Rondreis Baltische Staten 2014

14 mei 2014 - Toila, Estland

Reisverslag rondreis door de Baltische Landen.

Maandag 11 november 2013 komt de groep van 16 equipes voor het eerst bij een, we hebben gekozen voor de kantine van de sporthal in Goor waar we zonder extra kosten gebruik kunnen maken van geluid en TV apparatuur.

John houdt een power-point presentatie om zo goed en duidelijk mogelijk uitleg te geven van de te maken reis.  Ook worden er foto’s gemaakt van de deelnemers om later op te nemen in het reisboek. Er worden veel vragen gesteld en bijna allemaal zijn ze te beantwoorden. Ook blijkt dat er 13 equipes mee gaan met de 4 daagse excursie  naar Sint Petersburg in Rusland. Na de koffie en gebak  wordt nog gezellig na gepraat en zowel Ria van der Aa mijn assistent als ik zelf hebben het idee dat we een leuke groep hebben.

maandag 10 maart 2014  de groep komt weer bijeen voor de laatste keer , we delen het reis en routeboek uit alsmede diverse folders en landkaarten. Ook de visum aanvragen die ik zelf heb aangevraagd en heb uitgeprint worden gecontroleerd en dat is ook maar goed ook hier en daar zijn nog kleine fouten ontstaan, deze aanvragen zal ik opnieuw corrigeren en dan snel per post heen en weer zodat deze direct na het week- end de deur uit kunnen. Er worden tips en wetenswaardigheden uitgewisseld en met ons allen hebben we er best zin om aan de reis te beginnen maar op 14 mei is het zover dan komen we samen bij Berlijn om deze stad eerst te bezoeken.

Zondag 11 mei vertrekken wij net na 10.00 uur en rijden naar Camping am Waldsee in Lehrte . Regelmatig krijgen we regenbuien over ons heen, het stormt en het is koud. Om 15.00 uur komen we aan bij de camping een mooie plek aan een meertje maar alles is enorm gedateerd.  We kiezen voor de eerste beste plek en zetten de caravan waterpas en gaan snel binnen. Een uurtje later komen ook Wally en Jan en tegen 17.00 uur is het droog. We maken een wandeling om het meertje en gaan een echte schnitzel eten in het mini restaurant van de camping. Heerlijk echt Duits met gebakken aardappeltjes en een heerlijk champignon saus. Om 19.00 uur gaan we terug naar de caravan en gaan lekker vroeg slapen.

bal (31) bal (32)bal (33)

Monument Deutsche Einheit                                       De Tiguan doet het super.

Maandag 12 mei tegen 9.30 uur vertrekken wij om in Berlijn de voorbereiding te treffen, we stoppen nog even bij de oude grens en maken foto’s van het monument van de eenwording. Enkele minuten voor 13.00 uur komen we aan bij Camping Jagerbunde en we worden hartelijk ontvangen. Jaap en Willemien hebben de caravan er al staan maar zijn niet aanwezig , we hebben mooie ruime plekken. Dinsdagmorgen rijden we naar Erkner om treinkaartjes voor de groep te kopen dat is aanmerkelijk goedkoper, ook gaan we op onderzoek uit voor een gunstige parkeerplek en denken die ook gevonden te hebben. We maken een rondritje en kopen in voor de welkomstborrel. Aan het eind van de middag komen al weer 3 equipes binnen en na een kennismaking wordt het glas geheven op een goede reis.

Woensdag 14 mei  in de loop van de dag komen de laatste deelnemers binnen, helaas is het nog zwaar bewolkt winderig en veel te koud. We hadden een welkomstborrel in de planning staan maar de kou speelt ons parten. Omdat de restaurant houder die avond niet voor ons open kan gaan krijg ik toestemming om in de grote werkschuur de ruimte te mogen gebruiken. De dames van de reisleiding vegen de vloer schoon en tegen 20.00 uur kunnen we onze reisgenoten een dak en een windvrije omgeving aanbieden. Na de uitleg inzake het bezoek aan Berlijn wordt het glas geheven op een goede reis en wordt er gezellig na gekeuveld. Om 22.00 uur wordt het toch wel te koud en wordt er dus door een ieder zijn eigen stekje opgezocht.

bal (43)  bal (55) bal (62)  bal (64)

Met de trein naar Berlijn en per fiets door de stad.

Donderdag 15 mei net voor 9.00 uur vertrekken wij met 6 auto’s en 29 reisgenoten naar het station in Erkner, de kaartjes voor een groepsreis hadden Ria en ik al een dag eerder gekocht en onder leiding van Berlijnkenners  Jaap en Willemien  bereiken we het startpunt van onze fiets verhuurbedrijf Beja bikes aan de Knaabstrasse. Maar zoals elke Nederlander  moeten we eerst nog wel even onze koffie drinken waarbij velen het Duitse gebak niet konden weerstaan.  Onze gidsen zijn 2 Nederlandse dames , we kunnen fietsen uitzoeken, delen de groep in 2 delen en de zadels worden op de juiste hoogte afgesteld. De gidsen nemen ons mee naar Prenzlauer Berg waar we uitleg kregen over alles inzake de Muur, waarbij velen niet wisten dat er uiteindelijk 2 muren waren een voor en achter muur met daar tussen in een brede strook zo kaal mogelijk.  Via diverse wijken wisselend tussen het Oost en West Berlijn komen we bij de imposante Dom van Berlijn , we komen ook aan de Postdammerplatz, de Brandenburgertor  en het Holocaust monument. Daarna fietsen we tussen de regeringsgebouwen door , de nieuwe kanselarij en diverse ministeries geweldige grote bouwwerken. Als we even na 15.00 uur terug zijn bij af is iedereen blij dat we deze tocht gemaakt hebben. Moe en voldaan duiken ze direct een terras op om zich te laven aan Curryworst, patat en drank. Daarna gaan we in de vroege spits weer met Metro en trein terug naar de camping waar de kelen gespoeld worden en nog net even buiten gezeten kan worden met een klein zonnetje. Al met al best een inspannende dag.

bal (72) bal (79) bal (84) bal (90)

Gluren door de Muur      De Dom van Berlijn       Het Holocaust monument   De nieuwe Kanselarij.

De vrijdag wordt een luie dag eindelijk een heerlijk zonnetje  nog wel fris en veel wind. In de namiddag wordt er nog door een groep gezellig samen gezeten en menig verhaal van vorige reizen komt naar boven.

Zaterdag 17 mei net voor 8.00 uur vertrekken wij samen met collega Ria en Gerrit, het is licht bewolkt en dus prima reis weer.  Net voor de Poolse grens moeten we allemaal de snelweg af er is een ongeluk gebeurd, door eenzame dorpjes bereiken we na ca 25 km weer de snelweg. Net 12.00 uur komen we aan op de mooi aangelegde Camping / Hotel Malta in Poznan en terwijl we bezig zijn om de plaatsen te nummeren barst de regen los en valt er een klap onweer. Tegen 15.00 uur hebben we alle reisgenoten op de plaatsen staan, hier en daar zijn er  wat misverstanden met de nummering maar dat lossen we dan voor volgende keer goed op. De voorspelling is dat het vandaag een zeer natte dag wordt maar dat het vanaf morgen weer beter wordt.

Zondag 18 mei tegen 10.00 uur vertrekken wij met Tonny, Wil en Theo  naar Poznan, we lopen ca 700 meter naar het tram station. De enen na de andere onweersbui trek over ons heen met zware plensbuien. We nemen de verkeerde lijn (6) maar bij de rotonde  kunnen we overstappen op lijn 8 die je naar de oude stad brengt. Na de koffie begint het droog te worden en af en toe zien we een wazig zonnetje.  Het mooie marktplein wordt jammer genoeg ontsierd door de opbouw van de terrassen.

bal (102)    bal (113)

Poznan het beste zijn de 2 vechtende bokken.

Om 12.00 uur komen dan de vechtende bokken uit de toren van het stadhuis wat redelijk wat bekijks heeft. We zien communiekantjes in de mooie kerk en bekijken het laatst gebouwde kasteel van Europa,  de musea zijn helaas gesloten vanwege het communiefeest dus tegen 14.00 uur gaan we weer terug naar de camping. In de middag gaan we het spel Molca spelen, maar dan moeten we het zojuist opgezette veld ontruimen er komt een grote groep campers. De camping is nu tot de laatste plaats bezet.   Het wordt een gezellig uurtje en velen vinden het een leuk spel.  Als we ’s avonds bridgen met Wil en Tonny staat er plots een jeugdige bandiet door de ramen te gluren Wil en ik gaan er nog achteraan maar hij ontvlucht naar de weg. De receptie hebben we gewaarschuwd en die hebben de controle opgevoerd en zo kunnen we veilig gaan slapen.

Maandag 19 mei  vertrekken wij als laatste van de camping we rijden samen met Tonny en Wil, de weg naar Gdansk valt ons niet tegen maar je moet goed blijven opletten voor gaten in de weg.  De camping is als het ware een grote parkeerplaats en sinds dit jaar verhard met grasstenen met nog zeer jong gras er in. Gelukkig is het weer wat verbeterd en schijnt er aan de kust zelfs de zon.  Dinsdag 20 mei worden wij om 9.00 uur verrast met een verjaardag  serenade inderdaad John is 67 geworden. Wij delen aan alleen een advocaatje uit en gaan na het ontbijt samen met nog  3 stellen per tram naar de stad Gdansk, wat een mooie stad soms  denk je met de trapgevels aan Amsterdam  dus duidelijk Hanze invloeden.  We gaan met een piratenschip varen naar de Westerplatte ( daar waar de 2e wereld oorlog begonnen is )  we blijven gezellig eten in de stad en als we dan tegen 19.00 uur thuiskomen moeten we direct beginnen met de voorbereiding van het verjaardagsfeestje wat Fien en John samen geven. We besluiten om het maar te houden in de recreatie ruimte omdat er kans is op veel muggen.

bal (162)  bal (163)  bal (165) bal (180)

Gdansk een stad met mooie gebouwen en bijzondere gevels. En per boot naar Westerplatte

Maar het noodlot slaat toe  Tonny is gestruikeld en op haar rechterarm gevallen, ze moet naar het ziekenhuis om foto’s te maken Wil haar man  gaat wel met haar mee en gebruiken mijn auto. De anderen gaan een geweldig feestje bouwen , ik bel tussendoor naar Wil en krijg te horen dat het wel heel laat kan worden er zijn erg veel gewonden. Met de receptie regel ik dat ze de gehele nacht thuis kunnen komen, en dat wordt het ook  tegen half twee zijn ze weer terug en het blijkt een breuk ze moeten ’s morgens om 7.30 uur weer op het ziekenhuis zijn waar bekeken kan worden of er geopereerd moet worden. Tonny komt tegen 8.30 uur weer terug en gelijktijdig horen we dat de broer van Theo is overleden.  Het wordt even druk  maar uiteindelijk is er beslist  dat Theo en Annie  met begeleiding van Ina en Alex  naar huis gaan voor de begrafenis en daarna zo snel mogelijk weer aansluiten bij de groep. Tonny die over 7 dagen weer voor controle moet wil nog even nadenken over wat ze willen gaan doen. Rond  10.00 uur vertrekken de 2 campers  om richting Berlijn te rijden waar ze op de eerdere camping een plekje willen  om te overnachten.

bal (183)   bal (186) bal (201)bal (166)

Westerplatte daar waar de 2e wereldoorlog begon .

Donderdag 22 mei rijden we dan naar het merengebied van Polen , het is een mooie afwisselende rit soms lijkt het wel Drente en dan weer Zuid-Zweden. De camping Seeblick is een plaatje geweldig mooie ligging het gras is perfect gemaaid  en iedereen vindt het een geweldige keus. ’s Avonds vieren we een Poolse Grill – abend  , we worden door een muzikaal trio ontvangen en al snel zit de stemming er goed in.  We genieten van een heerlijke soep,  vlees en worst van de Grill en een heerlijke koolsalade met tomaten. De muziek zorgt er voor dat de beentjes goed van de vloer komen en de afsluiting met een verkleedpartij zorgt er voor dat de groep nu wel op en top is. Net voor dat  we naar bed willen gaan komt Wil met de mededeling dat ze toch terug gaan naar huis, de polsbreuk van Tonny op zich is niets mee maar alle zorgen en alles wat op je afkomt op toch wel een zware reis heeft hen tot deze beslissing geleid. Jammer dat dit gebeurt maar we moeten hun keus respecteren. Vrijdag in de loop van de ochtend rijden we samen met Ria en Gerrit naar de ruïnes van Hitlers  “Wolfschanze” , het is zeer indrukwekkend als je ziet hoe dit coördinatie en aanvalscentrum is opgezet , veiligheid  stond hier voorop dat bewijzen de meters dikke  betonnen bunkers. Er werd hier ook gewoond door de beleidsmakers als Göritz en vele anderen. Daarna  hebben we nog een mooie kerk in bedevaartsoord Swieta Lipka bezocht.

bal (235) bal (276) bal (280) bal (226)

De feestgangers op de prachtige camping.

bal (284) bal (295)  bal (299)  bal (304)

Hiltlers Wolfschanze wat een dikke muren,  en de Basaliek van Swieta Lipka

Op de camping is heerlijk vertoeven bij de wind over het meer want de temperatuur is toch wel gestegen tot boven de 30 graden. Samen met Wally ga ik nog even vissen maar helaas niets gevangen. Zaterdag 24 mei vertrekken wij met Jan en Ine  om 7.00 uur  we rijden de route zoals aangegeven in het routeboek. Het is een mooie route met veel afwisseling van het landschap, maar ook veel reparaties aan de wegen soms is er wel 3 km afgesloten en is er een lange wachttijd bij het stoplicht. Bij de grens wisselen we geld  en  tegen 14.00 uur zijn we op de camping en kunnen we ons horloge 1 uur vooruit zetten. ’s Avonds  geeft eigenaar van landgoed -camping de Harmonie ( Wim Brauns) uitleg over zijn bestaan en humanitaire projecten in Litouwen. Ook zien we een documentaire inzake zijn zorg om de lokale bevolking, al  met  al zeer indrukwekkend wat hij doet.  De camping is ook een waar paradijs in een zeer stille en rustige omgeving.

bal (310)  bal (314)    bal (320) - kopie

De Harmonie een klein paradijsje waar Wim de jeugd op het rechte spoor zet.

Zondag 25 mei we gaan met zijn vijven naar Trakai  waar we toch gemakkelijk een parkeerplaats vinden, we wandelen richting het waterkasteel en besluiten om met een boot een rondvaart van 1 uur te maken. We  genieten volop want het is weer een dag dat we boven de 30º C  zitten. We wandelen nadien nog naar het kasteel maar niemand heeft nog zin om het van binnen te bekijken. We gaan lekker eten in een oud en gezellig restaurant en in de avond wordt er weer Molca gespeeld.

Maandagmorgen gaan we met zijn allen op de fiets , Marian, Ria en Heidi zitten als begeleiders in de volgauto . Onze campingbaas Wim  neemt ons mee over bospaden naar de arme dorpen waar we bijna niet kunnen begrijpen hoe erg de armoede hier is,  na de val van het communisme zijn deze mensen zonder werk en inkomen gekomen. De kleine attenties die we meegenomen hebben worden dankbaar aanvaard. Ook laat Wim zien hoe ons EEG geld wordt verkwanseld , er wordt een nieuwe confectie fabriek gebouwd, de directeur heeft ook een BMW 525 aangeschaft en verdient een dik salaris maar de mooi ogende fabriek wordt niet opgestart. Gelukkig kan het ook heel anders  met de volle inzet van Wim en enkele anderen komt er een geweldig opleidingsinstituut tot stand  waar de armste mensen een vak leren en sociaal worden hervormd. Momenteel zijn ze bezig met bouwen van een sportzaal waarin ook een soort kostschool ontstaat en daarbij ook ruimtes om de geïsoleerde plaatselijke bevolking workshops aan te bieden zodat ze ook iets meer modern kunnen denken en gaan leven. Na de toch wel zware tocht van bijna 30 km  heeft Wim zijn vrouw een grote pan soep gemaakt met alles uit eigen tuin! Nou dat werd heerlijk gezamenlijk smullen onder de dennen, dat het al met al zware tocht was bleken wel uit de vele tuinstoelen die in de achteruit stonden. De avond werd afgesloten met een dames tegen heren Jeux de Boules wedstrijd.

Het project van Wim kunt u ondersteunen door uw bijdrage over te maken naar.

Wim Brauns  Posyno 3 Trakai ra Rudiskes Litouwen

Bank  IBAN  LT 6773000 1000 716359  AB Swedbak Vilnius   onder vermelding  project Wim.

bal (334)  bal (345)

Het kasteel van Trakai  en de Basaliek

bal (370) bal (378) bal (380) bal (384)  bal (397) bal (400)

Met zijn allen fietsen op het platteland van Litouwen waar de armoede nog zeer groot is.De soep smaakte geweldig  en het Jeux de Boules is  nog steeds geliefd.

Dinsdag 27 mei een stralende zon begroet ons het beloofd weer een warme dag te worden. Met alle deelnemers verdeeld over 5 auto’s rijden we om  8.30 uur naar het station van Rudiskes. Wim zijn vrouw heeft voor ons allen zowel voor heen als terug treinkaartjes gekocht. Wim geeft de nodige uitleg en wij volgen zijn advies op om na aankomst met bus lijn 2 eerst naar de  Petrus en Paulus kerk te gaan. We zijn eerst toe aan koffie welke gebruikt wordt in een café  naast de kerk. We bekijken de kerk en lopen dan terug richting de oude stad. We gaan bij de kasteel toren het park in,  en bekijken dan de kathedraal dan houden we Pitties gatve  aan en zowel rechts en links kun je naar diverse kerken en mooie gebouwen gaan kijken.  We eten met ons drieën een Foccazia  met spek met daarbij een biertje . Daarna  komen we meer in de buurt van de Orthodoxe kerken en het parlementsgebouw .  Ook verbazen we ons over de vele dure auto’s hier in de hoofdstad. Tegen ½ 4 zoeken we een restaurant op en eten heerlijk Italiaans , daarna snel naar het station en om 17.00 uur weer terug met de trein. Het was een vermoeiende dag dan kon je wel zien aan de knikkende hoofdjes in de trein. Maar Vilnius is een mooie stad  echt de moeite waard.

bal (410)  bal (414)bal (416) bal (419) bal (433) bal (442)  bal (440) bal (436)

Staion Rudiskes     H.Petrus en Paulus Kerk     Russisch Orthodoxe Heilige Geest Kerk  Heidi kan het niet laten en de zwarte Madonna.

Woensdag 27 mei als we opstaan is het maar net 11º C en is het zwaar bewolkt weer, niemand gaat weer terug naar Vilnius het wordt een dag om even bij te komen, je was te doen of gewoon even helemaal niets. In de middag wordt het net iets beter en kunnen we af en toe genieten van een zonnestraaltje. We gaan nog boodschappen doen in Trakai, tanken benzine en bereiden ons voor op de reis van de volgende dag. Wim Brauns bied ons een alternatieve toeristische route aan en allen besluiten om deze 40 km langere route te gaan rijden mede omdat we daarmee de stad Vilnius vermijden.  Donderdagmorgen het is nog kouder geworden valt toch tegen van 30º C terug naar 10-12º . We vertrekken als voorlaatste en rijden conform schema weer met Jan en Ine , de route gaat van Trakai naar Vievis  maar we slaan niet af naar de stad  en zitten daardoor op de snelweg naar Vilnius  bij de eerst volgende afslag gaan we weer terug. Daarna  rijden we stad in en gaan via Maisiagala  weg 108  en daarna de 172 naar Moletai dan via de 104 naar Ignalia een mooie route door een beschermd natuurpark. Glooiende wegen en mooie meren komen we tegen , we pauzeren bij een meer en daarna rijden we via Dukstas naar de camping in Zarasai.  Wij komen daar om ca 15.00 uur aan en horen dat allen de route erg mooi hebben gevonden. Tegen 19.00 uur komen de 2 stellen die na de begrafenis toe moesten weer terug en vind er een warme en hartelijke begroeting plaats. Daarna barst er een discussie uit hoe we de etappe van morgen gaan rijden doordat camping Dezerkali ons heeft medegedeeld ons niet te kunnen ontvangen hebben we als reisleiding besloten om deze etappe volledig uit het boek te schrappen en dat we er maar een lange reisdag van gaan maken, en direct doorgaan naar de camping in Elva  de route wordt dan wel ca 400 km maar we krijgen er een extra rustdag voor terug. De ene Tom Tom komt op 350 km de andere op 425 km dus heeft de reisleiding de alternatieven op een kaart aangegeven en de koppels die samen rijden de vrijheid gegeven om te rijden wat men samen als beste vindt, onder het motto vele wegen leiden naar Rome zullen de reisgenoten hun best moeten doen om daar morgen voor 18.00 uur aan te komen omdat we geregeld hebben dat er een gezamenlijke maaltijd wordt genoten na de zware reisdag.

bal (470)    bal (471) bal (483)  bal (484)

Als we pauzeren proberen we leuke , of droge plekjes te vinden. En we bezoeken de "soepwijk"

Vrijdagmorgen zijn we wakker voordat de wekker afloopt om 6.00 uur, net voor 7.00 uur vertrekken wij met Ans en Bennie en rijden de route via Daugavpils- Rezeken - Gulbene naar de grens van Estland en  via Valga  naar de camping bij Elva  waar we om 14.00 uur aankomen en dan 380 km hebben gereden. Om even naar vieren is alles binnen en om 18.30 uur genieten we van de gezamenlijke maaltijd. Het is vrijwel windstil maar slechts 12º maar de meesten zijn in voor een paar spelletjes Molca.  Maar de kou wint het van ons  en dus gaat een ieder tegen tienen zijn eigen plekje opzoeken. Zaterdagmorgen is het wassen en opruimen geblazen, na de middag gaan we naar Universiteitsstad Tartu . Omdat er een wielerwedstrijd wordt gehouden moeten we net over de rivier parkeren. We lopen terug naar het oude centrum wat niet zo groot is. Door het wielerfestijn staat er een grote tent voor het raadshuis , ook bezoeken we de “soepwijk” met zijn prachtige houten huizen.  Deze wijk hebben de straten de namen van erwten en peulen soorten vandaar dus de benaming “soepwijk”.  Ook de wandeling door de botanische tuin is de moeite waard. We zouden eerst eten op een terras maar als de zon even wegvalt is het toch te koud, we willen een restaurant in Elva opzoeken een stadje op 3 km van de camping. Maar na een lange speurtocht hebben we niets gevonden en moesten dus gewoon ons eigen potje koken. Zondag 1 juni Hetty is jarig  en er wordt dus weer een aubade gebracht , om 9.30 uur staan we met Wally voorop die een leuk bloemstukje heeft gemaakt voor de jarige. We maken er vandaag een luie dag van in de hoop dat na een zeer koude nacht de zon door de dikke mist kan komen want de barometer is sterk opgelopen. De weersverwachting voor onze reis naar Sint Petersburg geeft zelfs aan dat het weer boven de 30º C  zal komen.  Maandag 2 juni het heeft de afgelopen nacht regelmatig geregend, we gaan tegen negen uur onze caravan aankoppelen, maar hij is wat weggezakt in de drasse grond. Als ik na enige moeite op de weg sta blijkt alle lucht uit de linker band weg gelopen te zijn tijdens het “moveren”. Fijn dat er dan hulp rondom je heen is, Gerrit begint direct met een hoge druk pomp handmatig te pompen maar de slang knapt. Ik heb een kleine compressor die op 12 volt werkt, Bennie zet de camper langszij maar het contact wekt niet goed dus afkoppelen en met mijn eigen VW lukt het om de band weer op spanning te krijgen. We rijden met Willy en Freddy in een buiig weer de route langs het peipsi jarv meer. Jammer dat het uitzicht door de buien belemmerd wordt. Tegen  tweeën zijn we op de camping in Toila. Henrie en Jan zijn deze dag vooruit gereden maar de camping is zeer vol er zijn 3 groepen maar de heren hebben het zeer goed opgelost en zijn dus geslaagd voor het diploma reisleider.

bal (509)  bal (510)bal (508)  bal (512)

Hutje mutje in Toila maar we gaan toch  met de bus naar Sint Petersburg.

We staan min of meer hutje mutje maar dat geeft ook de nodige gezelligheid. Met Collega RL Ria ga ik toch naar de receptie om ons beklag te doen over de te kleine plaatsen maar zoals verwacht de manager is niet in de buurt,  wij stellen voor om het totaalbedrag naar beneden af te ronden, vrijdag horen we of dat lukt. Ria pakt de tassen in voor de reis naar Sint Petersburg , de reisorganisatie laat weten in eerste instantie geen gids te hebben voordat we in Sint Petersburg zijn en weten niet of de Russische chauffeur Engels spreekt. Met enig heen en weer gebel lukt het dat er een Engelstalige gids naar de grens toekomt om ons daar doorheen te helpen. En u maar hopen dat het morgen alles gladjes gaat verlopen. Na deze trieste weer dag zal de zon zich morgen toch wel laten zien ! Sint Petersburg let op de Tukkers komen er aan.

Dinsdag 3 juni de bus is er al voor 7 uur maar staat op de P-plaats van het hotel, ik dirigeer deze naar de camping. Gisterenavond was er nog overleg met de Nederlandse organisatie omdat er in eerste instantie geen gids zou meekomen maar dat leek mij geen goed idee omdat het onzeker was of de chauffeur Engels sprak. We hebben een uitstekende chauffeur ( Andrej) en de Engelstalige gids loost ons in ca 40 m minuten de grens over, wat zijn die ambtenaren nors en wat zijn ze toch gewichtig. Wel moesten we met ons allen uit de bus en een kantoor binnen waar we ons in tweevoud ingevulde inreisformulier werd gecontroleerd en afgestempeld werd. Helaas schijnt de zon nog niet maar als we de enorme stad Sint Petersburg naderen wordt het steeds helderder en loopt de temperatuur op. Het is opvallend  hoe schoon en hoe netjes men rijd bij deze wereldstad.  Ons hotel Lodoga bereiken we tegen 13.00 uur want inmiddels hebben we onze klokjes weer een uur vooruit mogen zetten. Nog niet alle kamers zijn gereed dus begint menigeen aan een lunch in het restaurant. Ook worden de gidsen gewisseld  en komt onze Nederlands sprekende gids Marina Tchistiakova zich aan ons voorstellen. Nadat een ieder geïnstalleerd is legt Marina ons uit wat ons te wachten staat, ook heeft zij het voorstel om de ballet uitvoering van het Zwanenmeer op woensdag te bezoeken waarna allen besluiten om dit te gaan doen.

bal (945) bal (520) bal (529)

Onze gids Marina haalt ons op bij ons hotel en we gaan met de Metro naar de stad.

Daarna neemt ze ons mee naar de Metro en gaan we op 80 meter onder de grond naar het centrum van de stad. We bezoeken te voet veel hoogtepunten van de fantastische stad, vol ongeloof vallen we van het ene in het andere mooie bouwwerk wat moet Sint Petersburg toch rijk zijn geweest in de tijd van Peter de Grote en de opvolgende Tsaren . Het is te veel om op te noemen maar kijk maar de extra pagina met de foto’s .  Tijdens de spits gaan we weer terug naar het hotel het is trekken en duwen om met zijn allen in de Metro te komen maar uiteindelijk lukt dat allemaal perfect. Om 20.00 uur genieten we van een diner-buffet en drinken nog een biertje maar doordat de temperatuur inmiddels is opgelopen richting de 30º  is het moeilijk om naar bed te gaan.

Woensdag 4 juni het is stralend weer en zeer warm, de bus neemt ons om precies 9.00 uur mee en onder leiding van Marina bezoeken we het Pushkin ( Catherina paleis en park )  onze verbazing is nog groter dan gisteren wat een pracht en praal. Hoeveel mensen en architecten hebben er aan gewerkt om dit te realiseren. Marina geeft uitleg maar jammer genoeg beschikken we niet over een audio systeem zodat velen de vakkundige  uitleg moeten missen. Na de lunch gaan we met de bus door de stad , genieten van een biertje op een terras en bezoeken om 17.00 uur de Peter en Paul vestiging. Bij het verlaten van de kerk worden we verrast met een optreden van een 4 koppig koor dat ik met Ria al eens had gehoord in het kerkje van Zwilbrock.  Daarna hebben we een eenvoudige maaltijd in ons hotel waarna de bus ons wegbrengt naar het theater waar we geweldig genieten van het Zwanenmeer.  Tegen 23.00 uur zijn we terug in het hotel, wat is het noch warm dus mag er nog wel een koud biertje gedronken worden. Even goed ontspannen want alles maakt toch wel een geweldige indruk op iedereen.

bal (569) bal (618) bal (615) bal (633) bal (658) bal (661)   bal (669) bal (685) bal (704) bal (712)

De kerk van het bloed  Catharina paleis het grote eetpaleis en de ballet uitvoering.

Donderdag 5 juni dit keer gaan we om 10.00 uur met de bus naar de Hermitage (  Kluizenaar ) . We mogen om 10.45 uur naar binnen en dit keer krijgen we gelukkig een audio oortje uitgereikt zodat iedereen de zeer deskundige uitleg van Marina kan aanhoren. Ook nu vallen we weer van de ene in de andere verbazing en is het wel duidelijk dat deze vakantie binnen de vakantie zeer de moeite waard is.  Na de bezichtiging genieten we onze lunch in een oud stationsgebouw wat super is omgebouwd tot een winkelcentrum met een groot horecaplein waaraan vele mogelijkheden zijn. Ieder geniet zijn lunch waar hij of zij zich het best bij voelt. Daarna gaan we per boot door de stad. Tegen 18.00 uur komen we in restaurant Tchaikovsky ( je ziet het niet aan de buitenkant ) waar de tafels mooi gedekt zijn en we ons over 3 tafels verdelen . Het diner is geweldig lekker, de wodka wordt rijkelijk geschonken en ook de wijn en het bier gaan goed naar binnen. We worden verrast met een folkloristisch optreden waarbij enkelen van ons worden betrokken. Misschien is er hier en daar wel een wodkaatje te veel ingegaan maar de stemming in de bus terug is van een hoog niveau en dat wordt in de lobby van hotel nog even voortgezet.

bal (796) bal (878) bal (912) bal (925)  bal (949) bal (959)

De Hermitage , de folkloristische avond, de Peterhof Sint Petersburg wat hebben we genoten.

Vrijdag 6 juni om 9.00 uur zijn de koffers gepakt en stappen we met ons allen in de bus voor een bezoek aan de Peterhof welke ca 40 kilometer van het centrum verwijderd is . Dit zomerverblijf van Peter de Grote is een en al pracht en praal, we gaan onder deskundige leiding van Marina naar binnen helaas zonder audio oortje. Het is verboden om er te filmen en te fotograferen maar onze “ hoffilmer “gebruikt menig trucje om toch wat beelden vast te leggen. Maar wat is het druk we lopen bijna in file en de alerte bewaking  dirigeert de groepen door de zalen en pikt regelmatig een fotograaf in zijn kraag. Daarna wandelen we door het park en bewonderen de vele fonteinen.   Als we om 13.00 uur aan tafel gaan missen we Ria en Heidi die zoals later bleek met het treintje waren gaan rondrijden. De lunch is weer voortreffelijk maar er is enige commotie bij het afrekenen van de drankjes,  ze willen niet individueel afrekenen dus ga ik maar even rond om het gevraagde bedrag bijeen te krijgen.  We gaan weer naar de bus en na 10 minuten nemen we afscheid van onze gids  die met het openbaar vervoer weer terug naar de stad gaat. Wij gaan verder richting Estland. Bij de grens weer dezelfde langzame afhandeling en daarbij begint het ook nog te onweren en te regenen. Maar binnen een half uurtje zijn we de grens over en als we bij de camping zijn is het weer droog, en worden snel de stoelen uitgeklapt en een koel biertje gepakt om alles nog eens door te vertellen aan de achterblijvers.    Maar ook bij ons slaat de pech toe tijdens het biertje krijgen we de opmerking dat ons rechterwiel zonder lucht staat, met behulp van Jan van Ine wisselen we om naar de reserveband zodat we de volgende dag als eerste kunnen vertrekken. Zondag 8 juni samen met Heidi en als 3e  Jaap en Willemien vertrekken wij om 8.00 uur. De rit gaat zeer voorspoedige  tot nu toe wel de gemakkelijkste etappe. Net voor 12.00 uur zijn we in Tallin op de camping aan de haven, op het asfalt installeren we ons en al vrij kort na ons komen de overige reisgenoten al binnen.

bal (976)  bal (975)  bal (1002) bal (1033)

Tallinn camperen in de haven met een mooi uitzicht op de stad en de zee.

Er wordt creatief omgegaan met de ruimte , we nemen iets meer ins beslag dan dat de beheerder wilde sommigen kunnen zelfs de luifels uitzetten door gebruik te maken van de poten van de buurman caravan.  Het is wel fris maar stralende zon. Tijdens de borrel stellen Ria en Heidi voor om samen pannenkoeken te bakken om 18.00 uur.  Helaas niet een ieder heeft dit mee gekregen of heeft zijn eigen “prakkie” al klaar. Maar er blijven er genoeg over om er een gezellige boel van te maken.  Maar in enkele minuten kom er mist uit zee opzetten en is de pret afgelopen en is bakken beëindigd.

Maandag 9 juni Riet is jarig en wordt er dus weer gezongen. Daarna ga ik met de band naar een bandencentrum waar geconstateerd wordt dat er een miniem scheurtje in de velg zit , er is geen vervangbare velg dus weer naar de caravan.  Na de koffie ga ik met Ria en Heidi met de bus naar Tallin ( handig zo een camping met de bus nabij.) Tegen 12.00 uur zijn we in de stad en lopen langs alle hoogtepunten, we nemen nog het gezelligheidstreintje door de stad en tegen 15.00 uur zijn we toe aan een drankje maar ook de lust tot een maaltijd wint het. We vinden een fantastisch goed Italiaans restaurant en eten er binnen. En niet te geloven tijdens het eten barst de regen los maar goed dat we geen terras hebben genomen. We zien veel van onze reisgenoten door de stad dolen maar als we tegen 17.00 uur naar de camping terug gaan nodigt Heidi ons uit voor een biertje.  Ria wil even rust John wil de boodschappen halen,  maar door een regenbui wordt Heidi’s borrel  bij ons onder de luifel genoten meerder sluiten zich aan. Als Ria de oude zangbundels van de TCC tevoorschijn haalt wordt het super gezellig , er wordt gezongen, de buurman bakt worstjes, het wordt zelfs uitbundig. Maar uiteindelijk kunnen we tegen 20.00 uur ons terras opschonen en nog een bordje soep koken.

bal (984)  bal (992)  bal (1068)   bal (1041) bal (1052) bal (1063) bal (1073)

We bakken pannenkoeken, de mist verjaagt ons en de avond gloort. Tallinn heeft veel te bieden van mooie uitkijkjes heerlijk eten en de Pirata Kloosters.

Dinsdagmorgen schijnt de zon en het ziet er naar uit dat het een mooie dag wordt. Eerst ga ik de 2 banden van velgen verwisselen zodat er weer 2 gelijke banden op de caravan zitten. We lopen naar de ruïnes van het Piritta Klooster en daarna bezoeken we de Botanische tuin.  We besluiten om woensdagavond te gaan barbecueën en gelijktijdig de 5 verjaardagen te vieren. Samen met onze huisslager Theo gaan we de inkopen doen in de zeer goed gesorteerde supermarkt, Theo moet nog wel enkele bewerkingen doen om tot de perfecte BBQ te komen.  In de avond spelen we nog Molca een bijzonder gezicht tussen de jachten en caravans. Woensdagmorgen vertrek de Reisleiding  zodanig dat ze proberen de ferry van 10.15 uur te halen de overige beginnen vanaf 8.30 uur aan te koppelen en uiteindelijk zijn we allemaal voor 15.00 uur op de prachtige natuurcamping op het eiland Saarema . Het weer is super dus wordt alles in gereedheid gebracht om een fijne feestavond te maken. Om 18.00 uur houd John een korte toespraak en brengt een toast uit op alle jarigen. Al snel worden de bakplaten, barbecues of bakpannen aan gedaan en wordt er heerlijk gesmuld van de zelf gemaakte salades.  Het is een heerlijke avond en wordt er dus buiten nog een kaartje gelegd.

Donderdagmorgen  vertrekken wij als een van da laatsten  en rijden met Riet en Jan dwars door Tallin naar de ferry, net voor aankomst in de haven vertrekt de  ferry en moeten we een ½ uurtje wachten op de volgende. Inmiddels sluiten nog 2 teams aan  en maken we om 12.00 uur de overtocht.  Onze camping in Themuradis is een waar natuur paradijs, grote vrije plaatsen tussen bomen en vijvers. De vrijdag zou een rustdag worden maar het is fris maar de zon schijnt  en we gaan dus naar da stad Kuressenaare  met een mooie burcht, gezellige winkels en mooie houten huizen. We nemen uit de supermarkt een gebraden kip mee waar we wel 2 dagen van kunnen eten. Later op de dag wordt er door de 3 fanatiekelingen nog gevist in de vijver van de camping. We vangen erg veel vis  en als ik de hengel van Wally overneem is het bij de 3e vangst al een aanslag die het snoer doet knappen. We spelen in de ondergaande zon nog Jeux de Boulles terwijl anderen naar de opening van het WK kijken.Vridag 13 juni het is weer een mooie dag. Annie is jarig  en we brengen haar dus een aubade. Daarna  gaat Ria  de laatste was doen en ik zoek een rondrit over het eiland uit. We vragen Ria,Heidi en Gerrit of ze mee willen.  We maken een tocht van 130 km op weg naar Kihelkonna  slaan we eerder links af  naar het Vilsande park en natuurpark met een wandelweg door de zee naar kleine onbewoonde eilandjes. In Kihelkonna bezoeken we een kerkje uit de 12e eeuw, een oud vrouwtje leidt ons rond en we moeten absoluut in het gastenboek schrijven en er bij zetten met hoeveel personen, dit i.v.m. de aanvraag voor Europese subsidie. Daarna  naar Tagaranna  waar we een mooi uitzicht hebben op de krijtrotsen van het Panga klif.  We bezoeken ook het monument dat de scheepsramp  met de Estonia in september 1994 herdenkt. Daarna willen we forel eten in een restaurant wat we onderweg hebben gezien. Maar dat gaat zo maar niet  eerst moeten we onze eigen forel vangen dus aan de slag. Ria  kijkt eerst de kat uit de boom en gaat dan ook vissen en zij vangt zelfs de eerste. Daarna hengelen we nog 4 forellen uit het water. Deze worden ter plekke geslacht en dan kun je een keuze maken uit 5 verschillende smaken gegrild of uit de folie. Het blijkt dat we per kilo moeten afrekenen en dat we dus 6,7 kilogram forel hebben gevangen. We kunnen uitsluitend buiten eten het restaurant zit al vol.  We genieten van de heerlijke forel die we in 3 smaken hebben laten bereiden, maar we kunnen het niet allemaal op dus  nemen we het mee. Als we op de camping komen zitten allen bijeen om de verjaardag van Annie nog eens te vieren, sommigen zijn wel aan een tukje toe.  Want om 10.00 uur willen we Nederland tegen Spanje  zien. Het wordt een geweldig festijn want we winnen met 5-1 maar na de wedstrijd duikt iedereen snel zijn bed in.

bal (1105) bal (1115) P1060444 P1060536 P1060543 P1060560

Met de ferry naar Saarema, we hebben weer een verjaardag en leuke stadjes en het Estonia monument. Forellen vangen en heerlijk opeten.

Zaterdag 14 juni we gaan weer met de ferry  en rijden naar Parnu  waar we weer op een asfalt camping komen. We gaan met Marian, Theo en Heidi de stad in. Ja als je  Talinn en Sint Petersburg al hebt gezien dan valt dit tegen, we eten heerlijk op een terras en komen dan tegen 19.00 uur weer terug op de camping. We zitten nog even buiten maar al snel wordt het te koud dus naar binnen. Zondagmorgen gaan we zijn allen ontbijten in het Hotel van de camping , direct daarna vertrekken wij met Hetty en Harrie en als we Letland binnen rijden is de hoofdweg zeer slecht we beslissen om binnen door te gaan en daar vielen de wegen niet tegen.

Als we net na twaalf uur aan komen bij camping Apalkalns  zijn we blij verrast weer een camping die er geweldig bijligt, en met een mooi uitzicht over een groot meer.  Als ze allemaal binnen zijn ga ik met Ria van Gerrit de drank inkopen die we dinsdagavond  willen aanbieden bij het hapjesbuffet. In de avond wordt weer Molca gespeeld  waarbij het lied van als de lente komt dan stuur ik je “weg” veelvuldig gezongen wordt als er weer een afvalt. Daarna wordt door Henry  voorgesteld om een kampvuur te maken op een daarvoor ingerichte plek.  Met zo 12 personen zingen en drinken we rondom het gloeiende vuur. Maar om 24.00 uur gaan ook bij de eersten de vlammetjes uit en wordt het bed opgezocht. Maandagochtend gaan we Marian en Theo een rondritje maken we rijden over grindwegen naar Ligatne, onderweg moeten we met een trekpontje oversteken wat best even spannend was, in Lignate staat een huis wat zo een beetje het eerste prefab huis van Europa was, veel van de elementen zijn in Duitsland gemaakt en naar hier getransporteerd en toen in elkaar gezet. Dit huis was bestemd voor de directeur van de op te richten papierfabriek die grote bekendheid kreeg maar waar nu niets meer van over is. Het huis doet nu dienst als kinderopvang en we werden door de directrice uitgenodigd om het ook maar van binnen te bekijken. Daarna rijden we weer via grindwegen naar de “zwarte rots “  een van de oudste rotsen van Letland, maar het begint te regenen dus rijden we door naar Cesis  waar het laatst gebouwde kasteel  van Letland staat, dit is gebouwd in de 18e eeuw  daarnaast de kasteel ruïnes welke dateren uit de 13e  en 16e eeuw. We gaan nog even boodschappen doen maar helaas het blijft maar regenen dus dat wordt caravan zitten en misschien wel vroeg naar bed. Jammer dat we hier zo kort zijn in dit prachtige natuurpark.

P1060609 P1060628 P1060632 P1060578 P1060655   P1060687  P1060666  P1060691

's avonds als het kampvuur brand. Schipper mag ik overvaren ?                                              Bijzonder mooie houten huizen en restaurants.     En we maken weer een hapjesbuffet voor en door ons zelf

Dinsdag 17 juni vandaag een wel erg kort ritje slechts 137 km naar de camping onder Riga , daar hebben we bewust voor gekozen omdat de stadscamping zeer druk is en je weer op asfalt moet staan. Onze camping is een echte boerencamping mooi strak gazon alles schoon. Freddy en Jan waren deze dag de kwartiermakers en ze hebben het prima geregeld door ons in een carrousel op te stellen. Als we tegen 13.00 uur geïnstalleerd zijn eschool toegestuurd. Op basis daarvan hebben wij de betaling gedaan. Maar naar wat gebel is het allemaal goed gekomen. Jammer dat het zo koud is en af en toe een spetter regen valt we kunnen net niet lekker buiten zitten.  Tegen 16.00 uur zijn er veel  dames druk met het voorbereiden van het hapjes buffet. Gelukkig staat er een mooie grote tent waar we onze maaltijd kunnen genieten. Het wordt een zeer gezellige avond met heerlijke hapjes, genoeg drank en veel gezang.

Woensdag morgen gaan we met de bus naar Riga. Als om 10.00 uur de bus komt kan slechts de helft van de groep mee dus moesten we wachten tot 10.45 uur voor de volgende bus. We kopen met een kleine groep kaartjes voor de Hop on Hop off bus en krijgen 5,00€ korting per persoon zodat de ticket slechts 10,-- kost. We maken eerst een volledige rondrit  van 1 uur en zijn dan echt aan de koffie toe. De groep valt uiteen en wij gaan de stad bekijken met Heidi, Jan en Wally.  Riga heeft veel te bieden is zelfs de Europese hoofdstad van cultuur, maar we zijn met ons allen een beetje cultuur moe aan het worden en nadat we de prachtige Orthodoxe kathedraal hebben bekeken gaan we naar het busstation waar we nog net de bus kunnen halen die helemaal vol zit en ook redelijk wat medereizigers hebben de weg naar de camping ook gevonden. Want Nederland speelt tegen Australië en dat moet nog voorbereid  om met zijn allen in de tent te gaan kijken. Het is een spannende maar ook slechte wedstrijd, maar nadat we met  3-2 gewonnen hebben barst ook op de camping de feestvreugde los.  De dames maken er een “weiberfest” van en gaan zelfs  nacht boullen  waarbij een lampje dienst doet als but.  De donderdag zal voor de meesten wel een rustdag worden mede gezien de gunstige weersvoorspelling.

P1060714 P1060699   P1060716    P1060718   P1060724   P1060728 P1060738 P1060740
Riga Europese culturele Hoofdstad van het jaar Handwerker in klederdracht  Riga een mooie stad   De Russisch Orthodoxe Kathedraal. Er is ook nog armoede en de Kruisberg is indrukwekkend.

Donderdag rijden we nog even naar Iceva om de laatste boodschappen te halen, we zien een kapel die gerestaureerd wordt en daarbij staat volgens ons ongeveer de eerste camper van de Baltische landen. Terug op de camping spelen we kaart en in de avond wordt er nog Molca gespeeld.  Vrijdagmorgen zijn we een uur te vroeg wakker deze dag vertrekken wij als eerste met Fien en Theo. Maar voordat we vertrekken wordt er eerst een aubade gebracht aan Ine zij is vandaag jarig.  Daarna vertrekken wij en na ca 100 km bezoeken wij de Kruisberg “Kryziu kalnas “ een indrukwekkend bedevaartsoord met meer dan 50.000 kruizen in vele vormen en maten tegen een heuvel aangelegen. Ook zijn vele kruizen omhangen met rozenkransen en ook Maria beelden en andere heiligen staan te midden van al deze kruizen. Onze camping in Kurtuvénai is weer een plaatje gelegen in een soort park met veel oude gebouwen. Als iedereen is geïnstalleerd loopt bijna iedereen een rondje door het park,  er wordt volop gebouwd aan toeristische gebouwen en van bijna complete boomstammen worden enorme blokhutten gebouwd. Ook staat er een mooie katholieke kerk van Heilige Jacobus, waar net een bruiloft mis eindigt.  Theo zingt samen met Willie een prachtig lied wat ook applaus oplevert van de koster.   Als we ’s middags de verjaardag van Ine willen gaan vieren komt er toch nog een bui regen, maar daarna klaart het op en wordt het een leuk feestje.

Zaterdag 21 juni wij vertrekken als eerste met Annie en Theo naar onze laatste camping in Litouwen, tussen Palanga en Klapeida. Onderweg genieten we van het mooie landschap en wat ons allemaal is opgevallen dat het hier in deze streek veel minder armoedig is dan in het Oosten. De boeren,  boeren en de huizen zijn veel beter. Na aankomst op de camping ga ik naar de haven om te bekijken hoe het maandag moet gaan. Dat is maar goed ook want het is een beetje onduidelijk en slecht aangegeven. Helaas is het kantoor van DFDS gesloten maar nadat ik de coördinaten heb  opgenomen keer ik tevreden terug naar de camping, gelukkig is de zon goed doorgebroken en ligt menigeen heerlijk van  de zon te genieten. In de nacht regent het veel en de wind is heftig, maar onze barometer voorspelt zon als we opstaan. En inderdaad tegen 12.00 uur breekt de zon door en wordt het een strakke blauwe lucht. We nodigen Heidi uit om mee te gaan naar Palanga

P1060764 P1060770 Palanga  Hottube op strand

Palanga een stad om te flaneren       Duik in de zee en dan in de “hottube”  op het strand

Bij het ambermuseum kunnen we geen parkeerplaats vinden en we rijden de stad binnen, dicht bij de boulevard vinden we een bewaakte parkeerplaats. We wandelen over de boulevard naar de zee, ongekend het lijkt wel Las Vegas, veel restaurants, shops, boetiekjes kunstenaars en het straalt rijkdom uit. De Litouwers zijn massaal in de benen gekomen om er te flaneren en te genieten van een drankje of hapje .  We maken op het strand de laatste Litas op , gaan heerlijk culinair eten bij restaurant Cuba midden in de promenade en zitten in de Japanse tuin te genieten van de maaltijd en de zon. Als we terug zijn op de camping zitten er al veel bijeen en worden de ervaringen van de dag uitgewisseld. Dan hoor je ook dat menigeen toch weer andere interesses heeft. Bij een stralende zon draaien we de luifel weer naar binnen in de wetenschap dat onze laatste avond in de Baltic er op zit. Morgen gaan we aan boord om terug te varen naar Kiel in Duitsland.

P1060787 P1060801 P1060794  P1060816 P1060830 P1060834  P1060821
Op de ferry ongelooflijk wat er mee kan,      Hup Holland hup.  Heerlijk genieten van de overtocht, we naderen Kiel.  Jaap richt het dankwoord aan de reisleiding, het was een mooie reis met een fijne groep.

Freddy en ik vertrekken als eerste om de overtocht voor te bereiden, het kantoor gaat pas om 12.00 uur open maar een medewerker zegt dat we de caravans  rustig kunnen laten komen dus Ria gebeld en de groep vertrok in colonne van de camping naar de ferry.  Als het kantoor geopend is moeten de tickets nog geprint worden wat een zee aan tijd kost daarna vraagt de medewerkster of ik de kentekens wil controleren, maar op de ticket staat het in eerste instantie voor mij als algebra  ze hebben namelijk de kentekens zonder streepjes , toevallig nog een oude lijst in de caravan en toen kwamen we er snel uit. Er waren echter nog 2 foutjes die na controle nogmaals een ticket moesten halen. Daarna  help ik bij het inrijden en ga als laatste van de groep aan boord. Het wordt een fijne overtocht de zee is zeer rustig, de zon straalt en de tocht langs het schiereiland is mooi. Maar we hebben ruim een uur vertraging . We zien aan boord Nederland winnen van Chili dus weer een gelegenheid voor een klein feestje. Wij hadden een fijne slaap cabine en hebben voortreffelijk  geslapen. Als we het ontbijt hebben genoten blijkt de ferry de tijd die we verlaat hadden weer heeft ingelopen. Precies op tijd om 12.00 uur na een tocht van 21.00 uur leggen we aan en wordt er ontscheept. Ik mag toevallig als eerste van boord maar wat een klungel ben ik  ik had de navigatie nog staan op vermijd snelwegen en  door de stem op te volgen kom ik op de Bundestrasse deze moeten we meer dan 35 km volgen voordat ik weer op de snelweg was, met als gevolg dat bijna iedereen binnen was toen wij aankwamen na een ritje van 56 km . Helmuth zorgt er voor dat ieder zijn plekje krijgt  hier en daar wordt er al een glas geheven op de afloop van de reis.  Om 18.00 uur maken we de groepsfoto en gaan te voet naar het restaurant waar we ons einddiner willen genieten. Na 2.8 km zijn we er en nadat de reisleiding het woord had gevoerd werd de heerlijke paddenstoelen soep uitgeserveerd, daarna  voert Jaap namens de groep het woord en evalueert nog de hoogtepunten uit de reis , zijn speech wordt afgesloten met een donderend applaus en namens de groep overhandigd Wally een fles wijn en een enveloppe met inhoud aan de reisleiding.  Na het voortreffelijk diner, ijs en koffie keren we tegen 23.00 uur weer terug naar de camping waar hartelijk afscheid werd genomen van iedereen, de reis zit er op het was een geweldige groep allemaal fijne mensen een zeer tevreden reisleider kon gerust gaan slapen.

Details  5300 km  gem verbruik  12.3 per 100

Afsluiting van een geweldige reis.