Rondreis Roemenië 2015

27 mei 2015 - Sibiu, Roemenië

Voorbereidingen:

Rondreis Hongarije Roemenië van 27 mei t/m 4 juli 2015
Maandag 8 december 2014 :
We komen met de 14 ingeschreven equipes bijeen in de sporthal te Goor. Het klikt direct goed tussen de deelnemers en nadat John en Sylvia een inleiding met PowerPoint hebben afgesloten komen er veel vragen los. Gelukkig hebben we Annie en Henk in ons midden die op bijna alle vragen antwoord kunnen geven, geen wonder want zij bereizen Roemenië al meer dan 20 jaar. Na de koffie met
krentenwegge nemen van elkaar afscheid en weten dat we in April weer samen komen om de reis en routeboeken uit te reiken.

de leiding  Sylvia en Henk reisbegeleiders

Ria en John                             Sylvia en Henk

April 2015:
Nu net voor de Pasen moeten we constateren dat er om gezondheidsproblemen bij deelnemers of bij familieleden er 4 equipes moeten afhaken. Dat is niet leuk voor ons als reisleiding en zeker onprettig voor de afhakers. Maar Sylvia en ik ga niet bij de pakken neerzitten we gaan gewoon verder met de voorbereiding, het reis en routeboek is inmiddels afgedrukt en wordt mooi ingebonden. De pennenetuis zijn gereed de inkopen bij de Action zijn gedaan en Sylvia heeft nu ook haar bankpas. Maandag 13 april gaan we dan de reis en routeboeken uitdelen en dan is het over 5 weken zover dat we aan de tocht beginnen.
Maandag 13 april 2015:

De overgebleven 10 equipes komen samen ook dit keer weer in de kantine van de sporthal waar we min of meer een goed thuishonk
hebben gevonden. John deelt de reis en routeboeken uit en Sylvia verdeeld de zelfgemaakte pennenetui’ s, de gekochte spulletjes van de Action welke we nodig hebben voor de schoolprojecten. Gerard en Joke hebben 4 Molca spellen gemaakt welke we met een Roemeense instructie zullen verdelen onder de scholen. Er worden veel vragen gesteld inzake de tolheffing, wel of geen fietsen mee, en wie er eerder gaat of nog langer wil blijven. Het is gewoon gezellig en we krijgen er nu wel een goed gevoel bij dat het met 10 equipes ook wel prima zal lukken. Wij maken met Jan en Ine de afspraak ieders 1 fiets mee te nemen dan kunnen we bij toerbeurt gaan fietsen dit geeft weer enige verlichting op het te laden gewicht. Even na 12.00 uur sluiten we af en wensen elkander nog goede weken tot aan de eerste samenkomst.

de keuring     De eigen gemaakte etui's  Even pauze

Sylvia heeft veel pennen etuis gemaakt en deze worden goed gekeurd! We beginnen aan onze eerste etappe.

Reisverslag Rondreis Hongarije Roemenië van 27 mei t/m 4 juli 2015
Zondag 24 mei 1e pinksterdag om 8.00 uur vertrekken wij samen met Sylvia, Henk en Heidi richting Karlsheim am Main Heidi heeft de nacht in Markelo doorgebracht om bij ons te kunnen aansluiten. Met ons 3en rijden we via Münster en de Sauerland route naar de camping bij Karlsheim waar we even na 14.00 uur aankomen. Het is er erg druk we worden er min of meer ergens tussengedrukt in de
wetenschap dat velen de andere dag wel zullen vertrekken installeren we ons. Het is een heerlijke dag en ’s avonds eten we een goede maaltijd in de kantine. 2e Pinksterdag rond het middaguur zijn de meeste gasten rondom ons heen vertrokken, wij gaan tanken en bezoeken een dorpsfeest aan de overzijde van Karlsheim en als we even na 15.00 uur op de camping zijn komen Joke en Gerard binnen, we spelen Molca en gaan weer uit eten in de kantine. Dinsdag 26 mei vertrekken we rond 9.00 uur en zijn dan even na 12.00 uur op de camping in Erlangen waar we begroet worden door Yvonne en Ben. Er wordt het nodige bijgepraat en regelmatig komen er wat binnen gereden van onze groep. Met Sylvia ga ik boodschappen doen voor de welkomstborrel die we woensdag willen houden. Op het einde van de dag zijn er al 9 equipes bijeen maar door de kou gaat een ieder toch al gauw zijn eigen “huisje” opzoeken en menigeen kruipt al vroeg onder de wol.
Woensdag 27 mei we staan niet te vroeg op en na het ontbijt gaan we een rondritje maken en boodschappen doen we eten bijzonder lekker bij een Italiaan en dat voor 5,50 p.p. Daarna gaan we terug naar de camping en net na 15.00 uur komt ook de laatste equipe binnen. Om 17.00 uur gaan we aan de welkomstborrel het wordt een gezellig uurtje waarbij we elkander beter leren kennen. Jammer dat het zo snel afkoelt en dat we weer snel ons eigen onderkomen opzoeken.

Mooie avondlucht  Een handje helpen     Mooi strak in gelid

Mooie dreigende wolken.      Vele handen maken licht werk.      Mooi in het gelid!
Donderdagmorgen staan we om 6.30 uur op de zon straalt en het is windstil, heerlijk dit is vakantie! We rijden met Ine en Jan als eerste en vertrekken voor de rit van ruim 400 km om 8.00 uur. Het gaat allemaal gladjes al worden we wel weggestuurd door de politie als we dubbel moeten parkeren wegens ruimte gebrek op de P plaats. Om 15.00 uur komen wij bij de mooi gelegen camping in Grein en
bepalen samen hoe we de groep gaan neerzetten. Tegen 16.30 uur komt de een na de ander binnen en krijgen we te horen dat Heidi met pech van de weg is gegaan na ca 80 km. Ik bel met haar en krijg te horen dat de koppelingsplaten verbrand zijn en dat er nieuwe gemonteerd gaan worden. Bennie en Anneke zijn bij haar gebleven en zij hebben stroom en toilet mogelijkheden aangeboden gekregen om daar de nacht door te brengen bij de garage en als alles meezit kunnen ze dus de andere dag om 12.00 uur weer rijden en voor vertrek naar Boedapest weer bij ons aansluiten. Jammer dat ze het welkomst diner moeten missen maar fantastisch dat ze elkaar ondersteunen. Om 19.00 uur gaan we met de groep naar het restaurant van de camping en zitten lekker buiten. De schnitzel of kalkoenspies smaken voortreffelijk. Als Sylvia en ik willen afrekenen kunnen we niet met PIN of card betalen de Roemeense eigenaar accepteert uitsluitend contant, ook het campinggeld moet contant betaald worden dus dat wordt morgen pinnen.

Aan de Donau in Grein Grein bijpraten Grein en fietsen  Grein Pontje

Genieten en fietsen aan de Donau nabij Grein.

Vrijdag 29 mei een stralende dag maar op ons plekje net geen morgenzon dus wordt er binnen ontbeten, Ine en Jan gaan al om 9.00 uur fietsen zodat wij na de middag kunnen fietsen. Wij gaan eerst de was inmaken en dan naar de stad en gaan het campinggeld pinnen en kijken of we ergens na terugkomst gezellig ons einddiner kunnen genieten. Als we in de stad lopen krijgen we bericht van Heidi dat er verkeerde onderdelen zijn aangekomen en dat er opnieuw besteld moet worden en dat de reparatie pas zaterdag afgerond kan worden, dus ze kunnen dan samen met Bennie en Anneke pas zaterdag om 12.00 uur gaan rijden en moeten dus in Grein overnachten en kunnen dan zondag aansluiten. Terug op de camping probeer ik per mail onze gids te bereiken met de vraag om de excursie van
zaterdag naar zondag te verplaatsen wat gelukkig lukt. Na de middag gaan wij fietsen en gaan met het fietspontje na de overzijde en fietsen naar de waterkracht centrale van Ybbs een van de 18 centrales die in de Donau zijn gebouwd en waar dus ook sluizen zijn met een verval van wel 10 meter. Tegen 17.00 uur zijn we weer op de camping en genieten van een heerlijk koud biertje.
Zaterdag 30 mei vertrekken we samen met Ria en Gerrit iets vroeger dan gedacht, de reis verloopt zeer goed aan de grens worden de tolstickers gehaald en het eerste geld gewisseld. Even na 14.00 uur zijn we op de stadscamping van Boedapest waar door linten onze plaatsen zijn afgebakend. Onderweg kregen we te horen dat de auto van Heidi deze dag gereed komt en dat ze dan ons achterop zullen komen zodat ze zondagmiddag kunnen aansluiten. De avond is prachtig eindelijk kunnen we buiten zitten maar om 23.00 uur begint het toch te spetteren en in de loop van de nacht valt er toch nog heel wat regen. Zondagochtend is het dan ook eerst bewolkt maar als de achterblijvers tegen 14.00 uur binnen komen breekt ook de zon goed door. In de ochtend hebben we met Sylvia en Henk de eestte
schreden in de stad gezet zodat we weten hoe de tram genomen kan worden.

Brug Wapen Hasburgers Vissers kwartier Hilton Hotel
 Boedapest een geweldige mooie stad. Met Hilton hotel en Vissersbastion.

Om 17.00 uur drinken we koffie en de reisleiding heeft voor gebak gezorgd zodat de hereniging goed gevierd kan worden. Om 20.45 uur worden we door een luxe touringcar opgehaald en onze gids Marianna Farkas spreekt vloeiend Nederlands en heeft ons veel te vertellen over Boedapest. We maken een mooie rondrit en stoppen 3 keer om mooie foto’s te maken en boven in Boeda uit te kijken over de schitterende verlichte stad. Jammer is het dat we niet met de bus naar het vissers bastion kunnen dus dat wordt morgen dan wel op eigen gelegenheid gedaan. Iedereen is onder de indruk van deze mooie en zeer geslaagde excursie en als we tegen 23.00 uur huis komen gaat iedereen zijn eigen afzakkertje pakken.
Maandagmorgen gaan we met 9 man/vrouw op pad we nemen eerst lijn 24 van af de camping na 2 haltes stappen we bij Haller Gardens over op lijn 2 deze lijn loopt langs de Donau en met deze lijn kun je bijna alle hoogtepunten van Pest bekijken. Als we uitstappen worden we aangesproken door iemand van Big Bus en hop on hop dienst die ons een goede aanbieding maakt waarbij ook gebruik kunnen maken van de kabelbaan en een avondcruise. We gaan eerst met de bus rondreizen dat kost meer dan 2 uur tussendoor willen we een hapje eten en op advies van een van de medewerkers van Big Bus worden we binnendoor een patio geleid naar een andere straat waar we lekker goedkoop onze lunch genieten. We zetten onze toer door en eindigen bij het Fisherman bastion.
Na een lekker koel biertje nemen we bus 16 terug naar Pest en gaan naar de camping. We kleden ons om en gaan dan terug naar de stad en gaan om 21.00 uur beginnen aan onze riviercruise. Geweldig wat een dag en wat is Boedapest mooi vooral bij avond is het een echte lichtstad.

Budapest by night Budapest by Night Het parlement

Voor ons is Boedapest de mooist verlichte stad van Europa.

Dinsdagmorgen gaan we met ons allen om 8.30 uur met de tram naar het Parlementsgebouw waar we door een andere gids worden rondgeleid omdat Marianna plotseling een andere groep moet begeleiden. We worden grondig gecontroleerd zoals op een vliegveld en de rondleiding van een uur maakt veel indruk op ons. Daarna gezamenlijke koffie en gaan we met ons negen op pad om de kabelbaan te gebruiken, de anderen krijgen onze buskaartjes die ze deze dag nog kunnen gebruiken. Wij sluiten af met een bezoek aan de markthallen en zijn allemaal blij er van dat we de bustocht met alles er op en aan hebben gedaan .
Als we tegen 15.00 uur weer terug komen op de camping is er een Oostenrijks echtpaar welke tegenover ons staat en van onze humanitaire missie hebben gehoord zo onder de indruk dat ze spontaan hun fietsen aanbieden. Het zijn uitstekende sportfietsen en Annie en Henk weten zeker dat we daar mensen in Roemenië blij mee kunnen maken. Ben en Gerard nemen de fietsen dankbaar in
ontvangst en we verdelen ze voor vervoer. Eventjes dreigt het te gaan onweren maar na zes uur wordt het klaar helder en dus een heerlijke avond.

We krijgen een fiets      Bijeenkomst Boedapest Frisse duik op de Pusta

We krijgen spontaan een paar fietsen.  Na aankomst op de Pusta een frisse duik en een drankje.

Woensdag 3 juni samen met Heidi vertrekken wij als laatste van de camping we rijden via de 51 en 53 naar camping Oázis Tanya ( Oase bij een oude boerderij ). Tineke onze gastvrouw ontvangt ons hartelijk en Sylvia die als eerste vertrokken was geeft ons de keus om zelf een plekje uit te zoeken. We kruipen lekker onder de bomen want het is best warm geworden het is al boven de 30º C. Er zijn al dames
die direct gebruik maken van het zwembad en zo weer lekker opgefrist zijn. Om 16.30 uur worden we uitgenodigd voor een welkomst borrel en leggen onze gastgever Tineke en Theo alles uit. Zij hebben de camping in 2011 overgenomen, de camping is inderdaad een ware Oasis hier kun je ook wel 3 weken verblijven als je van rust en mooie natuur houdt. De camping ligt midden in de Poesta maar je
moet er wel 2 km zandweg voor over hebben. De avond is schitterend je kunt bijna niet naar bed toe gaan zo genieten en dat bij volle maan. We staan op bij een stralende zon halen de vers gebakken broodjes op en ontbijten heerlijk onder de luifel, al snel loopt de temperatuur op richting 30º C. We genieten van der rust en zitten heerlijk in de schaduw nadat we alles op regel hadden gebracht. Later
in de middag gaan we met Sylvia en Henk naar het AZ Emelépark Tamogatója in Opustaztaszer, we nemen de korstte route en rijden wel 15 km over zandwegen dwars door de Poesta. We gaan vooral voor het Panorama schilderij van 120 bij 15 meter geschilderd door Fesztny. We gaan een soort piramide binnen en lopen al hellend naar boven waarna we onder griezelige muziek en geluiden rond lopen
langs het panorama, Sylvia weet een Nederlandse beschrijving te krijgen, jammer dat ze die niet bij de verkoop van de tickets uitdelen. et park is tevens een soort openluchtmuseum maar de hitte laat ons weer terugkeren naar de auto waar we in een aangename temperatuur kunnen terug keren naar de camping. Wij hebben er voor gekozen om bij Tineke en Theo te eten, Tineke heeft een heerlijke Courgette schotel gemaakt en we hebben aspergesoep vooraf. Er wordt Molca gespeeld en in een grote kring sluiten we de avond af met ieders zijn eigen glaasje. Dit zijn van die schitterende mooie avonden zeker hier in deze Oase.

Heerlijke Oase  Waarheen gaat de weg  Wandelen op de PustaDanzen op de Pusta

Oazis is een ware Oase op de Hongaarse Pusta en er wordt gefeest en gedanst.

Vrijdag het is wat koeler en helderder we gaan een wandeling door de Poesta maken en maken er voor de rest een luie dag van. Om 18.00 uur begint de Hongaarse avond maar de geluiden van de citers klinken al over de camping. De
BBQ is perfect verzorgd, de wat eentonige muziek wordt omarmd, maar ook de eigen gezongen liederen schallen over de Poesta zodat  menig dier er wel onrustig op zal worden. We sluiten de geweldige avond rond 22.00 uur af, morgen is er weer een reisdag en we trekken dan Roemenië binnen.
Zaterdagmorgen rijden we om 9.15 uur dit keer weer samen met Heidi, onze route gaat veelal langs de Roemeense grens door enorme akkergebieden met granen en zelfs papaver. Net over de grens laten we onze auto’s registreren voor de tol en even na 2 uur zijn we op de eerste Roemeense camping, we hadden de aanwijzing van Henk genegeerd om door te rijden tot in Paulus we kwamen daardoor voor een brug te staan waar je eigenlijk niet overheen mocht maar een vriendelijke Roemeen nam ons mee over de brug en begeleide ons tot de ingang van de camping. Tegen 17.00 uur gaan we met ons allen de pennenzakjes vullen en onder regie van Sylvia worden de spulletjes per school verdeeld, ook de eerste kleding wordt overhandigd aan Paul de eigenaar van de camping die er een goede bestemming voor weet. De meesten gaan ook hier eten want ze hebben ons een maaltijd met drank  aangeboden voor € 10,00. We beginnen met een borrel en krijgen dan een soort risotto gemengd met gehak in koolblad met daarbij frieten, daarna 2 crêpes
besmeerd met jam en chocoladepasta.

Zondag 7 juni staan we om 6.00 uur op samen met Annie en Henk beginnen we aan de route van 300 km naar camping de Oude Wilg in Carta de oudste Nederlandse camping in Roemenië, doordat het zondag is verloopt de rit veel
beter dan gedacht en tegen 15.00 uur zijn ze allemaal weer binnen. Manette en Tudor heten ons hartelijk welkom en we overhandigen aan hen veel lappen waar Manette na het seizoen dingen van gaat maken voor de lokale minder bedeelde, ook de fietsen krijgen hier een bestemming, ook de printer, telefoons en foto toestellen kunnen een goede bestemming krijgen.

De fiets wordt weggegeven Blij met de fiets Op weg naar de school Op schoolBlije kinderen Uitzicht op de bergen Koeien op de straat Hooien

De fietsen krijgen een bestemming en we bezoeken de school van Tudor.  Het platteland is nog zoals bij ons in 1950.

Om 19.00 uur gaan we bij Manette thuis eten, Tudor die is kok geweest in Nederland waardoor hij Manette heeft leren kennen, heeft een 3 gangen maaltijd voor ons als groep gemaakt. We beginnen met een koude salade met daarbij gerookte ham en Seranno ham, echt heerlijk van smaak, daarna een varkenskotelet met daarbij een aardappelgratin en een heerlijke salade en als afsluiting een taartje met een bolletje ijs. We kregen er 2 soorten snaps en wijn bij. We waren allemaal verrast over de huiselijke ambiance en de het geweldige en lekkere eten. Na een dorpswandeling genieten we nog lang buiten, de afkoeling die snel gaat is zeer welkom. Maandagochtend we gaan naar de school van Tudor en overhandigen daar de meegenomen schoolspulletjes waar de kinderen ons zeer dankbaar voor zijn, bij het verlaten van de klas zingen de kinderen een lied met daar in Danke schön und Auf Wiedersehn. Na de middag maken we ritje naar de Transsylvania Highway maar na 30 km is de tunnel min of meer geblokkeerd en geeft een doorrijverbod aan. Maar enkelen gaan er toch doorheen en kunnen doorrijden tot het stuwmeer. In de avond zien we de koeien weer terugkeren na een dag op de weide gaan ze terug naar de stalletjes want de meeste boertjes hebben maar 2/3 koeien geweldig dat ze allemaal hun eigen weg kennen. Ook de jeux de boulles komen tevoorschijn het is weer een snel afkoelende avond. Dinsdagmorgen om 8.30 uur gaan we met onze campingbazin Manette op weg naar het station van Carta. We gaan met een boemeltje naar Sibiu ( in 2007 Europese Culture Hoofdstad). Na 1,5 uur zijn we in de stad en neemt zij ons mee voor een stadswandeling door de oude binnenstad. Ze weet er veel over te vertellen en na de rondleiding laat ze ons alleen om zelf verder de stad te ontdekken. We gaan eerst met zijn allen koffie drinken op een terras en daarna hebben we nog ruim een uur om rond te lummelen. Als we tegen 14.15 uur terug zijn bij het station zit de trein die om 14.40 vertrekt al bijna helemaal vol met vooral schooljeugd, maar niemand staat op voor een oudere ook niet voor kreupele of zeer oude Roemenen de brutaliteit straalt er min of meer van af. Maar na een uurtje boemelen heeft iedereen weer een plaatsje gevonden, de hoge temperatuur vraagt veel van ons dat zie je als je terug komt op de camping, overal gaan de stoelen in de achteruit. Al met al weer een schitterende dag met een van de mooiste oudste steden van Roemenië bezichtigd te hebben.

Wachten op de trein    Sibiu stad  Sibiu Joke heeft dorst

We gaan met de trein naar Sibiu

We rijden met Ine, Heidi en Jan opnieuw de Transsylvanië Highway, dit keer gaan wij ook om de blokkade heen, de uitzichten zijn geweldig en als we om 12.00 uur boven zijn voor de ingang van de tunnel slaan af en toe de mistbanken over ons heen. Van de bergpolitie krijg ik te horen dat de tunnel om 14.00 uur open gaat, dat blijkt ook wel want er komen diverse caravans naar boven die een plekje zoeken om hun waar te gaan verkopen het toeristische seizoen voor de Roemenen wordt hiermede geopend. In de avond maken we nog een ritje door 3 boerenplaatsjes, veel gebouwen liggen er als ruïnes bij, maar de wederopbouw is begonnen dat zie je op vele plaatsen dit komt waarschijnlijk doordat gevluchte Roemenen weer aanspraak maken op hun achter gelaten eigendom.

Transsylvaanse berg   Tunnel   Bij Tunnel
De Tunnel van de Transsylvanië Higway is nog gesloten.

Vrijdag 12 juni onze laatste dag bij de Oude Wilg, we bezoeken een vetplanten kwekerij die is opgezet door de Stichting Helpt Roemenië den Ham (http://www.stichting-helpt-roemenie.nl ) Hans Mekelenkamp uit Nieuw Leusden is de manager en runt de zaak samen met zijn vrouw. Ze leren zo kinderen van het weeshuis hoe om te gaan in het werk. Ook hebben ze een winkel in 2e hands spullen welke in Den
Ham en omgeving worden ingezameld. We krijgen uitleg hoe en waarom hier een jong Nederlands echtpaar zich inzet om de armste en minst kansrijke van het land nog een kans te geven. Daarna gaan we massaal naar de Lidl. Het is zeer warm sommigen beginnen er een beetje last van te krijgen. Maar om 16.00 uur komen we samen onder de Oude Wilg waar Joke en Gerard de foto prijsvraag bekend maken, Ine is de best scorende met 17 goed van de 19 en de man uit Goor heeft er maar 5 goed. We zitten nog heerlijk in de schaduw en genieten met elkaar, gelukkig koelt he toch weer snel af en beginnen de meesten weer met opruimen, Manette en Tudor we hebben genoten op de Oude Wilg wij wensen jullie veel succes toe en vooral veel gasten, Roemenië verdient dat.

Zaterdag 13 juni het is om half zeven al druk op de camping, de warmte zal dit wel meebrengen alsmede de reisdag van ca 100 kilometer. Als ik met Jan en Ine van
de hoofdweg zijn afgeslagen en de lokale weg berijden bel ik naar de camping om mede te delen dat het een slechte weg is je kunt er tussen de 30 en 60 km rijden, veel gaten dus steeds goed uitkijken. De andere weg via Sibiu is maar 8 km meer maar dan heb je ook een betere weg. Wij rijden zonder pauze en komen dan ook om 10.30 uur aan op de camping. We nemen een beslissing om de caravans zo
te plaatsen dat de luifels naar het Oosten staan dan heb je op het heest van de dag de maximale schaduw. Hans en Wilma de eigenaren van Doua Lumi ( 2 werelden ) nodigen ons uit voor koffie en leggen het een en ander uit. Net voor 12.00 uur komen de eersten binnen en kunnen we allemaal mooi staan op de mini camping. Om 19.00 uur begint de folklore avond een grote groep mensen in folkloristische klederdracht treed voor ons op. De kolen van de Barbecue gloeien en de grote stukken vlees gaan er op. Ook heerlijke salades worden over de tafels verdeeld en de lokale wijnen worden uitgeschonken .Eindelijk begint het een beetje af te koelen, we dansen springen en hossen samen met de folkloristische groep, het wordt een geweldige avond er wordt nog lang nagezeten want de afkoeling gaat maar zeer langzaam.

Folksang     Blazen      De groep in Blajel    Folklore avond

Zondagmorgen gaan we met 4 volle auto’s naar Sigoshoara de geboorte stad van Dracula, het is weer zeer warm en het hoger gelegen oude centrum is voor sommigen moeilijk bereikbaar. We dwalen er wat rond maken mooie foto’s, drinken een glaasje en eten gebak.Na 2 uur vertrekken wij weer de temperatuur is opgelopen naar 33º C . We rijden binnendoor en rijden over hobbelwegen langs Copsa Mare het meest vervuilde stadje van Roemenië, hier werd tot 1993 gevaarlijke chemische producten geproduceerd. Dan naar Biertan deze stad heeft de mooiste Evangelische Weerkerk van Roemenië. Je kunt de kerk bereiken door een lange houten trap, als je dan bij de kerk komt worden we door een gids begroet die ons in het Duits alles verteld over de kerk die begin 1600 gebouwd werd. Als we terug zijn op de camping zoekt iedereen de schaduw op. Maar tegen 18.00 uur krijgen we een snel opkomend onweer met hevige rukwinden,we gaan aan de luifels hangen maar van een camper wordt de luifel los gerukt en deze vliegt hoog door de lucht en komt bij de buren in de groentetuin te liggen. Als het onweer tegen 21.30 uur verdwenen is het zeer aangenaam en gaan we met zijn allen bijeen zitten om de ervaringen van de storm en het onweer uit te wisselen. Maandagmorgen gaan we met 11 man naar Medias, de bus stopt voor de camping en vertrekt om 11.15 uur we stappen uit bij het busstation en vragen de chauffeur welke tijd hij terug gaat hij schrijft 14.45 uur voor ons op. We lopen eerst na de Byzantijnse kathedraal, daarna lopen we naar de oude binnenstad die zeer klein is, we drinken iets op een terrasje en zoeken telkens de schaduw op want het is weer dik boven de 30º. We maken nog een wandeling en genieten daarna van een biertje op een terras en zijn tegen 14.30 uur weer bij het busstation. Na rondvraag kwam men tot de conclusie dat we de bus om 15.10 uur moesten nemen naar Bazna die op halte 1 vertrekt. Maar er stond ook een  bus die richting Tigra Mures ging en ik vroeg de
chauffeur of we met hem mee konden. Hij liep weg richting het station en kwam na 10 minuten terug en ja hoor we konden ook met hem mee hij had dat gelezen in de catalogus. Dus waren we met zijn allen even na 15.00 uur op de camping. Hans kwam bij ons met de mededeling dat de boerenkar tocht met diner niet door kon gaan, we konden het geld terug krijgen of hij wou ons dan wel wegbrengen en weer
ophalen. Omdat we met 7 personen waren werden we opgedeeld en de eerste rit genoten de inzittenden van de route die de boerenkar ook rijd. De 2e rit bracht hij ons zo snel mogelijk naar het restaurant, wij kregen dan de boerenrit op de terugweg. We eten heerlijk in een soort Jagershut annex chauffeurscafé waar de prijzen zeer laag waren. Net voor de schemering brengt Hans ons terug naar de camping en we rijden dus de geweldige mooie boerenroute. We zien 2 mooie edelherten maar jammer genoeg waren de bijenvangers al gaan slapen, deze bijzondere mooie vogel hebben we dus gemist.

Dinsdagmorgen om 9.00 uur gaan we onder leidingvan Roelie een Nederlandse vrouw die al vele jaren in Blajel woont een dorpswandeling maken, ze vertelt ons zeer veel over hoe het ging en gaat in Roemenië , allen zijn zeer onder de indruk van haar kennis en de fijne manier van uitleg, gewoon doen als je hier op de
camping komt. Sommigen van ons hebben de route naar Bazna gefietst en zijn mooie kuddes met waterbuffels tegen gekomen. We moeten morgen weer verder Transsylvanië wat ben je toch mooi en de mensen zijn er zo vriendelijk. Hans en Wilma bedankt voor jullie gastvrijheid en nog veel succes met jullie camping.

Caravan van Henk en Sylvia Kerk in Blajel Blajel dorpswandeling Eten in jachthut
Camping Dua Lumi we maken hier een dorpswandeling en eten in een jachthut.
In de nacht heeft het nog flink geregend en wordt er doorgeslipt, dus moet er gedrukt worden als de eersten vertrekken, ik regel dat we allemaal gaan aankoppelen en ons opstellen in de uitrit zodat we zeker zijn dat iedereen wegkomt. Wilma en Hans bieden ons koffie aan en daarna vertrekken we om beurten. De eerste 40 km is weer een echte hobbelweg snelheden boven de 50 km is bijna niet
haalbaar, daarna een mooie weg door een steeds meer bergachtig landschap. Even na 12.00 uur komen we aan bij de camping en de eigenaar Sandor Vassket staat op straat en heet ons welkom in Sovata. Henk had beloofd dat dit de mooiste camping van Roemenië zou zijn en dat vinden we ook allemaal. We staan opgesteld in een kring met volop schaduw. De tuinachtige camping ziet er met al zijn mooie bloemen dan ook prachtig uit. Sandor neemt contact op met een weeshuis waar 97 kinderen wonen, de manager komt tegen 17.00 uur naar de camping en we overhandigen hem veel kleren, speelgoed, tandpasta en tandenborstels, zeer geëmotioneerd en zeer dankbaar neemt hij alles in ontvangst, in een lange stoet brengen wij de dozen en zakken naar de auto. We spreken af dat een delegatie van 10 personen de andere morgen naar het weeshuis gaan kijken hoe onze spulletjes daar hun weg vinden. Ook is er enig misverstand over het 2e weeshuis maar dat bestaat wel degelijk dus daar gaan we ook nog wat afleveren. In de avond gaan we pannenkoeken bakken in een mooie hut waar we vlot in kunnen met ons allen. Ine en Jan hoeven niet te bakken Ine had als prijs van de
fotowedstrijd dit nog te goed, ieder stel bakt 1 pannenkoek voor hen. Voldaan gaan we een koele nacht tegemoet.

De manager Wegbrengen Weeshuis bezoek

De goederen worden overgedragen aan het weeshuis.

Als we opstaan komt de zon er snel opzetten over de bergkam, we gaan in de middag naar het zoutmeer ( berenmeer) welk op 2,5 km lopen van de camping
ligt. We zien prachtige huizen, pensions en hotels het is een toplocatie maar het is er nog erg stil het vakantie seizoen begint eind van de maand en overal wordt schoongemaakt, terrassen opgebouwd en kramen ingericht. Het zoutmeer is nog niet schoongemaakt er drijven algen op. Dit zoutmeer is zeer bijzonder de bovenste 30 cm heeft een temperatuur van 15-20 º daarna een laag van 25-30º en
op 1 meter diepte is 35º C. Het is een kuurmeer en dat kun je ook wel zien aan de grote hotels, maar ze moeten het wel in 10 weken verdienen, daarna schijnen de prijzen te kelderen en kun je een mooie 2 persoonskamer huren voor 15-20 €. We spelen in de avond weer Molca wat door de deelnemers steeds meer gewaardeerd wordt omdat je zo lekker onder elkaar bent.
Vrijdagmorgen gaan we kijken waar de parkeerplaats is voor de Truck Safari deze ligt bij het plaatsje Campu Cetatii, we bespreken alles voor de safari die we op zondagmorgen gaan houden. Daarna besluiten we om een rondrit te maken we gaan eerst naar Eremitu dan naar Hodosa en dan naar Miercurea, hier nemen we dan eerst richting Magherani waarna we afslaan naar Eremieni via een grint weg
komen we aan in Ghindari waar we de weg naar Sovata terug nemen. Het is een zeer mooie tocht met mooie vergezichten, regelmatig uitgestorven dorpjes met Stift kerken, ook weer in dit gebied veel vrachtauto's met bijenkasten, dit is een ware industrie op deze manier worden de bijenvolken verplaatst al naar gelang welke honing men wil oogsten.

Pannenkoeken bakken Sovata Kuurstad Boerderij met waterput De honingfabriek

Pannenkoeken bakken, Sovato kuurstad, verlaten dorpen en honing fabriek op wielen.

Als we eind van de middag terug zijn pruttelt de Goulash pot op het vuur, we gaan vanavond genieten van de beste Hongaarse Goulash waar Sandor om bekend staat in Roemenië. Hetis heerlijk weer en de familie Vassket heeft de tafels mooi gedekt. Om 18.00 uur beginnen we en iedereen is onder de indruk van de
heerlijke maaltijd zelfs de rode wijn uit plasticflessen smaakt voortreffelijk. Ook nu weer met begeleiding van een 5 mans orkest welke Roemeense muziek ten gehore brengt, maar de finale met het spelen van het Wilhelmus onder fantastische weersomstandigheden was toch wel een hoogtepunt. De overgebleven zoete koekjes worden meegenomen en bij de caravans worden een grote kring gevormd het is een te mooie avond om vroeg naar bed te gaan. De discotheek wordt in gebruik genomen, er wordt meegezongen, gedanst en zelfs goocheltrucks gepresenteerd, al met al weer een geweldige gezellige avond.
Zaterdagmorgen is er voor de jarige Ine een aubade om 9.00 uur wordt ze door de groep toegezongen en gefeliciteerd. Daarna drinken we gezamenlijk koffie en gaan naar de markt in Sovata, maar het begint te regenen en er valt veel water in de eerste 2 uur. Als het wat minder wordt gaan we met de jarige naar Corund het keramiek stadje, terwijl rondlopen wordt het droog en komt de zon er weer door.
Via binnenwegen rijden we terug en als we in Sovata aankomen is het etenstijd en zoeken we een restaurant op. We sluiten de dag af met Jeux de Boulles. Zondag 21 juni we gaan om 9.30 uur met 5 auto's richting Campul Cetâtii waar we beginnen aan een Truck Safari,oude vierwielaangedreven legertrucks die voorzien zijn van banken brengen ons via bergwegen hoog in de heuvels, we komen bij een
herder gemeenschap en zeer verbaasd over de primitieve manier waarop deze mensen van begin mei tot eind september leven in de bergen met de geiten en schapen. Ze slapen in een soort kist en wassen zich af en toe bij een bron, ze melken de geiten 2 x per dag en brengen dan de zelf gemaakte kazen naar de markt of naar een coöperatie. In de winter leven ze dan ergens in een dorp, ze kunnen en willen niet anders het beroep gaat gewoon over van vader naar zoon. Dit gezin wat hier verbleef bestond uit 3 generaties. Na de safari bieden de dames ons een etentje aan bij een van de beste forellen restaurant van Roemenië, bijna iedereen geniet hier van de eigen gekweekte forellen. Als we tegen 16.00 uur terug zijn op de camping begint het te motregenen wat zijn we toch een stel bofkonten.

Goulash Hanomag Truck drive De reisleider Groep in de bergen Herders bed Anneke en Herderin MelkenKerk in zoutgrot kerk in grot
Met de truck de bergen in en het leven van de herders meemaken, en de mooie kerk in de zoutmijnen van Praid.
Maandagmorgen gaan we met Ben en Yvonne naar de zoutmijnen in Praid , we gaan met een oude bus de mijn binnen en via een lange trap dalen we af naar grote uitgehakte ruimtes, deze ruimte bevat een sanatorium, een kerk, kroegen, pubs en speelruimtes. Het zout werd vooral gebruikt als badzout en werd vroeger in blokken van 40 x 40 cm uitgehakt. De temperatuur is er constant tussen de 14 en
16º C. We vinden het een leuke belevenis en sluiten zo ons bezoek aan Sovata af. .
Zoutmijnen van Praid met kerk.
Morgen staat ons een van de zwaarste ritten voor de boeg, wij vertrekken met Annie en Henk dan als eersten om 6.45 uur en omdat er weer warm weer wordt verspeld kunnen de anderen van af 7.30 uur volgen. Het wordt een super mooie rit als we net vertrokken zijn en de mistbakken oplossen bij een stralende zon komen er mooie bergen te voorschijn we rijden via een mooie pas naar Gheorgheni,
richting Bicaz weer een mooie pas en dan de Bicazkloof , we vallen van de ene in de andere verbazing we pauzeren bij het meer met de boomstammen wat in de 18e eeuw is ontstaan door een aardverschuiving, als we de koffie bijna op hebben komt er een parkeerwacht die graag 25 RON = € 6,50 wil incasseren voor het parkeren. We proberen hem duidelijk te maken dat we alleen maar koffie willen drinken maar we kunnen er niet onderuit te komen maar schikken uiteindelijk voor 1 parkeerkaart. Daarna vervolgen we de route via de dam van het stuwmeer bij Bicaz, de wegen worden wel veel slechter vaak kunnen we niet harder dan 35- 40 km per uur en als er een bord staat van 10 km per uur trap dan de rem maar in want dan zijn er grote gaten of super slechte stukken, als we dan boven nog een keer pauzeren liggen alle mandjes op de grond in de caravan en bij Annie en Henk is er veel uit de koelkast gevlogen. We rijden door tot Vatra Dornei met een snelheid van 40 km per uur, daarna hebben we een mooie weg en wanen we ons in het Zillertal.

Bicaz kloof   stuwmeer   Pauze

Geweldige rit door de machtige Bicaz kloof.
We komen om 14.45 uur aan op de camping en richten ons in maar de eersten komen er toch al aan die moeten wel super snel gereden hebben of geen pauze hebben gehouden. Tegen 18.00 uur missen we nog 1 stel en als ik hen wil bellen merk ik dat ik de telefoon nog in de auto heb liggen en dat de afwezigen mij herhaaldelijk hebben proberen te bereiken, zij hebben pech gehad maar komen 30
minuten later toch aan zodat we weer compleet zijn. Menigeen is zeer vermoeid van de zware maar zeer mooie rit, absoluut de mooiste rit die we tot nu toe hebben gemaakt wat hebben we veel gezien op 1 dag. Het koelt hier op 740 meter hoogte snel af en menigeen gaat dus vroeg slapen. Woensdag 24 juni vandaag is het een feestdag van de heilige Johannes de Doper, samen met campingeigenaar
John gaan we een dienst bijwonen in een Orthodoxe kerk, de dienst lijkt veel op de H.Mis en de gezangen zijn min of meer Gregoriaans, de gelovigen zijn zeer gelovig en vereren vooral de Heiligen. Ook wij als mannen worden betrokken in de dienst en krijgen een versierde kandelaar in handen en zijn op dat moment een van de apostelen, er worden veel namen opgenoemd ter gedachtenis van en voor een
goed leven, ook onze voornamen worden opgelezen. De dienst op zich duurt 3 uur maar na een klein uurtje verlaten wij de kerk en rijden verder de vallei in. De wandelaars onder ons stoppen bij een parkeerplaats van daar uit is het 4 km lopen naar een Nonnenklooster, de dames die niet kunnen wandelen worden naar boven gebracht met de auto. Na een uur wandellen zijn we bij het klooster en de dames
met de auto komen ook gelijk met ons aan. We krijgen een vegetarische lunch en bezoeken de kerk waarbij John van de camping alles bijzonder goed kan uitleggen, daarna gaan we weer wandelend terug, onze technische man heeft enkele klusjes te verrichten, daarna genieten op de camping nog van het lekkere weer.
          Op weg naar de kerk         Kerk fundu    Misdienaars              John luid de klokDaar nemen we onze hoed voor af   Nonnen klooster
Samen naar de kerk en het klooster.

Na dat de wolken optrekken besluiten we om samen met Yvonne en Ben om naar de wereldberoemde kloosters van Boekavina te gaan.Het is een mooie tocht die de camping heeft aanbevolen, af en toe lijkt het hier wel Oostenrijk mede doordat er veel bloemen bij de huizen zijn. We bezoeken eerst het nonnen klooster van Moldovita, de prachtige muurschilderingen zijn nog voor een groot deel in tact.
Daarna bezoeken we het eiermuseum van Lucia Condrea zij is wereldberoemd om haar ei beschilderingen die zeer minutieus is voor 1ei heeft ze minstens een dag nodig. De goedkoopste zijn dan ook € 25,00 maar kan oplopen tot € 70,00. Daarna bezoeken we het mannen klooster van Sucevita dit in 1582 gebouwde klooster is het grootste uit deze streek, het is volledig ommuurd en de westelijke muur is onbeschilderd gebleven. Jammer dat we binnen geen foto's mogen maken hoewel veel andere kerken hier op lijken. Ook bezoeken we het ceramiek atelier in Marginea, helaas stelt het niet zoveel voor. Op de weg terug weer met mooie vergezichten eten we heerlijk in een zeer groots Oostenrijks uitziend restaurant. Als we net op de camping zijn begint het te regenen en dat wordt een bui van meer dan 12 uur. Vrijdag 26 juni het begint weer op te klaren en we gaan vandaag nog 2 kloosters bezoeken, het meest beroemde klooster in Voronet valt ons een beetje tegen maar omdat het zo dicht bij de hoofdweg ligt wordt het zeer druk bezocht wat je ook kunt zien aan alle stalletjes op de toegangsweg, dan rijden we nog naar Humorului 12 km verder hier ook een zelfde beeld, maar naast het klooster staat wel een bijzondere mooie kerk. In de avond genieten we een gezamenlijke maaltijd op de camping, de eigenaar John leest ons voor uit eigen werk omtrent de schepping, we vestigen als groep een nieuw record, we eten meer dan welke groep dan ook.De eigenaar moet ons diverse keren manen om iets rustiger te worden de Twentse kelen worden duidelijk waargenomen op de anders zo rustige camping. Met het besef dat het nog maar een weekje duurt voordat onze reis eindigt gaan we lekker slapen.

Logo Unesco klooster klooster kloosterklooster klooster kloosterEier museum
De kloosters van Bucova en het eiermuseum worden bezocht.

Zondag 28 juni vertrekken wij met Yvonne en Ben als eerste om 8.00 uur het is weer een schitterende rit met mooie vergezichten en veel bochten en hellingen tot 9% . Als we even na 14.00 uur aankomen is er nog niemand bij de receptie, we parkeren de caravans in de aangelegde grindbanen. We krijgen nog een fikse regenbui over ons heen, maar de avond wordt erg mooi. We gaan met een groep uit eten en ongelooflijk achter een bouwval van een flat ligt een perfect ogend restaurant dat zulke goede maaltijd serveert dat velen al beslissen om er morgen weer te gaan eten. Als we terug komen op de camping wordt er nog gezellig buiten na geborreld eindelijk kunnen we weer een avondje buiten zitten. Als we maandagochtend opstaan is het heerlijk weer we kunnen weer buiten ontbijten. We
nemen Ria en Martin mee naar Sapanta om het vrolijke kerkhof te bekijken, onderweg zien we regelmatig kerkgangers lopen en vaak in kledij. Als we in Sapanta aankomen horen we dat het vandaag het feest van de Heilige Petrus en Paulus is. Net voor we willen vertrekken zien we dat er een processie wordt gevormd, een bont en vrolijk spektakel, er zijn er uit onze groep die in de processie
meelopen. Ook zijn er enkelen de grens met de Oekraïne overgestoken en hebben dus een mooi stempeltje in de pas gekregen. De middag brengen we heerlijk op de camping rond , morgen verlaten we het mooie Roemenië en trekken we weer Hongarije in.
Roemenië je hebt ons op alle fronten blij verrast.

Op weg naar de kerk Vrolijke Kerkhof Kerkhof

Processie in Sapanta Indrukwekken bij Sapanta  Gerrit is jarig  Gezellig bijeen
  Het lachende kerkhof en de processie in Sapanta , Aan de afbeelding kun je zien wat haar of zijn beroep was. Annie is jarig en Gerrit wordt 70 jaar.

Wij vertrekken als eerste in de wetenschap dat we een mooi land verlaten, na 60 km komen we in een vlak land gelijkend op de Pusta maar wel goed bebouwd met granen en zonnebloemen. Omstreeks het middag uur zijn we op camping Lyra Beach in Debrecen, deze camping had ons niets bevestigd telkens weer kreeg ik als antwoord u bent welkom. De camping stelt niet zoveel voor maar we mogen
alles zelf indelen dus worden er mooie ruime plekken gecreëerd, de camping beschikt ook over thermale baden, bruin water het lijkt wel slappe koffie en met 2 temperaturen het ene bad is 30 º het andere is 37º , de opmerking ze gaan er met krukken in en komen er lopend uit past bij de kuur want de baden zijn vooral voor mensen met reuma en gewrichtsklachten, geen wonder dus dat bijna
iedereen wel enkele keren per dag het bad opzoekt. Woensdag 1 juli Gerrit wordt 70 jaar en krijgt om 9.00 uur een aubade. In de avond worden de jarigen gehuldigd en wordt er voor eigen gelegenheid gebarbecued, de jarigen zorgen voor een drankje. Gelukkig heeft de camping een enorme parasol van wel 12 meter doorsnee waar we met ons allen op deze hete dag in de schaduw zitten. Dat Gerrit 70 is geworden dat heeft hij geweten want de klok had 24.00 uur gepasseerd voordat men het bed opzocht. Nog 1 dagje en dan beginnen we echt aan de terugreis. Het wordt weer warmer de terugreis beginnen we met een Aubade voor Annie zij is vandaag jarig, daarna rijden we met Sylvia en Henk naar onze laatste tussenstop bij Kis Duna onze laatste camping in Hongarije. We zetten de caravans aan de buitenkant en cremeren een grote zitplaats onder een grote boom zodat we allemaal in de schaduw kunnen zitten. Het is weer boven de 35 graden. We vragen het restaurant of we buiten op het terras onze maaltijd kunnen gebruiken maar alles is al gereserveerd en de tafels binnen zijn al gedekt. In de avond genieten we met ons allen van een maaltijd in het restaurant van de camping, ongelooflijk zulke
grote porties op een uitzondering na krijgt niemand zijn eten op. Nadien wordt er nog even na geborreld in de hoop dat de temperatuur nog daalt.
Zaterdagmorgen ontbijten we gezamenlijk in het restaurant daarna rijden we met Gerard en Joke als eerst weg naar onze laatste camping, de camping in Grein. Nadat allen geïnstalleerd zijn gaan we als reisleiding naar het restaurant om alles goed door te praten inzake het afscheid –diner. Het is weer erg warm en we zijn blij met de zaal met airco, het feestmaal bestaat uit een heerlijke soep,
daarna een grill teller met patat of snoekbaars file met aardappeltjes een mooi saladebuffet en een ijs coupe als toetje. De reisleiding houdt een toespraak , Ria van Martin houdt namens de reisgenoten een toespraak en overhandigd een enveloppe als dank voor de inzet, Joke sluit af met een gedicht en daarna drinken we gezellig koffie op de camping en zeggen elkander tot ziens. Het zit er op het
was een geweldige reis.

Grein heet ons weer welkom  Het afscheid nadert  De groep in Blajel
Warm welkom in Grein, het was een fijne groep.