Reisverslag Noord Duitsland 2020:

15 augustus 2020 - Goor, Nederland

Zaterdag 15 augustus.

We staan om 7 uur op en gaan na het ontbijt de caravan afladen en aankoppelen, we gaan vandaag samen rijden met Ine en Jan die we bij de grens ontmoeten. Na een Corona welkom gaan we na getankt te hebben in zwaar bewolkt weer, beginnen aan de eerste etappe. We hebben bijna geen vertragingen maar komen wel in een langdurige zware bui en rijden dan plotseling achter Johan en Tonnie  die dezelfde parkeerplaats uitzoeken om koffie te drinken.

Ook hier een Corona begroeting en na  een half uurtje zetten we de reis weer verder. Als we dan de A7 op willen rijden geeft de navigatie aan dat het een file is van 49 minuten. We kunnen nu nog van de snelweg af en gaan binnendoor naar Celle en bereiken camping Sonnenberg  om 15.30 uur als laatsten van de reisgroep. Inmiddels is de zon weer doorgebroken en het is erg warm aan het worden dus snel de luifel uit om schaduw te creëren. Mede reisleiders Herman en Betsy staan naast ons  en we besluiten om een app te sturen om een briefing om 17.30 uur te houden. Betsy en Herman schenken een borreltje in en na getoast te hebben op een voorspoedig reis worden de mededelingen uitgesproken en het blijkt dat die 1,5 meter toch wel erg moeilijk is te handhaven, we vragen iedereen vooral zijn gezonde verstand te gebruiken en voorzichtig te zijn. We eten de meegenomen bruine bonensoep op doen een tukje en genieten samen met de buren van een heerlijke zomerse avond op de mooi aangelegde camping.

Zondagmorgen staan we wat aan de late kant op, het is al weer erg warm buiten. Na het ontbijt waar we toch wel veel last hadden wespen heb ik het wespennest gevonden. De campingbaas gaat het enkele keren behandelen met een soort schuim, en nu maar hopen dat het dan ook werkt. Ine en Lidy komen namens  Freddy, Willy, Bernard en Janneke  ons verassen met een drankje. Helaas konden zij niet deelnemen aan deze reis  maar dat ze de groep zo toch waarderen is  hel erg mooi.  De meesten stappen op de fiets en gaan er op uit den een wat verder dan de andere maar doordat de heide in bloei staat is het overal erg mooi, wel zijn de fietspaden veelal van zand en griffel en dus niet geschikt voor ons op de tandem. Wij blijven de hele dag op de camping en zoeken maar wat graag de schaduw op. Tegen 17 uur beginnen de 2 slagers met het voorbereiden van beloofde welkomst maaltijd. In 2 grote pannen worden aardappeltjes met spekjes goudbruin gebakken in de andere schnitzels en Rösties. Jeanette en Lammie hebben ook nog heerlijke salades erbij  gemaakt. Tegen 18 uur  wordt er dan ook gretig gebruik gemaakt van de heerlijke maaltijd. De mooie zomeravond zorgt er dan voor dat er nog lang wordt nagezeten en dat het erg gezellig vertoeven

Maandag is weer een stralende dag de meesten gaan er met de fiets er op uit, wij willen er een luie dag van maken en bezoeken ons eigen stadje Müden/ Ortze. We doen de nodige boodschappen en maken een rondrit door het Natuurpark Südheide. We zien niet erg veel heide wel veel landbouw en bosbouw. Terug op de camping gaan we onder de bomen zitten op ons eigen zonnige plek is het veel te warm. Na het avondeten spelen we Molka totdat het donker wordt.

Dinsdag 18 augustus het was ook een warme nacht en bij het opstaan staat de zon weer volop te branden. De eersten gaan om 10 uur alweer fietsen, en 1 groepje bezoekt het voormalige concentratiekamp Bergen Belsen  (nooit geweten dat het hier lag)  in dit kamp liggen de zussen Frank begraven. Iedereen is er van onder de indruk. Wij fietsen met Betsy en Herman eerst rond het Heidemeertje en daarna een kleine rondrit van 25 km. In ons eigen stadje bezoeken wij Der Bauernhof hier kun je een keuze maken uit wel 15 soorten gebak, de bakster is 2e geworden bij heel Duitsland bakt. Het is inderdaad een indrukwekkend stuk gebak waar de wespen net zo dol op zijn als wij. Terug op de camping is het af en toe bewolkt dus blijven we gewoon bij de caravan. In de avond kaarten we met Ine en Jan maar tegen 11 uur begint het te onweren en komt er een zware bui regen op ons neer. Een gedeelte van de camping zit zonder stroom en na een noodoproep  van Lidy gaan we op zoek naar wat er fout is, het is de zekering in de hoofdkast die eruit is gegaan even indrukken en iedereen had weer stroom en konden we rustig slapen gaan.

Woensdagmorgen schijnt de zon weer gewoon en het lijkt een warme dag te worden. Wij willen toch ook zelf naar Bergen Belsen en vragen Rinus en Rietje of ze mee willen rijden. In Bergen is een grote kazerne waar vooral tank eenheden gelegerd zijn. Maar dan moet je nog wel 5 km verder voordat je bij het voormalige concentratiekamp bent. Massagraven van 2-tot 20.000 doden liggen verspreid over het veld. De gedenkstenen zijn niet de graven maar geplaatst als een herinnering aan enkele beroemdheden. We raken diep onder de indruk en voelen er niet voor om ook nog het museum te bezoeken.  We rijden naar Celle waar we een lekker ijsje eten en het eigenlijk te warm is om door de stad te slenteren dus maar terug naar de camping.

Donderdag 21 augustus vertrekken wij samen met Anneke en Bennie als laatste van de camping en rijden via 140 km binnenwegen en via Ludwigslust naar de Autobahn nummer 9 die ons via Wismar naar Rügen brengt. Na een mooie rit van 6,5 uur blijkt op de camping dat de eigenaar niet zoals beloofd gereserveerde plekken heeft  dus staan we links en rechts verspreid over de camping. Plotseling wordt tegen 19 uur de lucht angst jagend gekleurd en plotseling komt er een enorme wervelwind over de camping. Sommigen zijn op tijd om de luifel tegen de grond te krijgen anderen staan net genoeg uit de wind maar hier en daar worden luifels en voortenten weggeblazen of afgescheurd. Lidy en Johan is de tent uitgescheurd dus zitten zonder voortent bij enkele anderen hangen we met 3 4 man aan de luifel om deze onder controle te houden. Na een klein kwartier is het afgelopen en wordt de schades opgenomen. Als we tegen half negen Bennie en Anneke op visite krijgen beginnen de muggen te komen, we vluchten naar binnen maken er een gezellige avond van en liggen weer voor 12 uur in bed.

Vrijdagmorgen na een zwoele nacht gaat Johan zijn tent repareren met tape en dat lukt aardig, Bennie verplaats zijn camper zodat hij weer dicht bij de groep staat, een enkeling draait zijn caravan met de rug naar het westen gericht daar waar de storm vandaan kwam. Er worden boodschappen gedaan en de meesten gaan weer fietsen, wij zelf maken er een was en schoonmaak dag van.

Zaterdagmorgen ga ik met Henk naar Lidl om boodschappen te doen want Lammie is zondag jarig. De groep gaat op de avond een regionaal gerecht eten Rügen Kartoffel met daarin  kun je kiezen uit een vulling van braad of bloedworst met sauerkraut, gamba’s met een crème sausje, gerookte zalm met saus, of met diverse groentes. We beginnen om 17 uur en brengen de bestelling naar de “kartoffelkar” en bestellen zodat er om 18.30 wordt geleverd. Maar dan wordt het tegen 18 uur donker en vallen de eerste spetters en zelfs een onweerklap er worden paraplu’s en parasols opgehaald maar na 10 minuten regen wordt het een stortbui en slaat de regen door menig paraplu  de meesten vluchten naar eigen stekje. De kartoffel man brengt de bestelling en gelukkig wordt het 10 minuten later weer droog met een stralende zon en komt iedereen weer tevoorschijn en genieten we met ons allen van de overheerlijke Rügen Kartoffel. Dankzij de mooie avond wordt er nog lang nagezeten.

Zondag 23 augustus om 10 uur brengen wij met ons allen aubade voor Lammie en zingen ons hoogste lied, we  worden uitgenodigd om 17 uur een borrel te komen drinken. Met 13 man fietsen wij naar Sassnitz maar nemen de verkeerde weg we moeten ca 6 km langs een drukke weg fietsen maar de auto’s behandelen ons met respect. Als we in de stad zijn en bij de boulevard al slingerend tussen de voetgangers door fietsen valt het ons toch een beetje tegen dus zoeken we een terras op en eten allemaal een lekker gerecht dan hoeven we vanavond niet te koken. We nemen een andere weg terug en belanden op smalle bospaden en op het laatst is het nog maar 20 cm breed. Met de tandem kost het nodige moeite om in balans te blijven maar na ca 6 km komen we weer op de harde weg en zijn tegen 16 uur weer terug op de camping. We sluiten de avond af met een kaartje te leggen bij Ine en Jan.

Maandagmorgen om 9 uur worden de 5 wandelaars weggebracht door Frank naar de parkeerplaats bin de Köningsstuhl, ze worden gedropt tijdens een stevige regenbui en beginnen aan de wandeltocht van ca 10 km langs de kust naar Sassnitz. De tocht loopt door het Nationalpark Jasmund. Wij gaan op stap met 2 auto’s om een rondrit te maken naar het meest Oostelijke stukje van Rügen. Maar de regen speelt ons ook op  en als we dan om 12 uur gaan vertrekken begint het iets op te klaren. We bezoeken eerst de door Hitler gebouwde vakantieflats in Pora ongelooflijk 25000 vakantie appartementen die nu gedeeltelijk zijn opgeknapt en weer bewoonbaar zijn, maar een groot gedeelte staat leeg en begint te verpauperen. Daarna willen we Binz bezoeken maar het is er ongelofelijk druk, in Sellin hebben we geluk we vinden 2 parkeerplaatsen aan de boulevard en kijken naar het zee paviljoen met de pier.

We horen dat de wandelaars hun tocht beëindigt hebben en van een drankje op het terras genieten. Helaas kunnen wij in Sellin geen geschikte plek vinden om iets te eten en te drinken maar  onderweg naar Thiessow vinden we bij een camper parkeerplaats een “Imbiss” en genieten van een drankje en een hapje. Gelukkig is het de hele middag droog en af en toe zelfs zonnig maar als we beginnen aan een deel van de Duitse allee route begint het hard te regenen, we stoppen met de rondrit en gaan terug naar de camping, een verstandig besluit want het blijft tot 20 uur door regenen.

Dinsdag vandaag de laatste dag op Rügen, we ontbijten in een heerlijke ochtendzon en het wordt volgens de barometer een mooie dag. Na de koffie willen de meesten nog even fietsen Ria wil liever bij de caravan blijven en ik mag de fiets van Lammie lenen want die wil ook op de camping blijven we willen naar Lietzow  en Jeanette heeft een route op haar computer gevonden, eerst gaat het over een asfaltweg en dan wordt het een grindweg die ons het donkere bos inleid en het wordt hoe langer hoe ruiger met steile hoogtes en scherpe afdalingen. Ook moeten we enkele keren omgevallen bomen ontwijken en veelal ook boomwortels ik denk dat Mathieu v.d. Poel deze route niet graag zou willen rijden als wereldkampioen crossen. Na 5 km ploeteren komen we op een kruising waarbij we links af een breder pad hebben en waar wandelaars ons vertellen dat we dit pad  veel beter is te fietsen dan het andere pad. Gelukkig na ca 2 km horen we een autoweg en komt er snel een einde aan de toch wel riskante route. Lietzow is maar een klein dorp maar heeft een eeuwen oude vis rokerij. We kijken rond maar kunnen er geen plaats krijgen voor 8 personen ik zelf koop er een mooie paling. We vinden aan het fietspad in de baai een groot terras waar we een drankje nemen, na thuiskomst sluiten we met de groep onder het genot van een drankje het bezoek aan Rügen af. Maar de avond is nog zo mooi dat er toch nog Molka wordt gespeeld tot we het niet meer kunnen zien. Wim uit Lent weet deze avond beide partijen winnend af te sluiten. Daarna gaat iedereen naar zijn eigen home morgen gaan we 220 km verder naar het zuiden.

Woensdag na een nacht met veel buien staan we om 7 uur op, gelukkig is het droog en doet de zon zelfs een poging om er door te komen. Tien over acht vertrekken wij samen met Jeanette en Jos en als we de brug van Rügen over zijn wordt het hoe langer hoe grijzer en na een half uur begint het te regenen, dit blijft het doen totdat we om net voor 12 uur bij de camping in Plau am See aankomen. Af en toe is het min of meer droog en worden de luifels of voortenten opgezet. Om 17 uur houden we onder de paraplu’s een briefing en gaat een ieder zijn eigen weg op deze eerste slechte regenachtige dag.

Donderdag 27 augustus de meesten gaan weer fietsen ze willen of rondom het meer fietsen of gewoon de omgeving verkennen. Wij gaan nadat we de boodschappen hebben gedaan een rondrit maken langs het meer, jammer dat je er met de auto niet dicht bij kunt komen. Het heuvelachtige landschap bevat nog slechte wegen en oude huizen hier krijg je nog een beetje het DDR gevoel. In het stadje Malchow is het enorm druk met fietsers, de terrassen zitten vol en er is geen Parkeerplaats te vinden dus moeten we doorrijden. Maar we willen er nog wel een keer weer naar toe om deze stad te bekijken. Bij thuiskomst krijg ik hulp van de buren om een tak die net voor mijn satellietschotel hangt te verwijderen. Met de lange bezem van Rinus gaat dat na vele pogingen lukken en heb ik ontvangst gekregen. De fietsers komen ook terug en door een omleiding hebben ze 68 km moeten fietsen i.p.v. de 50 kilometer. We drinken gezellig een glaasje in diverse groepjes in een waterig zonnetje. In de avond leggen we een kaartje binnen zittend  het is buiten maar 12 graden.

Zaterdagmorgen het is een stralende ochtend, na het ontbijt gaan we op de tandem naar het stadje er is daar een rommelmarkt. Maar wat blijkt die is 4 km verder op bij een benzine station, we nemen eerst maar een lekker groot ijsje en ik vraag hoe het zit met de rondvaartboten. Daarna dan maar via het mooie fietspad langs het meer naar de rommelmarkt. Het blijkt best een grote markt, bij de ingang staat dat verkopers en bezoekers een mondkapje dienen te dragen nou dat is Duitsland net zoals bij ons bijna nergens het geval. Wij houden ons mondkapje op en houden de afstand goed in de gaten. Terug op de camping beginnen we nadat we even gebridged hebben met het voorbereiden van de BBQ .

Het wordt een zeer geslaagde bbq met name de door de dames bereide kartoffelsalade volgens het recept van Lidy, en wat wil je met 2 slagers in de groep dan moet het toch perfect lukken. Na de bbq  haalt John zijn disco te voorschijn en wordt het een gezellig samen zijn met als afsluiting het Amen lied.

Zondag 30 augustus vandaag de laatste dag in Mecklenburg - Vorpommeren, de zon staat stralend aan de hemel en dat komt prima uit. Vandaag gaan we met 12 personen een boottocht maken over Plaumersee en met een paar uur pauze in Marclow. De boottocht is een mooie tocht zeer opvallend de oude vissershutten die nu dan dienst doen als recreatie huisje of als aanlegdok voor boten. We zien de gekste modellen voorbij komen met als topper de water caravan. In Marclow bezoeken we de kerk die wel wat trekjes van Gaudi heeft, op de overvolle terrassen is het moeilijk een plekje te krijgen. Maar hier hebben ze ook gekke regels  je moet met mondkapje binnenkomen en als je zit mag het er af  en de tafels buiten staan niet op 1,5 meter, ook wordt er bij begroetingen volop geknuffeld en handen geschud wat wij niet kunnen begrijpen. Als we dan tegen 16 uur weer in Plau zijn gaan we nog snel even langs de Lidl en in de avond leggen we nog een kaartje. Morgen is de reisdag naar de laatste camping.

Maandagmorgen al snel is iedereen klaar om te vertrekken, Johan staat bij de slagboom om voor iedereen de slagboom te openen, de avond er voor hadden we al 12 responders ingeleverd om zo als laatst vertrekkende niet te lang te hoeven wachten met het af rekenen. Als ik dan wil aankoppelen wil de auto niet meer starten te weinig stroom op de accu. Gelukkig heeft Johan startkabels en met de hulp van de buren kunnen we de auto starten en kunnen dan een uur naar de anderen vertrekken. Als we net voor 3 uur aankomen bij Knaus camping Oyten blijkt dat er al 2 groepen te zijn door gereden door zelf de slagbomen te openen. De receptie was er zeer boos over de middags rust verstoren is wel heel erg. Maar de overige staan keurig te wachten en na ca 10 minuten gaat de hele meute tegelijk naar de ongenummerde plaatsen, na enige discussies heeft iedereen toch een goede en naar tevredenheid een plek gevonden. Om 17 uur houden we geen briefing er zijn 2 groepen begonnen aan een happy hour en daardoor kunnen we snel alles mede delen, het koelt snel af en gaan we ons potje koken en blijven helaas maar in de caravan. Dinsdag gaat de hele groep fietsen, Bennie moet nog achter blijven zijn accu voor de fiets is nog niet aangekomen. Ria heeft vandaag een kleine inzinking maar na de middag lukt het toch nog om een fietstochtje te maken van 20 km. Jammer dat de avonden zo snel koud worden na 19 uur zit iedereen in de caravan of camper. Wij gaan bij Anneke en Bennie op visite en hebben het vooral over de mooie reizen die we beleefd hebben.

Woensdag 2 september en weer schijnt de zon en gaan de fietsers weer fietsen, een groep gaat naar Bremen de anderen zoeken de natuur op of gaan boodschappen doen. Wij blijven bij de caravan en kunnen heerlijk lezen. Tegen 16 uur is iedereen weer thuis en gaan we beginnen aan het hapjes buffet, iedere equipe maakt 26 hapjes zodat het een maaltijd gaat worden. Herman en John spreken hun dankwoord uit en geven de groep een compliment voor het goede gedrag en de vele gezellige momenten. Ook wordt er medegedeeld dat er een bedrag terug gestort gaat worden en dat er een bedrag wordt overgemaakt naar een goed doel. Daarna worden de hapjes opgehaald en dat ziet er weer super lekker uit. Inderdaad alles gaat op, maar Jos pakt toch de braadpan en gaat nog als toetje pannenkoeken bakken, Ine neemt het van hem over en wil proberen ze in de lucht om te draaien maar dat mislukt, Jos probeert het ook maar nu boven de tafel en dat lukt perfect. In de avond wordt het weer snel koud we leggen nog een kaartje en gaan een koude nacht tegemoet. Donderdag we beginnen aan onze laatste dag, de weersvoorspelling is dat het tegen 13 uur gaat regenen dus dat wordt vroeg inpakken zodat we alles droog binnen hebben. Al met al hebben we weinig last van de regen gehad en hebben we alle dagen kunnen fietsen of wandelen alleen de reisdag van Rügen naar Plau was een echte regendag. Fijn dat iedereen zo heeft kunnen genieten van de verschillende natuur gebieden in een gastvrij Duitsland.

Ria en ik gaan om 11 uur een ritje naar Verden maken, dwalen wat door de stad eten een heerlijke maaltijd op het terras net naast het Rathaus. Een opticien maakt Ria’s bril mooi schoon. Het begint te sputteren dus gaan we terug naar de camping en doen nog even de laatste boodschappen in een supermarkt. Het begint dan volop te regenen. Inderdaad regent het vanaf 15 uur tot laat in de avond, er wordt dus geen Molka gespeeld en van afscheid komt het ook niet. Wel vliegen de appjes met bedankjes in het rond. Wij gaan kaarten bij Jeanette en Jos , zij vinden dat we vrijdagochtend toch even met zijn allen afscheid moeten nemen en willen ze ook wel regelen. Vrijdagochtend het is droog en iedereen is toch wel vroeg op en om 8.30 uur komen we allen te

samen, Jeanette voert namens de groep het woord tot de reisleiding en spreekt daarbij mooie woorden van danken overhandigd de reisleiding een enveloppe met inhoud en spreekt de wens uit dat ze er maar een keer van uit eten mogen gaan.

Al snel daarna rijden de eerste weg, ik heb alle sleutels bijeen en kan de borg weer ophalen. Het lukt ons om samen met Ine en Jan net negen uur te vertrekken, het is prima rij weer en op de snelweg is het niet extra druk. We rijden in het tempo van de vrachtwagens mee en tanken nog even net voor de grens waar we dan ook afscheid van elkaar nemen, precies 13 uur zijn we thuis en beginnen met het uitpakken van de caravan en de eerste was gaat erin. Al met al een goed geslaagde reis.

Het was leuk, gezellig en het was een zeer fijne groep.

Jouw reactie