Reisverslag Denemarken 2014

14 augustus 2014 - Odense, Denemarken

Sportief en actief in Denemarken

Donderdag 14 augustus rijden we samen met onze vrienden Til en Dick uit Aalsmeer naar onze eerste camping in Bad Bramstedt net voorbij Hamburg. We worden zoals altijd aller hartelijkst door Helmuth ontvangen en installeren ons achter in het hoekje. Welkom bij Helmuth

's Avonds gaan we in de stad heerlijk eten lekker Duits, mooie Schnitzel met lekkere patat en salade. Vrijdag gaan we om 12.00 uur fietsen en net op dat moment komt de eerste reisgenoot binnen rijden. We fietsen een rondje van ca 25 km maar we worden door en door nat we worden overvallen door een bui die bijna een uur duurde, schuilen kon niet meer het stortte ook door het dikke bladerdak van de bomen heen. Later op de dag komen er nog meer reisgenoten binnen en zitten Ria en ik nog tot middernacht heerlijk buiten.

Zaterdagmorgen boodschappen doen er is een weekmarkt in de stad maar we kopen uiteindelijk alles in de supermarkt. Na de middag is iedereen binnen en met 2 auto's gaan de dames naar de outlet in Neumünster wat tot gevolg heeft dat we de bijeenkomst borrel een half uurtje later beginnen. Het is een stuk kouder geworden dus na de uitleg en de rit indeling wordt er al snel de caravan of camper opgezocht. Zondagmorgen rijden we om 8.30 uur als eerste weg samen met Ellie en Willy, nou het werd een erg natte rit de buien bleven ons volgen en bijna de gehele weg hebben we regen ja zelfs veel regen gehad. Jammer dat het uitzicht soms maar een paar meter was. Na aankomst op camping Dråby Strand nabij Ebeltoft, zetten we in stromende regen onze luifel uit en trekken nadien droge kleren aan. Enkele dames gaan bridgen en de mannen voetbal kijken.

Dråby Strandcamping Ons "clubhuisje" Er wordt gebridged En mini Golf gespeeld

Dråby Strandcamping  ons clublokaal wij spelen bridgen en mini-golf

Maandagmorgen is het een al een stuk beter regelmatig schijnt de zon en om 11.00 uur gaan we gezamenlijk koffie drinken met daarbij Deens "Wienerbrød ". Anneloes heeft nog aanwijzingen voor het bridgen en nodigt de niet bridgers uit om ook vooral te komen naar ons "clubjeshuis " welke door de camping aan ons beschikbaar is gesteld , we hebben zelfs de sleutel van Ivan gekregen zodat het geheel voor ons zelf is. John geeft nog enige uitleg inzake de Deense aangelegenheden. Nadien gaan we eerst boodschappen doen bij Føtex in Ebeltoft. Als we 's middags een wandeling langs het strand willen maken valt Ria met haar gezicht voorover op het strand, dat was wel schrikken. Het gezicht is licht beschadigd en zit vol met zand we gaan terug naar de camping waar Ria haar gezicht goed wast, en Tonnie haar wonden ontsmet en verzorgd. De beschadiging op de bril moeten we dan maar voor lief nemen.

Donderdag 21 augustus 2014

Heerlijk actief bezig zijn. De dinsdagavond wordt gebruikt om minigolf te spelen dus echt minigolf en geen midgetgolf, de hindernissen en ontwerpen van de baan zijn door de eigenaar zelf uitgedacht. Het is wel fris en nog steeds harde wind maar we genieten volop van de mooie avond welke we afsluiten met een glaasje in ons eigen "clubhuis". Woensdagmorgen wordt ik door Ellie wakker gemaakt, of ik met Willy naar de dokter wil gaan want hij heeft de gehele nacht hoestaanvallen gehad. We gaan naar het medisch centrum in Ebeltoft, gelukkig is de gezondheid uitstekend en kunnen we het met een drankje van de apotheek oplossen. 's Middags gaan we de uitgezette route fietsen en moeten een paar correcties aanbrengen, het is een schitterende tocht door een sterk glooiend landschap wat met onze e bikes prima is te doen. In de avond wordt er gebrigd , Anneloes en Leohebben een mix partner programma gemaakt waarbij we iedere ronde van partner wisselen. Heel gezellig heel mooi en dankzij de geweldige inzet van Anneloes en Leo zeer geslaagd.

Zaterdag 23 augustus 2014

Deens genieten:

Donderdagmorgen ga ik vissen in de Oostzee, ik vang 4 kleine scholletjes en geniet van een dartelende zeehond die op 10 meter uit de kust zwemt en erg nieuwsgierig is wat ik aan het doen ben. In de middag gaan we samen met Tonny en Wil een route controleren die dwars door het Molsbjerg natuurpark gaat lopen. Op een paar kleine fouten na loopt het goed tot net naar Rødby waar we een weg niet kunnen vinden. We zoeken een alternatief en die vinden we met een prachtig grindpad welke ook goed te fietsen is dwars door een bos langs een paar mooie meren. De route is 50 km lang en geeft een goede indruk van het gebied Dursland. Vrijdagmorgen gaat Ria met nog enkele dames naar het museum fregat Jylland welke in de haven van Ebeltoft ligt. Ik ga met Ellen inkopen doen omdat we vanavond een Deens smørregasbrød willen genieten met zijn allen. We hebben een budget en daar kunnen we precies aan voldoen. In de late middag maken Ria en Anneloes de zaal gezellig en met Ellen samen maken we de gerechten op. Met 3 soorten gemarineerde haring , heel mooie Graved Laks, en scholletjes is de vis variant een lekkere hap en de Deense aquavit zorgt voor een heerlijke nasmaak. Ook de vleesgerechten van rosbief, katenspek, warme leverpastei en warme gehaktballetjes in bruine saus smaken voortreffelijk , met daarbij de geroosterde uitjes kun je fijn combineren. De 4 soorten kaas zorgen voor een heerlijke afsluiting van de maaltijd. De koffie met "after eight" chocolaatjes gaat er ook nog goed in. Het voorstel van Willy om een competitie te organiseren met de dobbelkastjes spel 40 wordt met applaus omarmt. Jammer dat plots het licht uitvalt maar wat een geluk dat we de kaarsjes hadden aangestoken, maar helaas was dit licht te weinig om het spel voort te zetten en zijn we zonder een uitslag geëindigd. Met de goed gevulde magen zal menigeen wel wat vroeger zijn gaan slapen.

Met de fiets er op uit Ebeltoft en haar haven Een heerlijke "Risted"Hot Dog Br Br BR  maar wel moedig

Met de fiets er op uit- de haven van Ebeltoft - Risted Hot Dog  Br wat moedig

Maandag 25 augustus 2014

En nu naar Fünen:

Zondagmorgen staan we op met een waterig zonnetje , het is vandaag reisdag en stipt om 9.00 uur vertrekken wij dit keer met Anneloes en Leo als eerste. Onderweg hebben we nog een paar stevige buien maar als we de brug naar Fünen zijn overgestoken komt de zon er af en toe lekker door en wordt het ook warmer. Om 13.00 uur zijn we op camping Grønnehave strand in Nyborg en hebben mooie plaatsen dicht bij zee met een uitzicht op de brug die naar Kopenhagen leidt . De harde wind speelt nog steeds een rol en de campingeigenaar Thomas geeft toestemming om afwijkend op te stellen zodat we met de rug naar de wind kunnen staan. Als we om 17.00 uur gezamenlijk koffie drinken wordt het idee gelanceerd om gezamenlijk uit eten te gaan, na onderzoek van Willy en John kiezen we voor de La Mar in Nyborg op ca 6 km van de camping. Met 4 auto's daar naar toe en genieten van een heerlijke culinaire maaltijd. Als we tegen 22.00 uur thuis komen nemen we nog een borrel want als chauffeur had ik nog niets gedronken en daarna vroeg naar bed. Maandagochtend is het een stuk rustiger met de wind en is het licht bewolkt weer . De wolkenluchten boven de grote Belt zijn prachtig zoals ik beloofd had in de introductie van deze reis. Menigeen gaat naar de kust om deze wolken boven de brug te fotograferen .

Slot Egeskov      Machtig mooi park bij het kasteel

Slot Egeskov nabij Kvaendrup is een van de hoogtepunten in Denemarken.

Dinsdag 26 augustus 2014

Slot Egeskov:

Nadat ik diverse mogelijkheden van de uitjes voor deze camping heb uitgelegd komt er een discussie los gaan we wel of niet naar Kopenhagen, door de inbreng van Ria dat Aerøkøbing op het eiland Aero het mooiste stadje van Denemarken is en de uitstapjes naar Langeland , slot Egeskov en de stad Odense ook de moeite waard zijn moet er beslist worden. Uiteindelijk valt Kopenhagen voor iedereen af de afstand en de kosten spelen daarbij ook een rol. Direct na de middag gaan we de voorbereide fietstocht van 40 km fietsen en dat doen we met zijn achten. Gelukkig loopt deze route praktisch zonder correcties. Het is een mooie route die een goede indruk geeft van de omgeving van Nyborg, vooral de terugkomst door de haven en de stad Nyborg maakt deze route zeer bijzonder. Ook de Deense Hot Dog die we in de haven kopen smaakt voortreffelijk. In de late middag toveren we de TV kamer om tot Bridge lokaal onze overdekte grote ruimte heeft helaas geen verlichting en is dus ongeschikt om er spelletjes te spelen. Met een beetje duwen en schuiven kunnen we er met 4 tafels in en wordt het een super gezellige avond. Als we dinsdagochtend tegen 9.00 uur opstaan is het nog licht bewolkt maar als we tegen 10.00 uur aan de koffie gaan komt de zon goed tevoorschijn. Omdat we nogal last hebben van wespen en Wil al veel wespen heeft gevangen in zijn val gaan we van Coca cola flessen wespenvallen maken. Enkelen onder ons gaat het echt kriebelen ze willen zwemmen in de Oostzee en trekken de badkleding aan. Onder applaus begeven ze zich naar het strand en gaan via de steiger te water. Op internet heb ik de ferry mogelijkheden voor Aero uitgezocht en deze op het mededelingen bord geplaatst. Na de middag gaan we met Til en Dick naar slot Egeskov, Ria en ik heb al eens eerder bij de ingang gestaan maar toen was het zeer druk met schoolkinderen en vonden wij het nog te duur. We betalen nu de 180,00 Dkr entree en bezoeken eerst het kasteel welk om 16.00 uur gaat sluiten. Het in Zweeds / Engelse stijl opgetrokken kasteel wordt nog steeds bewoond en is al vele eeuwen familie bezit. Na de bezichtig drinken we koffie en wandellen verder door het park, bekijken de oldtimer auto's en motoren ongelooflijk zoveel oldtimers als hier verzameld zijn. Ook het Falck (brandweer en redding's ) museum is de moeite waard. Het weer is schitterend dus is het volop genieten van deze mooie dag.

Op weg naar Aerø De mooie ferry Genieten van de overtocht Mooie vergezichten

Met de fietsen op camper en auto naar de ferry voor een mooie fietstocht op Aerø

Donderdag 28 augustus 2014

Aerø:

Samen met Ellen, Roelf, Dick en Til gaan we naar het eiland Aero, we nemen de fietsen mee op de campers en auto. Ook de 3 honden van Ellen en Roelf gaan mee en zitten in een mand en aanhanger achter de fietsen. We hebben een parkeerplaats bij een school gevonden en gaan vandaar uit per fiets naar de ferry. Het is een geweldige dag om deze tocht te maken bijna een strakke blauwe lucht met hier en daar prachtige wolken. Als we om 11.30 uur in de haven van Svendborg zijn aangekomen moeten we eerst uitzoeken hoe we aan kaartjes voor de overtocht kunnen komen. Na vragen blijkt dat we die gewoon aan boord kunnen kopen. De vrolijk gekleurde ferry komt op tijd binnen en om 12.15 uur varen wij de haven uit. Het is heerlijk genieten van de zon op het achterdek, we drinken iets en zijn verbaasd over al het moois dat aan ons voorbij komt. Kleine eilanden met 1 of 2 boerderijen, zou er wel stroom zijn? En wat moet het daar soms eenzaam zijn. Na 5 kwartier zijn we in Aerøkøbing het mooiste en meest authentieke stadje van Denemarken. We komen dan Elly en Truus tegen zij waren twee uur eerder gegaan, ze konden zich niet meer goed vermaken want veel boetieks zijn niet meer geopend. Je kunt merken dat het seizoen is afgelopen. Wij gaan beginnen aan de door mij uitgezette route die zwaarder is dan als gedacht maar de uitzichten en de natuur compenseren dit volledig. Omdat het zo zwaar is korten we de route met 10 km in. Als we dan even na 15.00 uur weer aankomen in Aerøkøbing fietsen we door het stadje over de hobbelige kinderkoppen, drinken een glaasje op een terras bij de haven en besluiten dan om maar met de ferry een uur eerder over te steken. Als we dan de ferry verlaten blijkt dat de ketting van Ellen haar fiets is afgelopen. We laten Ellen met de honden achter en Roelf gaat haar nadat we de parkeerplaats bereikt hebben weer ophalen. Het was een dag waar we Denemarken hebben ontdekt wat we nog niet wisten en nog niet eerder waren geweest. We vonden het een super dag.

En dan mag er betaald worden  En dan gaan we barbequen

De kas moet weer aangevuld worden en dan gaan we lekker barbequen.

Zaterdag 30 augustus 2014

Barbecue:

Donderdag morgen ga ik met Willy naar de Lidl om in te kopen voor een gezamenlijke barbecue. Willy heeft een bepaald idee hoe we zouden moeten grillen en bakken. We kopen leuke zaken en moeten nog op zoek naar een staalborstel om de aanwezige Weber BBQ schoon te maken. ook hiervoor slagen wij. Willy gaat het vlees voorbereiden, de salades en andere zaken worden over diverse dames verdeeld en ik ga de vis doen. Wat een verassing we dachten dat we gemarineerde zalm hadden gekocht maar dat bleek niet het geval , het was een soort zalm gehakt en na het lezen van de gebruiksaanwijzing moest ik met een lepel een soort balletje maken en deze aanbakken in een koekenpan. Daarna hoeven we ze alleen nog maar warm te maken op de gril. Ook is het weer betaaldag en tegen 16.00 uur komt iedereen weer betalen. Het is wel een stralende zon maar de wind is nog koud en daarom besluiten we om de BBQ boven in de overdekte ruimte te houden waar we gezellig kunnen samenzitten. De culinaire BBQ smaakt voortreffelijk en op het eind was er dan ook een applaus voor onze chef BBQ. Maar goed dat we naar boven zijn gegaan het koelt wel sterk af. Als het begint te schemeren gaat een ieder dan ook weer de caravan of camper weer opzoeken. Vrijdagmorgen willen we gaan fietsen maar als we de koffie ophebben begint het te regenen en het ziet er naar uit dat dit nog wel even kan aanhouden. We gaan klaverjassen bij Til en Dick en als het eindelijk om 16.00 uur droog is gaan we snel nog even naar Kerteminde kijken , in de avond wordt er weer gebridged en worden Ria en ik zelfs eerste.

Domkerk in Ribe  Prachtige Fresco's in de Dom   Een heerlijke groep  Luxe bbq plek

De Domkerk in Ribe met haar mooie fresco's Een geweldige groep en genieten van de BBQ.

Maandag 1 september 2014

En nu naar Ribe:

Zaterdagmorgen drinken we met zijn allen koffie en vanzelfsprekend hebben we daar Deens gebak bij. Dat vinden ze allemaal zo lekker dus ging ik vroeg naar de bakker om dit te halen. We waren van plan om na de koffie een fietstocht te maken maar de dreiging van regen houd ons bij de caravan. Na een bui van een uur besluiten we toch om maar naar Odense te gaan.  We kijken eerst naar de plekken waar we vroeger handel deden, daarna naar het winkelcentrum "Rosengarden" daar slenteren we wat rond en eten voortreffelijk voor een mooie prijs bij Jensses Bøfhus. Nadat we weer terug zijn op de camping pakken we weer in want morgenvroeg gaan we naar Ribe. Zondagmorgen vertrekken we samen met Heidi , Dick en Til om 9.00 uur keurig met ons drieën komen we om 11.00 uur aan op de camping en krijgen we plaatsen toegewezen bij de camperplaats de campers op het grind de caravans op het gras. Het wordt eind van de week zeer druk op de camping dit omdat er in Ribe een wijnfestival is. Eind van de middag ga ik nog met Gerard naar Esbjerg om er medicijnen op te halen die we kregen naar een telefonisch consult. En in de avond leggen we nog een kaartje bij Rob en Loek. Maandagochtend het is triest bewolkt weer met af en toe iets spatje regen, maar even na 12.00 uur gaan we toch fietsen richting de Kammerslusen daar waar Ribe Vesterd in de Waddenzee uitkomt. Het is een beetje saai landschap dwars door enorme boerenbedrijven bereiken we na ca 10 km de sluis. Daarna fietsen we rechtstreeks naar Ribe we kunnen het fietspad langs de Waddenzee niet vinden of het is afgesloten met een hek. In het mooie Ribe bezoeken we de Domkerk met haar bijzonder mooie kunstwerken achter het altaar. In de stad komen we veel van onze reisgenoten tegen die lekker slenteren en winkeltjes bekijken. Wij eten er een echt (h)eerlijke Pizza en gaan dan terug naar de camping waar tegen 16.00 uur zijn. Ribe we komen terug als de zon schijnt om je prachtige straatjes te fotograferen.

Pick nick op het strand  Vliegerfestival in Rømø  Het zit er bijna op

Picknicken op het strand van Rømø met het vlieger festival. Laatste avondmaal

Woensdag 3 september 2014

Fietsen en genieten:

Dinsdagmorgen we worden wakker met een strak blauwe hemel, het enigste wat ons tegen houd om buiten te ontbijten is de temperatuurt en het natte gras. Na het ontbijt krijgen we zin om te fietsen maar de dames gooien onze plannen in duigen. Zij willen winkelen want door de uitverkoop is alles erg goedkoop en zeer aantrekkelijk. De wijze mannen besluiten dan om het rondje om Ribe te gaan fietsen en daarna kunnen we dan de Dames in Ribe ontmoeten. Dankzij de stralende zon wordt het een heerlijk tochtje van 28 km , we zien het eiland Manø liggen en door het laagtij zien we ook de auto's naar het eiland toe rijden. Manø is het op 1 na laatste eiland van de Waddenzee en wordt door de droog vallende dam verbonden of je gaat per trekker tijdens hoogtij en dan in een aanhanger. Wadlopen is in Denemarken officieel verboden. Na aankomst in Ribe genieten we van een heerlijk biertje en de dames sluiten zich weer aan. We splitsen op en samen met Dick en Til veroberen we nog een Risted Hot Dog bij de kraam net aan de rand van het Centrum, de achtergeblevenen bestellen ook een Hot Dog maar krijgen geen "geroosterde "maar een knakworst op de Hot Dog en die vinden ze veel minder lekker dus les 1 bestel een Risted Hot Dog als je in Denemarken bent. In de avond kletsen we nog heerlijk bij met Truus en Gerard.

Woensdagmorgen de zon straalt weer volop helaas moeten we vandaag afscheid nemen van Loek en Rob die geen uitstel kunnen krijgen om de gehuurde camper later af te leveren. Tegen 9.30 uur worden ze door de groep uitgezwaaid maar voordat er een groepsfoto is gemaakt. Daarna gaan we met 4 stel fietsen op de VVV route die ik heb herschreven in straatnamen zodat we niet telkens op de kaart hoeven te kijken. Jammer dat er veel grindwegen in voorkomen dat is voor sommigen van ons toch wel moeilijk. Ook moeten de dames nog hun slag slagen bij de uitverkoop, vaasjes, truitjes, jurkjes van alles wordt er gekocht zodat we een daadwerkelijk stimulans geven aan de Deense economie. Na aankomst zitten we gezellig bijeen onder het genot van een drankje en hierbij sluiten ook de niet fietsende zich aan. Nu vanavond weer bridge met een gelote partner al met al een inspannende dag maar wel heel fijn.

Zaterdag 6 september 2014

Eind in zicht:

Dondermorgen doen we eerst de inkopen voor de barbecue die we 's avonds weer gezamenlijk organiseren. We willen er niet zoveel werk van maken als de vorige keer ja dat was echt de bedoeling!  Maar er zijn altijd wel weer dames die zich weer extra willen inspannen dus verschijnen er toch weer heerlijke salades in de speciale barbecue ruimte van camping Ribe .Mooi roestvrijstalen roosters ingebouwd in een soort keukenblok en daarbij ook nog gasbranders en afwasruimte om nadien je spulletjes af te wassen. Super plekje, in de loop van de ochtend komt iemand plotseling tot de ontdekking dat hij zij portemonnee bij het winkelen heeft verloren . Samen gaan we naar de stad om te kijken of deze misschien is afgegeven bij de kassa van de supermarkt. Als we de parkeerplaats oprijden worden we staande gehouden door een Deen met een klein vrachtwagentje en deze vraagt ons of we wat zoeken. Hij is de vinder van de portemonnee die bij het instappen van de auto uit de broekzak was gevallen. Hij kwam zojuist terug van het politiebureau waar hij als vinder de portemonnee had achter gelaten. Vriendelijk bied hij aan om mee te gaan naar het bureau, waar de agent al met iemand in Nederland aan het bellen was met een nummer wat zich in de portemonnee bevond. De agent maakt ons opmerkzaam er op dat de vinder min of meer recht heeft op een vindersloon van 10% . Dat wordt door de verliezer verdubbelt zodat er 2 zeer gelukkigen waren de vinder en de verliezer want er was hem veel ellende bespaart. In de avond genieten we met ons allen weer van de rijke barbecue.  Vrijdagmorgen is het een beetje mistig maar Til en Dick vertrekken al om 9.00 uur met de camper zij willen net als de meesten van ons na het eiland Rømø wat 40 km verder op ligt. Wij gaan met 3 stel even na tienen weg met de fietsen in en op de auto en gaan op Rømø de panorama route fietsen. Prachtig door de duinen waar veel zomerhuisjes staan en bijna allemaal met begroeide daken. Daarna komen we aan op het strand van Lakolk waar het jaarlijkse vliegerfestival is. We fietsen eerst naar Til en Dick over het 600 meter diepe strand want zij staan met de camper dicht bij de vloedlijn. We vinden het allemaal een bijzondere belevenis om over dit strand te fietsen en te kijken naar honderden vliegers. Daarna drinken we koffie en vervolgen onze route. Net voor Havnebuy zien we een hotel-restaurant waar een aanbieding is a la carte van 13.00 - 16.00 uur met 50% korting, we beslissen om dan maar hier te gaan eten. Het was voortreffelijk de magen waren weer goed gevuld. Daarna komen we tot de conclusie dat het al wat aan de late kant wordt dus de dames fietsen door naar de haven en de mannen gaan dan de auto's weer ophalen en komen dan naar de haven. Als we op de camping komen kunnen we onze ogen niet geloven de hele camping is volgeboekt elk plaatsje is bezet, en dat allemaal voor het wijnfestival ?? . In de avond is de laatste bridge wedstrijd , op het einde komen ook de niet bridgers naar ons zaaltje, Willy bedankt Anneloes en Leo voor hun geweldige inzet en overhandigd een leuke attentie aan beiden. Daarna wordt er nog gebrainstormd over deze en misschien toekomstige reizen tot in de kleine uurtjes. Morgen zaterdag gaan we nog naar het wijnfestival in Ribe.

Zaterdag morgen is het lekker weer we ruimen eerst alles op en gaan dan naar Ribe, het is echt anders dan in Duitsland, je koopt bij binnenkomst van de stad een gemerkt glas voor 10,00€ daarmee kun je wijn proeven bij handelaren en mporteurs die een marktkraampje hebben en gelijktijdig ook de flessen mee kunnen geven of je laat ze je opsturen. Veel van de camping bezoekers zijn vriendengroepen en kopen de wijn en nemen die mee voor een feestje op de camping. Wij hebben als groep een hapjesbuffet geregeld als afscheidsdiner maar een zware onweersbui tegen 16.00 uur gooit roet in het programma maar door snel ingrijpen bezetten we ons kaart gebouwtje en serveren daar de voortreffelijk eigen gemaakte hapjes. Namens de deelnemers bedankt Ellen ons voor onze inzet als reisleiding en krijgen we 2 spellen die Willy zelf heeft gemaakt alsmede een bedrag als dank. we sluiten af met een handdruk, een omhelzing en een zoen. Het was al met al een geweldige ervaring en velen zijn enthousiast geworden voor Denemarken.

-- !! " #$$-%