Reis naar Griekenland 2010

30 april 2010 - Athene, Griekenland

Griekenlandreis van 23 april tot en met 11 juni 2010 met 13 TCC equipes op stap. Op 13 april komen we als groep bijeen in Café het Hoogspel in Delden .De Reisleiders Koos en Trinie van Leeuwen hebben ons gevraagd om als assistenten mee te leiden. Deze dag worden de erg goed gemaakte reisinformatie en routeboek uitgereikt , er wordt nog de nodige aandacht gegeven aan de bezienswaardigheden en de mogelijkheden onderweg. We spreken af dat we vrijdag 23 april om 17.00 uur weer samen treffen in Dinkelsbühl. Wij vinden dat we een leuke groep mensen hebben en verheugen ons op de gezamenlijke reis.

Donderdag 22 april als we net na de middag het huis piekfijn schoon hebben en ons hebben gedoucht besluiten we om maar vast te vertrekken nadat we nog eerst even bij Ma in Delden afscheid nemen we vertrekken even na 16.00 uur en tegen 20.00 uur vinden we een mooie plek op Camping Naumburg ( ACSI card ) nabij Kassel. We hebben een geweldige nachtrust en rijden tegen 9.00 uur weg . We komen om 13.30 uur aan bij Camping Dinkelsbühl maar de poort blijft gesloten tot 15.00 uur. We lopen naar de stad en vinden een leuk restaurant voor ons eind diner en daar we willen we 's avonds met Koos en Trinie dan ook test eten. Om 15.00 uur zijn we terug bij de camping en als we geïnstalleerd zijn komt de ene na de andere binnen en onder een stralende zon houden we de eerste briefing . Daarna gaan we met Trinie en Koos uit eten en met zijn allen zijn we uitermate tevreden met de accommodatie en we leggen het eind diner dan ook vast.

griek 2010 (2) griek 2010 (4) griek 2010 (16) griek 2010 (20)

De reisleiding geeft uitleg De eerste samenkomst in Dinkelsbühl en Venetië en graag betalen.

Zaterdag 24 april na een koude nacht vertrekken we samen met Marianne en Theo net voor 9.00 uur richting Weer in Oostenrijk. Het is heerlijk rustig op de weg en we genieten van de rit nemen onze koffie en lunch pauzes en komen tegen 15.00 uur aan op de camping , nadat we ons geïnstalleerd hebben genieten we nog van de laatste avondzon en van ons biertje. In de avond gaan we met Wil en Jan onze reisgenoten voor de volgende dag uit eten in Weer, in Goor had John al gehoord dat je hier geweldig schnitzel kon eten en dat is volledig uitgekomen jammer dat we geen foto toestel bij ons hadden maar wie weet bij herhaling op de terugweg . We drinken nog gezamenlijk een glaasje in de caravan en als we zondagmorgen om 9.00 uur vertrekken is het weer stralend weer en rijden op een rustige snelweg op ons gemakkie de Brenner over. Grootste probleem is dat er voor ons met caravan geen P Plaatsen zijn alles is beslag genomen door wachtende vrachtwagens die op zondag niet mogen rijden. We drinken dan maar opgesteld langs de rij  vrachtwagens staande onze koffie. Als we tegen 15.00 uur in de buurt van de camping zijn maken we de fout om te kiezen voor de Tom‐Tom en niet het routeboek maar we komen voor een weg afsluiting en komen er niet uit tot dat een vriendelijke Italiaan ons naar de inrit van de camping begeleid.

griek 2010 (5) griek 2010 (6) griek 2010 (9) griek 2010 (14) griek 2010 (11) griek 2010 (25) griek 2010 (27)

Ook in Venetië is het prachtig weer en de overtocht is voor velen best spannend.

John heeft een slechte nacht met herhaling van buikkrampen en diarree en weet niet of hij Griekenland wel kan halen of terug moet gaan. Als we om 9.00 uur opstaan is het weer prachtig weer Johns maag is iets rustiger geworden na inname van medicijnen en hoopt dat het alsnog goed gaat komen. Allen vertrekken ieder op zijn eigen manier richting Venetië, de bus stop is voor de camping, en wij gaan om 12.45 uur en slenteren heerlijk door de straatjes van het busstation naar het Marco Poloplein en  weer terug we eten een heerlijke Pizza en genieten van de gondeliers en alle drukte op het Grand Canal. Als we om 18.00 uur terug komen op de camping schuiven we bij al die andere wandelaars aan en genieten van een wijntje uit de mand aangeboden door de camping, jammer dat de muggen ons al vroeg naar binnen jagen op deze mooie zomeravond. Dinsdag 27 april we maken er een rustige dag van , en bereiden ons voor op de overtocht naar Griekenland. Woensdag 28 april als we opstaan schijnt de zon volop en tegen 9.30 uur vertrekken wij met de RL richting de haven om de tickets op te halen, de organisatie bij Minoan lines is verschrikkelijk de begeleiding bij het parkeren slaat nergens op. Wij delen de tickets uit en een ieder is op tijd . Als we om 11.30 uur beginnen te verschepen moeten links en rechts de voertuigen voor Patras en Corfu er uit worden gehaald daarna mogen wij er in. De een schreeuwt nog harder dan de ander en ik mag achterwaarts parkeren . Maar met een half uur vertraging vertrekken wij dan richting Griekenland. We eten in het cafetaria en komen er later achter dat het restaurant beter en zelfs niet duurder is. We mogen in onze eigen caravan slapen. We merken dat de trilling door de poten van de caravan een beetje onrustig is en als we de poten weer opdraaien is de trilling over. We slapen geweldig lekker en als we 's ochtends wakker worden regent het, we gebruiken het ontbijt in de caravan en tegen 11.00 uur zien we land (Albanië ) langzaam begint het op te klaren en om 13.30 uur leggen we aan in de haven van Ingoumenisa de ontscheping gaat vrij snel en praktisch in colonne rijden we naar onze eerste camping in Griekenland camping Parga ligt mooi in een oude olijf boomgaard . In de avond verkennen wij Parga een gezellig havenstadje met een leuke boulevard.

griek 2010 (31)  griek 2010 (33) griek 2010 (40) griek 2010 (41)

Onder de Olijfbomen, zo kom je kennissen tegen. Een rondrit met pootje baden.

's Avonds blijkt dat onze overburen de familie Smit‐Stern uit Borne zijn , tukkers, half Goors en vrienden van goede kennissen en zij hebben via via veel TCC informatie verzameld. Vrijdag 30 april Koninginnedag een stralende dag begint met het ophangen van vlaggetjes , in de late namiddag deelt de RL advocaat met boerenjongens uit , een ieder smult er heerlijk van en we blijven nog een tijdje gezellig bijeen, op 1 mei maken we een rondrit en bezoeken ook de bronnen van Acherons waar het een topdrukte is van feestvierende Grieken barbecue , lange tafels met veel eten en drank, Griekenland viert 1 mei .We eten heerlijke sardientjes bij een romantisch strand en genieten de rest van de dag op de camping. In de avond zitten we samen met Agens en Wim onze reisgenoten voor de volgende dag. Zondag 2 mei bij vertrek heeft een van de deelnemers problemen met de koppeling van de caravan, de stabilisator ringen zitten niet op de juiste plaats met behulp van velen wordt het opgelost en kan een ieder aan de reis naar Lefkas beginnen wij als RL verlaten als laatste de camping in Parga. Na een kleine 2 uur zijn wij dan ook als laatste aangekomen op camping Kariotes Beach net buiten Lefkas. We vieren de verjaardag van Antoon en Gerda en vooral het kampioenschap van FC Twente.Maandag 3 mei we staan weer op met stralend blauwe lucht en we krijgen na het ontbijt van links en rechts informatie om een rondrit te maken over het eiland Lefkas. We kijken even de camping over en zien dat verschillende stellen samen gaan rijden om Lefkas te verkennen. Wij hadden Wim en Agnes willen vragen maar die waren al gevraagd dus vragen we Gerard en Trudy  en die gaan graag met ons mee. We gaan de binnenlanden in en via zeer smalle weggetjes die af en toe met (EEG) subsidie zijn uitgebreid tot snelwegen , uiteindelijk komen we bij een mooie waterval. Daarna via de kustweg naar de andere kant van het eiland , we dalen een smal weggetje af om bij een bijna verlaten strand te komen waar de zon genadeloos brand op de fijne kiezel. We gaan pootje baden in zee , en genieten van het uitzicht op de krijtrotsen. Als we tegen 16.00 uur weer terug zijn op de camping eten we de restjes op en gaat John proberen om zijn Griekse telefoon geactiveerd te krijgen maar de Vodafone winkel in Lefkas blijft gesloten op maandag. Dus morgen maar weer op nieuw proberen. Dinsdag 4 mei na het ontbijt gaan we samen naar Lefkas de Vodafone winkel is open maar het is een grote chaos allemaal klanten die zich willen laten registreren want in Griekenland geen nummer zonder identificatie . Een jonge dame helpt mij met voorrang en belooft dat mijn nummer binnen een paar uur actief zal zijn. De aanbieding van een Dongel met 10 dagen internet voor 49,00 wil ik ook wel maar daar moet ik ’s avonds voor terug komen.We winkelen en slenteren door Lefkas en kopen vlees voor de barbecue . Tegen 15.00 uur beginnen we heerlijk aan onze barbecue , luieren de rest van de dag, John moet als RL om 17.30 uur afrekenen met de deelnemers en gaat nadien terug naar de Vodafone winkel en wat blijkt de dongels zijn niet aangekomen dus morgen elders proberen. We sluiten de dag af met Willemien en Jaap  waar we morgen mee samen rijden aan onze zwaarste rit (295km) naar Olympia .

GR-4 GR-5   GR-7  griek 2010 (137)

Lefkass geeft je het Griiekse gevoel.

Woensdag 5 mei ca 9.30 uur rijden we gezamenlijk weg van de camping, het gaat prima samen en we genieten van de mooie rit , we drinken samen koffie en kopen geweldige mooie aardbeien bij een kraam aan de weg.Op de brug naar Patras is er geen controle de tolpoort is onbemand wegens een staking, het waait en stormt stevig maar we komen goed aan op de Peloponesos , wij zijn niet direct onder de indruk van de natuur want al vrij snel wordt het net zo vlak als Nederland in de omgeving van Olympia wordt het weer wat heuvelachtig. Tegen 16.00 uur komen we aan op camping Diana in Olympia en krijgen de laatste plekken toegewezen. Als onze meerijder in de wacht staat blijkt zijn rechter band van de caravan lek te zijn dus repareren. Al snel rennen TCC ers op dit object af en de een begint te krikken de ander te sleutelen en weer een ander de wielmoeren los te draaien . Maar al met al wordt ook dit  probleem gezamenlijk opgelost en gaan we tegen 17.00 uur naar de ontvangst- borrel bij de receptie. De oude baas heet ons welkom in een mengelmoes van Frans – Duits en Engels. Door dat John problemen heeft met zijn gebit blijven we bij de caravan eten en genieten we nog samen met Jaap en Willemien van de eerste warme avond. Vrijdag 7 mei gaan we samen met Wim en Agnes een rondrit maken eerst langs het meer van Kaifai maar er waren niet de beloofde vogels, daarna naar Pirgos waar ik de dongel van Vodafone kon kopen , en toen naar Katakolo wat een leuk klein havenstadje is waar veel cruise schepen aanleggen voor een bezoek aan Olympia. We eten lekker op een terrasje en zijn tegen 16.00 uur weer terug op de camping .

GR-8 GR-10 GR-11  griek 2010 (44)

In het museum Naar de 100 meter baan Olympia Even uitblazen !

Zaterdag 8 mei het is al met al een beste klus om de caravan vanuit het onderste gedeelte van de camping naar boven te krijgen, een stekkerdoos van de camping wordt onder het voorwiel verbrijzeld maar dan staan we als eerste boven aan. We moeten als RL dit keer als eerste vertrekken en rijden samen met Gerard en Trudy en vinden het een mooie route met af en toe wel slechte en smalle wegen. We zijn even na 12.00 uur op camping Finikes in Finikouda en vinden een mooie plek aan het strand.De camping ziet er perfect uit en heeft ook mooie mini bungalows met 2 tot 4 bedden. Zondag (moederdag) ik heb met de baas geregeld dat we met zijn alleen ’s avonds kunnen eten ze hebben dan de keus uit vis of lams koteletten , het wordt een gezellige verassing voor alle moeders en we genieten volop, na het eten hebben we gebridged met Henk en Geesje , heerlijk even een kaartje leggen. Maandag gaan we naar de Gialova lagoon een van de grootste overwintering gebieden voor vogels van de Balkan , maar helaas bijna alle vogels zijn al weer vertrokken .Dinsdag 11 mei maken we een luie dag en blijven lekker bij de caravan John gaat nog even vissen en we zwemmen heerlijk in de zee . We koken zelf heerlijke garnalen met rijst en maken alles weer reisklaar en morgen trekken we weer verder. Woensdag 12 mei om 9.30 uur vertrekken wij alleen van de camping we hebben deze dag geen meerijders, het wordt een schitterende rit met name van Kalamata naar Sparti is super mooi hij lijkt wel een beetje op de grand canyon . Als we tegen 15.00uur op de camping Gythio bay aankomen zetten we de caravan bij 32oC op een schaduwplekje neer. De een naar de ander komt binnen en we zitten met zijn allen op een mooie plek met in het midden een grote vrijheid. Maar de avonden zijn nog erg koud en we gaan dan ook om 22.00 uur graag naar binnen. Donderdag 13 mei we vragen onze buren Theo en Marianne of ze zin hebben om mee te gaan naar Monemvassia (het Gibraltar van Griekenland ). Na de koffie rijden we en het is een mooie rit van 75 km . Het is een oude vestiging waar veel handel werd gedreven, veel van de vervallen bouwwerken worden door particulieren weer opgebouwd om er een woning, winkel of restaurant van te maken. We klimmen er wat af, Theo zingt in een kerkje een mooie aria , wat een mooie baritonstem heeft hij. We genieten nadien van een heerlijke vissoep voordat we terugrijden naar de camping. Onderweg nog even de boodschappen doen bij Lidl . Het is een warme dag en bij thuiskomst smaakt het koude biertje heerlijk. We spreken af dat we de volgende dag ook samen naar Mistras te gaan eens de hoofdstad van het Byzantijnse rijk. De Turken en Albanezen hebben hier in de 17e eeuw de Grieken verdreven en toen de bouw van Sparta begon in 1834 hebben de laatste bewoners de stad verlaten en werd het een dode stad. Nu wonen er enkele nonnen en de renovatie van diverse kerken met hun mooie fresco’s is in volle gang.

griek 2010 (46) griek 2010 (47) griek 2010 (50) griek 2010 (52) griek 2010 (55) griek 2010 (58) griek 2010 (51)

Monemvasia Theo’s aria,  Klauteren in Mistras. Een mooie Orthodoxe kerk.

Het is ook hier weer stevig klauteren en dalen geblazen en nergens kun je iets kopen en er zijn ook geen toiletten, na 4 uur dwalen zijn we dan ook echt toe aan koffie met gebak. De avond sluiten we af met een heerlijk etentje op het strand. In de loop van de nacht begint het te regenen en de dag begint koud en miezerig dat wordt dus een dag heerlijk boeken lezen. Zaterdag 15 mei de regen brengt veel viezigheid mee en een ieder begint met de auto en caravan te wassen, maar latere buien brengen nog meer zand mee dus is al het werk voor niets geweest, s’avonds praten we samen met Antoon en Gerda de reis door want wij mogen als eerste vertrekken. Zondagmorgen zijn we om 7.00 uur opgestaan het is weer stralend blauw in de lucht . We rijden om 8.30 uur weg als we Drepano binnen rijden worden we zwaar gehinderd door een bruiloftsfeest, en zijn even na 12.00 uur op camping New Trinton. In de avond moeten we met Wim naar de dokter nadat hij gestruikeld  is, via het ziekenhuis en de foto's blijkt zijn enkel zwaar gekneusd en moet hij op krukken gaan lopen. Na overleg met Agnes wordt besloten om de reis toch verder voort te zetten, Agnes kan en wil wel rijden als we maar behulpzaam zijn bij afbreken en opzetten. Gelukkig dat we bij elkaar kunnen blijven.  Maandag 17 mei gaan we met zijn allen naar het theater van Epidavros Theo gaat daar de aria van Verdi zingen waarmee hij Una voice voltara heeft gewonnen. Geweldig dat je zijn stem in dit machtige theater overal kunt horen als je op de middenstip staat. Eigenlijk is het verboden om te zingen in dit heiligdom maar Theo krijgt alles stil en van alle bezoekers en de medewerkers krijgt hij een groot applaus. Ook vraagt Theo mij om samen met hem het Twentse volkslied te zingen een geweldig gevoel krijg je als je daar op de middenstip staat ,je hoort je zelf ook erg goed.Ook wij krijgen weer applaus maar dan grijpt een medewerkster in en sommeert dat het nu echt afgelopen moet zijn

griek 2010 (61) griek 2010 (62) griek 2010 (66) griek 2010 (68) griek 2010 (75) griek 2010 (76)

Het theater van Epidavros Theo brengt zijn aria Iedereen was mee! De verjaardag komt er aan. Uitzicht over Nafplio.

. Dinsdag 18 mei is de dag dat ik mijn verjaardag vier omdat de 20e mei een reisdag is , een ieder gaat iets maken zodat we tot een groot buffet komen wij van onze kant verzorgen dan de drank. Het buffet is echt mooi geworden en een ieder vindt het een geweldig idee en erg leuk. Het is een mooie avond geworden en ook de weergoden waren ons gunstig gestemd , zodat we de gehele avond buiten konden zitten. Woensdag is het marktdag in Nafplio dus daar nog even naar toe, John gaat ’s middags nog even vissen in de haven van Tolo maar kan de vis niet te pakken krijgen. De dag wordt afgesloten met een etentje voor de verjaardag.

griek 2010 (79) griek 2010 (81) griek 2010 (82) griek 2010 (86)

Kanaal van Korinthe.  De felicitatie's  en op weg naar Athene.

Woensdag 20 mei als we om 7.30 uur opstaan en gaan douchen wordt ik al door een enkele gefeliciteerd met mijn verjaardag. Even na 9.00 uur vertrekken wij met Wies en Hans en rijden weer een prachtige route via Epidavros naar Korinthe waar we eerst gaan kijken naar de brug die in het water zakt bij het begin van het kanaal van Korinthe , de brug doet het al een tijdje niet meer en door de Griekse crisis willen de Fransen eerst geld voordat de brug gerepareerd zal worden. Daarna doorgereden naar de P plaats bij de grote brug , gelukkig reed Hans voorop en konden wij beschadiging aan onze caravan voorkomen doordat we zagen dat de achterkant van Hans zijn caravan over de grond schuurde . Na deze bijzondere stop doorgereden naar de camping Kifisia in het Noord Oosten van Athene. We hebben toch wel een mooi plekje voor een stads camping , na installatie komen ze allemaal voorbij om te feliciteren en vanzelfsprekend wordt ik door Theo toegezongen. We verdelen de groep zodat er een middag en avondborrel wordt geschonken , maar om 22.30 uur is het gedaan want morgen gaat een ieder Athene bekijken en wil er dan frisjes bijstaan. Donderdag 21 mei worden we wakker van de regen , maar na het ontbijt wordt het iets helderder en besluiten we om de regenjassen thuis te laten, om 9,50 uur gaan we met bijna de gehele groep onder leiding van Koos en Trinie met bus 522 naar het metrostation van Kifissia , vandaar gaan we met de metro naar het station Monastriraki en dat kan precies voor 1,00 € want het lukt binnen 1,5 uur. Koos legt ons uit wat we van hier uit kunnen bezichtigen , en in groepjes lopen we weg. De meesten kiezen er voor om eerst de Akropolis te doen het weer is er ideaal voor en na de koffie trekken we verder met Marianne en Theo. We kijken onze ogen uit en zijn verbaasd over de grote mensenmassa die dit erfgoed willen bekijken min of meer in file lopen we naar boven, we gaan naar de bezichtiging weer terug naar de stad en eten een warme maaltijd in Plaka waar we ons inziens het beste restaurant hebben gevonden, daarna bezichtigen wij Kapnikarea ( de oudste kerk van Athene ) en het Mitropoli de kathedraal van Athene . De regen is begonnen en we besluiten om maar huiswaarts te keren , en dat hebben vele TCCers ook zo besloten want voor het metro station komen we nog 3 stellen tegen en gaan zitten in de overvolle Metro, als we tegen 17.00 uur thuis zijn ga ik met Marianne en Theo het zweet er af zwemmen , we drinken bij hen een borrel en besluiten om ook morgen samen verder Athene te doen , en zelfs een kaartje (bridge) te spelen in de avond.

griek 2010 (89) griek 2010 (90) griek 2010 (96) griek 2010 (90) griek 2010 (99) griek 2010 (104) - kopie griek 2010 (105) - kopie

Bezoek aan Athene  Griekse oudheden worden nog dagelijks blootgelegd en gerestaureerd . De Akropolis trekt elke dag duizenden bezoekers. De markthal een belevenis

Zaterdag 22 mei gaan we om 9.20 uur met de bus en Metro naar de stad we beginnen met een bezoek aan de markthallen waar we onze ogen uitkijken,  geslachte lammeren, dikke karbonades, mooie biefstukken en veel verse vis zijn in deze hallen te vinden buiten de hallen is ook mooie en goede handel en veel Grieken en restaurantjes doen hier hun inkopen en er wordt nog met handje klap gehandeld. We drinken heerlijke cappuccino en bezoeken het Nationale Archeologische Museum waar we ruim 2 uur ronddwalen daarna gaan we met de hop on hop off Citybus rondrijden, we hebben er zelfs nog enige korting uitgehandeld op de prijs van de kaartjes , we maken een volledige rondrit van ca 1,5 uur en weten wat we dan zondag nog willen bezoeken . Als afsluiting gaan we eten in een leuk restaurant met een zeer uitgebreide kaart, waar de prijzen niet afgerond zijn. De wijn kost per ½ liter 3,37 en de sardines 6,41 , en onze hotpan 10,68. Als we tegen 19.30 uur thuis zijn we uitgeblust , nemen een douche en gaan aan de koffie. Zondag 23 mei we staan op bij stralend weer na een zeer koude nacht (12oC) we gaan weer met de bus van 9.20 uur want zondags is de dienstregeling 1 bus per uur. We gaan eerst voor de ceremoniële wachtwisseling bij het parlementsgebouw.  We komen er even voor 10.30 uur aan en vinden een geweldig mooi plekje op de zijkant waar we een beetje schaduw kunnen vinden. Om 11.00 uur wordt gestart en veel mensen worden verwijderd van hun plaats om ruimte te maken voor de opkomst van de muziekkapel en het peloton. Na ca 20 minuten is alles weer voorbij en gaan we wandelend naar de Tempel van Zeus , er is ook een boekenmarkt en heel Athene flaneert in de stad. Na de koffie trekt het weer helemaal dicht en besluiten we om maar niet naar Likavitos te gaan als je boven bent is het misschien zelfs wel gaan regenen. Theo en Marianne gaan ieder hun eigen weg en wij gaan dan ook maar terug naar de camping, we nemen nog een stuk de City hopper en dan met de Metro , intussen breekt het onweer los en begint het te stortregenen en van uit de bus tot de camping worden we kletsnat, dus omkleden , een glaasje drinken, en weer voorbereiden op het vertrek van morgen we gaan dan naar Delphi . Athene hadden we absoluut niet willen missen het was gewoon geweldig.

griek 2010 (113) - kopie GR-2 GR-2-a GR-3a

Wisseling van de wacht bij het parlementsgebouw.

Maandag 24 mei vertrekken wij met Alex en Dinie om 9.30 uur en weer is het een mooie rit , we zijn even na 14.00 uur op de camping en gaan naast elkaar staan met een extra zithoek , die hebben de anderen dus niet die moeten gewoon op de 30 m2 de caravan plaatsen en ook hun zitje plaatsen. Dinsdag gaan we al direct na het ontbijt naar Delphi en bekijken de ruines we gaan bij de tempel van Apollo niet verder , het is ons te warm om nog verder en hoger te klimmen, we bezoeken het stadje Arachova en gaan dan terug naar de camping om heerlijk te zwemmen in het zwembad. ’s Avonds hebben we een barbecue met zijn allen , die heel gezellig verloopt en zingend wordt afgesloten. Woensdag gaan we met Alex en Dinie een rondrit maken, we bezoeken het klooster Osios Loukas en gaan via Antkyria naar Itea waar we samen de lunch genieten.  De rit is weer verassend mooi met veel veranderende natuur en telkens weer mooie vergezichten naar de golf van Korinthe. Nadat we alles weer reisklaar hebben gemaakt komen Henk en Irene (Stern) aan op de camping dus later op de avond nog even onder genot van een drankje bij gekletst over het mooie Griekenland. Donderdag 27 mei deze dag vertrekken wij met Henk en Geesje om naar Katos Gatzea te gaan ( Piros) we komen om 14.00 uur aan en krijgen best een mooie plek onder schaduwgaas en weer een extra hoekje wat we door de hitte niet kunnen gebruiken . Als we klaar zijn met het installeren nemen we een duik in de heerlijke zee . Camping Sikia Fig Tree is de mooiste camping tot nu toe en wordt door 2 kordate zussen gemanaged. Vrijdag 28 mei na een goede nachtrust gaan we naar Volos volgens de mededeling zou daar een warenmarkt zijn, Ria en ik lopen wel 4-5 km eerdat we de markt gevonden hebben wel 1 kilometer kramen rechts en links van de weg en allemaal groentes , fruit, vis en bloemen. Nadat we op de camping terug zijn horen we dat er meerdere de markt niet gevonden hebben, en dat wij de straat met kleding enz. nog meer naar boven hadden gemoeten, dus Ria baalde er goed van. Na de middag zwemmen we in zee die heerlijk warm is , de avond is nog zeer lang warm , en de nacht brengt ons een klamme nacht.

griek 2010 (126) - kopie griek 2010 (123) - kopie griek 2010 (122) - kopie griek 2010 (120) - kopie

Camping in Delphi  mooi uitzicht. Bij de tempel van Apollo komen we Antoon en Gerda tegen.

Zaterdag 29 mei vertrekken wij samen met Agnes en Wim en maken een mooie rondrit van Agria Triada naar Ag.Geoorgios daarna verder via , Vizitsa , Milies naar Tsagarada, onderweg komen wij regelmatig scheurende jongeren tegen met abarth uitlaten, later tijdens een bezoek aan een terras horen wij van een Nederlander die al 20 jaar hier werkt, dat er morgen een race wordt gehouden voor de 31e keer . Wij zien de oudste boom van Griekenland een plantaan van wel 5 meter doorsnede. We zetten onze weg voort naar Hania een ski gebied in de winter en worden af en toe bijna door die scheurijzers van de weg afgedrukt als dat zondag maar goed gaat met al die diepe afgronden. In Makrinitsa gaan we uitgebreid lunchen en genieten van het mooie uitzicht op Volos waar we 700 meter boven zitten. Als we terug zijn op de camping hebben we 135 km gereden en hebben daar 6,5 uur over gedaan. We sluiten af met een lekker koud glas bier in de schaduw want het is nu wel 32o C geworden. Na weer een klamme nacht staan we zondagmorgen op en nemen voor het ontbijt al een duik in de zee, daarna besluiten we om er een luie dag van te maken. Na de koffie vraagt Ria of we ’s middags willen bridgen met Henk en Geesje en dat doen we dus tot 17.00 uur. Daarna ga ik even vissen en vang kleine vissen met heel gemene stekels want het prikt zeer kleine gaatjes waar het bloed uitdruppelt en veel pijn geeft dus pak ik snel mijn visspullen in. Bij thuiskomst heeft Ria heerlijke macaroni gemaakt en borrelen we ’s avonds met Wil en Jan en gaan weer een zoele nacht tegemoet de temperatuur komt net onder de 25oC .

griek 2010 (119) - kopie griek 2010 (131) - kopie  griek 2010 (138) griek 2010 (140)

Onderweg kom je van alles tegen zelfs de dikste boom. Dansen wij de Zorba

Maandag 31 mei als reisleiding hebben we besloten dat er meer tijd moet zitten tussen het vertrek van de RL en de overigen , dus mogen de eersten pas om 9.30 uur vertrekken . Wij rijden vandaag met Hennie en Alien richting Meteora , het wordt een hete dag de temperatuur loopt op tot boven de 35o C de reis verloopt zeer voorspoedig en als we al van ver de Meteora zien liggen weten we dat we voor 14.00 uur op camping Vrachos in Kastraki zullen zijn. Bij de ingang worden door 1 van de 2 zonen opgevangen en met een snoepje en folder door verwezen naar onze plekken. We zetten snel de caravan op de plek en gaan over tot een koud biertje in de schaduw van onze achterluifel , want onze reis luifel kunnen we zelfs aan de achterzijde gebruiken. Koos en Trinie zijn door de campingbaas uitgenodigd om samen met ons als RL te komen proef eten zodat we de groep kunnen uitnodigen voor een diner van de kas. We eten een voortreffelijke Grill Teller met een Griekse salade en een schaaltje warme Fettakaas , we krijgen niet alles op en we maken een deal voor de groep, daarna genieten we bij de caravan nog even na van het eten en kletsen er heel wat af met Koos en Trinnie. Als we dinsdagochtend wakker worden is het sterk afgekoeld en regent het licht, tegen 10.00 uur rijden we Meteora route en bezoeken op het laatst klooster Agios Stefanos , wij zijn geweldig onder de indruk en weten nu ook waar de term monniken werk vandaan komt, wij hopen dat het morgen een zonnige dag is want dan willen wij de route andersom rijden. Nadat we even boodschappen bij Lidl hebben gedaan begint het op te klaren en wordt het toch nog weer 27oC, we zetten alles in de koelkast en gaan terug naar de stad waar Ria haar slag slaat en een mooie mantel aanschaft na 2 uur zijn we weer terug en gaan lekker zwemmen in het zwembad van de camping. Als we ’s avonds met zijn allen gaan eten is het weer zo goed dat we buiten op het terras kunnen eten , we krijgen weer een grill teller voorgeschoteld en iedereen kan dat geweldig waarderen, aan het einde wordt er nog een verloting gehouden met leuke kleine prijsjes en krijgt elk echtpaar een mooie plaat van de Meteora . De gastvrijheid op deze camping is van een ongekende klasse. We zakken nog te lang na bij Agnes en Wim . Woensdagochtend het is stralend blauw dus snel ontbijten en op pad en dit keer de route andersom wat zijn we onder de indruk van dit natuurgeweld, we maken mooie foto’s en bezoeken het Metamorphosis klooster we moeten over meer dan 300 treden om dit mooie klooster te bereiken.

griek 2010 (141) griek 2010 (151) griek 2010 (154) griek 2010 (158) griek 2010 (159) GR-14Meteora_Agios_Triadas_IMG_7632 GR 13 -Moni_roussanou_meteora_02  Gr-16

De Meteora Spannend rond toeren

Na de middag gaan we toeren met Wim en Agnes en willen via Kastania de bergen in , op een of andere manier missen we de juiste afslag en belanden in mini bergdorpjes en moeten via grindwegen afdalen naar het dal , uiteindelijk kunnen we niet verder en hebben geluk om een Duits sprekende Griek in dit verlaten gebied te vinden die ons meedeelt dat we ca 2 km door de rivierbedding het spoor moeten volgen om weer bij de harde weg te komen , we rijden zeer spannend af en toe door diep en ondiep water maar we komen gelukkig goed aan op de camping en vinden Agnes en Wim het spannendste avontuur wat ze ooit hebben mee gemaakt in een auto.

griek 2010 (161) griek 2010 (168) griek 2010 (172) griek 2010 (176)

Spannend door het water,  Palanga vangen  de Vikos Canyon.

Donderdag 3 juni vertrekken wij samen met Koos en Trinie als eerste en rijden zoveel mogelijk via de oude weg door het Pindos gebergte naar Ioanina waar we net voor 12.00 uur aankomen op camping Limnopoula prachtig gelegen aan het Pamboti meer. Wij nemen een plek direct aan het water en de hengels worden al snel klaar gemaakt, Ik vang die middag 12 mooie vissen van 15 tot 35 cm en het is een soort karper of kopvoorn ( Later ontdekt dat het Palanga is.). Tegen de avond lopen we naar de stad en bezoeken het oude centrum dat omringd is door een stadsmuur met als hoogtepunt Aslan Pasja Moskee , in dit oude stadsdeel voel je nog de Turkse invloed. We eten gezellig op een terrasje en zijn tegen 21.00 uur weer op de camping. Vrijdagmorgen staan we op met een stralende zon en gaan al snel op pad naar de Vikos Canyon bezoeken diverse mooie plaatsen zoals Monodendri en bezoeken het uitzichtpunt van de diepste kloof van Europa , waar we staan gaat het stijl 800 meter naar beneden, we zijn echt onder de indruk van dit natuurgeweld, we vinden dit een mooie afsluiting van onze Griekenland reis. Want morgen gaan we naar Igoumenitsa waar we zondagmorgen al vroeg moeten zijn om ingescheept te worden naar Venetië. We hebben een unieke Happy Hour op het autodek  we drinken alles uit onze eigen koelkast. Nu nog 2 nachtjes aan het Garda meer en dan met 2 overnachtingen in Weer en Dinkelsbühl en dan zijn we 53 dagen op pad geweest en hebben we ca 5800 km afgelegd, met een fijne groep mensen om ons heen , en met zeer veel mooie indrukken. Griekenland was echt de moeite waard en het samen reizen bevalt ons zeer goed je doet en onderneemt zo veel meer en je leert van elkaar wat je kunt zien of waar je niet naar toe hoeft te gaan.

griek 2010 (178) griek 2010 (177) griek 2010 (184) griek 2010 (185)

Happy Hour op het autodekGarda meer om uit te rusten. Het was een fijne groep.

Wat zal onze volgende grote reis worden ??