Reisverslag Wijnreis Duitsland 2019

20 mei 2019 - Goor, Nederland

Donderdag 9 mei komt de groep van 10 equipes bijeen om het reis en routeboek in ontvangst te nemen. Bij Betsy en Herman zijn we uitgenodigd om elkaar te ontmoeten in de grote partytent. Riet en Rinus zijn afwezig omdat zij al op vakantie zijn. Het wordt een gezellige bijeenkomst en het is alvast een veelbelovende bijeenkomst om er een mooie en gezellige reis van te maken. We sluiten af met belegde broodjes, melk en koffie en bedanken Betsy en Herman voor de gastvrijheid.

Dinsdag 13 augustus beginnen wij samen met Lidy en Johan aan de reis we gaan naar een mini camping in Baarlo bij Venlo, camping Barbizon is een eenvoudige camping met wel erg veel vaste staanplaatsen, wij komen in een donkere hoek te staan en kunnen geen TV ontvangen. Maar we blijven we willen graag een paar routes langs de Maas befietsen. In de avond begint het te regenen en dat is hier ook wel nodig want het is allemaal gortdroog. Woensdagmorgen schijnt de zon volop en het belooft een goede fietsdag te worden we gaan een knooppunten route fietsen die ons direct naar de andere kant van de Maas brengt en ons tot het centrum van Venlo brengt. We stappen af en bezoeken kort de drukke “Duitse” straten. Daarna weer richting het Noorden eten ons meegenomen broodje en steken weer over naar de andere zijde van de Maas en via Grubbenvorst en Blerick komen we terug in Baarlo waar we een lekker biertje op het terras in de zon pakken.

Donderdag 15 augustus het weerbericht voor deze dag is dat er veel en vooral veel buien zullen vallen tussen 12.00 en 17.00 uur. Wij besluiten om een van de mooiste tuincentra van Europa te bezoeken, Tuincentrum Leurs ligt in Venlo op de weg naar Straelen in Duitsland, Het tuincentrum heeft een luxe uitstraling en de parkeerplaats staat bijna vol. De dames en ook de heren gaan ieders hun eigen weg, we eten bij het restaurant een heerlijke pizza, maar verder op is er nog een terras cafe waar o.a. schnitzels vooral op de Duitsers georiënteerde menukaart is. Ongelooflijk hoe luxe en goed zaken doen zorgt voor een dijk van een omzet. Terug op de camping begint af en toe de zon er weer door te komen, we krijgen de ene naar de andere app binnen van reisgenoten die al op de camping bij de Rijn zijn of er naar onderweg zijn. Ria heeft vanmiddag even een forse inzinking zal wel komen door de wisseling van de medicijnen. Gelukkig is het weer na 17.00 uur omgeslagen naar een zonnige avond. We beslissen om nog 1 dag te blijven zodat we morgen de zuidelijke route langs de Maas kunnen fietsen.

Zaterdagmorgen vertrekken we om 9.30 uur en rijden direct Duitsland binnen via de A61 zien we hoe er enorme hoeveelheden bruinkool worden afgegraven en direct naar de energie centrale wordt getransporteerd. Op de A61 nemen we de afslag Boppard omdat de website van Camping Friedenau in St.Goar vermeld om via de B9 de camping binnen te rijden. De afdaling naar Boppard is er een met veel haardspeldbochten en mooie vergezichten. Even naar 13.00 uur rijden we de camping op en worden begroet door de al aanwezige Reisgenoten. We krijgen een mooie plaats en door de hoogte verschillen zetten we de caravan andersom dan de anderen. We zitten nadien zo gezellig bij elkaar dat we vergeten om er een restjes dag van te maken, en we met zijn allen gaan genieten van een heerlijke maaltijd in het restaurant van de camping. De avond is zo mooi dat we laat op de avond nog even met onze buren een afzakkertje genieten voordat we tegen 24.00 uur op deze wel heel stille plek ons terugtrekken om een welverdiende nachtrust te genieten.

zondag 18 augustus is de dag dat we officieel starten met de reis we wachten nog op de 2 campers uit Borne. We zijn opgestaan en konden heerlijk buiten ontbijten, menigeen kijkt naar het weerbericht en gaat toch lekker fietsen. Ria en ik gaan per auto naar Boppard, lopen door de stad en kijken waar de lift is en rijdenxnaar het 4 Seenblick punt vanwaar ui je Boppard mooi ziet liggen alsmede dat je de Rijn 4 x ziet op dit bochtige traject. Daarna bezoeken we de Burcht van St.Goar welke je via een 17% helling kunt bereiken. Het is nu wel erg warm aan het worden het gaat al richting 27º C. We gaan de Burcht nog niet bekijken het is te warm en te duur op dit moment. We rijden terug naar de camping en beide campers uit Borne zijn binnen. We begroeten elkaar en drinken een glaasje om 18.00 uur houden we een korte briefing en aansluitend genieten we van een welkomst diner in het restaurant van Camping Friedenau. Het eten is weer super en de beste eter krijgt zelfs 2 Schnitzels naar binnen. Met onze mede reisleiders reken we af en drinken een borrel op de Dutz zodat we ons bij de voornamen mogen noemen. Het is weer een heerlijke avond en we sluiten af met Ben onder de luifel want die mag vannacht alleen slapen zijn wederhelft is opgenomen in het hospitaal met klachten. We wachten in spanning af wat het vervolg wordt.

Maandagmorgen ontbijten we heerlijk buiten, de zon komt er goed doorheen en de meesten zijn ontspannen bezig. Ben komt terug van het ziekenhuis en wij krijgen te horen dat ze bij Yvonne vocht achter de longen hebben weggehaald, dit wordt voor onderzoek opgestuurd. In de middag fietsen wij met Betsy en Herman naar Oberwesel  hier moeten we de tickets voor de boot ophalen. We gaan ook op onderzoek uit wat het beste is voor diegene die dinsdag niet per fiets naar Rüdesheim willen, de trein of met de boot van de KD lijn. Wij besluiten om alleen de mogelijkheid van de boot voor te dragen want na onderhandelingen bereiken wij een goede prijs. Terug op de camping maken we samen met Lidy en Johan er een restjesdag van, we hebben ruim voldoende en vragen of Ben ook wil aanschuiven, alles gaat op en we hebben zelfs nog een toetje. De avond wordt te laat afgesloten bij de familie.

Dinsdag 20 augustus  de 6 fietsers vertrekken om 9.30 uur en de overige 12 die met de boot gaan een kwartier later per fiets naar de St.Goar aan de Rijn en parkeren de fietsen op het plein tegen over de promennade. Bij het bestellen van de tickets lukt het dat ik een vrijkaart krijg als begeleider dus dat is weer mooi meegenomen. Exact op tijd om 10.20 vertrekt de boot en we zoeken ons plekje op het voordek van de boot. Het zonnetje komt er maar matig door dus het is best een beetje fris. We genieten allemaal van de mooie kastelen oude steden en mooie verzorgde wijngaarden, de rechterzijde is wel meer voorzien van oude gebouwen dan de linkerzijde maar daar staat we veel meer wijnstokken. Tegen 13.00 uur zijn we in Rüdesheim, we duiken de Drosselgasse in en komen de fietsers tegen, aan het einde van de gasse ligt aan de rechterhan en dan links een geweldig restaurant met terras, de bediening ruikt omzet en vraagt met hoeveel we zijn, 18 dus en met de korstte keren wordt er een terras midden op straat gemaakt voor 18 personen. We genieten van bier, wijn en fris en de meesten van ons gaan voor de beroemde Flamkuchen.  Het is perfect geregeld en alles is zeer smaakvol ons gezang wordt zelfs ook gewaardeerd. We slenteren nog wat door de stad en om 16.15 uur vertrekken wij dit keer met de Raderboot richting Sankt Goar. Onderweg hebben we een noodstop iemand wordt door de ambulance dienst van boord gehaald. Net voor we moeten uitstappen worden we door de fietsers toegezwaaid. Bij terugkomst op de camping is Yvonne ook weer aanwezig, zij geniet met Ben nog van het eten in het restaurant, ze schuiven aan bij de groep die bij Betsy en Herman voor de camper zitten en Yvonne doet verslag van haar 2 nachten ziekenhuis. Janneke heeft een leuke verassing voor haar geregeld, en wordt dit gebaar en dankwoord met applaus afgesloten. Er worden nog een paar moppen verteld maar voordat het donker is geworden zijn de meesten weer terug in hun eigen onderkomen.

Woensdagmorgen het is prachtig weer en met ons allen gaan we richting Boppard, Ben en Yvonne per auto de overige op de fiets. Wij verzamelen ons bij de stoeltjeslift maar er zijn 3 die met de fiets naar de op 308 meter hoge gelegen Gedons Eck willen fietsen. In 25 minuten ben je boven met de lift vanwaaruit je telkens mooie uitzichten hebt op de stadjes langs de Rijn en de wijngaarden. Vanuit het eindstation is het nog 200 meter lopen naar het mooi gelegen restaurant, gelijk met ons komen ook de fietsers binnen. We genieten van iets lekkers maar vooral van het mooie uitzicht op ons plekje in de schaduw want in de zon is het toch wel warm. Na een dik uur dalen we weer af en bezoeken nog even de binnenstad van Boppard, genietend van een braadworst, ijsje of drankje. Tegen 17.00 uur zijn we weer terug op de camping en gaat bij menigeen de stoel achterover voor een welverdiend dutje. In de avond eten we met zijn allen een half haantje de specialiteit van de camping. Deze worden gebraden in de broodoven en zien er mooi uit en smaken voortreffelijk. Het gebruik van een drinklied bij het eerst drankje galmt nu ook weer door de kleine zaal van het restaurant. Er wordt veel gelachen het was een gezellige avond met heerlijk eten en dat alles voor een gunstige prijs.

Donderdag na een koude nacht is het stralend weer, we gaan boodschappen doen en maken er een luie dag van. Onder de boom bij de buurman is het goed toefen. Tegen 16.00 uur beginnen we met de voorbereiding voor het pannenkoeken bakken, om 17.00 uur is de cirkel gevormd maar de zon is er volop en dankzij de campingbaas komen er parasols tevoorschijn en kunnen we voldoende schaduw creëren. Herman en Betsy zijn dit keer de jury en leggen uit wat de bedoeling is, iedereen krijgt een nummer en op volgorde mogen we dan een pannenkoek brengen ter beoordeling. Het wordt een groot feest, de jury krijgt het druk en links en rechts word er geruild. Als de jury de 4 criteria heeft uitgelegd wordt Janneke uitgeroepen tot winnaar met bijna de maximale score. De voorzitter rijkt de bekende theemuts uit en feliciteert de winnaar. Daarna wordt er muziek afgespeeld en menig lied wordt meegezongen, zelfs de beentjes gaan van de vloer en tegem 21.00 uur wordt de finale ingezet. De opruimploeg ruimt alles netjes op en de meesten kunnen beginnen aan de afwas. Het koelt weer snel af dus gaat iedereen weer naar binnen.

Vrijdag 23 augustus we hebben weer geweldig weer, het is dan wel een vrije dag maar de meesten willen toch nog wel even fietsen. Tegen 12 uur vertrekken we met 12 personen richting Boppard, in het park daar eten we ons broodje en drinken de eigen meegenomen koffie. Daarna fietsen we naar Spaay en bij hotel het Anker vliegen we als het ware naar het mooie terras. Het terras is volledig begroeid door de druiven dus zitten we heerlijk in de schaduw want het is wel 29º geworden. We gebruiken al naar behoefte en op de terugweg in Boppard wordt nog een ijsje genomen. Tegen 17 uur zijn we weer terug en hebben ca 50 km gefietst. In de avond spelen we Keezen met Yvonne en Ben. Het koelt weer snel af dus zijn we even na 22 uur weer terug in de caravan.

Zaterdagmorgen de zon schijnt weer uitbundig en de temperatuur loopt snel op naar de 30 graden. De meesten kuieren en slenteren wat rond en beginnen al met het opruimen. Om 16.30 uur gaan we op de fiets naar steiger 1 in Sankt Goar. We maken een groepsfoto bij de Rijn en onze boot is precies op tijd, dus vertrekken we om 17.10 uur naar het wijnfeest in Bacherach. We hebben gereserveerde tafels en al snel worden onze dunne schnitzels met patat en salade uitgeserveerd. Als we om 18.30 uur aanleggen in Bacherach is het wijnfeest nog geen 100 meter lopen. De 12 tenten hebben heerlijke happen en goede wijnen, jammer dat we dus op de boot hebben gegeten. Het is er beren gezellig en menigeen loopt het mooie stadje nog even door. Tegen 21 uur zijn de meesten weer aan boord en nemen we plaats op het bovendek om zo goed te kunnen kijken naar Rhein in Flammen.

Het vuurwerk is mooi om naar te kijken en duurt een kwartiertje, daarna gaat het weer richting Sankt Goar waar we om 23 uur arriveren. Op de fiets terug naar de camping iedereen naar bed want morgen is er een reisdag.

Zondagmorgen  Herman en Betsy vertrekken om 9 uur, er wordt emotioneel afscheid genomen van Yvonne en Ben  zij moeten nu snel in Nederland behandeld worden. Als ik om 10 uur wil aankoppelen heb ik problemen met de stekker Tonny bied de oplossing en met een paar keer draaien lukt en vertrekken wij samen met Riet en Rinus. Langs de Rijn tot Bingen en dan richting Sparbrücken camping am Weißenfells heeft mooie ruime plaatsen en we kunnen ons min of meer in een carrousel opstellen.

Het is een warme dag en we wachten met de briefing tot 18 uur. Met 5 man gaan we zwikken onder de bomen en als Herman de briefing heeft gedaan komt de Mummelman die Ben heeft achtergelaten als afsluiting op de tafel. Het wordt een lange warme avond en we spelen Canasta tot laat in de avond.

Maandagmiddag om 13 uur worden we met busjes opgehaald om een bezoek te brengen aan de wijngaarden van de familie Peitz. Hans Peter Peitz  heet ons hartelijk welkom we toasten op zijn bedrijf met een glaasje sekt. Daarna gaan we in een soort huifkar achter de tractor de bergachtige wijngaarden in. We zien dat er blauwe druiven te veel zon en te hoge temperaturen hebben gehad, ze zijn min of meer uitgedroogd. De witte druiven hebben veel minder last. Hans Peter denkt dat het een goed wijnjaar wordt maar dat er minder wordt geproduceerd. Na de tocht bekijken we eerst het machinepark en daarna de persen, de opslagketels en de bottelarij. Hans Peter is een zeer bekwame “Winzer”verteld zeer enthousiast zijn verhaal.

We gaan vanzelfsprekend ze wijnen proeven, de familie heeft een prachtig ingerichte kelder hiervoor en er staan een groot aantal flessen van diverse wijnen, sekt en schnapsen klaar. Het blijft niet alleen bij proeven we mogen een poging doen om de aangebroken flessen leeg te maken. Dit gaat sommigen wel erg goed af en als we dan tegen 18 uur weer terug gebracht worden duikt menigeen in zijn stoel en galmt er enig gesnurk over de camping. Maar om 19 uur lopen we met ons allen naar het restaurant zum Weissenfels, iedereen is vol lof over de kwaliteit van het eten.  De avond blijft nog heel lang warm zodat we buiten kunnen blijven genieten. Dinsdag moet maar eens een echte rustdag worden voordat we woensdag richting de Moezel gaan.

Woensdagmorgen vertrekken Ria en ik om 9 uur richting de Moezel we gaan het kamp voor bereiden, we krijgen te maken met een omleiding en moeten ca 6 km omrijden om camping Nehren te bereiken. Als we om 10.30uur aankomen blijkt dat de camping keurig voor ons de plaatsen 1 t/m 10 hebben vrij gehouden dichtbij alle faciliteiten. Tegen 12 uur komt de een na de ander binnen en onder tropische temperaturen richt iedereen zijn plekje in voor de komende 8 dagen. Als we om 17.00 uur de briefing houden komen de talenten van Jos naar boven, er wordt braadworst gebraden in de pan en of het niet genoeg is komt Janneke ook nog met enkele porties. We genieten volop van al het lekkers en de drankjes bij een aangename zomeravond. De meesten hebben genoeg gehad in dit intermezzo, in de avond zien we dan dat Ajax met 2-0 wint en dus begint aan de poule in de Champions League. Met nog tropische temperaturen gaan we naar bed.

Donderdagmorgen is het licht bewolkt en plotseling vallen er enkele dikke druppels regen, het zet niet door en tegen 11 uur is het weer zonnig en warm. Met de gehele groep gaan we fietsen naar Beilstein een van de leukste dorpjes aan de Moezel, we wandelen door het dorpje pakken een terras en zetten de fietstocht opgesplitst door richting Cochem, daar is het erg druk en je kunt er vooral textiel, ijsjes en gebak kopen, de terrassen zitten vol en wij besluiten om maar op de terugweg een terras te pakken. Dit keer fietsen we terug langs de andere kant en drinken ons drankje bij een luxe wijnhuis met een mooi terras. Tegen 16 uur zijn we terug en hebben een leuke rit van 40 km gehad. Na een verfrissing wordt er door menigeen een dutje gedaan wij gaan daarna op het terras van de camping genieten van een maaltijd.

Vrijdag 30 augustus is het weer een stralende dag, er wordt door menigeen inkopen gedaan en de voorbereidingen voor het hapjesbuffet worden gedaan. Wij bridgen in de middag met Jeanette en Jos en tegen 17 uur beginnen we dan met het buffet. Janneke en Bernard hebben er wel iets bijzonders van gemaakt en persoonlijk slaatje voor iedereen wat een volle tafel tot gevolg heeft, de binnenkomst wordt dan ook met applaus ondersteund. Iedereen heeft zijn beste beentje voor gezet en uiteindelijk lukt het toch dan met het vallen van de schemering alles in de magen is verdwenen. We sluiten dan af met een ijsje en hier en daar wordt nog iets na gedronken. Zaterdag wordt weer een tropische dag de temperaturen gaan weer richting 33 graden. We worden in de schaduw gedwongen en slapen af en toe vanwege de loomheid die over ons neerdaalt. Tegen 16 uur vertrekken we met de “Broekmannen” naar het wijnfeest in Bremm. Een tochtje van ca 8 km per fiets. En net zoals het wezen moet komen we gelijk aan met de andere fietsgroep die de rechterzijde heeft gefietst. Als groep vallen we op bij dit kleinschalige wijnfeest, het plaatselijke hoempa orkest speelt er uitsluitend Polka muziek en worden afgewisseld door 5 mannen op Alpenhoorns. We hebben het gezellige in de schaduw van de Klettergang en menig wijntje gaat naar binnen, hier en daar verdwijnt er een Curry worst tegen 19 uur verlaten we Bremm. We gaan nog met de broeken bijeen zitten en er worden leuke hapjes bereid totdat het onweer ons uit elkander rukt. Na een half uurtje donder, bliksem en regen wordt het weer rustig en is het amper afgekoeld. Het beloofd dus een warme nacht te worden.

Maandag 2 september met ons allen verdeeld over 4 auto’s gaan we naar de oudste stad van Duitsland, Trier gelegen aan de Moezel. Gelukkig is het iets afgekoeld na het onweer maar de zon is er gewoon weer bij. In Trier gaan we uiteen Ria en ik nemen het treintje wat ons de stad laat zien anderen gaan de winkelstraten in, of zoeken een heerlijk terras. Tegen 16 uur verzamelen we ons en horen dat Jeanette en Jos terug naar huis moeten ivm haar 93 jarige moeder. Op de weg terug gaat onze slager nog even inkopen doen en maakt in de avond met enkele dames en Herman het vlees barbecue klaar die woensdag wordt gehouden. Op de camping gaan we met ons allen aan tafel en zijn zeer tevreden over de kwaliteit van het eten en vooral de zorg die aan ons besteed wordt, Sebastian heeft alles er voor over om ons het naar de zin te maken. De avond is te koud om nog lang buiten te zitten dus gaan de meesten op tijd naar binnen. Dinsdagmorgen is  het weer zonnig we nemen afscheid van Jeanette en Jos die om 10 uur wegrijden, Herman en ik gaan nog de verse zaken bij de Lidl inkopen. We gaan met een groep op de fiets en belanden weer in Beilstein, pikken een terrasje en gaan met het pontje naar de overkant om daar over het fietspad naar de camping te gaan. aarna  wordt er opgeruimd, schoongemaakt, salades gemaakt en tegen 16 uur beginnen we aan de afsluitende BBQ. De reisleiders danken de reisgenoten voor het vele plezier en lol dat we met elkaar hebben gehad. Er wordt een toast uitgebracht op het goede verloop. De grilmeesters gaan aan de slag en bijna alles wat er gemaakt is verdwijnt in onze magen, bij het vallen van de schemering nemen we afscheid van iedereen, ruim nog de laatste dingen op en weet dat we morgen weer naar huis gaan. Het zit er op het was een superfijne reis.