Daarna nog een ijsbuffet en dat allemaal voor € 5,00 per persoon. We genieten nog van de zomerse avond, er wordt afgewassen, de luifels ingedraaid en nog een laatste glaasje  voor we naar bed toegaan. Venetië  heeft ons aangenaam verrast.

Maandag 5 juni afgelopen nacht heeft het weer ons geteisterd met veel wind en regen, af en toe ook een donderklap. Als ik opsta is nog maar 18 graden en regent het licht. Degene die het eerste moeten vertrekken, vertrekken om 8.20 uur. Tegen 9.30 uur mogen de eerst volgende vertrekken wat niet helemaal soepel verloopt. Maar even na 10 uur is iedereen toch op pad voor de tocht van ca 110 KM. Bijna elk navigatie systeem geeft een andere route aan maar uiteindelijk is iedereen tegen 14 uur genesteld. Jammer dat onze nieuwe gasten weer buiten de groep staan ditmaal door de keus van de camping en doordat er een plek vanwege het vele water wat is gevallen uitvalt. In de loop van de middag wordt het toch nog aangenaam en menigeen pakt de fiets, gaat kaarten of gewoon gezellig zitten. De fietsers kiezen voor een niet te gemakkelijke route en moeten door Jan geholpen worden om boven te komen. Helaas gaat het tegen 18 uur weer regenen en valt de avond uiteen met spelletjes in de caravan. Camping a Lago in Arsië is mooi gelegen laten we hopen op mooi en beter weer.

Dinsdagmorgen is het nog zwaar bewolkt maar tegen 11 uur komt er toch iets zon er door, er wordt volop gewassen en daarna gaat bijna iedereen fietsen. In mijn groep beginnen we na 9 km te twijfelen of we de lange afdaling wel willen je moet tenslotte ook nog terug.

We draaien toch maar om, om maar te horen hoe het de anderen vergaat die verder op door het dal de Valsugana route willen volgen, ongeveer tot halverwege in het dal om vanuit de volgende camping het restant te doen. Als we terug zijn op de camping gaan we gezamenlijk koffie drinken en gaan ons voorbereiden op het pannenkoeken bakken. Als de fietsgroep net voor 17 uur terug komt hebben zij er 65 km opzitten en zijn erg blij met de mooie tocht, het berg op fietsen is prima te doen. We hebben een wedstrijdje wie de mooiste pannenkoek kan maken en samen met Rikie, Janneke en ik zijn wij de jury. Janneke  doet mee zonder deel te nemen en heeft een prachtig exemplaar gemaakt met een tekst van chocolade letters. Ans wordt unaniem tot winnaar uitgeroepen zij had een mooie krans van aardbeien bedacht. Janneke heeft voor haar een leuke onderscheiding gemaakt en onder een luid applaus krijgt ze deze omgehangen. In de avond wordt er gekaart helaas niet buiten het koelt te snel af.

Woensdag 7 juni het is weer een stralende ochtend, na de koffie ontstaan er 2 fietsgroepen en gaan we beide voor de Valsugana route. De groep die gisteren richting Trento zijn gegaan gaan nu richting Venetië. Ik sluit mij aan bij de groep richting Trento, beiden moeten we weer de lange afdaling naar Primolano maken. In het dorp aangekomen gaan we rechts af en ca 2,5 km verderop kunnen we naar het fietspad. De andere groep moet hier dus linksaf slaan om richting Venetië te kunnen. Na korte tijd gebruiken wij ons kopje koffie ook op het terras van het fietscafé. Bij 20 km draaien we weer om en korte tijd later begint het regenen, we zijn bijna weer bij het fietscafé dus wordt er gesprint om dit te bereiken. Maar het ziet er naar uit dat het nog wel een uurtje kan doorgaan met regenen, dus allemaal een cape om en maar weer trappen. In Primolano is het weer droog en worden de broodjes op gegeten. Ik ga vast vooruit naar de weg met de haarspeld bochten in de hoop op een mooie foto van de groep klimmers. Maar het is geen peloton het is een wedstrijd geworden van wie het eerste boven kan komen. De foto is niet geworden wat het had moeten zijn. Ook da andere groep is weer zeer tevreden over de mooie fiets route en heeft weer 70 km gefietst. Lidy en Ine hebben voor een groep stamppot zuurkool gekookt en dat smaakt heerlijk. Daarna nog gekaart waarbij Jan de winnaar was.

Donderdagmorgen de zon staat weer te stralen de lucht is helderblauw, ik bak tomaten met een ei en een plak kaas en ham wat je noemt een gezond ontbijt zonder brood. En weer zijn er 2 fietsgroepen de sterken gaan voor een tocht van 45 km en onze groep gaat richting Feltre, onze leider heeft een rondrit bedacht maar nadat we de harde weg hadden verlaten kwamen in een smal paadje met hoog gras en brandnetels, sommigen werden bang en wilden niet verder dus weer omgedraaid. Daarna het fietspad langs de rivier richting Feltre gereden. Onderweg zagen we hele scholen forellen zwemmen in de rivier. In een klein dorpje pikken we een terrasje en dat met zeer lage prijzen. Het weer is inmiddels drukkend warm geworden en nadat we terug waren op de camping brak er even na 5 uur onweer uit met een stevige bui van 1,5 uur. Jos en Jeanet verassen ons met een maaltijd in de camper waar we met 7 personen genieten van een maaltijd. Arsie is een geweldig mooi fietsgebied, maar morgen gaan we verder naar de laatste camping van deze reis.

Vrijdag 9 juni vertrekken wij met Ria en Gerrit als eerste om 9 uur, de rest volgt vanaf 10 uur. De rit is zeer kort slechts 50 km dus zijn we net voor 10 uur bij camping al Pescatore in Calcenaria al Lago gelegen aan het meer van Caldoazzo. Om 11 uur zijn de eersten al aanwezig en zijn Ria en ik net klaar met het uitzetten van de pionnen, 1,5 uur later staat iedereen op een mooie soms wel een erg grote plaats. De meesten beginnen al direct te fietsen want het is echt heerlijk weer en het is 30º geworden. Met Jos en Jeanette fietsen we even tussen de enorme boomgaarden door en zien de kwekers de appels “krenten”, daarna een terrasje aan het meer waar het heel druk is met jeugd de Italianen zullen wel een vakantieweek hebben omdat ze hier pas in augustus de scholen sluiten.  Na het avondeten ga ik buiten kaarten met Ria en Gerrit het beloofd een zwoele Italiaanse avond te worden en zit dus iedereen heel lang buiten. Zaterdagmorgen schijnt de zon weer volop, na de koffie bij Lies en Gert wordt er voorgesteld om een ritje naar Borgo Valsugana, heen en terug ca 40 km. Het mooie fietspad is een onderdeel van het Valsugana fietspad, In het stadje fietsen we door nauwe straatjes en onder koepeltjes door. We genieten op het terras van een drankje en het zwoele weer is een beetje drukkend. De andere groep fietsers komen binnen als wij willen vertrekken dus is er voldoende plaats op het terras. Terug op de camping is het te warm om in de zon te zitten dus zoeken we een schaduwplekje. Vanavond mag ik weer aanschuiven bij Jeanette en Jos voor een warme maaltijd. Er komt een voorstel om vanavond Molka te spelen en als we om 19.30 beginnen zien we het in de bergen donker worden en na 2 ronden moeten we het spel staken vanwege de vele regen die over ons neerdaalt. Jammer dat het zo afgelopen is, morgen gaan we voor een herkanssing. Zondag 11 juni als ik opsta schijnt de zon weer volop en is het helder in de bergen. De zaken die nat zijn geworden zijn alweer bijna droog. De meesten gaan weer fietsen maar ik heb een spannend boek van Wilbur Smith en ga onder de dikke boom heerlijk lezen. In de namiddag wordt er weer gekaart en maken we tegen 18 uur het Molka af Peter wordt de winnaar en krijgt van Janneke een prijs uitgereikt. In de zwoele avond spelen we kaart met Lidy, Ine, Johan en Jan en tegen 23 uur sluiten we af met mij als winnaar inmiddels hebben we wel enige toeschouwers gekregen en schenkt Jan nog een slaapmutsje in. Maandagmorgen na een warme nacht ben ik er vroeg uit en tegen 10 uur gaan we met een grote groep naar de markt in Levico Terme. Onderweg vragen we de weg en we vinden na een steile klim de markt midden in de oude stad. De markt met minstens 60 kramen is vooral een textiel markt, sommigen slagen er in onderbroeken, t shirts, blouses of riemen te scoren. Na een uurtje markt dalen we met een klein groepje weer af naar het meer en drinken daar onze koffie. Terug op de camping komt Jos met een half haantje voor ons beiden welke we heerlijk oppeuzelen. Ik ga verder met lezen met af en toe een slaapje totdat het weer Happy Hour is. De fietsgroep heeft de stad Trento bezocht wat best een uitdaging was. Al met al weer een heerlijke dag van genieten in de Italiaanse zon.  Dinsdag 13 juni onze laatste dag in Italië en dat kun je merken ook. Iedereen is al bezig met de voorbereiding om morgen in 3 etappes weer naar huis te rijden. Er wordt gepoest en iedereen kan onder gunstige omstandigheden zijn luifel of voortent naar binnen halen, sommigen moeten nog tanken maar het happy hour wordt niet overgeslagen. Met een groepje van 7 sluiten we de reis af in het restaurant van de camping. Morgenvroeg beginnen we aan de terugweg.

Woensdag 14 juni onze trouwdag, we vertrekken samen met Lea en Peter ca 9.45 uur van de camping het is een dag met veel zonneschijn. De rit naar Prutz  komen we van alles tegen, reisgenoten die bij een rotonde een rondje rijden om ons voor te laten gaan! Dus enig moment liggen wij op kop het is moeilijk om een stopplaats voor 2 combinaties te vinden maar 65 km voor Prutz vinden we een stopplaats links van de weg in een dorpje. We eten onze boterham en zien diverse equipes aan ons voorbij gaan. Tegen 14 uur zijn we op de camping en de een na de andere komt binnen. Ine, Jeanette, Jan en Jos zijn deze dag de verkenners en hebben geen lijst van onze nummers aangetroffen maar lossen het prima op. Na installatie blijkt dat er een misverstand is inzake de dag van aankomst  de camping heeft 15 juni staan en hebben op woensdag het restaurant gesloten waar wij het einddiner willen houden. Dus gaan Jos en ik de stad in om een alternatief te zoeken maar nog niemand is open we wagen nog een poging even naar halfzes en met veel moeite wil de waardin ons ontvangen als we snel komen. Dus even na zes uur lopen we gezamenlijk naar Restaurant Gemse die ons een voortreffelijke maaltijd voorschotelde. Na het diner nam Jeanette namens de groep het woord om de reis te evalueren en werden de hoogte en diepte punten benoemd. John kreeg een enveloppe met inhoud aangereikt en bedankte daarna iedereen die had bij gedragen om er een mooie reis van te maken. Gezamenlijk lopen we terug naar de camping, sluiten af met koffie morgen gaan we niet te vroeg vertrekken omdat Dinkelsbühl va 13.00 – 15.00 uur is gesloten. Donderdag 15-6 samen met Betsy en Herman vertrekken wij als 4e net voor 10 uur, vanwege de verbouwing van de hoofdweg duurt het even voordat we in een colonne van 6 caravans de B 180 op kunnen na 15 km moet je oppassen dat je niet de tolweg opgaat maar de B 171 naar Landdeck neemt. We zien dat Frank en Gerrit in Landdeck gaan tanken maar onze tanken zijn gevuld en dus rijden we door. Boven op de Fernpass vernemen we dat Frank per ongeluk benzine heeft getankt  ipv Diesel, Dus dat wordt weer een bezoek aan de Mercedes garage in Imst. Als we om precies 15 uur aankomen als eerste in Dinkelbühl gaan we eerst tanken en Peter rijdt ons dus voorbij en staat als eerste in de rij en zorgt voor aanmelding van de hele groep. Het is wel warm weer zo rond de 25º C  we maken ons bivak en genieten van een drankje. Bennie en Jos bakken worstje, anderen zit gezellig bijeen onder een dikke boom, Maar als we even na 19 uur Frank en teamgenoten welkom kunnen heten beginnen de voorbereidingen voor de maaltijd. Enkelen ggan uit eten bij het restaurant, il ben bezig met de afrekening die maar niet klopt, de vorige manager heeft er een puinhoop van gemaakt, Ik schuif aan voor een pasta gerecht en we sluiten min of meer af met een vertrek van Henk en Lammie die graag de workshop van hun zoon op zaterdag willen mee maken, Morgen nog de etappe naar Girod en deze mooie reis is  weer ten einde alle reisgenoten bedankt,

Jouw reactie