Reisverslag kleine ronde van Frankrijk: 2019

19 april 2019 - Goor, Nederland

Maandag 11 april 2019 om 10.30 uur komt de groep bijeen voor een eerste kennismaking, bijna traditioneel houden we deze bijeenkomst in de kantine van de Goorse sporthal. De meesten hebben al eerder meegereisd maar er zijn ook 3 nieuwe stellen die nog niet eerder met onze groep zijn mee geweest. Na de koffie met krentenwegge en de uitleg over de reis wordt er al snel gezellig bij gekletst en nader kennis gemaakt. Velen willen al weten waar de reis in 2020 naar toe gaat maar samen met Sylvia hebben we besloten om dat nog niet op deze dag bekend te maken. We sluiten even na 12.00 uur deze bijeenkomst af. We zien elkaar weer op 19 mei bij het Donkmeer in België.

Zondag 19 mei we hebben een feestje van Ria’s zus, Annie is 80 geworden dus eerst met Lidy en Johan naar het feestje. Om 17.00 uur snel een hapje en daarna aankoppelen en om 18.00 uur rijden we samen weg, op naar het Donkmeer. Onderweg krijgen we te maken met veel regen en onweer, maar om 21.45 uur zijn we dan bij de poort vaan camping Groenpark in Zele. We worden welkom geheten door bijna alle deelnemers, zetten de caravan maar ergens neer draaien snel de pootjes uit en nemen dan een biertje. Om 00.00 uur wordt ik gefeliciteerd met mijn verjaardag en is het dus 20 mei geworden.

Maandagmorgen wordt eerst een aubade aan de jarige gebracht daarna ontbeten en dan krijgt de caravan zijn plaats en kan Ria beginnen met de herinrichting. De eerste groepen gaan al fietsen ondanks de kou en de dreiging van iets regen. Als we alles hebben geregeld gaan we fietsen maar Ria wil liever thuis blijven dus neem ik Scotty mee op de tandem. We rijden de Schelderoute die ik thuis heb gemaakt, in het begin missen we afslag omdat er een bordje weg is. We komen uiteindelijk wel op de route en genieten van het Schelde landschap, de getijden rivier is toch wel iets bijzonders om te zien. Na 36 km zijn we weer op de camping en bereiden we de koffie voor die we om 17.00 uur gaan gebruiken. We mogen de kantine gebruiken want  buiten is het jammer genoeg gewoon te fris het is maar 12ºC.

Traditiegetrouw schenk de jarige advocaat met boerenjongens en daar doen ook de mannen maar wat graag aan mee. Tegen 18.30 uur gaan we per fiets naar een restaurant aan het Donkmeer voor het start diner. We hadden de keus uit biefstuk met peper of champignonsaus  of kipfilet met champignons. De Turkse pizzabakker had er een echt feestmaal van gemaakt, mooie grote biefstukken en dito kipfilets, super geregeld door Sylvia en Herman. Tijdens het diner wordt de jarige toegezongen door onze zanger Theo uit Denekamp. En net voor de duisternis zijn we weer terug op de camping.

Dinsdag gaan we na de koffie met een groepje de Turfputtenroute van 35 km fietsen die ons weer door een ander natuurgebied van de Schelde lijdt, gelukkig is het vandaag een beetje warmer en komt de zon er regelmatig door. Aan het Donkmeer genieten we op het terras van een hapje en een drankje heerlijk in het zonnetje het is zelfs bijna 20 º geworden. In de avond spelen we heerlijk Molka en menigeen heeft een gezonde kleur gekregen van al het fietsen in dit mooie deel van België.

Woensdagmorgen het weer is zo fijn dat we buiten kunnen ontbijten, menigeen is weer een fietsroute aan het plannen een groep van 12 gaat beginnen aan een knooppuntenroute van 70km. Wij gaan met Herman en Betsy met een route naar Dendermonde, bezoeken de mooie oude binnenstad, vooral het paleis van justitie en het gemeentehuis zijn juweeltjes.

Eten een fantastisch broodje bij Els, en verlaten de stad om via de Schelde oever naar het pontje te fietsen, bij de sluizen hebben we geluk dat we laag kunnen oversteken de hoge brug hadden we volgens mij niet aangekund. Tegen 16.00 uur zijn we terug en hebben er weer 35 km opzitten. We bereiden ons voor op de avond we gaan met 20 personen de beroemde paling in het groen of welke variant dan ook uit eten. Het is een perfect restaurant dat Herman heeft uitgekozen, de paling smaakt voortreffelijk. Bij het einde van het diner ( rond 21.30 uur)  merk ik gekscherend op dat het een mooie avond is om rond het meer te gaan lopen.

Na enige aarzeling zijn er toch 5 lopers die aan dit avontuur beginnen met het idee dat het een wandeling van 11 kilometer gaat worden. Ik beloof bij thuiskomst te zorgen voor een koud biertje. Tot onze verbazing komen de wandelaars al tegen 22.45 uur weer terug de tocht rondom het meer is maar 6 kilometer de Donkroute is echter wel 11 km. Omdat het morgen een rij dag is besluiten we om het biertje die dag te drinken.

Donderdagmorgen 6.00 uur ik sta net naast mijn bed en er wordt aan de deur geklopt. Greet vertelt mij dat er zojuist een ambulance is vertrokken met een vanuit de groep. De man is in de caravan gevallen met zijn hoofd op de kachel en is daardoor buiten bewustzijn geraakt. Tijdens de verzorging van het ambulance personeel komt er nog een patiënt bij die bij het naar de WC gaan in de rug is geschoten en niet meer kan bewegen, er moet dus een 2e ambulance uitrukken. Deze komt tegen 6.30 uur en met veel pijn en moeite komt ze op de brancard te liggen, niet te filmen op 1 dag 2 ambulances nodig voor onze groep.

Maar we staan samen sterk en we beginnen te regelen dat er weer verplaatst kan worden en dat er hulp voor ongelukkigen achterblijft. De eerste vertrekken om 8.30 uur om het kamp weer voor te bereiden en tegen 10.00 krijgen we te horen dat de 2 patiënten opgehaald kunnen worden, de scan heeft in het hoofd niets kunnen vinden en de rugklachten zijn met medicatie opgeheven. In eerste instantie wordt er besloten om met 4 paren nog 1 nacht in Zele te blijven. Als iedereen tegen 16.00 uur binnen is komt er een App dat de 4 alsnog deze dag aansluiten ze zijn onderweg en tegen 18.00 uur is alles weer gelukkig compleet. Het nut van samen reizen is hiermee nogmaals bewezen de perfecte oplossing te zijn voor senioren. De camping in Poix de Picardie is een prachtige Municipal camping met grote plaatsen en uitstekende toilet voorzieningen. De dag wordt afgesloten met het bericht dat Sylvia en Henk overgrootouders zijn geworden en morgenvroeg beschuit met muisjes bij de koffie uit serveren.

Vrijdag 24 mei we gaan om 10.00 uur koffie drinken bij de trotse overgrootouders, Sylvia en Henk hebben de beschuiten gesmeerd en met muisjes bestrooit. Het zijn rosé muisjes dus we hoeven niet te vragen wat het geworden is. Voordien heb ik van veel campinggasten het advies gekregen om de stad Amiens te bezoeken, op internet vindt ik de treinverbindingen en ik stel de groep voor om met de trein te gaan en met onze eigen auto’s naar het station te gaan. We gaan bijna allemaal mee met de de trein van 14.01 uur. Scotty en ik gaan op onderzoek uit zodat we weten hoe de Kaartjes automaat werkt. Nadat we de kaartjes hebben gekocht komen er 2 dames van een nabij gelegen kantoor ons vertellen dat deze trein niet gaat rijden maar dat we met de bus moeten. Er breekt lichte paniek uit komt dit allemaal wel goed, maar exact op tijd kom de luxe touringcar ons ophalen en zijn we 45 minuten later in Amiens.

De Kathedraal in Amiëns

Greet en ik gaan controleren hoe de terugreis gaat en gelukkig krijgen we een dame die ons verteld dat er weer treinen rijden en dat we onze tijd kunnen handhaven. We gaan daarna met de groep eerst de Kathedraal bezoeken deze is de grootste Kathedraal van Frankrijk en van de wereld. Zeer imposant wat ben je dan toch maar een klein mensje als je er in staat. Theo zingt bij de Mariakapel het Ave Maria en mag hiervoor een applaus in ontvangst nemen.  We steken uit dankbaarheid van de voorspoed dat we weer bijeen zijn een kaarsje op, en gaan daarna naar de oude stad, pakken een terrasje en vinden het allemaal toch wel wat minder dan wat we gewend zijn. Uiteindelijk komen we in een mooie winkelstraat waar de dames wel een uurtje zich mogen vermaken maar dat halen ze niet. Om 18.00 uur zijn we terug bij het station van Amiens en wachten op de trein van 18.28 uur die ons binnen 20 minuten naar Poix-de-Picardie brengt en we ons naar de camping begeven om te genieten van weer een zomerse avond.

Zaterdag 25 mei Netty is jarig en traditioneel wordt ze om 9.30 uur toegezongen. Om 10.00 uur zitten we bijeen met onze eigen koffie en trakteert Netty ons op iets lekkers. Het weer is  nog zwaar bewolkt maar de berichten beloven een zonnige middag. Wij gaan eerst nog even boodschappen doen en de auto alvast aftanken. Voor de rest van de dag willen we er een luie dag van maken en dat lukt best nadat de zon er goed doorkomt en het al weer 22º wordt.

In Bayeux worden de fietsroutes goed aangegeven.

In de avond wordt er voor het eerst gebould, daarna snel afbouwen en opruimen want morgen ga ik als eerste vertrekken en moet dus om 8.00 uur klaar zijn. Zondagmorgen is het zwaar bewolkt en mistig samen met Ria en Gerrit vertrekken we op tijd en gaan met de snelweg (peage) richting Bayeux. Enkele minuten voor 12.00 uur zijn we bij de camping net op tijd om alles te regelen want de receptie is van 12.00 tot 14.00 uur gesloten. We kunnen als groep mooi dicht bij elkaar staan, maar het eiland waar we met 10 stel op moeten wordt ons door een landgenoot afgeraden vanwege de houtduiven en de vogelpoep. Ik vraag de groep om pas na 14.30 uur binnen te komen om andere plaatsen te kunnen regelen, de receptie is bereidwillig maar helaas moeten er 3 stel buiten de groep geplaatst worden.

De bunkers bij Arronmanches.

Bij binnenkomst loopt alles anders door de schotelfanaten die dan toch maar onder de bomen gaan staan. Daarna lukt het dan om de 3 ook binnen de groep te plaatsen. De camping is voorzien van uitstekend sanitair en heeft mooie soms wel erg grote plaatsen. Om 17.00 uur houden we een korte briefing en delen de gekregen tasjes en boekjes uit. Van de Burgemeester hebben we 6 flessen Cider gekregen die we gaan opdrinken bij het hapjesbuffet.

Maandag 27 mei als we opstaan schijnt de zon dat wordt dus buiten ontbijten, tegen 10.30 uur vertrekt er al een grote groep fietsers om naar de bevrijdingsstranden te fietsen die op ca 8 km van de camping liggen. Wij gaan met de auto want we weten niet hoe steil de hellingen zijn en of we dit wel aankunnen met de tandem. In Arronmanches komen we al de andere fietsgroep tegen en zijn weer opnieuw onder de indruk van wat hier op 6 juni 1944 heeft afgespeeld.

De afbeelding op het museum laat goed zien hoe met het leggen van caissons er een gigantische haven werd gecreëerd. De landing wordt hier toch wel het beste uitgebeeld. Daarna slenteren we even door het stadje kijken nog naar de camping waar we vele jaren geleden hebben gestaan, alles is bijna hetzelfde maar een gedeelte is nu ingericht voor campers. Daarna rijden we toeristisch weer terug naar de camping in Bayeux in de wetenschap dat deze stadscamping de beste keus is geweest om de landingskust te bezoeken.

In de avond spelen we Molka maar het koelt weer snel af dus iedereen gaat al snel daarna weer de caravan in. Dinsdagmorgen tegen 5.00 uur valt er veel regen maar als we opstaan is het al weer droog. Na het ontbijt gaan we samen met Ans en Bennie een rit maken en bezoeken eerst het strand bij Ohama beach daarna bezoeken we St.Mere Egelise het stadje is beroemd geworden doordat een parachutist aan een bijtoren is opgehangen door zijn eigen parachutte.

Ook hier zijn veel voorbereidingen net als elders ingang om het 75 jarige bevrijdingsfeest te vieren. De eerste eregasten lopen er al rond met de borst vol met medailles. Dan rijden we naar Barfleur op het puntje van de landtong, het zou het mooiste stadje van Frankrijk zijn, maar wij vinden het niet zo bijzonder de haven heeft op dat moment de laagste waterstand en de viskotters liggen dan op de bodem van de haven. We gaan heerlijk de beroemde mosselen eten en komen nog 2 stellen tegen die ook heerlijk zitten te eten.

Op de weg terug bezoeken we de Duitse begraafplaats La Cambe. Ook weer indrukwekkend maar dit keer geen witte kruizen maar van zwarte lava. Ook de vele bomen die geplant zijn in het park van de vrede maakt indruk. Terug op de camping genieten we in de stralende zon van een drankje en kletsen weer gezellig bij.

Woensdag 29 mei gaan we tegen 11.00 uur naar de stad er is een weekmarkt en we willen de Kathedraal en de Britse begraafplaats ook nog bezoeken. De markt is voor deze stad een kleine markt, er is niemand met gebraden haantjes dus dat wordt zelf koken. We bezichtigen de Kathedraal drinken koffie op een terrasje en gaan met de fiets achter het stadstreintje aan dat naar de begraafplaats gaat. De Britse begraafplaats lijkt erg veel op die van Holten, maar opvallend zijn wel de zeer oude kastanjebomen. Ook zijn er groepen Engelse scouts die deze plaats bezoeken. Als we richting de camping gaan zien we dat de stad ook een botanische tuin heeft dus die gaan we bezoeken. Mooie grote bomen sieren dit park vooral de 140 jaar oude Els met een kroondiameter van 40 meter is supermooi.

De Engelse begraafplaats.

Terug op da camping nodigt Greet ons uit voor een partijtje Bridgen, jammer dat het te koud is om buiten te zitten. Donderdag het is Hemelvaartsdag en dat merk je aan de autogeluiden van de straat, het is muisstil. In de loop van de ochtend delen Ine en Jan ons mede dat ze terug naar huis willen gaan om bij de familie te zijn nu de zus van Ine snel achteruit gaat. Jammer maar we hebben allemaal begrip voor de situatie. De meesten willen nog naar de stad en doen dat per fiets of lopend. Wij willen nog het meer dan 50 meter lange borduurtapijt zien dat de oorlog van 1070 weergeeft toen de Normandiërs  Engeland veroverden, het geborduurde linnen is ca 50 jaar later gemaakt. Met het Audio systeem krijg je uitleg over wat de afbeeldingen voorstellen. Tegen 15.00 uur zijn we weer terug op de camping en het weer is zodanig dat we weer heerlijk buiten kunnen zitten. Na het avondeten spelen we Jeux de Boulles en wordt er afscheid van Ine en Jan genomen.

Vrijdag 31 mei je voelt het iedere minuut warmer worden en de zon er meer doorheen komen. Net voor 12 uur vertrekken wij als laatste samen met Hennie en Theo, we gaan via de D wegen naar de volgende camping 2x worden wij toch naar de snelweg geleid om er bij een volgende afrit weer af te gaan.

Maar dan zien we op eens Mont Saint Michel liggen, we komen langs diverse campings die allemaal aan een drukke weg liggen. En inderdaad komen we ook als laatste aan.  De kwartiermakers van deze dag hebben voor ons een grote plaats bewaard direct aan het begin van ons straatje. De camping is 100 % bezet en iedereen is zeer tevreden met de mooie plek die ze hebben gekregen. Erg knap hoe ze dit voor ons hebben geregeld. Het is inmiddels heerlijk warm geworden, en de eersten van ons trekken er al per fiets op uit richting het zeer drukke Mont Saint Michel. Bij de reservering heb ik geen rekening gehouden dat dit het hemelvaarts-weekend was. In de avond gaan we met een groep uit eten direct naast de camping waar we echt genieten van een 3 gangen menu voor € 18,50. We drinken nog een glaasje bij Lidy en Johan en genieten van een beste nachtrust. Zaterdagmorgen een brandende zon verwelkomt ons en we ontbijten heerlijk buiten. Het wordt zeer snel warmer en tegen 12.00 uur is het al 30º geworden. We gaan naar de Carrefour boodschappen doen deze is 5 km van de camping verwijderd. Komen terug en proberen een schaduwplek te vinden, tegen 15.00 uur gaan we maar fietsen even richting de Abdij en daarna weer terug langs het kanaal.

Henk onze technische man is bijna de gehele dag aan het werk, Gert zijn acculader voor mover is stuk en moet vervangen worden. De heren vinden deze naar een speurtocht bij de Intermanche supermarkt en zijn Gert en Greet weer in staat om te moveren nadat Henk de installatie heeft voltooid. Het wordt een lange warme avond we gaan op visite bij Marjan en Theo.

Herman heeft heerlijk gekookt voor 3 stellen de reclame die deelnemers uitstralen maken de anderen jaloers dat ze er niet bij waren. Al met al een mooie dag met culinaire hoogtepunten en geweldig weer.

Zondag 2 juni na een warme nacht weer een stralende ochtend, het is bijna te warm om buiten te ontbijten. Na de koffie gaan we met 4 stellen fietsen we willen de molenroute van 29 km doen. De tandem kan net meekomen in het heuvellandschap daar merk je dan dat er 1 motor toch 2 lichamen moet verwerken. Soms zitten we op de route en dan weer net niet maar als we weer op de camping zijn hebben we toch wel 25 km gefietst.

Na even uitrusten beginnen we met het maken van hapjes want vandaag is het Hapjesbuffet elk stel maakt dan 25 hapjes zodat er een maaltijd van 13 hapjes ontstaat. Het is superweer om dit te doen tegen 18.00 uur is het nog 25º en stellen we het buffet op bij de caravans van Lidy, Johan en Scotty. Ongelooflijk als het buffet staat opgesteld van gerookte paling uit Harderwijk tot braadworst uit Twente en gelardeerd met Vlierbloesem. De Appelcider die we in Bayeux hebben gekregen wordt hierbij soldaat gemaakt. Scotty heeft als nagerecht een verpakking voor ieder persoonlijk met een tekst waardoor we er weer een nieuwe titel van Lepeltje er bij hebben. Tegen 20.00 uur wordt er nog koffie geserveerd en gaat menigeen weer richting caravan, de na-zitters maken er nog een late avond van waarbij er veel wordt gelachen.

Maandagmorgen het weer is  stevig afgekoeld het is wel 12º minder dan gisteren. Wij gaan samen met Betsy en Herman fietsen en dwalen door een agrarisch land waar veel graan en groente wordt verbouwd. We willen nog naar Saint Mont Michel op het einde fietspad staat verboden verder te fietsen maar we zien toch mensen fietsen. Herman vraagt aan de koetsier van de paardentram of we verder mogen fietsen en deze zegt als we maar op de houten paden blijven het geen probleem is. Maar bij de laatste bushalte worden we aangehouden door een controleur van de bus die ons sommeert om onmiddellijk om te keren anders belt hij de politie. We gaan dus maar terug naar de camping en hebben 40 km gefietst. We rusten uit, eten lekker zalm met asperges en ruimen de boel weer op want morgen hebben we weer een reisdag.

De tandem gaat prima mee op de caravan.

Dinsdag 4 juni om 8.00 uur vertrekken wij met 3 eenheden, door uitval van Jan en Ine is er 1 equipe die anders alleen moest rijden. We rijden de toeristische route en het blijkt dat iedere navigatie een andere route wil. We krijgen een paar stevige buien over ons heen en als we dan de koffie op hebben begint het al snel droog te worden. Aangekomen op de flowercamping in Brain-sur- L’Authion staat Greet ons bij de poort op te wachten en wijst ons een plaats toe. De mensen met schotel lukt het uiteindelijk om een plek te vinden zodat ze TV hebben, wij hebben weer pech en kunnen geen Astra 3 ontvangen dus doen we het met Astra 1 en met buitenlandse zenders. Woensdag gaan de meesten al weer fietsen en maken een lange tocht, door bandenpech komen ze pas laat op de camping terug. Ria en ik bezoeken Angers en gaan bij de VVV langs voor meer plattegronden.

We slenteren wat door de mooie stad en bij het Chateau aangekomen gaan we weer terug naar de auto. In de avond krijgt Ans weer problemen met de rug, samen met Greet proberen we de receptie te benaderen maar die zijn ergens op bezoek gegaan dus dat wordt dan donderdag morgen.

De camping heeft mooie ruime plaatsen

Donderdagmorgen zijn we om 8.15 uur bij de receptie, maar ondanks alle inspanningen lukt het niet om deze week een fysiotherapeut te bespreken. Jammer voor Ans dat dit niet lukt ze wil proberen of ze het nog prettig kan houden met medicijnen. Wij gaan met een groep van 7 personen fietsen en gaan naar Les Rossiers sur Loire, drinken daar een beste kop cappuccino, en halen wat lekkers bij de bakker aan de overkant. Daarna gaan we de lange brug over en gaan langs de Loire weer op de weg terug, deze kant is mooier om te fietsen en bij St.Mathurin sur Loire gaan we weer naar de Noord oever en na 47 km zijn we weer op de camping. Op een paar stevige spetters na zijn we mooi droog gebleven want zodra we de regenkleding aan hadden was het al weer droog. In de avond wordt er veelal voetbal gekeken Nederland wint met 3-1 van Engeland en gaat dus naar de finale en speelt dan tegen Portugal.

De brug over de Loire.

In de nacht naar vrijdag regent het van 5.00 uur met stevige buien er valt veel water. Onze vlaggen zijn losgerukt en deze moeten we opnieuw plaatsen. Bennie komt met de mededeling dat Ans zoveel pijn heeft dat ze wel terug moeten om in Nederland behandeld te kunnen worden. In stromende regen vertrekken zij om eerst naar Poix de Picardie te rijden voor een overnachting. Het lijkt er op dat het een regendag wordt, we besluiten om het pannenkoeken bakken uit te stellen tot zaterdag. Rond 12.00 uur komen Betty en Henry die Johan en Lidy willen bezoeken bij ons, ze zijn nog niet terug van het winkelen en tanken.

Na de middag gaan wij naar Saumur het waait soms zo hard dat we blij zijn dat we vandaag niet met de caravan hoeven te rijden. In de stad is het weer regenachtig we maken wat foto’s van de mooie brug en het Chateau, dwalen wat door de stad en bezoeken een nieuwe L’Clerc supermarkt ongelofelijk wat hier allemaal te koop is. Op de terugweg langs de Loire hebben we af en toe enorme rukwinden, het rijden met de caravan had echt niet gekund. Op de camping ligt onze kooktafel met oven op de grond de zijluifel is losgerukt doordat er zoveel water is gevallen dat de spijkers niet meer vastzitten. We ruimen alles op halen ieder een heerlijke pizza bij de camping en leggen in de avond een kaartje. Gelukkig nemen de buien en de wind nu af zodat we rustig de nacht ingaan.

Zaterdag 8 juni het weer is redelijk opgeklaard we beslissen dat vandaag het pannenkoeken bakken kan doorgaan. We maken een kleine fietstocht en bereiden de wedstrijd pannenkoeken bakken voor. De deskundige jury wordt gevormd door de reisleiding en als voorzitter benoemen we Scotty. Iedereen probeert de jury te overtuigen maar er kan er maar een de winnaar zijn. Als beste runner up mag Netty een groot applaus in ontvangst nemen

maar de winnaar is Herman die door de voorzitter wordt gehuldigd en een theemuts in ontvangst mag nemen. Onder leiding van Betsy en Herman met de muts op zijn hoofd wordt er een klein carnavalsfeestje gevierd.

Zondag 9 juni om 8.00 uur vertrekken wij samen met Scotty  en nemen de snelste route via de peage. Net voor 12.00 uur zijn we bij de camping in Crouy sur Cosson, de gemeente camping heeft voor ons een mooie hoek gereserveerd en de reisgenoten kunnen dus zelf een plek uitzoeken. De “schotel” is ook dit keer weer een obstakel maar uiteindelijk heeft iedereen zijn plekje wel gevonden wij zelf staan zodanig dat we alleen Astra 1 kunnen ontvangen dus maar hopen dat de Duitse zenders de voetbalwedstrijd uitzenden. Het is inmiddels heerlijk weer geworden en we genieten met ons allen hiervan. In de avond spelen we Molca en kijken daarna samen met Willy en Freddie naar Nederland tegen Portugal en kijken tussendoor naar de formule 1. Jammer dat we met 1-0 verliezen van Portugal. Jammer dat Max  geen podiumplaats haalt. Gelukkig kunnen we daarna toch nog even een kaartje leggen. Soms moet er geschuild worden.

Als we maandagmorgen opstaan is het na een nacht met een paar stevige buien toch mooi opgeklaard, het is 2e pinksterdag dus de winkels zijn gesloten behalve de grote supermarkten die zijn open tot 12.30 uur. We zoeken een super U op en kopen in voor de fietstocht met  Franse pick-nick. Sylvia is met een groepje de tocht aan het uitzetten en vindt in Bracieux een leuke plek. In de middag wordt het heerlijk weer en zitten we heerlijk buiten van de zon te genieten. In de avond spelen we weer Molca  maar nu met nieuwe spelregels  welke leiden tot grote hilariteit.

Dinsdag 11 juni na het ontbijt moet ik eerst naar de Super U 12 km verderop om het brood voor de pick-nick te halen. Maar even voor 11.00 uur staat iedereen in de startblokken om aan de tocht te beginnen, Ria, Martin, Scotty en ik gaan de spullen inladen en rijden naar de rustplaats en richten alles in en dekken de tafels met Franse Rillette, kaas, tomaten, Aubergine ratouille, tonijnsalade met  groente en 4 soorten brood. Ook de wijn zowel rood als droge witte, frisdranken en Hollandse melk sieren de tafels. En net om 12.30 uur komen de fietsers binnen, ze moeten nog even 1 pick-nick bank erbij halen en vallen dan aan. Bijna alles verdwijnt in de magen van de hongerige reisgenoten. Na een uurtje gaat de tocht verder we hebben afgesproken bij kasteel Chambord om hier bij het grootste kasteel van de wereld een groepsfoto te maken. Nadat we alles hebben opgeruimd rijden we ook naar het kasteel betalen 6,00€ voor het parkeren en lopen dan richting het kasteel. Plotseling begint het te regenen eerst zacht daarna stort het naar beneden.

We maken een App en sturen de fietsers naar de camping de groepsfoto komt later nog wel een keer. Bij terugkomst op de camping komen we gelijk aan met de doorweekte fietsers. Tot op de onderbroek toe zijn ze nat. Nadat ik alles had opgeruimd en weer afgewassen had kwam de zon er weer door en konden we weer buiten zitten. Woensdagmorgen het ziet er naar uit dat het een natte dag gaat worden, na het bekijken van de weersverwachting gaat er niemand fietsen, menigeen trekt er met de auto op uit. Maar goed dat ze zo beslist hebben af en toe valt er zware bui met regen het hoofdpad op de camping lijkt wel een rivier. Wij gaan naar Blois zien de grote trap met de beschildering van de Mona Lisa en proberen een telefoonwinkel te vinden om een internetkaart te kopen maar dat lukt niet.

Als we tegen 17.00 uur terug zijn op de camping schijnt de zon en genieten we buiten van een drankje. In da avond leggen we een kaartje en als we naar bed gaan is de temperatuur gedaald naar 10º C. Donderdagochtend om 10.30 uur gaat de groep op de fiets naar het kasteel van Chambord om daar de groepsfoto te maken.

We vragen een voorbijganger om ons te fotograferen en dat is prima gelukt. Daarna gaat ieder zijn eigen weg en gaan er 3 groepen in 3 richtingen. Wij fietsen met ons zessen eerst naar Bracieux en bij toeval zien we dat er vanmiddag een onbeperkt 3 gangen buffet is voor € 14,00 per persoon. De patroon ontvangst ons met een handdruk en een warm welkom, we krijgen nog een tafel voor 6 en dan blijkt dat het restaurant afgeladen vol is. Er zijn teveel soorten warm en koud, gebak, kaas en ijs dat het  niet op te noemen is. Als we terug gaan naar de camping krijgen we nog een regenbui over ons heen. Daarna breekt de zon door en wordt het aangenaam warmer.

Vrijdag 14 juni het  is onze trouwdag, samen met Lidy en Johan vertrekken wij om 9.30 uur voor een mooie rit van 247 km over D en C wegen naar La Celle en Morvan de camping heeft nieuwe eigenaren gekregen die wel de verplichtingen inzake onze afspraak met de vorige Nederlandse eigenaren nakomen. De camping ziet er mooi en goed verzorgd uit en heeft zeer grote plaatsen. In de avond  krijgen we bezoek van 2 stellen en vieren we een klein feestje. Af en toe valt er een stevige bui maar daar hebben we geen last van. Zaterdagmorgen het is zwaar bewolkt weer, we gaan naar Autun om boodschappen te doen en bezoeken even kort de oude binnenstad met de oude Kathedraal die bijna overal in de steigers staat wegens renovatie.

Autun.

Het weer wordt uiteindelijk beter dan voorspeld en halen we de uitgestelde puzzel weer naar de zaterdagavond terug. Om 19.30 uur wordt er geloot wie bij wie hoort en gaan ze op pad en zoeken de door mij uitgezette vragen op. Het blijkt toch moeilijker dan gedacht met naar 1,5 uur gaan we over tot de prijsuitreiking. Greet en Jan hebben de meeste vragen goed beantwoord en mogen dus de eerste keus maken. Zondag 16 juni als we te laat opstaan schijnt de zon uitbundig, Vaderdag belooft een mooie dag te worden. Na de middag gaan we met zijn zevenen er met de fiets er op uit bespreken het restaurant waar we woensdag gaan dineren, eten er gebak en nemen er een drankje bij.

We blijven het dal volgen maar na 10 km wordt het klimmen wel erg stijl dus draaien we om en dalen dan af naar de camping gedurende de 10 km want we zijn toch ruim 100 meter gestegen. We drinken samen een borrel in de schaduw bij Betsy en Herman en eten daarna een heerlijke Lasagne-tonijnschotel uit de oven.

Maandag 17 juni het weer is stralend dus gaan we de rondrit naar de stuwmeren van Setton en Panneciere maken,we vragen Ria en Martin of ze mee willen. Het is een prachtige rondrit met mooie vergezichten, mooie meren en oude dorpjes. Het is maandag en het lukt ons lange tijd niet om een plek te vinden waar we kunnen lunchen. Dat lukt dan in een wat grotere stad. Met handen en voeten en met ondersteuning van een Franse dame bestellen wij wat we willen eten. Na dit gestuntel zit er naast ons een Nederlander die vertelt dat de ober wel Nederlands spreekt. Het is een Turkse uitbater  die ook in Nederland gewerkt heeft. Als we dan even na 3 uur terug zijn op de camping gaan Sylvia en ik de inkopen voor de BBQ doen in Autun.

Tegen 17.00 uur zitten we in een halve kring onder de bomen en kan er een toast uitgebracht worden op de jarigen. Daarna begint ieder voor zich te bakken. Het wordt een waar eetfeest bijna alles gaat op dus hebben we goed ingekocht. We sluiten af met koffie en een klein glaasje erbij.

Dinsdagmorgen de zon straalt weer aan de hemel, de fietsers die naar de Monastére Tibétian N 46 º 45’ 20”  E 04 º 08’ 24”  willen fietsen vertrekken om 9.30 uur. Wij gaan om 10.30 uur met de auto en nemen Marian en Theo mee en Henk en Sylvia volgen ook, via binnenwegen bereiken we de tempel om 11.30 uur maar van de fietsers nog geen spoor.

We lopen rond en komen tot de ontdekking dat de tempel pas om 14.00 uur open gaat, gelukkig zijn ze aan het werk en staan de deuren beneden open zodat we snel onze foto’s kunnen maken. We bellen met de fietsers maar die moeten nog 10 km dus we gaan er even op verkenning en missen de aankomst van de groep. Enkele minuten later zijn we er en maken ook een foto van de groep en rijden daarna naar Luzy. Bij de creperie zijn alle stoelen bezet maar uiteindelijk vinden we een Turks restaurant waar we een stevige maaltijd gebruiken. Henk en Sylvia gaan terug naar de camping en met ons vieren bezoeken we de kasteelcamping Chivy maar het kasteel ziet er nog triester uit dan enkele jaren geleden, er staan nog maar weinig caravans op de camping met haar mooie vismeren. Daarna zoeken we een mini camping waar we 19 jaar geleden hebben gestaan en vinden deze mooie plek weer terug. We krijgen te horen dat de camping al was opgeheven maar door de dood van Bronno in april is zijn weduwvrouw Wieke weer begonnen en heeft ze weer 6 plaatsen beschikbaar. Mini camping Mulot N 46 º 45’ 40”  E 03 º 55’ 51” is een waar paradijsje met een prachtige visvijver in een stilte gebied gelegen. We spreken even met Wieke en wensen haar veel sterkte en succes toe. Daarna rijden we naar de kerk in Ternant waarin zich een bijzonder houten drieluik bevindt uit de 11e eeuw. Deze bijzondere kerk is zeker een bezoek waard als je in de buurt bent N 46 º 44’ 60”   E 03 º 50’ 18” . Tegen 17.00 uur zijn we terug op de camping waar het inmiddels 32 º C is geworden, in de schaduw drinken we een koud biertje, we spelen Molca en bridgen met Greet en Gert, morgen is het alweer inpakken voor de voorlaatste camping. Als we woensdagmorgen opstaan is het volop zonnig, je merkt dat er weer een reisdag in aantocht is, menigeen heeft nog een wasje, gaan nog even fietsen en lezen in de schaduw hun boek. Om 17.30 uur gaan we met zijn allen op de fiets naar het molen restaurant  met de forel visvijvers.

We zitten lekker buiten en zien de forellen springen in de vijvers.

De bazin moet er nog een paar vangen met een groot net. 18 eten er forel en voor 5 is eer een vleesmaaltijd. Herman heeft de wijnen uitgezocht en het geheel is prima verzorgd en goed van smaak. Tegen 21.00 uur gaan we afdalend weer terug naar de camping, enkele dames zetten koffie en we sluiten daar de dag mee af.

Donderdagmorgen even na 8 uur vertrek ik met Martin en we kiezen voor de snelste route  dus met veel snelwegen er in. Na de koffiestop komen we tot het besluit om geen 2e stop meer te doen want de navigatie laat weten dat de aankomsttijd 13.30 uur is en vanaf 14.00 uur mogen ze binnenkomen. Als we om 13.30 uur bij de camping aankomen is die nog gesloten tot 14.00 uur, we sturen een app met het verzoek om later aan te komen. Als we de plaats nummers hebben zoeken we eerst zelf een plaats uit. Daarna blijkt het dat er voor de TV kijkers plaatsen zijn en de rest kan aansluiten in een rij van gesloten nummers.

Haventje in Geradmer.

Vanaf 15.30 uur komen ze dan binnen en menigeen heeft de mooie route door de wijnvelden van de Bourgondië gemaakt. Om 17.00 uur houden we een briefing daarna gaan de meesten pannenkoeken bakken of de voetbalwedstrijd Nederland Canada kijken. Vrijdagmorgen kunnen we heerlijk buiten ontbijten daarna gaan we met een groep fietsen om het meer van Longimer naar Gerdamer om bij de super U boodschappen te halen op 6 km daal je 80 meter die je nadien weer moet beklimmen. De weg terug was prima te doen we spurten als het ware naar boven. Later op de middag gaan we met de auto er op uit nemen Betsy en Herman mee naar Geramér we willen daar ergens aan de boulevard eten. Maar een zware regenbui laat ons een beetje rondjes cirkelen rond het meer maar we zien geen restaurant wat open is en overal begint de keuken om 19.00 uur. We proberen de super U maar ook daar is het restaurant gesloten. Dichtbij de camping gaan we dan naar de pizzeria maar daar hebben ze ook heerlijke andere maaltijden. Nadat we de kwaliteit hebben beoordeeld stellen Betsy en Herman voor om met de groep er op zondagavond te gaan eten. Ze maken een app met als resultaat dat we met 17 personen uit eten gaan. In de avond kijken we eens TV dat hebben we bijna nog niet gedaan. Zondagmorgen willen we een rondrit gaan maken we vragen Ria en Gerrit of ze mee willen, mijn Ria heeft in het Michelin boekje een leuke rondrit gevonden die we grotendeels gaan rijden.

Deze route gaat via La Bresse we vervolgen de D 466 en net voor Than gaan we naar de Grand Ballon daarna via Munster weer terug naar de camping  het is een route met prachtige vergezichten, soms door dikke mist dan weer even in de zon. De haarspeldbochten die er talrijk zijn nodigt de motorrijders uit om coureur te worden in de bochten gaat menig knietje kort naar het asfalt toe. In Munster waar honderden motoren iets gebruiken vinden we nog een plaatsje op het terras. De stad is vooral bekend om zijn vele ooievaarsnesten, deze zie je dan ook talrijk op de gebouwen. Als we terug op de camping zijn blijkt dat iedereen aan een rit bezig is geweest want de een na ander komt weer binnen en onder het genot van een drankje kan dan iedereen zijn belevenis vertellen. Zondagmorgen gaan we met een groep naar  Gerardmér flaneren langs de boulevard , hier kun je bootjes huren of een boottocht meemaken. Het valt ons allemaal een beetje tegen, in de stad genieten we van koffie met gourmand of van een ijscoupe.

Daarna bezoeken we een grote markt, Ria weet daar een korte broek en een jurk te vinden. Daarna terug naar de camping en een plekje in de schaduw opgezocht. De zondag wordt afgesloten met een etentje, met 17 personen genieten we een heerlijke maaltijd op 600 meter van de camping. Een houten chalet aan het meer met een geweldig uitzicht. Maandagmorgen beginnen we aan de laatste etappe, samen met Greet en Gert vertrekken wij als laatste om 10.00 uur en even na 14.00 uur zijn we aangekomen op het vakantiepark Walsdorf.

Vandaag  waren Lidy en Willy met hun mannen als eerste vertrokken en waren net op tijd om alles voor te bereiden, vandaag hebben we met de plaatsen geloot en zodoende was iedereen tevreden. Het is een prachtige camping die door Jeroen en zijn vrouw met veel passie en vriendelijkheid bedreven wordt. In de avond  spelen we Molca en we kunnen de hele avond buiten blijven zitten een hitte golf zit er aan te komen. De laatste 2 dagen worden gebruikt door de ene die er per fiets op uittrekt  de andere met de auto om de steden Vianden, Echternach, Diekirck of Ettelenbrück te bezoeken. Gelukkig is er veel schaduw op de camping want de temperaturen zijn nu dik boven de 30 graden geworden.

De feestelijke afsluiting is met een barbecue buffet welke door Jeroen wordt uitgevoerd, de eind toespraken doen we bij de vlaggen waar Scotty een lezing hield waarbij een ieder een fraaie draai om de oren werd gegeven of op de hak werd genomen. Henk sluit af met de wijze woorden. En voor jullie allen het advies: "Als iedereen zich wat minder ergert en wat meer verwondert worden jullie waarschijnlijk geen 80 maar 100." Ook Herman en Greet zingen de groep toe en hebben een tekst hiervoor gemaakt Met Betsy als dirigent wordt het een feestelijke afsluiting.

De reisleiding mag een enveloppe met inhoud in ontvangst nemen. Daarna wordt er afscheid genomen en gaat ieders zijn eigen weg. Wij rijden weer zoals we gekomen zijn samen met Lidy en Johan naar huis.