Rondreis naar de Noordkaap

26 mei 2012 - Nordkapp, Noorwegen

Reisverslag van de Scandinavië – Noorkaapreis .

Met 15 Equipes in clubverband op reis.

Dinsdag 10 april komt de groep bijeen voor uitreiking van het reis en routeboek. Door familie omstandigheden moeten Anneloes en Leo helaas afhaken. Door een actie van de TCC secretaris hebben zich alsnog 2 deelnemers zich aangemeld. Dus als alles gezond blijft vertrekken wij op 26 mei met 15 equipes. De sfeer bij deze ontmoeting was erg goed, de klik was er direct dus het beloofd een mooie en fijne reis te worden.Naast het reis en routeboek konden we ook voor alle deelnemers volop brochures uitreiken die waren aangeleverd door de toeristische bureaus van Noorwegen en Zweden.

NK  (179)         NK  (178)        NK  (177)

Vrijdag 25 mei de voorbereidingen hebben de nodige moeite en zweet gekost. Maar als we tegen 9.00 uur de caravan aankoppelen dan weten “het is nu echt begonnen”. Het is geweldig mooi weer en we rijden dus met een strak blauwe lucht en een stralende zon richting het hoge Noorden. Alles gaat best goed maar de Elbetunnel bij Hamburg geeft ons 1,5 uur vertraging. Als we even na 15.00 uur door onze gastheer Helmuth van Camping Roland naar ons plekje worden gebracht zien we dat er al 2 stel aanwezig zijn. We genieten van het mooie weer en verwarmen onze meegenomen “hummekessoep”. De avond koelt snel af en om 21.00 uur zitten we al in de caravan. Zaterdag 26 mei Helmuth heeft de verse broodjes op de tafel neer gelegd en we genieten van ons eerste vakantie ontbijt. We gaan lopend naar de stad Bad Bramstedt maar na de wandeling van ca 25 minuten speelt de heup van Ria zich zo op dat ik haar met de auto moet gaan ophalen. We zijn tegen 12.30 uur weer terug op de camping en tegen 14.00 uur beginnen onze mede reisgenoten binnen te komen. Om 17.00 uur is een ieder aanwezig en wordt er hernieuwd kennis gemaakt waarbij het oefenen van alle namen een sport op zich is. We genieten weer van een mooie avond en gaan vanaf 22.00 uur het Europese songfestival volgen.

Zondag 27 mei vertrekken wij met 3 eenheden als eerste om 9.00 uur, het is een stralende dag en de reis naar het Noorden verloopt zonder problemen , we nemen van af Haderslev zelfs de oude weg om zo nog meer te kunnen genieten van de mooie Deense natuur. Om 14.00 uur worden we zeer vriendelijk ontvangen en we krijgen mooie plaatsen toegedeeld, het uitzicht over de grote Belt is prachtig met de nieuwe brug op de achtergrond. Om 19.00 uur gaan we aan tafel om te genieten van een typische Deense maaltijd, gehakte biefstuk in bruine uiensaus daarbij heerlijk gekookte aardappels, gemarineerde komkommer en rode bieten. De biefstuk ging er goed in en menigeen kon nog een zakje aardappels meenemen om deze de andere dag op te bakken. Na het diner heeft de reisleiding voor een ieder cadeautjes , voor de dames een elektrische muggenvanger en voor de heren een oranje pet met lampjes zodat ook in het hoge Noorden onze voetballers gesteund kunnen worden . Ook krijgt elke equipe een pak pannenkoekmeel om goed te bewaren, niemand vraagt zich af waarom ? . Er wordt nog gezellig na geklets maar als het begint af te koelen en gaat een ieder weer terug naar zijn caravan.

NK  (175)  Noordkaap 2012 (7a) NK  (171)  NK  (170)

Het wordt al direct lekker genieten op de camping in Nyborg.

Maandag 28 mei 2e pinksterdag het is weer een stralende dag. We vragen Aaltje en Hans of ze mee willen voor een rondritje . We gaan via mooie binnenwegen naar het kasteel van Egeskov, hier staat een lange rij voor de kassa want er is vandaag ook een tuin fair, gezien de entreeprijs van ruim 20,00€ besluiten we om verder te rijden en een bezoek te brengen aan Odense. Het is doodstil in de stad een ieder is er op uit want 2e pinksterdag wordt gevierd zoals wij hemelvaart vieren. We bezoeken het H.C. Andersen huis en willen ergens een hapje eten en dat lukt niet alle restaurants zijn gesloten. Gelukkig vinden we een cafetaria waar we een snelle hap nemen en weer terug rijden naar de camping waar we nog volop van de zon genieten. Dinsdag 29 mei in de loop van de nacht is het weer omgeslagen en is het stevig gaan stormen. Jan is als eerste vertrokken en belt na een ½ uurtje dat we zeer voorzichtig moeten rijden over de brug want de wind staat pal op de zijkant. Als we in Zweden aankomen begint het ook nog te regenen en is het afgekoeld naar 8 graden. Maar in de loop van de middag komt de zon weer door en wordt het weer wat aangenamer. Wij rijden vandaag met Sjoukje en Frans en bij een pauze koopt Frans een verse gerookte makreel die we na onze rit van 500 km heerlijk in het zonnetje aan het Vättarn meer opeten. De camping in Gränna is super mooi, zelfs supersnelle vaatwassers doen de afwas in 5 minuten. Gelukkig is iedereen goed door de storm gekomen en zijn de laatsten om 17.00 uur binnen. In de loop van de avond ontdekt Rinus dat zijn dakluik van de toiletruimte is weggewaaid , samen met een paar handige hulpstukjes en een Frans die op het dak kan klimmen wordt het gat gedicht. Zelfs de klanken van Peter Koelewijn “Kom van dat dak af” galmden over de camping. De zonsondergang is prachtig om te zien. Later op de avond meld een equipe dat ze wegens droevige familieomstandigheden de reis moeten afbreken, als reisleiding hebben we er alle begrip voor en we passen alles aan zodat we van af nu met 14 equipes de reis zullen vervolgen. Wij wensen onze reisgenoten heel veel sterkte toe en een voorspoedige terugreis.

NK  (169)  NK  (168)       NK  (160) NK  (159)

De klusjesman  en voor het eerst genieten van de nachtzon, .

Woensdag 30 mei wij vertrekken met Frans en Ans als eerste om 8.00 uur, de rit voorloopt snel en voorspoedig.Wij zijn om 12.15 uur op Camping Bredgång in Stockholm en de receptie heeft alles goed voorbereid.Ook staat de ANWB er met 25 equipes. Om 17.00 uur drinken we met ons allen een glaasje en wordt het een gezellige bijeenkomst, waarbij veel wordt gelachen. Vroeg naar bed want morgen moeten we vroeg op voor een aubade bij Jan Blankenvoort die 61 jaar wordt. Donderdag 31 mei Jan is jarig en om 8.00uur wordt hij toegezongen en zelfs wakker gezongen, een ieder feliciteert Jan en Leny. Wij gaan tegen 10.00 uur met een grote groep met de Metro naar Stockholm, wij stappen met 3 andere paren uit in Gammle Stan (de oude stad) en bezoeken o.a. het Koninklijke paleis. Ook de moderne stad is mooi met een zeer drukke winkelstraat waar op een plein een internationale markt wordt gehouden waar ook 3 Nederlandse koopmannen zijn met planten, kaas en poffertjes. Als het tegen 15.00 uur gaat regenen vluchten we de Metro in en gaan we weer terug naar de camping. Het is af en toe weer droog maar als we om 20.00 uur bij Jan zijn uitgenodigd voor een kop koffie met gebak regent het stevig. Maar met een beetje schuiven en enkele grote paraplu’s staat een ieder droog. Het wordt een gezellig uurtje en we lachen er wat af. De gehele nacht blijft het regen en we blijven dus maar bij de caravan, zo imposant is Stockholm ook niet , maar wij hadden nog graag de boot toer door de havens willen maken.

NK  (166) NK  (165) NK  (164)  NK  (163)       NK  (162)  NK  (167)  NK  (161)

Even uitblazen in Stockholm   We blijven lachen. De schoonmaak dienst van de camping is milieu vriendelijk opgelost.

Zaterdag 2 juni na een hele nacht regen koppelen wij als laatste in de regen onze caravan aan en sluiten de stroomkastjes. Wij rijden samen met Freddy en Willy en krijgen nog een mooie indruk van Stockholm als we de snelweg door en langs de stad rijden, veel water en eilanden vormen zo het Venetië van het Noorden. Het is een mooie rit naar Rättvik aan het Siljanmeer, jammer genoeg is het de gehele dag blijven regenen . Als we even na 15.00 uur aankomen zetten we snel de caravan neer en duiken bij Willy en Freddy binnen voor een opwarmertje. Ook de schotel moet nog worden opgezet want we willen graag Nederland Noord Ierland zien. Na de 6-0 overwinning kletsen we nog gezellig na en vieren deze overwinning samen met onze dag mee rijders. Zondagmorgen breekt de zon heel af en toe iets door we maken de caravan schoon en herpakken de gekochte boodschappen gewoon blik bij blik en zacht bij zacht. Daarna een wandeling naar het mooie kerkje maar helaas begint het weer te regenen, maar de houten huisjes waar vroeger de lijken in bewaard werden totdat de vorst uit de grond was worden nu gebruikt als zomerhuisje.  Later in de middag brengen we een bezoek aan de keramiek fabriek in Nitjsjö waar het beroemde Nitsjö keramiek gemaakt wordt. ’s avonds eten we een heerlijke pizza op de camping en gaan we lekker vroeg slapen.

NK  (154)  NK  (158)   NK  (157)   NK  (156)                     NK  (153) NK  (152) NK  (155)

Stille wegen naar de camping aan het Siljanmeer. De huisjes voor de lijken.  De prachtig gerestaureerde kerk van Frösön  en de keramiek fabriek.

Maandag 4 juni vertrekken wij samen met Ine en Jan om 8.00 uur als eerste voor de rit van 350 km naar Frösön jammer dat het steeds weer regent want de rit is een geweldige mooie rit je waant je in eeuwig zingen de bossen met telkens weer opduikende meren en wild stromende rivieren. Als we tegen 14.00 uur bij de camping aankomen begint de zon af en toe te schijnen en als de overige  reisgenoten binnen komen is het een uitgelaten sfeer. Eindelijk kunnen we weer eens buiten gezellig bijpraten, zeker met het mooie uitzicht over het Storsjön meer. Onderweg heeft een ieder zijn eigen zaken bekeken maar dat Jan B in de kerk de zegen heeft afgeroepen voor beter weer en een voorspoedige voortzetting van de reis heeft zeker geleid tot een verbeterende weersvooruitzicht. Als we wakker worden schijnt de zon maar is het nog fris. Overal zie je weer vrolijke gezichten en een ieder is weer lekker buiten. Alex en Diny vragen ons of we zin hebben in een rondritje, dus even aan de koffie en daar gaan we. Als eerste bezoeken we de beroemde Staatskerk van Frösön die prachtig gerestaureerd is, daarna gaan we richting Østersund en komen onderweg de eerste modelwoning voor een zomerverblijf van Zweden tegen, deze woning is gebouwd door de schrijver Wilhelm Peterson – Berger in 1914 . Het huis is schitterend gelegen met een machtig uitzicht over het meer en de besneeuwde bergen. In Østersund is vooral het gerenoveerde gemeentehuis een must, we genieten van een Chinees wok buffet en dat voor 9,00 € incl. frisdrank en koffie na, Zweden is geen duur land je kunt het bijna vergelijken met ons land  met uitzondering van de alcohol. De avond is prachtig daarom hebben Jan en Leny een kennisquiz georganiseerd waarbij ieder stel een klein prijsje moest kopen dat dan de prijzentafel wordt. Het wordt een gezellige avond waarbij nog nooit eerder gehoorde woorden worden ontwikkeld. De zon laat ons niet in de steek maar als we tegen 22.00 uur de prijzen hebben uitgereikt koelt het snel af, al met al was het een geweldige dag veel zon veel lol daar slaap je goed op. Morgen gaan we weer 250 km meer naar het Noorden en nu maar hopen dat het droog weer blijft.

NK  (151) NK  (150) NK  (149) NK  (140)

Buitenverblijf Wilhelm Peterson – Berger met uitzicht op de bergen. De kennisquiz en de preekstoel van Jan.

Woensdag 6 juni staan we op met een zon aan de hemel , de gehele dag is het droog tot aan de aankomst op de mooie camping in Vojman. We staan aan een wild stromende rivier deze heeft een extreem hoge stand door de grote regenval en de dooi in de bergen. Het was ook een mooie rit we hebben een paar  elanden gezien en de natuur is geweldig met al die meren en rivieren. Vandaag is het een nationale feestdag en dat is goed te merken op de weg die nu nog stiller en verlaten is dan op de werkdagen. Omdat Zweden feest viert gaan wij dat ook een beetje doen wij beiden allen een paar broodjes met braadworst aan waarbij ze dan hun eigen drankje meebrengen. Het wordt een heel gezellig uurtje maar jammer dat er even een kleine bui overtrok. Maar tegen 21.00uur beginnen er veel nog aan een avondwandeling en genieten van de zon die achter de heuvels verdwijnt. We gaan weer op tijd slapen wan morgenvroeg zullen we als eerste vertrekken voor de rit van 350 km naar Luleå aan de Botnische golf onze laatste camping in Zweden.

NK  (148) NK  (147) NK  (146) NK  (145)

Camping Vojman de braadworst gaat er goed in.

Donderdag 7 juni om 8.00 uur vertrekken wij samen met Annie en Henk met een licht bewolkte hemel en onderweg zien wij regelmatig de zon. Het landschap wisselt meer dan als wij gedacht hadden maar de wegen lijken bijna uitgestorven totdat plotsklaps een Eland koe de weg oversteekt en wij stevig in de remmen moeten. Ria had de camera wel in handen maar was zo verrast dat ze bijna vergat een foto te maken. De wegen hebben hier en daar erg grote gaten in de weg en af en toe moeten wij er omheen slalommen om geen lekke banden of gebroken schokbrekers te krijgen, na 12.00 uur wordt de bewolking dikker en krijgen we een paar buien over ons heen. Tegen 14.00 uur zijn we dan op de camping die prachtig mooi aan het water ligt. Onze plaatsen zijn geasfalteerd met gras voor de deur, ongekende luxe om zo mooi te kunnen staan, jammer dat het toiletgebouw veel te klein is. Ria gaat nog de was doen en die komt kurkdroog uit de droger en kan zo weer de kast in. Zaterdag morgen slapen we lekker uit en gaan even kijken in het enorme winkelcentrum, we kopen een klein (Zweeds) kacheltje van 500 watt dat als de caravan 1x op temperatuur is de caravan warm moet kunnen houden. Daarna maken we een kort rondritje en gaan op de camping af en toe van de zon genieten. Alle equipes hebben de was gedaan en zijn blij met enkele rustdagen. Zaterdag 9 juni we staan op en de zon breekt door de wolken het ziet er goed uit voor vandaag. Hier en daar breekt de oranjekoorts al uit en net na 10.00 uur beginnen diverse dames al aan een oranje polonaise,mede kampeerders uit diverse landen staan hoofdschuddend langs de kant toe te kijken. Na de koffie vragen we Riet en Rinus of ze mee willen naar Gammelstads Kyrkstad de grootste en best bewaarde Kerkstad van de wereld, deze stad is door de Unesco in bescherming genomen. We zijn er verbaasd over dat hier vroeger zo gewoond werd kleine en grote houten huizen, boerderijen waar men woonde boven het vee,alles is gebouwd tussen 17 en 1800 , ook was er toen een gemeentehuis en vanzelfsprekend een kerk die bewoond werd door de bisschop die ook kinderen had.

Noordkaap 2012 (97a) (1) NK  (144) NK  (143) NK  (142)           NK  (139) NK  (137) Noordkaap 2012 (72)

Overstekend Eland volop in de remmen. Wasdag op een mooie camping. Slapen boven de stal. Oranje gekte slaat toe.

Daarna gaan we een bezoek brengen aan Råne åvdal ca 60 km verder op, hier in dit dal waar de Rörån rivier via diverse meren haar weg zoekt naar de Botnische Golf staan erg mooie stuga’s . In Niemsel eten we weer een heerlijke maaltijd voor nog geen 8,00 € per persoon. Terug op de camping gaan we ons voorbereiden op de voetbalwedstrijd tegen Denemarken. Jammer dat het maar 12 oC is maar toch gaat de helft buiten TV kijken bij de camper van Aaltje en Hans een ieder in zijn eigen oranje outfit. Helaas wij verliezen van Denemarken met 0-1 en is een feest dus uitgesloten, een ieder zoekt snel zijn warmere caravan op om daar het verdriet te verdring(k)en. In de loop van de nacht gaat het regenen en dat doet het gewoon de gehele zondag, wij gaan nog even een keer naar het koopplein (4x Westermaat ) en daar is het een drukte van belang. ’s Middags komen Hannie en Hans even een glaasje drinken wat gelukkig de zondag een beetje doorbreekt. Door de dikke bewolking kunnen we de zenders van Nederland niet meer ontvangen dus wordt het een spelletjes avond. Maandag 11 juni vertrekken wij met droog weer om 9.00uur. Het is rustig op de weg na ca 125 km passeren wij de Finse grens en zien na een paar honderd meter een Lidl, samen met Hannie en Hans gaan we nog wat inkopen doen maar ook hier in Finland is het bier duur een blikje van een ½ liter 2,49€ . We zetten onze horloges een uur vooruit want het is 1 uur vroeger in Finland. Het weer is na het passeren van de grens snel aan het verbeteren en de temperatuur loopt snel op naar 17o C . Net na de middag zijn we dan op de camping in Rovaniemie, de stad van de Kerstman en de stad waar wij de poolcirkel hebben bereikt.

NK  (136) NK  (134)  NK  (135) NK  (132)

We bereiken Finland Gerrit is in topvorm !

We hebben kleine plaatsen maar een geweldig mooi uitzicht over de rivier. We houden een Happy Hour waarbij het tappen van moppen zorgt voor grote lachbuien. Gerrit was weer in topvorm en ook Rinus deed lekker mee. Jan komt tot de ontdekking dat hij de sleutel van de fietsketting is kwijt geraakt, maar Freddy komt met de grote boormachine en met een paar minuten is het slot geopend. Na het eten gaan we met 3 man vissen en al snel stop ik met de blinker en ga gewoon op witvis, een goede keus want ik vang 12 mooie voorns van ca 25 cm . We blijven buiten nog lang nagenieten van de mooie avond maar de muggen winnen het van ons, dus duikt een ieder zijn verblijf binnen. De nachten zijn nu volledig helder en dat is wel even wennen met het slapen. Dinsdagochtend een stralende mooie lucht en een lekker temperatuurtje, de meesten ontbijten heerlijk buiten. We gaan natuurlijk naar het park van de Kerstman en zien daar bijna iedereen rondlopen, we passeren hier dan officieel de poolcirkel . Daarna de stad in het blijkt dat er een grote elektrische storing is veel winkels zijn noodgedwongen gesloten, maar na een korte tijd is het weer in orde en gaan we met Leny en Jan lunchen bij Mac Donalds. Nog even inkopen voor we naar de Noordpool gaan en we blijven genieten van het mooie weer waarbij de temperatuur de 22o C overschrijd. In de avond wordt er gevist en ook Roelof en Hans slaan een vis aan de haak. Morgen gaan we nog hoger naar het Noorden en bezoeken we de laatste camping in Finland.Woensdag 13 juni vertrekken wij samen met Rinus en Riet bij schitterend weer, mooie strakke blauwe lucht en een heerlijke temperatuur. Maar na ca 100 kilometer wordt het snel minder en begint het af en toe te regenen, we komen enkele rendieren tegen die op de weg blijven staan maar na getoeter beginnen te rennen en uiteindelijk de berm inschieten. Als we boven de 400 meter hoogte zitten komen we zelfs in mist terecht en zakt de temperatuur na 5 graden. Als we om 14.00 uur in regen aankomen op de camping komen de eersten al binnen terwijl wij nog bezig zijn met het inchecken. Het is hier een beetje trieste bedoening de plaatsen zijn voorzien van slecht asfalt (opgevroren) en het is er kletsnat hier heeft het de laatste tijd enorm veel geregend . Om 21.30 uur gaan we met zijn allen naar Hotel Inari waar we de wedstrijd Nederland – Duitsland willen volgen, want door de zware  bewolking kan niemand de satelliet ontvangen.

NK  (133) NK  (131) NK  (130) NK  (129)   NK  (126)  NK  (127) NK  (125)  NK  (128)

Camping in Inari.                            Wij blijven Oranje steunen       Het Samen congresgebouw Samendame.                 Saamen in klederdracht en de eigen gemaakte poppetjes

Helaas wordt het een nederlaag en gaan we een beetje triest terug naar de camping waar het inmiddels niet meer regent. Donderdagmorgen staan we op en het is stralend mooi weer een strak blauw hemel begroet ons en we gaan na het ontbijt naar Inari. We bezoeken als eerste het Samen congrescentrum waar toevallig een congres plaats heeft inzake de klederdracht, we zien veel mensen in klederdracht maar krijgen niet de kans om hen op de foto te krijgen. Gelukkig wordt er iemand geïnterviewd voor de TV en krijgen we nog de kans om een dame te fotograferen.Daarna gaan we naar het museum SIIA het Samen (Laplanders ) museum en zijn erg onder de indruk hoe zij geleefd hebben. De jacht voor vlees en huiden, de valkuilen en valklemmen die werden gebruikt voor het beschermen van hun rendieren, waarbij het bont van de hermelijnen, vos en de beer hun extra inkomsten gaven. Ook het maken van kleding in de donkere maanden door de vrouwen was als het ware een kunst. De samen brachten deze goederen dan na de winter naar de markt in Hammerfest (N) . Daarna werden de rendieren losgelaten in de bossen en werden dan in augustus weer samen gedreven. Dit gebeurt nog steeds maar de rendieren hebben nu oormerken, waardoor ze herkenbaar zijn voor de eigenaar. Ook de film over het Noorderlicht maakt een geweldige indruk op ons allen. Terug op de camping is het genieten geblazen, het is prachtig weer en er worden hier en daar groepjes gevormd om gezellig iets te drinken en de ervaringen van de dag uit te wisselen. Als wij bi Alex en Diny zitten komt de gehele groep zich melden en Ria en mij toezingen omdat we vandaag 44 jaar getrouwd zijn, een geweldig leuk en spontaan gebeuren waaruit blijkt da het geweldig goed klikt in de groep. Daarna gaat een ieder weer gezellig bij elkaar zitten, dit kan tot bijna middernacht, maar dan gaat een ieder toch slapen want morgen gaan we dan beginnen aan onze laatste etappe om aan de Noordkaap te komen, best wel spannend en dat we nog 350 km te gaan hebben op een inspannende rit.

Vrijdag 15 juni vertrekken wij met Alex en Diny om 7.30 uur. Het is een mooie zonnige ochtend, het ziet er goed uit om aan de 350 km durende rit te beginnen. Na ca 100 km passeren wij de Fins-Noorse grens en hebben gelukkig geen controle, de alcohol is veilig Noorwegen binnen gebracht. Het is een geweldig mooie rit met sterke afwisseling van de natuur, de Finse meren veranderen in boomloze berglandschappen met wilde rivieren en prachtige kustwegen, we gaan 262 meter onder de zeespiegel door een tunnel (wie is er wel eens zo diep onder zeespiegel geweest ?) van 7 kilometer. We komen op een volledig geasfalteerde camping bijna 25 km van de Noordkaap en genieten van het uitzicht en het mooie weer. Als 1,5 uur later de eerste equipes binnenkomen begint het slechter weer te worden. De weersverwachting is dat het deze avond zwaar bewolkt wordt met enige regen. In de briefing om 17.00 uur kunnen we meedelen dat de verwachting voor zaterdag een stuk beter is en dat we een zonnige avond kunnen verwachten. Jammer dat we na de briefing niet langer buiten kunnen zijn, de wind is koud en guur (wat wil je eigenlijk anders op de Noordpool) en we kruipen allemaal in onze eigen caravan of camper.

NK  (123) NK  (122) NK  (121) NK  (120) NK  (119)NK  (118) NK  (117) NK  (116)

Noorwegen verwelkomt ons. We gaan de tunnel in en er komen wolken boven de Noordkaap. Samen met Jan en Leny op verkenning

Later op de avond begint het te regen en wordt het toch nog een beetje donker. Zaterdag morgen begint het op te klaren en de voorspelling is dat we een heldere nacht mogen verwachten, daardoor zien we alleen maar stralende gezichten op de camping. Wij vragen of Leny en Jan zin hebben om deze dag mee te gaan en we beginnen onze rit naar Skarvåg een vissersdorpje aan de Barentszzee, we drinken koffie met heerlijke eigen gebakken wafels met jam en slagroom bij Heidi lukt het John om een mooi vest te kopen. We horen de sterke verhalen van de sportvissers aan die net een heilbot van 27 kg en een kabeljauw van 1 meter hebben gevangen. De wandeling naar Kirkeporten beginnen wij niet aan maar Ine, Willy, Jan en Freddy lopen er naar toe. Wij gaan toch maar de Noordkaap verkennen en beginnen aan de rit van 25 km. Onderweg komen wij diverse moedige fietsers tegen die wie weet waar gestart zijn om naar de Noordkaap te fietsen. Aangekomen verbazen wij ons over de hoeveelheid campers die er al staan zelfs een enkele auto met caravan. We lopen rond en vinden het een bijzondere belevenis om hier op het Noordelijkste punt van Europa te zijn, en dat we vorig jaar in het zuidelijkste puntje van Europa waren. Vooral het monument opgericht door de wereldkinderen maakt indruk, ieder kind uit een werelddeel heeft meegewerkt gedurende een week om dit monument tot stand te brengen. Tegen 17.00 uur zijn we op de camping en we spreken met de groep af om tegen 22.30 uur weer naar boven te gaan om er de middernachtzon te bewonderen en een groepsfoto te maken. We nemen dan de vlag van de TCC mee als we vertrekken. Onderweg naar boven moet ik plotseling stoppen ik raakte verblind door de zon en moest een donkere zonnebril opzetten. Als we boven aankomen staat bijna de gehele P.plaats vol met campers en een groot aantal autobussen. De zon staat nog stralend aan de horizon en er is geen enkel wolkje aan de lucht. We maken onze groepsfoto, en velen fotograferen ook onze uitgelaten groep. Als om 00.06 de zon weer begint stijgen zijn we een klein beetje teleur gesteld want doordat er geen wolken zijn en de zon in de verste verte niet de zee aanraakt komen er geen mooie kleuren tevoorschijn. Maar de beleving was geweldig. Daarna gaan we met zijn allen terug en worden een paar honderd meter voor de camping aangehouden door de politie en alle bestuurders moeten blazen. We komen er allemaal goed doorheen en drinken nog een glaasje buiten voor we om 02.00 uur gaan slapen.

NK  (114) NK  (113) NK  (112) NK  (111)

De Noordkaap.

Zondag 17 juni vertrekken wij voor de rit van 180 km samen met Achilla en Johan,we genieten weer van de steeds veranderende natuur. In Hammerfest is het even zoeken naar de camping doordat er veel op brekingen zijn. We creëren met onze 2 caravans een mooi terras want vanavond gaan we genieten van een hapjes buffet dat door onze vrouwen wordt gemaakt.Om 18.00 uur gaan Jan en John de vrouwen met hun hapjes ophalen en in polonaise worden hapjes naar de gereedstaande tafels gebracht. Een luid applaus klinkt op als de mannen deze presentatie zien. Het wordt een geweldige leuke en gezellige avond waarbij wordt gezongen, de moppen vliegen er weer uit en er wordt zelfs een poging topt paaldansen gedaan. Maar helaas koelt het ook deze avond weer snel af en daardoor wordt er stapsgewijs afgehaakt. Al met al het was het een super avond maar door Frans zijn berichtgeving inzake het Nederlands elftal kwam er nog een teleurstelling te liggen op deze avond. Maandag begint de dag met lichte bewolking en het wordt al snel 17 graden. De meesten gaan lekker wandelend naar de stad ca 1,5 km maar enkelen gaan een grotere wandeling maken. Wij bezoeken ook de stad en gaan internetten in de bibliotheek zodat de website weer bijgewerkt is. Tegen 19.00 uur maakt onze “pool” meester Frans de uitslag bekend, de pot voor de voorspelling van het verder gaan levert voor de vele winnaars slechts kleine bedragen op, vandaar dat Frans voorstelt om niet uit te keren maar dit aan de “pot”te schenken. De pool voor de uitslag van Nederland – Portugal is slechts door 1 stel goed voorspeld en winnen zodoende 24,00€ . Als Frans de pot aan Alex en Diny overhandigd delen zij mede ook dit bedrag aan de pot te schenken, dit gebaar wordt onder luid   applaus dankbaar aanvaard. Het is een mooie avond met mooie wolken maar het koelt wel snel af.

NK  (110) NK  (106) NK  (105) NK  (104) NK  (103) NK  (102) NK  (101) NK  (100)

NK  (99) NK  (98) NK  (97) NK  (95)

We gaan weer naar het zuiden  Hapjes buffet op Vaderdag en ondanks de frisse avond wordt er veel gelachen. Opwinding rond middernacht Rendieren op de camping,  Frans verdeelt de pot en we trekken verder.

Dinsdagochtend regent het en er wordt in stromende regen opgebroken, onderweg blijft het bijna continu regenen wat erg jammer is want we komen weer de eerste bomengroei tegen waardoor het landschap veranderd. Even na 12.00 uur zijn we op de camping in Alta, als het tegen 14.00 uur iets begint op te klaren gaan we naar het Alta museum in Hjemmeluft waar we de 6-7000 jaar oude rotstekeningen bekijken via een wandelpad van 3 km. Deze rotstekeningen zijn uniek en daarom door de Unesco op de werelderfgoed lijst geplaatst. In de tekeningen zie je dat de mensheid door ontwikkeld door verandering van de schepen, de ankers en het vismateriaal. Helaas dwingt het koude weer er ons toe om de avond in de caravan door te brengen. Als we woensdagochtend opstaan regent het weer maar dat deert ons niet om Ine een aubade te brengen want zij is vandaag 64 jaar geworden. De hele groep is in de benen en zingen “Lang zal ze leven” er wordt gefeliciteerd en gekust en de dames van het verjaardag comité bieden het beroemde mandje met surprises aan. Samen met Frieda en Gerrit vertrekken wij en rijden de panorama Noordkaaproute, wat jammer dat het blijft regen het uitzicht is dus niet geweldig. Zelfs dikke mistbanken dwingen ons tot stapvoets rijden.

NK  (94)   NK  (93)  NK  (92) NK  (91)

Ine is jarig !                                     Bellen naar de campingbaas  Noodoplossing

Als we 14.00 uur aankomen op de camping blijkt dat we niet op onze gereserveerde plaatsen kunnen staan want door de vele regen en het smelten van de sneeuw staat het eiland onder water. De rivier is buiten haar oevers getreden. We creëren plaatsen rondom het grind en als we allemaal goed geïnstalleerd zijn moeten we nogmaals 2 caravans even opzij zetten want er is een Noor die zijn caravan wil ophalen. Ine en Jan hebben een gezellig terras gemaakt samen met Lenie en Jan waar we dan de verjaardag van Ine kunnen vieren. Donderdag morgen beginnen we om de boodschappen en voorraad te re organiseren. Daarna zoeken we samen met Roelof en Hans een visplaats maar die kunnen we aan het fjord niet vinden. We wandellen naar Skibotn en in de avond lukt het om de eerste Jeux de Boulles wedstrijd o.l.v. Hannie te spelen. Het is wel flink gaan waaien en daardoor voelt het zeer koud aan, eigenlijk hadden we er wel een Mummelman bij moeten drinken maar de voorraad staat dat niet toe. Morgen gaan we met Jan en Leny als eerste vertrekken en vervolgen wij de Noordkaaproute ook wel de Noorderlichtroute genoemd naar de camping in Narvik.

NK  (90) NK  (89)

Watervallen en zalmen

Vrijdag 22 juni de 28e reisdag begint met af en toe zon na ca 100 kilometer slaan we af naar de watervallen van Målselvfossen een van de grootste watervallen van Noorwegen met aangelegde vistrappen waar de zalmen doorheen springen om hun kuit boven in de bergen te schieten. Een onbegrijpelijk natuurwonder. Hier is ook een camping en hier kun je voor een redelijke prijs zalmen vangen, in deze periode is dat top want de uitgehongerde zalmen vliegen op alles af, regelmatig worden er zalmen van 8 tot 25 kg gevangen. We eten er een (te) duur broodje wilde zalm , oh wat was dat lekker en vervolgen onze tocht min of meer door een dal waar in de meren nog volop ijs ligt. Het is een fantastisch panorama om te zien hoe de natuur telkens veranderd. Als we Narvik naderen breekt de zon goed door en ligt het Ofotfjord er stralend bij. Op de camping is er weer niets geregeld we moeten het zelf maar uitzoeken, dit valt ons telkens weer tegen in het mooie Noorwegen. Lenie en Jan gaan de kaartjes voor de treintocht regelen die we zondag gaan maken. Ria ontdekt dat onze caravan last heeft van wateroverlast we hebben te veel water bijgevuld terwijl de sluiting van de watertank onvoldoende was afgesloten, alle Libelle’s en boeken hebben waterschade maar met de föhn en de waslijn als drogers kunnen we het meeste toch nog redden. Het is een geweldige mooie avond waar de zon niet wil wijken voor ons Nederlanders en we genieten allen van het geweldige uitzicht en nemen de verkeersoverlast en de minder verzorgde stadscamping voor lief. Zaterdagochtend het is een stralende dag menigeen gaat de was doen of de zaken weer aanpassen of bijvullen. Wij gaan na de koffie met Aaltje en Hans naar de aangegeven uitzichtpunten en maken mooie foto’s. Bij de waterkrachtcentrale die stroom opwekt en daarna wordt het water als drinkwater verwerkt, wordt om 13.00 uur als reclame stunt een geiser aan gezet en daar wachten we op. Bij toeval sta ik met de zon in de rug en zie een prachtige regenboog op de grond ontstaan, wel wordt ik kletsnat van de spuitende geiser. Daarna gaan we met de kabelbaan naar boven (Fagernestfjellet) waar we een geweldig uitzicht hebben over het fjord, de stad Narvik en de ijzerertshaven liggen 862 meter onder ons. Bijna alle TCC ers maken hiervan gebruik en genieten volop van het geweldig mooie uitzicht

NK  (88) NK  (86) NK  (87)    NK  (85)  NK  (84) NK  (83) NK  (82) NK  (81)NK  (79) NK  (78) NK  (77)  NK  (75)  NK  (76) NK  (74) NK  (73)

Boeken drogen ons uitzicht bij dag en midden in de nacht     De geiser     De regenboog kunstmatig gemaakt en dan met de lift naar boven. En de treinreis naar Zweden.

Zondag 24 juni vandaag maken we een gezamenlijke treinreis naar Zweden, deze trein stopt dan op de Zweedse grens (Riksgränsen). Als we op het station van Narvik aankomen blijkt het dat er een vertraging is van 30 minuten, er is geen koffie te koop dus lopen enkelen naar een tankstation om daar hun koffie te halen. Het vertrek wordt dan plotsklaps iets eerder en dan moeten ze hollend terug komen om op tijd de trein te halen. We rijden langzaam omhoog naar het op 594 meter gelegen Riksgränsen, we hebben schitterend weer en er worden links en rechts veel foto’s geschoten van de geweldige en indrukwekkende natuur. Als we aankomen blijkt het de laatste dag van het ski seizoen te zijn morgen zijn de hotels en de skiliften gesloten. Als we om 12.33 uur weer willen vertrekken is er weer vertraging in eerste instantie tot 13.16 uur. We gaan  zitten , en er wordt ter plekke een Jeux de Boulles spel met stenen ontwikkeld, enkelen lukt het om gratis in de skilift in de 7 minuten durende rit naar boven te gaan en daar snel foto’s te schieten en dan weer terug. Opnieuw wordt een verdere vertraging aangekondigd zodat we uiteindelijk om 13.45 uur vertrekken, op de camping aangekomen wordt er links en rechts gezellig onder het genot van een glaasje gekletst over de mooie reis. Morgen gaan we dan naar een van de hoogtepunten van onze reis. Frans en Sjoukje gaan dan met ons als eerste vertrekken naar de mooie Lofoten. Laten we hopen dat het weer zo mooi blijft want dan wordt het echt genieten. Maandagmorgen is er een dikke bewolking en ziet het er een beetje triest uit. We vertrekken om 8.00 uur en zijn weer verbaasd hoe het landschap weer wisselt, het lijkt soms Oostenrijk of Luxemburg en dan zijn er weer die mooie fjorden.  Jammer dat de zon niet wil schijnen. Als we de 6 km lange tunnel naar de Lofoten door zijn gereden breekt de zon weer iets door en ziet het er direct weer vrolijker uit. Camping Sandsletta is een mooie camping met terrassen naar het fjord toe. Frans en wij beginnen maar op de onderste rij aan het water. Kort na onze aankomst zijn bijna alle equipes al weer binnen en zetten de meesten een luifel op want hier zullen we 4 dagen blijven. ’s Avonds gaan Frans, Hans, Roelof en John vissen 2 in de trapboot en 2 in de roeiboot, bijna de gehele groep zwaait ze uit. Maar eenmaal op het fjord valt het toch tegen de wind doet de bootjes telkens terugdrijven naar de kust. Na een half uur stoppen we er mee, maar aan de wal staan ze met lege emmers en afwasbakken te wachten op de vangst, jammer dat er niets gevangen is dat wordt dus morgen uit eten.

NK  (72)  NK  (68)    NK  (71) NK  (69)

Camping Sandsaletta met het gezellige restaurant, en de Lofoten als topper.

Dinsdag 26 juni we slapen heerlijk uit, we ruimen alles weer eens op en maken alles lekker schoon.Het is een beetje zwaar bewolkt maar we maken toch een rondritje naar het Noorden waarbij we Lauvik en de kust bekijken, tegen 16.00 uur ga ik met Roelof vissen in een toevoer naar een fjord waar het water stevig doorheen stroomt. Volgens de lokale bevolking kun je daar het beste zeeforel vangen. Maar na een uurtje zijn we steenkoud en keren weer terug naar de camping. Om 19.00 uur gaan we met de gehele groep genieten van een diner dat door de reisleiding wordt aangeboden. In de mooie ambiance van het camping restaurant genieten we van Noorse vissoep of carpaccio van walvis als voorgerecht en voor de hoofdgerechten mocht een keus worden gemaakt uit lams rollade of een zalm moot. Alles perfect uitgeserveerd met mooie bijgerechten. Beate de eigenaresse bied ons nadien de koffie en thee aan. Het is een geweldige fijne avond geworden.Woensdagmorgen gaan we met Tineke en Roelof de rit naar het plaatsje maken dit is de korstte plaatsnaam ter wereld en is de meest westelijke stad van de Lofoten. Maar eerst gaan we kijken naar een huurboot om een keer echt te kunnen vissen, de boot is een mooie boot en we beslissen dat we dan donderdag gaan vissen met deze boot. De rit van 350 km is de moeite waard je ziet de Lofoten in al haar facetten. Typisch vissersdorpen waar de oogst van de stokvis bijna binnen gehaald is, af en toe een kerk een klein haventje en schilderachtige huisjes. We blijven ons afvragen waar al die mensen die buiten af wonen toch de kost mee verdienen. We maken 2x een picknick stop op geweldig mooi ingerichte parkeerplaatsen jammer dat het maar 9 graden is en de wind redelijk sterk waait, je kunt dan niet echt land buiten blijven zitten. Het is het enorme verschil van natuur wat de Lofoten zo indrukwekkend maakt. Als we terug zijn op de camping moeten we snel ons eten maken want om 19.30 uur is er weer Jeux de Boulles. Ans heeft voor alle deelnemers een lekker bakje koffie gezet, dat is toch het leuke van deze groep we doen spontaan iets en dat wordt erg gewaardeerd.

NK  (67) NK  (70) NK  (63) NK  (64) NK  (62) NK  (61) NK  (59) NK  (60)

Een mooie rondrit over de Lofoten

Donderdag is de dag van de vissers, samen met Roelof, Hans en verrassend Jan uit Fleringen vormen we het team dat moet zorgen voor de dagelijkse maaltijd. Na de koffie vertrekken wij naar de gehuurde boot die er helemaal geschikt voor is om met 4 mannen op te vissen. Het is sterk wisselend bewolkt en er staat een stevige bries. De eigenaar geeft ons uitleg inzake de boot en de vismogelijkheden we brengen onze materialen aan boord en varen uit. Als we bij de eerste boei hebben aangelegd vangt Hans binnen enkele minuten al een mooie zeezalm die met assistentie van Jan uit het water wordt geschept. Wij blijven onze hengels heen en weer bewegen om het kunstvisje verleidelijk te maken voor een dikke vis. Plotsklaps deel Jan mee ik heb er ook een en hij takelt hem binnen maar als de Zeewolf boven het wateroppervlak komt schrikt hij zodanig dat hij met zijn lijf van 60 cm een harde klap geeft en weer los van de haak komt. We gaan ons enkele keren verplaatsen om dat het stervend koud is , we proberen wat luwte weg te vangen wat niet echt lukt. Tegen 16.00 uur gaan we nog een keertje terug naar ons oude stekje en daar vangen we nog aardig wat visjes. Maar regenbuien en koude wind dwingen ons naar de kant, we meren af en tellen de vis we hebben er 11 waaronder zeezalm, zeeforel, kabeljauw, schelvis en een schol. Als we net hebben afgemeerd belt Jan B en vraagt of de barbecue aan moet, gezien ons resultaat van meer dan 10 kg vis vinden we dat een goede zaak. Als we op de camping aankomen brandt de bbq volop en worden we met applaus ontvangen. We beginnen de vis schoon te maken, te wassen, te kruiden en in de folie te wikkelen. Lenie treed op als kok en de vis gaat op de grill, menigeen komt met bordjes en bestek, er wordt rijst gekookt en een sausje gemaakt. Gezellig bij de bbq wordt de gegrilde vis, de rijst en de sausen opgegeten en een ieder vindt het een heerlijkheid. Als toetje doen we er nog een paar braadworstjes op de bbq. De vissers worden verwend met warme koffie en Mummelman en zo wordt ons bezoek aan de Lofoten op waardige wijze afgesloten.

NK  (58)  NK  (56)  NK  (57) NK  (55) NK  (54)  NK  (53)

Geen Visserslatijn de vissen worden voorbereid voor een gemeenschappelijke maaltijd.

Vrijdag 29 juni vandaag gaan we met de ferry van Solvaer naar Skutvik. Wij vertrekken om 6.30 uur om alles te regelen voor de overtocht. Door dat we als groep hebben gereserveerd moet ik ook als groep afrekenen, daarbij heb ik alle creditkaarten en bankpassen nodig. Net als ik heb afgerekend belt Jan dat een ieder uiteindelijk is vertrokken, door de steile helling hadden sommigen problemen om naar boven te komen maar met ondersteuning van je reisgenoten lukt het dan maar mooi. Je zult er maar alleen voor staan en zo de boot missen. Dankzij de stralende zon wordt het een geweldige mooie 2,5 uur durende overtocht. Na aankomst in vormen we de j duo’s van samen rijden en loopt het voortreffelijk. De temperatuur is veel warmer dan op de Lofoten, dat scheelt wel 5-6 graden. Het Landschap is ook veel groener met weer sparren en waarschuwingen voor Elanden. Als we zo rond de 400 meter hoogte rijden beginnen de meren net te ontdooien van het ijs. Onderweg halen we nog een lekker stukje vlees en eten voor het eerst een broodje knakworst met spek omwikkeld, het is wel lekker maar ja die prijzen daar is moeilijk aan te wennen.

NK  (52)  NK  (51) NK  (49) NK  (46)

Wachten op de veerpont Genieten tijdens de oversteek van 2 uur.

Om half vier komen we met Ans en Frans aan op de camping in Fauske en hebben een plek met mooi uitzicht. Nu maar hopen dat het weer een beetje mee wil werken. Om 18.00 uur houden we de prijsuitreiking van de eerste ronde van het Jeux de Boulles toernooi, waarbij de trotse winnaar oorkonde en een cadeau in ontvangst mag nemen. Maar ook winnaars kunnen pech hebben, Frans had een kapotte koplamp en met steun van Alex en diverse opzichters wordt ook deze reparatie tot een goed einde gebracht. Zaterdagmorgen gaan we met Jan en Leny eerst naar Bodø een druk havenstadje maar verder stelt het niet zoveel voor, dan rijden we naar de Saltstraumen de sterkste getijden stroming van de wereld. We hebben bij een café (N67o 13’ 42” E 14o 37’ 18”) een mooi uitzicht op de maalstroom en de grote brug, we drinken hier op het terras een kopje koffie. Daarna gaan we wandelend tot nabij de geweldige maalstroom waar je het water er echt doorheen hoort kolken. Veel van onze reisgenoten komen we hier tegen omdat de getijtabel had aangegeven dat het hoogtepunt om 14.58 uur zou zijn. Daarna vervolgen wij weg nummer 812 en deze loopt door het hooggebergte met mooie uitzichten, meren, en wild stromende rivieren. We komen na 150 km aan in Fauske doen snel de boodschappen en gaan direct eten want om 19.30 uur gaan we Jeux de Boulles spelen. Deze keer spelen de dames tegen dames en de heren vechten het ook onderling uit.We worden verwend met een hapje rookworst en we voelen af en toe een spet regen. De avondluchten zijn geweldig mooi menigeen staat dan ook regelmatig met zijn camera buiten.

NK  (44)   NK  (45)  NK  (43) NK  (42)

De Saltstraumen een attractie voor vissers,  Mooie avondluchten.

De zondag gaan we gebruiken om er een echte rustdag van te maken, we slapen lekker lang uit en  gebruiken in alle rust ons ontbijt. Ook worden de boodschappen weer gerangschikt en op orde gebracht. Het is het ene moment lekker weer om buiten te zitten en dan weer niet. In de avond spelen we nog even Jeux de Boulles en zien Spanje Europees kampioen worden. In de loop van de nacht gaat het regenen en dat doet het de gehele maandag. Er wordt zelfs gewaarschuwd voor overstromingen, dus een ieder blijft in zijn huisje. Er gebeuren gelukkig geen ongelukken behalve een luifel die verbogen ingepakt kan worden. Er valt deze dag 60 mm water en het weerbericht geeft voor ons gedeelte een overstroming’ s waarschuwing. Laten we hopen dat het morgen beter wordt.Als we dinsdagochtend opstaan is het nog zwaar bewolkt, Freddy en wij koppelen alvast de caravan aan zodat we als eerste kunnen vertrekken. Maar eerst gaan we een aubade voor Annie zingen want zij viert vandaag haar 70e verjaardag. Om 8.00 uur komen we allen te samen en zingen het hoogste lied voor een glunderende Annie en Henk. Daarna vertrekken wij direct en hebben via de E6 weer een mooie en afwisselende route. We rijden door het natuurpark Svartisen een oude gletsjer op ca 600 meter hoogte hier is het een kaal landschap waar vaak zware stormen zijn want er staat bijna geen boom meer, daarna passeren we weer de poolcirkel dit keer in zuidelijke richting. Het wordt hoe langer hoe groener met hier en daar wild stromende rivieren die zo vol zitten vanwege de regen van gisteren. Af en toe breekt de zon ligt door en wordt het ook wat warmer. Freddy trekt stevig door en na 150 km nemen wij de leiding en komen om 13.00 uur aan op de camping in Mosjoen. Onze gereserveerde plaatsen zijn keurig voorzien met een naam op de verdeelkasten van de stroom maar menige Noor trekt er zich niks van aan. Freddy en ik zijn nu net een stel politieagenten en waken over de beschikbare plaatsen die we uiteindelijk zelf gecreëerd hebben. Vandaag komen ze allemaal wat aan de late kant binnen wat extra moeite kost om de plaatsen vrij te houden maar tegen 17.00 uur zijn ze allemaal weer binnen. We houden rondom een open vuur een wedstrijd pannenkoeken bakken waarbij de RL als jury fungeert. Het wordt in het zonnetje bij het open vuur een gezellige en aangename avond. Frans of Sjoukje ( ze hebben het echt samen gedaan) worden de winnaars, de jury is vol gegeten en de deelnemers hebben hun inzet getoond. Nadien wordt door Annie het toetje verzorgd en bij een kopje koffie of thee gaat dat er best in. Heerlijk weer eens een heldere avond met volop zon.

NK  (41)  NK  (40)  NK  (39)

Poolcirkel passeren en  Pannenkoeken bakken

Woensdagmorgen een stralende zon staat aan de hemel, ik haal verse broodjes bij de supermarkt op 300 meter van de camping, wat een luxe om zo in het zonnetje te ontbijten. Eerst ga ik met Roelof vissen, we beginnen op een te ondiepe plek in het fjord en raken daardoor diverse loodjes en haakjes kwijt. We verkassen naar de haven en daar heb ik het geluk een mooie zalm van 50 cm te vangen en daarmee is onze visdag niet zo succesvol als de vorige keer. Maar wij gaan vanavond lekker barbecueën. Op de camping is bijna iedereen aan het genieten van de zon en rust heerlijk even uit. Later in de middag gaan we nog even Mosjøen bekijken een oude handelsstad waar nog veel houten paalwoningen langs het fjord staan. We missen helaas de mooie kerk, maar we hebben er al zo veel gezien. De BBQ smaakt voortreffelijk de avond is prachtig, morgen gaan we samen met Jan en Ine naar Grong een makkie slechts 190 km. De rit is een mooie zonnige rit we zien veel watervallen (fossen) onderweg, maar de Fiskunfossen 12 km voor Grong spannen de kroon. Hier is de grootste zalm trap van Noorwegen en er is een krachtcentrale aangekoppeld die het gehele jaar stroom opwekt voor 10.000 huishoudens. Hier is ook weer een aquarium in de trap ingebouwd maar na deskundig onderzoek van ons leken blijkt dat de aanwezige zalmen er niet uit of in kunnen want voor de toerist heeft men de poorten afgesloten. Hier kun je ook een wandeling naar de oever maken 37 meter lager via houten loopbruggen. De camping is weer een plaatje en ligt aan de Namsen rivier, een van de bekendste zalm rivieren van Noorwegen. Het is helaas de eerste keer dat er eerder reisgenoten aankomen dan dat de reisleiding aanwezig was, maar gelukkig is er dit keer geen problemen met het plaatsen van onze groep. Als we met onze meerijders na aankomst een kopje koffie en door Ine gemaakte asperge soep willen verorberen valt er zo maar een bui over ons heen. Maar daarna wordt er weer een Jeux de Boulles wedstrijd door Hannie geregeld en spelen we gezellig samen. Vrijdagmorgen drinken we gezellig koffie en daarna gaan we naar de Formoss watervallen en heb ik het geluk weer een regenboog te kunnen fotograferen die door het opspattende water gecreëerd wordt, prachtig dat woeste water en dan de regenboog. Daarna nog even Grong in geweest en daar de boodschappen weer aangevuld, in de avond is het heerlijk weer we genieten opnieuw van onze bakplaat dit keer met heerlijke gemarineerde wilde zalm. We horen dat Aaltje is uitgegleden en haar achterste pijn doet en dat haar pols verzwikt is, dokter Frans vindt het raadzaam om toch even het ziekenhuis in Trondheim op te zoeken om foto’s te laten maken om zeker van de zaak te zijn. Aaltje kan nu de camper niet meer rijden maar Hans durft het wel aan op de rustige Noorse weg.

NK  (38)  NK  (37)  NK  (36) NK  (35)

Paalwoningen in Mosjoen    Trollen ! Oude tijden zijn hier noch bewaard. Watervallen Formoss

We vragen Alex en Jan om mij en Hans direct te volgen zodat wij om 8.00 uur vertrekken. Na aankomst zetten wij de camper en de caravans op hun plaats en ga ik met Aaltje en Hans naar het ziekenhuis. We komen eerst bij de psychiatrische afdeling in een buitenwijk en dat was niet nodig een behulpzamen voorbijganger verwijst ons naar de stad. Het is een geweldig groot ziekenhuis en we vinden de eerste hulppost snel. Na 2 uur wachten en onderzoeken komen Aaltje en Hans weer blij naar buiten, er is niets gebroken het is een zware kneuzing dus voorlopig mag Aaltje met de mitella om blijven lopen en mag Hans de camper verder blijven besturen. Na aankomst op de camping komt een ieder langs om te vragen hoe heter voor staat. Zo zie je maar weer het in clubverband reizen heeft zo zeker zijn voordelen. Later op de avond gaan we met de vissers vissen maar ze willen niet gevangen worden het is op het water ook net iets te koud. De zonsondergang is weer een belevenis allemaal maken ze volop foto’s van deze mooie avond. Zondagmorgen regent het en het ziet er naar uit dat dit de gehele dag zal doorgaan, alles is in nevels gehuldigd. Maar we moeten Trondheim nog wel bekijken dus vragen we of Aaltje en Hans meewillen naar de stad. We dwalen in de regen rond in de oude stad , bekijken de mooie houten handelshuizen aan de Nidelva rivier, zien de Nidaros Dom van buiten wandellen naar de Stiftsgården met zijn houten paleis, drinken koffie in de oude stad en gaan als nat verzopen katten weer terug naar de camping. Aaltje gaat voor ons koken en we maken er een gezellig avond van. Maar dan wordt ik naar de receptie geroepen we hebben maar voor 1 nacht betaald wordt mij duidelijk gemaakt maar we staan er 2 dus moet er nog 1 nacht bijbetaald worden, dan is dit wel een erg dure camping waar we staan.

NK  (33) NK  (32) NK  (31) NK  (30) NK  (28)  NK  (27)  NK  (26)

Weer terug van het ziekenhuis    Avond in Trondheim en bij regen een stadswandeling door een stille stad.

Maandag 9 juli de regen is opgehouden en we vertrekken in dikke sluierwolken richting Otta af en toe vallen er wat druppels maar wat is het jammer dat het zicht zo slecht is op deze mooie route. Als we op de mooie natuurcamping aankomen breken de eerste zonnestralen door. We bakken weer braadworstjes voor de groep en zitten lang en gezellig buiten, zelfs de vissers proberen in de wild stromende Otta rivier een vis te vangen maar dat lukt dit keer weer niet. Dinsdag 10 juli Achilla is jarig dus om 8.00 de gebruikelijke aubade daarna nemen Tineke en Roelof ons mee voor de rondrit van ca 400 km, we bezzoeken als eerste Salgelva een van de eerste waterkracht centrales van Noorwegen die gerestaureerd wordt, door dat er nu bouwvakvakantie is, is alles afgesloten maar de natuur en de watervallen zijn weer geweldig mooi. We rijden daarna door naar Andalsnes maar daar hebben we niets te zoeken en keren terug naar het begin van de Trollenstigveien een van de mooiste toeristische wegen van Noorwegen, helaas op 300 meter hoogte trekt de mist de bergen in en wordt het uitzicht minimaal, af en toe hebben we ven een opleving maar de steile wanden van 1000 meter hoogte kunnen we niet bewonderen. Op de top van de weg drinken we onze koffie en kunnen nog een paar foto’s nemen. Daarna dalen we af om vervolgens de veerpont van Linge naar Eisdal te nemen en klimmen naar boven om te genieten van het uitzicht op het Geigranger fjord waar de zon net begint door te breken.

NK  (22) NK  (21) NK  (20) NK  (19) NK  (18) NK  (17) NK  (16) NK  (15)

We staan in een cirkel opgesteld  bezoeken de oudste watercentrale  en bewonderen de Trollstigenvei,  het geigranger ford en de Stiftskerk in Lom.

De cruiseschepen liggen voor anker en de passagiers worden met kleine bootjes naar de stad gevaren. Via het Ottadalen dalen we af naar Lom en bekijken daar de Noorse Stiftskerk die de 2e oudste kerk van Noorwegen is. Als we dan even na 18.00 uur thuiskomen nemen we een borrel als dank voor de geweldige rijkunst van Roelof. Daarna trakteert Achilla op koffie met iets lekkers en hebben we al met al een geweldige dag gehad.  Woensdagmorgen begint om 9.00 uur met een aubade voor de jarige Rinus die aansluitend koffie met iets lekkers aanbied. Daarna maken we er een luie dag , de caravan wordt even goed schoongemaakt, de boodschappen weer geordend en ik ga ook nog even vissen zonder resultaat. De dag geeft ons af en toe een bui en we maken ons weer rijklaar voor de rit naar Oslo. Donderdag vertrekken wij met Hannie en Hans als eerste onderweg kregen wij een forse bui over ons heen. Als we om 14.00 uur aankomen op camping Olsberg is het een groot waterballet, het heeft hier bijna 48 uur geregend maar de weersvoorspelling belooft droog weer. In de loop van de middag worden er 2 elanden waargenomen net achter de camping een ieder grijpt naar zijn verrekijker en foto toestel, Jan rijdt er ook nog met zijn camper achteraan en is in de gelegenheid om mooie foto’s te maken. In de late avond gaan we met Diny en Alex mee om Elanden op te speuren we komen op prachtige plekjes, zien wel reeën maar geen elanden. Al we vrijdagmorgen opstaan is het droog maar waait het erg hard na het ontbijt gaan we richting Myssen en genieten van de mooie natuur ook hier ten oosten van Oslo het lijkt een beetje Zuid-Limburg alleen nog veel weidser

NK  (14)   NK  (13)   NK  (12)

Nabij de camping van Oslo en Elanden we doen onze eigen safari.

Op de late avond gaan we opnieuw met Alex en Diny op elanden jacht en dit keer is het echtbingo, we zien eerst een mooie koe rustig grazen in een koolzaadveld, wat een geweldig kleureneffect. Ze komt steeds dichter bij dus worden de foto’s beter, plots draait ze zich om en draaft achter de auto langs ik ben nog net op tijd de auto uit om haar achterste mooi op de foto te zetten. Even later zien we aan de andere kant 2 elanden uit de bossen komen we staan gelukkig tegen de wind in en kunnen buiten de auto blijven, even daarna komen er nog een stuk of 6 er bij . Het is al te schemerig om nog te fograferen dus schakel ik over op filmen. Plotseling begint er 1 te rennen en daarna slaan ze allemaal op hol dwars door de velden met graan en koolzaad, gelukkig hebik minstens 15 seconden scherp beeld van deze vlucht, als we dan om 23.00 uur thuiskomen hebben we een heel voldaan gevoel. Alle heiglights van Noorwegen zijn nu geslaagd, morgen Oslo nog laten we hopen op mooi weer.

Zaterdag 14 juli om even voor 9.00 uur komt een grote bus ons ophalen het is prachtig helder weer bijna geen wind meer en voor de dag wordt 18o C voorspeld. Na aankomst in Oslo gaan Jan en ik even op pad om te kijken of we nog wat korting kunnen krijgen als groep en dat lukt, we krijgen 35% van de prijs af en dat is mooi meegenomen. We gaan eerst met de Hop on Hop off de gehele route rijden zodat we weten waar we willen kijken. Op het eind van de route gaan we bij het Centraal station eerst koffie drinken dan wandelen we via de Karl Johans gate ( winkelstraat) naar het Parlementsgebouw, hier stappen we weer op de bus om het Vigeland park te bekijken, hier is het een drukte van belang en er lopen diverse bruidsparen rond om zich hier te laten fotograferen.

NK  (11)     NK  (10)    NK  (6)  NK  (7)  NK  (8) NK  (9)     NK  (5)

Met de bus naar Oslo Vigeland als beeldhouwer  Oslo met uitzicht op de haven.

Daarna nemen we de bus weer en stappen uit bij Aker Brygge en lopen via de mooie havens waar ferry en cruiseschepen voor anker liggen richting het Akershus Castle een van de weinige kastelen die Noorwegen rijk is dit enorme complex geeft een indruk hoe Oslo in vroegere jaren verdedigd moest worden. Daarna gaan we te voet verder naar het nationale opera gebouw wat is opgetrokken uit wit marmer van Carrera (Italië) het ontwerp beeld een drijvende ijsberg uit. Heel geweldig en indrukwekkend zowel van binnen als van buiten. Inmiddels is het bijna 16.00 uur dus pakken we voor de laatste keer de Hop on om nabij het Raadshuis een heerlijke maaltijd te gebruiken. Oslo is een indrukwekkende stad waar je meerdere dagen voor nodig hebt als je alles wilt zien. Als we om 18.00 uur weer in de bus huiswaarts stappen is iedereen een beetje uitgeteld maar wel heel voldaan. Noorwegen het zit er op morgen gaan we beginnen aan de finale en vertrekken wij richting Zweden waar we maar 1 nacht blijven, daarna gaan we met de ferry naar Denemarken om nog 2 dagen te genieten voor we beginnen aan onze thuisreis. De camping in Vaxtorp is een prachtige natuurcamping waar we in de avond nog een keer lekker gaan boullen, als we vertrekken is het 70 km naar de ferry die ons in 25 minuten naar de overkant in Denemarken brengt. Menigeen maakt gebruik er van om belastingvrij zijn wijn weer aan te vullen en de laatste kronen in te leveren. In Nyborg krijgen we weer onze plaatsen nabij de zee en blijft het een droge maar winderige avond, voor de laatste keer wordt er om prijzen Jeux de boulles gespeeld. Menigeen maakt op de laatste dag nog een uitstapje naar de mooie stad Nyborg of blijft heerlijk genieten van de zon die er af en toe goed door komt. Om 19.00 uur gaat het afscheidsdiner van start nadat eerst de RL de reisgenoten bedankt heeft voor de prettige en fijne reis beginnen we aan een rijk smørgasbrød met vis, vlees en kaas. Vanzelfsprekend schenkt de RL hierbij het beroemd glaasje aquavit.

NK  (4)  NK  (1)  NK  (3)  NK  (2)

Nog 1 nachtje Zweden.      De reisleiding toast op de goede afloop Verassende presentjes

Tussen de gerechten door hebben Sjoukje en Frans op rijm een woord voor elk stel. Namens de groep spreekt  Frans de Rond het dankwoord uit en overhandigd de dames een bloemstukje en een eigen gemaakt gewei van hout,de heren krijgen een enveloppe met inhoud. Het buffet is bijna volledig op gesoupeerd en Ulla onze camping bazin spreekt haar verbazing uit over onze Twentse eetlust. Er wordt nog gezellig na gekletst maar de heldere avond zorgt voor een snelle afkoeling. In de wetenschap dat we een geweldige reis samen hebben gehad beginnen we morgen echt aan de thuisreis, we komen dan thuis en hebben meer dan 9000 km gereden in 54 dagen. Het was een geweldige groep een geweldige reis, een ieder bedankt .