Rondreis Italië - Sicilië 2013

12 mei 2013 - Rome, Italië

Reisverslag van de Italië – Sicilië reis

Tijdens de reizenbeurs van de TCC op dinsdag 27 november 2012 blijkt dat er 20 equipes hebben ingeschreven.Na uitleg van het bestuur dat de Reisleiding( RL ) bepaald of een reis gedeeltelijk of volledig vooruit betaald moet worden ontstond er enige discussie. Een van onze voor ingeschrevene heeft principiële bezwaren tegen vooruit betaling n trekt zich terug. Theo en John hadden inmiddels overlegd om zich in te spannen om voor de overige eserves een plaatsje te verkrijgen op de ferry zodat we een ieder mee kunnen nemen. Na de vergadering trekt 1 equipe zich ook nog terug om zeker te zijn van een andere TCC reis zodat we 18 equipes kunnen uitnodigen voor de eerste bijeenkomst van deelnemers op maandag 3 december a.s. De RL stuurt aan elke equipe een uitnodiging alsmede de spelregels welke voor deze reis gehanteerd worden toe. De bijeenkomst wordt op maandag 3 december door alle deelnemers bezocht, en namens de TCC is Toon Meere aanwezig. Na uitleg door de RL is de groep erg enthousiast en het ziet er naar uit dat we een geweldige leuke groep hebben die met gezamenlijke inzet tot een geweldige mooie reis willen komen. We delen de ANWB routekaarten alsmede een extra informatie blad voor Sicilië uit en spreken af dat we weer bijeenkomen als de ferry definitief vast is gelegd en we dus de vertrekdatum kunt bepalen. Niets meer aan de orde zijnde neemt de RL een borrel op een goede afloop en verheugd zich op deze reis.

Ita  (1) Ita  (2) Ita  (3) Ita  (92)

De uitgezette route en ons Reisbegeleidene  nevenpaar Jos en The Deegens.

Maandag 18 februari 10.30 uur. De groep komt weer samen en ook dit keer weer in de kantine van de sporthal te Goor, 2 echtparen kunnen niet aanwezig zijn vanwege hun vakantie. De RL deelt de route en reisgidsen uit en als verassing krijgt ieder equipe een magneetplaat voor op het autoportier waarop vermeld staat dat ze deelnemen aan de Italië – Sicilië reis. De equipes met caravan krijgen voor hun caravan een 80 km sticker welke verplicht is in Italië. Onder het genot van een kopje koffie wordt er nog lekker bij gekletst en krijgen allen de kriebels voor deze spannende reis. Tegen 12.00 nemen we afscheid en hopen allen weer te zien op zondag 12 mei in Neckargemund.

Donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag) We lijken wel dauwtrappers we zijn al vroeg wakker en zijn om 7.30 uur vertrokken uit Goor, onderweg is het niet te druk, het verkeer loopt lekker door ondanks af en toe heftige buien. Het is moeilijk om met onze combinatie een P.Plaats te vinden, door het rijverbod voor vrachtwagens staan alle parkeerplaatsen vol met vrachtwagens. Even voorbij Neuwied gaan we van de snelweg af komen bij een voetbal veld waar we lekker de ruimte hebben om te pauzeren, we genieten lekker van het zonnetje maar na een half uurtje dreigt het weer te gaan regenen en breken wij dus op en rijden nu door naar de camping waar we om half drie aankomen. We moeten buiten de poort met vele anderen wachten tot om 3 uur de receptie weer opengaat. Intussen komen Ben en Yvonne ook aan , de receptie wil niets weten van een reservering op zondag en zegt dat de baas vrijdag weer aanwezig is. We hebben wel geluk met onze mooie plaatsen die dichtbij de toiletten liggen en voldoende ruimte hebben. Nadat we ons geïnstalleerd hadden zorgde Yvonne voor koffie, en na een glaasje gedronken te hebben werd door ons de eigengemaakte “Humkes”soep opgewarmd. We kijken naar AZ-PSV en gaan vroeg slapen. Vrijdag rond de middag bezoeken we stad Heidelberg, slenteren via de Altstad door een winkelstraat naar het stadshart. We besluiten samen met Ben en Yvonne om een rondrit met de trein te maken, we zitten ruim 2,5 uur in de trein en bezoeken onder anderen Manheim en Vierheim en dat alles voor 3,50 € per man. Als we op de camping aankomen zijn er al weer 4 stellen gearriveerd. Zaterdag willen we een beetje luieren maar het weer werkt niet mee dus wordt het een wandeling door Neckargemund. Om 15.00 uur begint de intocht van diverse TCC equipes en als we tegen de avond de balans opmaken zijn er al 14 equipes aanwezig. Jammer dat het zo koud is iedereen wil wel even bijpraten maar tegen 20.00 uur zit een ieder weer in de caravan.

Ita  (5)  Ita  (4)  Ita  (7) Ita  (8)  Ita  (6) Itali 2013 (32) - kopie Itali 2013 (39) - kopie

Heidelberg Altstad Neckargemund   Welkom op de camping. De reisgenoten komen ook binnen.

Zondag 12 mei het heeft de afgelopen nacht veel geregend, als we wakker zijn begint de uittocht van velen die hier de Hemelvaartsdagen hebben doorgebracht. Wij als groep komen om 11.00 uur bijeen om onze “moeders ” te verwennen met koffie en notencake, Joke heeft dit georganiseerd en voor alle moeders een leuke boekenlegger gemaakt. We kunnen gebruik maken van een tent waaronder biertafels en banken staan, gelukkig blijft het tijdens deze sessie droog maar door de koude wind zoekt een ieder weer snel zijn caravan op of gaat nog even naar Heidelberg. Evert kijkt het oliepeil van zijn auto na en ontdekt dat hij koelvloeistof i.p.v. motorolie bijvult. De ADAC wordt gewaarschuwd en de auto van Evert moet worden afgesleept om af te tappen en na te spoelen.

Ita  (9) Ita  (10) Ita  (11)  Ita  (13)

Moederdag dus koffie met iets lekkers       Pech ook bij de TCC maar dan helpen we elkaar.

Maandag 13 mei samen met Ben en Yvonne vertrekken wij na dat we Ria van Jan een aubade hebben gebracht om 8.00 uur, helaas regent het nog licht. De navigatie geeft ons de route aan om naar Sinsheim te rijden maar dat vindt ik een niet verantwoorde route , er zit een lange helling van 16% in dus Theo gebeld om allen te adviseren om via Heidelberg naar de snelweg te rijden. Net voor de grens met Zwitserland begint het op te klaren en als we de Belchentunnel na Basel uitkomen schijnt zelfs de zon en is de temperatuur van 12 naar 18o graden opgelopen. We eten een broodje en even na 14.00 uur worden we door geüniformeerde security service welkom geheten en begeleid naar onze plaatsen. Een Nederlands echtpaar ondersteunt de eigenaar gedurende zomer maar als RL moet ik ingrijpen om het logistiek beter te laten verlopen. Even na 15.00 uur beginnen de eerste binnen te komen en sluiten aan op volgorde van binnenkomst onze caravans staan op grind met het gezicht naar een grasveld althans de meesten, enkelen moeten naar het asfalt kijken om het voor een ieder mogelijk te maken om van de zon te genieten en de schotel te kunnen bedienen. Van Theo krijgen we te horen dat de auto van Evert niet op tijd gereed is en dat zij samen met Joop en Agnes die ter ondersteuning zijn achter gebleven pas op dinsdag zullen aankomen, geweldig dat je binnen de TCC elkander zo tot steun kunt zijn. Om 17.00 uur beginnen we met een “Happy Hour” en wordt gelijktijdig de verjaardag van Ria gevierd met koffie en heerlijk eigen gemaakt gebak, de zon die heerlijk schijnt is onze grote vriend deze dag maar die bij het zakken van de zon wordt afgesloten.Dinsdag 14 mei allen gaan naar Bern we wandellen om even voor 11 uur weg van de camping naar het station in Thörishaus waar we in 2 groepen met de trein vertrekken omdat het enige tijd in beslag neemt om de kaartjes uit de automaat te bemachtigen. Bern is een mooie stad het uitzicht achter het regeringsgebouw is prachtig , de besneeuwde bergen van het Berner Oberland met de rivier de Aare op de voorgrond is geweldig, de berenkuil die sinds 2009 een nieuwe plek heeft gekregen wordt door menigeen bezocht , we genieten van een heerlijke soep op een terras en de meesten worden moe van het slenteren dus als we net voor 15.00 uur op het station aankomen zijn er velen die met ons mee terug gaan naar de camping waar we nog lang kunnen genieten van de stralende zon.

Ita  (14) Ita  (15)  Ita  (17)  Ita  (19) Itali 2013 (93) - kopie  Ita  (18) Ita  (16) Itali 2013 (95)

Mooi kamperen op het grind.     Bern de Beren stad zeker een bezoek waard.

Ita  (20) Ita  (21) Ita  (22)  Ita  (24)

Sneeuw, regen, storm zon eindelijk bereiken we de kust en maken ons klaar voor inscheping.

De woensdag wordt een rustdag met een kleine rondrit , we bekijken het oude tuincentrum van broer Wim wat er zeer mooi uitziet. Agnes herkent mij direct en dat na meer dan 10 jaar. Donderdag vertrekken wij met regen en zwaar bewolkt weer , jammer dat het uitzicht zo slecht is. De San Bernardinino nemen we zonder problemen al is er afgelopen nacht verse sneeuw gevallen. Na de tunnel valt er veel regen en als we bij de camping aankomen staan Jos en Theo ons te verwelkomen in stromende regen. De camping is door en doornat we moeten improviseren met de plekken, gelukkig heeft een ieder hier begrip voor. Als het tegen 18.00 uur dan even droog wordt staat een ieder weer buiten om even bij te praten. Laten we hopen dat het morgen beter wordt. Regelmatig regent het gedurende de nacht en bij het opstaan was het nog steeds kletsnat. Om 11.00 uur drinken we gezamenlijk koffie en wordt er uitleg gegeven inzake de rit naar de ferry . Theo gaat samen met John vooruit om het een en ander te regelen. Op de weg naar Genua hebben we veel last van de wind, de waarschuwingsborden op de snelweg waarschuwen in het Italiaans en daar kunnen we niet uit wijs worden, maar met aangepast tempo ging het gelukkig goed. Om 19.30 uur zijn ze allemaal op de Parkeerplaats al hebben sommigen een rondrit in Genua gemaakt. Het wordt slecht aangegeven maar als je de coördinaten N44-24-39,4 en E08-54-32.2 aanhoudt kom je bij de terminal deze binnenrijden en de verdere instructies afwachten. Het wachten duurt lang maar tegen 11.30 uur mogen we als laatsten de ferry in. Om 00.00 uur vertrekt de ferry we drinken nog een glaasje en gaan naar onze hut die we delen met Jos en Theo, het kan allemaal net de bedden zijn prima maar de airco werkt niet. We slapen best redelijk goed en zijn om 9.00 uur weer wakker en gaan ontbijten. Het wordt een lange dag het stormt nog steeds maar de zon komt er wel door.

Ita  (26) Ita  (25)  Ita  (27) Ita  (28) Ita  (29)    Ita  (30)  Ita  (31)

Relaxen op de ferry  Palermo in de avond                Het Italië gevoel is er nu  met een pad naar zee en bloeiende Oleanders, en een geweldige feestavond.

We arriveren om 19.30 uur in Palermo en rijden om 20.30 uur Palermo binnen. Vele hebben last met het opstarten van de navigatie maar uiteindelijk vinden we allemaal de weg in het chaotische Palermo scooters rijden je spiegels er bijna af 2 equipes hebben  spiegels van anderen aangeraakt wat leidt tot Italiaanse discussies waarbij 1 equipe zelfs is vastgezet door de aangereden auto. Uiteindelijk wordt er met een financiële transactie afgesloten en kunnen we min of meer in 2 colonnes Palermo verlaten en vinden we de weg naar de autostrada. Het stormt hevig in de bergen en we passen daar onze snelheid op aan en tegen 23.00 uur staan we allemaal geparkeerd voor de nacht, we drinken gezamenlijk nog een borrel en gaan bij 24o C naar bed. Sicilië we zijn er. Als we zondagmorgen wakker worden kijken we bij een stralende zon uit op een blauwe zee. Het blijkt dat we op 2 na allemaal op onze plek kunnen blijven staan dus wordt er driftig gemanoeuvreerd en binnen de korstte keren heeft een ieder zijn plekkie ingericht. Er wordt al volop gewassen en we hebben zelfs iemand die een fontein creëert door met een haring dwars door de waterleiding te slaan. Allen rusten lekker uit na de zware overtocht, namens de reisleiding is iedereen uitgenodigd om deel te nemen aan een verassende Siciliaanse avond, we wandelen om 19.30 uur met ons allen naar het restaurant en worden met muziek binnen gehaald . De tafels zijn gedekt en ieder vindt zijn plaats en van af het begin wordt door de muziek de stemming er in gebracht en wordt er volop meegezongen. Het diner is fantastisch maar het leukt de bediening niet om het verschil tussen vlees en vis te verstaan voor hen is het bijna hetzelfde. Wij hadden de muziek voor 2 uur ingehuurd maar ze bleven bijna de hele avond waarbij wij genoten van de heerlijke culinaire gerechten. Tegen 23.00 uur keerde een ieder zeer voldaan weer terug naar hun plekje.

Zondag 20 mei om 9.00 staat de hele groep bij onze caravan en zingen John toe omdat hij vandaag 66 jaar geworden is. En bij toeval blijk hij ook nog op plaats nummer 66 te staan. Na de mooie aubade en het feliciteren gaat menigeen beginnen aan hun eerste uitstapje in Sicilië, wij vragen of Joop en Henny met ons mee willen en wij nemen een boerenweg naar Tusa een van de oudste steden van Sicilië de weg is smal en zit vol met gaten dus moeten we zeer voorzichtig rijden maar wat is het mooi hier in de bergen. In Tusa vinden we gelukkig een P.plaats onder een grote palmboom en we lopen door de oude stad het uitzicht vanaf de Belvedere is fantastisch de blauwe zee, de dalen rechts en links en het uitzicht op het “cavalario” een soort open kerk is geweldig. Na een heerlijke cappuccino met een vers gemaakte tosti gaan we via Tusa de Castel naar Cefalu een waar toeristisch oord vanwege haar kathedraal en de vele winkeltjes. We doen nog even boodschappen en zijn net voor 17.00 uur weer terug op de camping. Om 18.00 uur moet ik de caravan in en mag er pas weer uit als Theo mij komt ophalen. Ria heeft voor elke deelnemer een glaasje advocaat gemaakt en tegen 18.15 uur wordt ik geblinddoekt en mag dan naar buiten komen, zij zingen lang zal hij leven, Joke houdt een mooie toespraak en Theo doet er nog een schepje boven op , daarna mag de blinddoek af en is er door de equipes een geweldig mooi hapjes buffet gemaakt. Geweldig om een verjaardag zo te vieren met 36 gasten en die hebben gewoon alles lekker meegebracht. Tegen 21.00 uur wordt het voor de meesten te koud en worden we uitgenodigd om nog even iets na te drinken. Al met al een geweldige mooie en fijne avond.

Ita  (32)  Ita  (34)  Ita  (35) Ita  (40)

De verjaardag wordt gevierd.

Ita  (36) Ita  (37) Ita  (38) Ita  (39)

Het cavalario een open kerk,        de bergpolitie gaat te paard en is zwaar bewapend, Italiaans genieten.

Dinsdag wordt een rustdag met een klein uitstapje naar keramiekstad San Stefano di Camastra al met al een beetje teleurstellend het is meestal veel te bont wat er te koop staat. Tegen de avond begint de sirocco stevig op te zetten, we gaan jeux de boulles spelen maar de ongerustheid over de storm neemt toe. Ik ga naar de campingbaas maar die kan en wil geen advies geven of we wel of niet moeten gaan rijden we kunnen in ieder geval wel een extra nacht verblijven. Gelukkig wordt het tegen de ochtend iets rustiger en als Theo als eerste vertrekt stuurt hij na 1 uur een sms dat het te doen als je maar voorzichtig bent met name als je de tunnels uitkomt en de lange bruggen over moet. Wij vertrekken als laatste en als we bij de tolpoorten komen is er een storing en rijden we door zonder ticket. Gelukkig verloopt de reis voorspoedig er wordt goed en voorzichtig gereden en tegen 15.00 uur hebben we allemaal weer een plekje onder de pijnbomen. De wind draait en de mistral stuurt nu aanmerkelijker kouder lucht aan na temperaturen van 35o onderweg naar 18o C in de avond. Is dit wel Italië vraagt menig een zich af. Koos vindt onderweg een geldkist die uit een auto wordt geworpen , na deze deskundig te hebben opengebroken zit er een verdraaide plasticfles in met een briefje wat we nog moeten zien te vertalen. We genieten van een goede nachtrust na de vermoeide dag, na het ontbijt en de koffie lopen we in de stormachtige wind naar Sant Vito Lo Capo een echt toeristisch stadje met een mooi zandstrand waar de woeste golven op beuken. In de stad die in de luwte van een bergje ligt is het veel warmer. Daarna keren we terug naar de camping maar onderweg kopen we heerlijke verse groenten van een rijdende groenteboer. Henny en Joop nodigen ons uit voor een eigen gemaakte kippensoep en we sluiten de dag af met een door John gemaakte Tonijn maaltijd salade. Vrijdag 24 mei na de koffie en de afwas gaan we met Gerrit en Ria naar Erice, een van de oudste steden van Sicilië. Maar eerst rijden we vanaf de camping rechtdoor de berg op en kunnen genieten van schitterende uitzichten over de baai beneden. Het stadje Erice ligt op een berg van 740 meter en vandaar uit kijk je over Trapani. Het is een mooi oud stadje met hier en daar historische winkelpanden, mooie patio’s en veel kerken. Onderweg komen we veel reisgenoten tegen die ook dus hun uitstapje hebben genomen op deze dag. Na een heerlijke koffie en bijna 2 uur ronddwalen gaan we weer terug naar de auto en willen we de weg langs de kust nemen. Maar helaas de weg wordt geblokkeerd door een ongeluk en we draaien dus om, rijden dwars door Trapani maar kunnen geen supermarkt vinden die open is. Maar we hebben geluk op een paar km van de camping is er een mooie supermarkt wel geopend, dat is wel even wennen voor ons dat ze van 14.00 – 17.00 uur gesloten zijn. In de avond gaan we op de camping een heerlijke pizza eten.

Ita  (42) Ita  (43) Ita  (45) Ita  (46) Ita  (47) Ita  (48) Ita  (41) Ita  (76)

Op weg naar Erice met haar mooie patio’s en uitzichten, er worden hoedjes gepast en de gevonden geldkist werd geopend in de fles de tekst het is curiositeit .

Zondag 26 mei wij vertrekken als eerste samen met Joop en Henny het is heerlijk weer en de wegen zijn vrij stil mede daardoor zijn we al om 12.00 uur op onze camping in Agrigento. De receptie wijst ons de plaatsen aan en samen met Joop besluiten we om aansluitend de plaatsen uit te delen, wij nemen de plaatsen direct naast het toilet gebouw maar het lukt ons niet om de instap van de caravan op acceptabele hoogte te krijgen, gelukkig komt Joop op het idee om de caravan dan maar iets schuin te zetten en met de dissel op de grond lukt het om een aanvaardbare hoogte te krijgen. Tegen 15.00 uur heeft een ieder een goede plek. We sluiten de dag af met een wedstrijd Jeux de Boulles, en doordat de wind gaat liggen kunnen we voor het eerst genieten van een avond buiten zitten. Maandag morgen ga ik eerst met Ria naar het ziekenhuis om bloed te prikken, echt Italiaanse chaos maar door voor te kruipen krijgen we een persoonlijke begeleidster die ons overal doorheen loodst. Maar de bureaucreatie is ongelooflijk overal registreren, de EHIC pas is een bezienswaardigheid, niemand spreekt Engels dus met handen en voeten komen we er toe dat er geprikt wordt. We kunnen dan om 15.30 uur de uitslag ophalen waarbij onze begeleidster ons een kwartier voor de tijd al stond op te wachten. Nu morgen nog even met het professionele Hengelo contact opnemen en dan zijn we hopelijk vrij om de tempels te gaan bekijken. De uitslag geeft geen aanleiding om veel te veranderen, Hengelo per mail geïnformeerd en een paar uur later was het advies er. We hebben de indrukwekkende tempels bezocht samen met Jos, Hennie, Theo en Joop. Tegen 16.00 uur zijn we weer terug op de camping, onder heerlijke weersomstandigheden genieten we met ons zessen van een heerlijke barbecue. Daarna gaan we onder leiding van Joke en Gerard het spel Molka beoefenen, dit brengt een ieder tot wanhopige prestaties waarbij Ria in de eerste ronde al snel de 50 punten te pakken heeft.

Ita  (50) Ita  (52) Ita  (51) Ita  (54)

De Griekse tempels bij Agrigento

Woensdag 29 mei vertrekken Jos en Theo samen met ons om 8.00 uur voor een rit van ca 125 km , we drinken snel koffie en gaan even een paar boodschappen voor het a.s. borreluurtje halen. Even voor 12.00 uur komen wij aan op de camping in Punta Bracetto. We worden zeer vriendelijk ontvangen door 2 dames die ons uitleg geven waar we mogen staan, Theo en ik overleggen hoe in te delen maar we besluiten om maar opvolgend te laten aansluiten. Tot onze verbazing zijn de eerst volgende al binnen terwijl wij zelf nog niet klaar zijn met installeren. Maar even na 15.00 uur is een ieder weer genesteld en wordt er om 17.00 uur een “borreluurtje “gehouden in een heerlijke avondzon. Mede door de reisdag ligt menigeen al vroeg in bed, morgen gaan we de omgeving verkennen.

Ita  (56) Ita  (57)  Ita  (58) Ita  (59) Ita  (60) Ita  (61) Ita  (62) Ita  (65)

Gezellig met elkaar borrelen                              Bloeiende Jacaranda's op weg naar Scicli                                            Noto met ongekende rijkdommen

Donderdag 30 mei samen met Jos en Theo gaan we via Marina di Ragusa naar Scicli, eerst rijden we nog door de plastickassen maar na 10 km gaan we de bergen in naar een van de oudste steden van Sicilië . In Scicli vinden we een gunstige parkeerplaats en we wandellen door de mooie oude stad, waar zelfs nog velen in grotwoningen wonen en nog ouderwets van oud ijzer weer kunstwerken maken. Daarna rijden we via Modica naar Noto, zeer opvallend zijn de eindeloze gestapelde muren die zonder cement muurvast staan al kun je er zo een steen uitpakken. In Noto vallen we van de ene in de andere verbazing wat moet het hier vroeger rijk geweest zijn, imposante kerken en paleizen bepalen het stadsbeeld wat langs een grote voetgangerszone ligt. Daarna rijden we nog door naar Siracusa we zetten de auto op een grote P-plaats bij de haven neer en lopen de grote stad in. Maar de vermoeidheid speelt zich op na bezichtig van de Dom nemen we een kop koffie en gaan dan tegen 19.00 uur weer huiswaarts waarbij we af en toe geweldige beelden hebben van een ondergaande zon. Als we even na 21.00 uur op de camping aankomen nemen we een wel verdiend glaasje.

Ita  (75) Ita  (72)  Ita  (73) Ita  (74)

Grotwoningen in Ispica .

Vrijdag we nemen onze rust , de caravan wordt extra schoongemaakt, de auto wordt gewassen en de grote was wordt gedaan. Om 17.30 uur worden we door de directie van de camping uitgenodigd om hun eigen geproduceerde producten te proeven. In een soort grote serre worden we ontvangen met eigen gemaakte wijn, olijfolie en tomaten. Ook de hapjes met pesto en kaas komen uit de eigen regio. Na de ontvangst wordt er weer geboeld, Hannie en Hans hebben de regie stevig in handen en er wordt serieus gestreden om de eerste plaatsen. Tot ieders verbazing komen er door Freddy en Gerrit aangeboden 10 liter rode en witte wijn op de baan. Na iedere ronde mag/moet er dus geborreld worden, na de wedstrijd blijft het nog lang gezellig bij een sterk afkoelende avond. Zaterdagmorgen net na de koffie vertrekken wij voor een rondrit, als eerste bezoeken wij het kasteel in Donnafugata, het kasteel kunnen we bezoeken en de meeste kamers zijn nog authentiek ingericht. Daarna rijden we naar Ragusa de stad die gedeeld wordt door een diepe kloof, we lopen door de voornaamste winkelstraat met daarachter een prachtige kathedraal. Daarna rijden we via een zeer mooie route naar het archeologische park Cava Ispica waar ca 300 jaar na Chr. de bewoning in grotwoningen is begonnen. Dat dit park op de UNESCO erfgoedlijst staat is terecht wij zijn onder de indruk van de holen en de manier waarop in die tijd geleefd werd. Tegen 16.00 uur zijn we weer terug op de camping waar het bewolkt is en de koude wind van de zee laat ons niet buiten zitten. Vanavond alles inpakken en morgen beginnen we dan om 7.00 uur aan de etappe naar onze laatste camping op Sicilië.

Ita  (77) Ita  (78) Ita  (82) Ita  (83) Ita  (84) Ita  (85) Ita  (86) Ita  (87)

De Etna was toch wel het hoogtepunt van deze reis.

Samen met Jan en Ria vertrekken wij klokslag 7 uur, na enige tijd komen we in dichte mist op de mooie route door de bergen maar na ca 60 km komt de zon door. We drinken een kop koffie en even daarna tijdens de afdaling zien we recht voor ons de enorme Etna liggen. Er ligt zelfs een lichte waas van sneeuw op de top. Rond 11.30 uur zijn we op camping Mokambo en we kunnen zelf onze eigen plaatsen bepalen. We hebben een mooi uitzicht op de Etna van af de camping. Tegen 14.00 uur zijn ze allemaal weer op de camping. Ook de Duitse groep van ACSI staat hier weer en als zij terugkomen van een busrit naar de Etna en ik alle informatie van hun reisleider heb vernomen besluiten Theo en ik om ook een busreis naar de Etna te organiseren.De maandag gebruiken we weer om alles weer op te poetsen en de auto te wassen. Na de middag gaan we met Jos en Theo een rondrit maken op de oostelijke flanken van de Etna, we gaan eerst naar Milo/Fornazzo we worden onderweg bij een splitsing geholpen door een aardige politie agent die enkele kilometers voor ons uit gaat rijden tot er weer een splitsing komt. Het is een zeer mooie route waar je een goed beeld krijgt van de lavastromen. Onderweg zien we een groot kerkhof waar de familiegraven, de halve tempels en kerken een opvallende plaats innemen, ongelooflijk hoe deze arme bevolking zoveel geld uitgeeft voor haar doden. Tegen 16.00 uur komen we aan bij de liften van Taormina, we gaan naar boven en zijn verrast door de enorme drukte van deze toeristische trekpleister. We wandellen bijna 2 uur door de stad en zijn net voor 19.00 uur op de camping. We eten weer in het goede restaurant van de camping. Om 20.30 uur komt de gehele groep bijeen we krijgen een DVD te zien inzake de Etna met haar geschiedenis en de uitbarsting van 2001, daarna mogen onze deelnemers de bus betalen en een plaats nummer trekken voor de volgende camping. Daarna gaat een ieder naar zijn eigen verblijf want morgenvroeg vertrekt de bus om 8.30 uur. Woensdagmorgen een stralend blauwe lucht lacht ons toe de Etna is goed te zien, precies op tijd vertrekt de bus die ons 1,5 uur later afzet bij de Etna op 2000 meter hoogte, het is er lekker fris dus een ieder doet zijn trui en jas aan. We drinken eerst koffie en daarna gaan we met hulp van onze chauffeur tickets halen voor de lift en de jeeps. We moeten ons opstellen in rijen van 2 en als we aan de beurt zijn, zijn we vrij snel door de procedure heen. In groepjes van 6 gaan we met de lift in 13 minuten omhoog waar de witte jeepbussen op ons wachten om ons naar 2900 meter te brengen. Er waait een straffe wind maar doordat de zon schijnt hoeven we niet extra jassen of broeken te huren. De witte jeeps brengen ons naar een hoogte van bijna 2900 meter waar een gids ons opvangt maar zo snel is dat een deel van de groep opeens alleen staat en niet meeloopt naar het uiterste puntje . De rechter krater rookt licht en we voelen bij de restanten van een gebouw nog de warmte uit de krater uitstralen. Dankzij het geweldige mooie weer is het fantastisch om hier boven te zijn met de geweldige verre uitzichten. Tegen 13.00 uur zijn we weer bij de P.plaats van de bus, nemen snel een klein hapje en maken een mooie groepsfoto. Daarna brengt de chauffeur ons naar een honing fabriekje waar menigeen wel iets gaat kopen. Als we tegen 16.00 uur op de camping zijn is iedereen zeer tevreden over de mooie reis en was de prijs van 57,50€ per persoon voor de lift en jeeps zeker de moeite waard.

Ita  (88)   Itali 2013 (614)   Ita  (89) Itali 2013 (618)

Samen aan de BBQ  een gedicht wordt voorgedragen en de afwas wordt verdeeld en dan slapen gaan.

Woensdag wordt een rustdag, we ruimen op gaan boodschappen doen, we boullen in de middag en we maken ons weer op voor de reis naar het vaste land van Italië . In de ochtend valt Annie van Henk en krijgt daarbij een  zwaar beschadigde vinger, Henk drukt het kootje weer op zijn plaats maar de wond moer volgens onze EHBO ers wel gehecht worden. De receptie stelt direct een chauffeur en auto beschikbaar en Joop gaat met Annie en Henk mee naar het ziekenhuis, tegen 13.00 uur komen ze weer thuis en alles ziet er nu weer goed uit. Weer wordt eens bewezen hoe fijn het is om in clubverband te reizen. Laat in de middag gaan we met bijna allemaal op het pad voor onze caravans nog heerlijk barbecueën onder het genot van de laatste Siciliaanse avondzon. Sicilië heeft ons verrast en gebracht wat we er van verwachten wij kunnen ons dan ook goed vinden in de woorden van Goethe “Sicilië gezien te hebben, is Italië helemaal niet gezien te hebben, want Sicilië is de sleutel tot alles”

Donderdag 6 juni als we met Henk en Annie om 7.30 uur willen vertrekken om de voorbereidingen te treffen voor de overtocht naar het vaste land horen we dat Joop van Hennie zich niet goed voelt, en niet in staat is om te reizen. Jos en Theo bieden ondanks de protesten van Joop en Hennie aan om bij hen te blijven. Wij vertrekken in de wetenschap dat de ongelukkige goed begeleid zal worden. Even na 9.00 uur komen wij aan in de haven, kopen direct onze tickets en horen dat de volgende ferry om 10.00 uur zal gaan, met de walkie talkie in de hand dirigeren we zo nog 8 andere stellen binnen en maken dus met zijn tienen de oversteek. Bij vertrek zien we dat Gerrit en Gossuina alleen staan en vinden dit merkwaardig, we proberen Gerrit op te roepen maar krijgen helaas geen contact. Als we net in Italië zijn horen we via Theo dat Hans en Hannie een scooter op 300 meter van de haven in de caravan hebben gekregen. Door dit incident lopen de anderen die er achter staan een vertraging op van 2 uur, maar Gerrit blijft in de haven wachten en vangt alles goed op, weer een bewijs dat het toch geweldig is om in groepsverband te reizen.

Even later meldt Theo dat ook zij samen met Joop onderweg zijn en er vanuit gaan dat ze de camping in Praia a Mara zullen halen. Even voor 19.00 uur komen zij dan ook als laatste binnen onder luid applaus van de groep. Als RL hadden we gelukkig een Pizza – Spaghetti buffet geregeld wat even voor 20.00 uur wordt gebracht en door allen als zeer lekker en erg prettig wordt ervaren. Na uitwisseling van alle emoties onder het genot van een drankje wordt het rond 23.00 uur muisstil onder de pijnbomen en gaat een ieder met de hoogste nachttemperatuur tot nu toe naar bed.

Ita  (91) Ita  (93) Ita  (94)  Itali 2013 (645)

Beeld van San Biagio en een geweldig mooi uitzicht.

Vrijdagmorgen is begonnen met buiten ontbijten, de caravan van Hans wordt met behulp van Johan voor nood gerepareerd, wij gaan na de koffie een rondrit maken met Joop en Hennie naar Santiago San Biagio Maratea waar een groot standbeeld van 22 meter hoogte op restanten van een kasteel zijn geplaatst , met daarbij een historische Basiliek van de heilige Biagio. Het uitzicht van af dit punt is een van de mooiste panorama punten van Italië. Daarna onderzoeken wij samen hoe de andere dag het beste vertrokken kan worden, als je de navigatie volgt kom je in steile hellingen van 16 % wat ons niet aanvaardbaar lijkt dus als ze de Tom-Tom negeren en eerst door de stad rijden komt je veilig op de SS 18, om veiligheidsreden raden we aan om zo snel mogelijk via de A3 naar Pompeï te rijden de route door het binnenland via de SS 18 kent te veel smalle wegen.

Ita  (96) Ita  (97) Ita  (98) Ita  (100)

De mooie route langs de kust van Amalfi In de Dom waan je, je in Granada of Cordoba

Zaterdag 8 juni als eerste kregen wij te horen dat Johan ’s nachts naar de WC moet maar nadat hij de deur afsloot het schuifje afbrak, wat een geluk dat hij zo lenig en slank is hij kon er wel uitklimmen, zo nu hebben we dan onze eigen plee-boy . Wij gaan als laatste samen met Gerda en Antoon van de camping op weg naar Pompeï de reis verloopt uitstekend en al vroeg in de middag is iedereen weer genesteld. Camping Zeus ligt nabij de ingang van het historische Pompeï . Theo en ik krijgen bij de receptie uitleg over de mogelijkheden voor dit gebied, een uitstekend  Duits sprekende dame legt ons uit dat we een bus excursie naar de kust van Amalfi niet mogen missen, Capri is moeilijk, duur en erg druk hetzelfde zegt ze over Napels ze bieden ons een excursie aan voor 18,00€ per persoon. We leggen dit aan de groep voor en allen willen wel mee. Als ze dan ’s avonds terug komt blijkt het erg moeilijk om voor de zondag nog een bus te regelen maar uiteindelijk lukt het. We bridgen eindelijk een keer , het is de eerste zwoele avond allen zitten buiten en hier en daar wordt het wel een beetje laat, maar dat moet ook een keertje kunnen, we hebben er zo lang op moeten wachten. Zondagmorgen 8.30 uur allen zijn op tijd voor de bus en we vertrekken richting Sorrento kort voor Sorrento slaan we af richting Positano. Iedere minuut stijgt onze verbazing over de stuurmanskunst van onze chauffeur en de geweldige mooie uitzichten. Van af Positano vervolgen we de smalle kustweg (verboden voor campers) we houden een koffiepauze bij een restaurant met een dakterras, maar helaas het zicht is beperkt ondanks een stralende zon, we kunnen Capri dus niet zien liggen. In Amalfi hebben we 2 uur voor ons zelf, maar helaas kunnen we niet de zee op want uit de groep halen we geen 20 deelnemers , een absolute gemiste kans want volgens mijn ACSI collega is dat bij hun reizen wel een van de hoogtepunten. In Amalfi raken we onder indruk van de Dom, we wanen ons thuis in Granada en Cordoba tegelijk. Met name de crypte ziet er geweldig uit. Daarna gaan we weer de bergen in naar Ravello de stad waar al vele jaren het grootste muziek festival van Italië plaats vindt gedurende de maande juli, augustus en september treden hier alle beroemdheden van Italië op. De afdaling naar Pompeï is ook spectaculair met een uitzicht op de Vesuvius en de steden er om heen. Als we terug zijn op de camping en iedereen de bus betaald heeft drinken we bij 30oC nog een koud drankje, de stad Pompeï viert een Maria feest en wij vallen bijna allemaal in slaap na een inspannende dag. Maandagmorgen gaan we naar het ontbijt direct naar het oude Pompeï , de uitgegraven ruïnes geven een prachtig beeld van hoe de wereld 79 jaar na.Chr. leefde. Ongelooflijk hoe men toen al kon bouwen en hoe ruim er al gewoond werd, ook het theater en de arena waar wel 10.000 mensen in konden waren geweldig. Daarna zijn we naar de Dom van het nieuwe Pompeï gelopen, deze Dom is in 1899 afgebouwd en is een waar kunstwerk. Gelukkig kwamen we Joop en Hennie tegen die Ria meegenomen hebben in de auto en ik in mijn eigen tempo terug kon lopen naar de camping. Ja Pompeï en haar omgeving was weer zeer verrassend nu op naar Rome.

Itali 2013 (831) Itali 2013 (822) Itali 2013 (818)  Ita  (101) Ita  (102) Ita  (103) Ita  (105) Ita  (106)

Knollen voor Citroenen verkopen? Pompeï met haar ruïnes en haar prachtige Dom.

Dinsdag 11 juni vertrekken wij met Joke en Gerard om 7.30 uur via Napels rijden we naar Rome waar we om 12.00uur aankomen op de mooie camping Tiber, met ruime plaatsen en fijn sanitair. Even na 13.00 uur komen de equipes snel binnen met uitzondering van Ria en Gerrit die net voor Rome technische problemen krijgen met hun Camper, Henk en Annie blijven bij hen en zij missen helaas dan de fietstocht door Rome. Woensdagmorgen gaan we met zijn allen in de bus van de camping die ons gratis naar het station van Prima Porta brengt vandaar gaan we met de trein naar Flaminio en we gaan met lijn A naar de stad, je kunt uitstappen bij Termini in het centrum of doorrijden naar Ottaviano San Pietro dan ben je dicht bij de Sint Pieter. Wij zoeken onze fiets excursie bedrijf op maar we zijn 30 minuten te vroeg. We gaan dan massaal iets verder op koffie drinken, daarna gaan we in 3 groepen fietsen.

Ita  (107) Ita  (108) Ita  (109) Ita  (110)

Fietsen in Rome een geweldige belevenis.

De fietsen zien er uitstekend uit en zijn bijna helemaal nieuw, we krijgen leuke en deskundige gidsen mee en we fietsen eerst naar de Thermen van Trajanus daarna gaat het naar het Colosseum aansluitend de Coelisheuvel dus moet er even terug geschakeld worden en stevig op de pedalen getrapt worden. We bezoeken dan het Circus Maximus met uitzicht op de Palatij, dan het Aventijn met uitzicht over de stad, vervolgens Bocca della Veritá en dan het Tibereiland. Trastevere is een stad in de stad waar de Italianen ’s avonds heerlijk flaneren en genieten van het leven, dan gaan we lunchen bij een bakker op de Campo dei Fiori, heerlijke pizza stukken die op gewicht verkocht worden en spotgoedkoop voor 2 zij we met een drankje er bij nog geen 7,00€ kwijt. Dan gaat het verder we fietsen over de drukke Engelenbrug naar de Engelenburcht het mausoleum van Hadrianus , we fietsen langs de St. Pietersbasiliek naar Via del Coronari, dan komt het Piazza Navona , hier en daar slaat de vermoeidheid toe maar we willen toch de tocht afmaken dus gaat het naar het Pantheon, dan naar het Largo di Torre Argentina, vervolgens dwars door het Joodse getto, we sluiten af met een bezoek aan het theater van Marcellus. Inmiddels is 16.30 uur we hebben 22 km gefietst en gelopen , iedereen is vermoeid maar de tocht was geweldig er is geen betere manier te bedenken om op 1 dag zoveel moois van Rome te zien, heb je ook interesse om in Rome te fietsen ga dan met www.topbikerental.com een perfecte organisatie met geweldige Nederlands sprekende gidsen. We gaan daarna met ons allen weer met de Metro en trein naar de camping, maar in Prima Porta moeten wij bijna 30 minuten wachten op de bus terwijl men belooft had om ons onmiddellijk op te halen. Maar velen grepen hun kans om tegen over het station voor zachte prijzen aardbeien of kersen te kopen. Al met al het was een dag om niet te missen. In de avond gaan er velen uit eten in het restaurant van de camping. Donderdag willen we een avondtrip naar Rome maken we vragen wie er mee wil, maar we gaan samen met Hennie en Joop . We vertrekken met de bus om 16.00uur en we gaan bij aankomst ieders onze eigen weg om elkaar om 19.00 uur weer te ontmoeten. Ria en ik gaan de St.Pieter bezoeken gelukkig is het zeer rustig geen wachttijd dus genieten van het grootse Roomse Rijk. We wandelen van het Vaticaan naar Trastevere, de gezelligste uitgaans- gelegenheid van Rome. We ontmoeten de anderen op het terras voor de basiliek van Maria in Trastevere. De trassen direct bij de kerk zijn duur maar in de straatjes iets meer na achteren is het een stuk goedkoper, we eten heerlijk aan een klein pleintje, de straatmuzikanten, de goochelaars en jongleurs vertonen hun kunsten voor de terrassen en gaan nadien met de pet rond. Maar tegen 21.30 uur moeten we opstappen om tijdig het station Circus Massimo te bereiken, dit levert een stevige wandeling door de stad op maar we zijn op tijd om met de laatste trein naar de camping terug te komen. We toasten daarna met ons beiden op ons 45 jarige huwelijk.

Ita  (111) Ita  (112) Ita  (113)        Ita  (114) Ita  (117) Ita  (118)

Rome wat een geweldige stad

Vrijdag 14 juni gaan we op de uitnodiging van Hennie en Joop in om naar Tivoli te gaan en daar de tuinen en het kasteel van Villa de Este te bekijken welk gebouwd is door een kardinaal . We hadden coördinaten van anderen ontvangen, maar zo zie je maar hoe verschillend de navigatie werkt. De Tom Tom van Joop stuurt ons door smalle straatjes tot we niet meer verder kunnen dus weer terug naar beneden en dan de hoofdweg maar blijven volgen, we komen nu midden in Tivoli aan vinden gelukkig een parkeerplaats. We drinken eerst onze cappuccino en genieten daarna van al het pracht en praal van Villa de Este, ja die Roomsen moeten het vroeger zeer goed hebben gehad met hun macht en rijkdom. Als we terug zijn op de camping blijkt dat de auto van Johan pech heeft gehad en niet direct gerepareerd kan worden , toen hij door een kuil reed is er waarschijnlijk een schokbreker afgebroken. De ANWB is niet in staat om hierin handelend op te treden en na heel veel telefoontjes komt de mededeling dat er niet direct een vervangende auto beschikbaar is. Gerard van Joke komt met het idee om de caravan te koppelen aan de camper van Ria en Gerrit. Na het nodige overleg blijkt dit de ideale oplossing en wordt alles voorbereid om  zo de volgende camping te halen. Daarna vieren we in beperkte kring nog even onze huwelijksdag. Rome je hebt ons laten genieten.

Ita  (115) Ita  (116) Ita  (120)  Ita  (121)

En weer wordt er een afgesleept. En we bezoeken Villa de Este

Zaterdag 15 juni we hebben een proef gedaan met het tegelijk aankoppelen van de paren die samen rijden, dit loopt perfect want niemand wordt geblokkeerd . Wij vertrekken als laatste en rijden met 3 caravans , we nemen de snelweg tot Orvieto en rijden dan op de SS71 door een mooi bergachtig gebied. Jammer dat die SS wegen zo slecht onderhouden zijn anders zouden we er veel meer gebruik van maken. We doen net voor de camping onze boodschappen en tegen 16.00 uur komen we als laatste aan op de camping maar we hebben genoten van de mooie rit. Zondag 16 juni we vieren “Papa”dag met gezamenlijk koffiedrinken , Ria houdt een korte toespraak en nodigt de dames uit om voor hun mannen een stukje gebak te halen. Er worden voordrachten gehouden in het plat , er wordt gezongen en Yvonne heeft voor elk stel een puzzel, deze mogen ze dan bij of in de caravan oplossen. De avonden aan het Lago di Trasiemeno zijn echt Italiaans , dus wordt er overal lang buiten gezeten. Maandagmorgen zijn we al vroeg wakker het is erg warm in de caravan en vandaag zal het minstens 35o C worden. Na dat alles was opgeruimd zijn we eerst na een caravan shop nabij Perugia gereden. We moesten een nieuw trapje voor onze deur want de meer dan 10 jaar oude trap heeft het begeven. Daarna doorgereden naar Assisi , we parkeren in de hoog gelegen parkeergarage en met enkele roltrappen komen we in de bovenstad, het is niet extreem druk, we wandellen door de straatjes en steegjes en zien mooie kerken en klooster maar alles is van een mooie eenvoud. Daarna rijden we naar Spleto een zeer oud stadje met mooi bewaard gebleven oude huizen. We gebruiken onze te dure lunch bij het meest beroemde wijnhuis van Italië. Daarna rijden we langs de zuidkant van het meer terug naar de camping. We barbecueën met ons 2 en genieten heel lang van de warme avond. Maar tegen 23.00 uur breekt er lichte paniek uit, een van de dames is al meer dan 1 uur weg, we controleren alle douches en toiletten maar vinden niets maar plots vinden we haar, ze zit heerlijk te keuvelen op het terras met ander echtpaar, dat krijg je dan als je wifi even gaat wifiën'' . . De echtgenoot zielsgelukkig en de TCCers kunnen verder genieten van hun drankje. Dinsdagmorgen om 8.00 uur mag Johan met de trein naar Rome om zijn gerepareerde Volvo op te halen. Een groepje gaat de 65 km rit om het meer per fiets maken, anderen gaan naar de grootste outlet van Italië en weer anderen zoeken de schaduw op want het is 35o C . Tegen 15.00 uur klinkt van ver de jodel ja hoor Johan is weer terug op de camping. Velen gaan in de avond barbecueën en blijven nog lang op, anderen zijn druk met de voorbereiding voor het feest van morgen.

Ita  (123) Ita  (125) Ita  (126) Ita  (128)

Hier zijn we dan 3x We zingen voor het gouden paar we zingen maar, Nu gaan we weer 3x en de toespraak.

Woensdag 19 juni Annie en Koos zijn vandaag 50 jaar getrouwd en vieren dus hun gouden huwelijk midden tussen de TCCers , we brengen om 8.30 uur een aubade en doen dit op een eigen gemaakt lied waarbij we in lange rij om de caravan van Annie en Koos lopen, zwaaien, buigen en toasten. Daarna deelt de feestcommissie de cadeaus uit en deelt mede dat er vanavond een uitgebreide feestavond zal plaats vinden. De bruidegom schrikt een beetje want wanneer mag hij trakteren? Dus op naar de receptie die om 19.00 uur begint in de kantine van de camping. Wij hebben gereserveerde plaatsen en zitten in grote L bijeen, Theo houdt een toespraak en fingeert een gesprek met een van de kinderen, Jan treedt op als Burgemeester maar helaas valt het een beetje weg door het lawaai van de andere gasten, er wordt besloten om het verdere optreden en voordrachten uit te stellen tot de volgende camping. We krijgen heerlijk te eten en het geheel wordt muzikaal ondersteund. Mede door de warmte wordt het toch een late avond.Donderdag 20 juni Ine is vandaag 65 jaar geworden, de dames staan om 8.00 uur gereed met een hoofddoek om hun hoofd en we gaan haar gezamenlijk feliciteren. Daarna vertrekken wij samen met Johan en Achilla als eerste. De rit naar Lazise verloopt prima , wij zijn om 14.15 uur op de camping , Marco wijst ons de plaatsen toe en we zetten deze keer de nummers uit omdat de plaatsen ver uit elkaar liggen. Wel regelen we het zo dat Annie en Ine naast elkaar staan want zij gaan vanavond ons een feestje aanbieden. Het is een zeer warme dag en tegen 20.00 uur beginnen we met het feestje dat tot in de kleine uurtjes duurt.

Ita  (127) Ita  (129) Ita  (130) Ita  (131)

We bezoeken de markt en voor Ine maken we een dameskoor en de zon gaat weer onder.

Vrijdagmorgen na de koffie gaan we eerst naar Lazise eten er een lekker ijsje kijken in de winkeltjes en lopen langs de boulevard, daarna naar het kleine leuke dorpje Borghetto iets onder Peschiera waar we weer onze eigen fietsclub tegenkomen. Vandaag is het ietsjes minder warm dus heerlijk luieren bij de caravan. Zondag 23 juni we vertrekken als laatste en rijden met Trinie en Koos de prachtige route door het dal van de dolomieten in Zuid-Tirol de Renschenpas is een makkie en gelukkig is het helder weer . We genieten van de mooie vergezichten en als we tegen 15.30 uur op de camping in Prutz aankomen valt er af en toe een druppel. Om 18.30 uur gaan we als groep in stromende regen op weg naar het panorama restaurant Felsenburg, onderweg glijden Jos en Theo onderuit en moeten terug naar de caravan om weer van kleren te wisselen. Jammer dat we niet op het terras kunnen dineren met dat prachtige uitzicht over het Kaunertal. Als reisleider bedank ik de groep voor hun inzet zodat het een geslaagde reis is geworden, ook de “highleights” worden nog even opgenoemd daarna heeft Theo als mede reisleider het woord gevoerd. We beginnen aan het saladebuffet, Joke doet op rijm namens de groep het dankwoord en overhandigd een enveloppe met inhoud. Daarna duurt het misschien wel een beetje te lang voordat de maaltijden komen, maar je weet van te voren ook niet wat je mede reisgenoten wel of niet willen gaan doen. Het eten is voortreffelijk van smaak en de stemming zit er bij de meesten goed in want er worden regelmatig liedjes gezongen, en veel gelachen. Maar dan is het toch afgelopen velen zijn al verdwenen als Theo en ik terugkomen van het afrekenen. Het regent gelukkig niet hard meer , we sluiten af om met onze collega reisleiding en drinken nog een glaasje, maandag nog even naar Samnaun en dat zit het er op.

Ita  (132) Ita  (133)

Italië Sicilië reis 2013 is ons goed bevallen maar de groep was wel een beetje te groot.

We hebben totaal 5600 km gereden.